Permalänk
Medlem

Bytade cpukylare startar inte nu

Hej jag bytade cpukylare och då drog jag ut alla sladdar och skit. Sedan när jag hade kopplat ihop allt igen så startar datorn 1 en sekund sedan stänger den av sig och så håller den på så? Vad kan jag ha gjort för fel?
Jag var inte så överdrivet rädd om sakerna så kan jag råkat skadat något?

Jag är noob men har provat att ta port alla dom småsladdarna där nere hdd led med mera och bara kopplat in power switchen.. men funkade likadant...

Setup:
Ati 4870
Intel quad Q6600
Twin 2 gb X2 ram
Gigabyte p35-ds3
Western digitla 640 gb
Cooler master midtower med inbyggt 460 w

mkt tacksam för svar

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

låter ganska precis som det problemet jag har :/
fick det efter rengöring av min CPU flens+fläkt..
(postade om det igår morse här på forumet)
så om du finner en lösning på problemet får du gärna meddela mig

Permalänk

Re: Bytade cpukylare startar inte nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llnkan
Hej jag bytade cpukylare och då drog jag ut alla sladdar och skit. Sedan när jag hade kopplat ihop allt igen så startar datorn 1 en sekund sedan stänger den av sig och så håller den på så? Vad kan jag ha gjort för fel?
Jag var inte så överdrivet rädd om sakerna så kan jag råkat skadat något?

Jag är noob men har provat att ta port alla dom småsladdarna där nere hdd led med mera och bara kopplat in power switchen.. men funkade likadant...

Setup:
Ati 4870
Intel quad Q6600
Twin 2 gb X2 ram
Gigabyte p35-ds3
Western digitla 640 gb
Cooler master midtower med inbyggt 460 w

mkt tacksam för svar

Mvh Johan

Vad för kylare pluggade du in? Samt är det en kylare som måste ha plåt på undersidan av mobot? Kylaren har väl ingen kontakt med närliggande saker antar jag också?

Visa signatur

q6600 @3,2Ghz, [scythe ninja mini]Asus P5N-T deluxe, 2x8800 GT, 4gb 1066Mhz mem, 2x750gb raid 1, win 64xp, Antec P190, 3dmark 06 - 16102 oklockad grafik,25,5 tum viewsonic VX2640w

Permalänk
Avstängd

kolla att inte nånting kan kortsluta undersidan på moderkortet , jag ahde lagt en distans fel i lådan så när jag skriuva fast moderkortet så kortslöt den distansen mitt moderkort. Samma symtom som fär dig hände

kolla åxå att alla kontakter är instoppade RIKTGT. Jag har gjort det felet med o jag tror faktist sånt kan skada moderkortet. jag hade glapp när jag stoppade i min hd (att bios blev konstigt artifaktsts o liknande ,det va pga att ena ata kontakten inte satt i riktigt) och på senare tid har det moderkortet problem med att han tappat hårdiskarna ,rucklar man i det igen så kan han hitta hd igen ,lika så nu med mitt gigabyte moderkort som jag kortslöt jag har problem med det åxå trots dom skydd som finns , det är ett sånt skydd som aktiveras för dig att den slår av o på.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bytade cpukylare startar inte nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tulksvenne
Vad för kylare pluggade du in? Samt är det en kylare som måste ha plåt på undersidan av mobot? Kylaren har väl ingen kontakt med närliggande saker antar jag också?

Fläkten hade blivit borttagen och har inte namnet men det är en spire fläkt liknande denna http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THMT90VXV...

och man måste ha en sådan där plåtsak på undersidan.. kortslutter den eller?

Mvh

Permalänk
Medlem

se att du kopplat in en fläkt på moderkortets cpufan plats med. annars kan det tjorva, men det brukar stå vid uppstart, cpufan fail eller liknande, och om skärmen startar segt eller så kan man missa ett sådant meddelande.

kolla även att allt sitter ordentligt som sagt. ska inte kortsluta med backplate. men kolla ändå. passa på att se att du inte har något annat på baksidan som ligger mot moderkort. fort gjort att en skruv ligger bakom

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

har du rengjort både kylaren o procesorn noga med t.ex propylalkohol eller vad det nu heter, och haft på kylpasta?(inte för mycket, inte för lite)

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

jag har gjort missen att inte trycka i strömmen till cpun oxå. min dator startade men dog direkt när jag missade den kabeln. kan vara nått sånt simpelt.

Permalänk
Medlem

Ja jag har rengjort kylaren och processorn och sedan haft på nytt igen!
Dator går i gång i typ en halv sekund och det enda som händer är ju att fläktarna dånar igång. inget annat hinner hända Och namnet dit fläkten ska in är la CPUFAN ? som sitter nära processorn
Men vilka kontakter är det som är ett måste att koppla in för att det ska funka?
Jag har kopplat in den största kablen till moderkortet plus den lilla 4 pinnas kontakten. CPUfläkten är inkopplad. Grafikkortet. audio..... är i men den är la inget måste direkt.. och till sist har jag bara power switschen ikopplad men har provat med hdd led ikopplad och alla dom andra men gör ingen skillnad..

VAd ska jag göra? XD
ska kolla sedan när jag kommer hem så att inget kortsluter moderkortet på baksidan.

Nu satte jag tillbaka min gamla cpukylare. obs då att jag har kvar den gamla kylarpastan. Men hur som helst så händer fortfarande samma sak. datorn stänger av sig efter 0.5 seknuder och upprepar detta med jämna mellanrum tills ajg bryter strömmen.
Men nu märkte jag att detta inte hände ifall jag drog ut 4 pins elkontakten till moderkortet.... vad betyder det?

Vad är det som har hänt, har jag haft sönder något när jag monterade dit kylaren? anävnde mig inte av någon sådant där armband som motverkar statiskelectrisitet.

Ingen som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_product...

till höger om cpun på bilden sitter 4-pinnars strömmen till cpun iaf. ska vara så att den inte är i ska datorn bara spinna igång sen dö utan varningar.

tvivlar till att statisk elektricitet orsakat det om du nu inte fick någon urladdning medans du höll på med monteringen iaf. krypströmmar och sånt kan ju iof orsaka problem men borde inte visa sig direkt som det verkar ha gjort för dig.

glömmer du koppla en fläkt till cpufan ska det bara pipa eller liknande inget mer egentligen, men ja cpu fläkten ska i cpufan markerade 3-pins grejjen.

jag har bara reset och power switch ikopplat från chassit på min burk så ser inte varför man skulle behöva ha i någon av dom egentligen. lite svårt o starta utan power switch men iaf.

verkar bara konstigare och konstigare att den inte vill puttra igång >_<
om möjlighet finns så går det eliminera alla komponenter om man har 2 uppsättningar av kompatibel hårdvara. problemet brukar ju vara cpu sockets men har du 2 av allt så kan du testa runt. om inte annat så kanske testa ett annat mobo med alla delar i den icke fungerande datorn och se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_product...

till höger om cpun på bilden sitter 4-pinnars strömmen till cpun iaf. ska vara så att den inte är i ska datorn bara spinna igång sen dö utan varningar.

tvivlar till att statisk elektricitet orsakat det om du nu inte fick någon urladdning medans du höll på med monteringen iaf. krypströmmar och sånt kan ju iof orsaka problem men borde inte visa sig direkt som det verkar ha gjort för dig.

glömmer du koppla en fläkt till cpufan ska det bara pipa eller liknande inget mer egentligen, men ja cpu fläkten ska i cpufan markerade 3-pins grejjen.

jag har bara reset och power switch ikopplat från chassit på min burk så ser inte varför man skulle behöva ha i någon av dom egentligen. lite svårt o starta utan power switch men iaf.

verkar bara konstigare och konstigare att den inte vill puttra igång >_<
om möjlighet finns så går det eliminera alla komponenter om man har 2 uppsättningar av kompatibel hårdvara. problemet brukar ju vara cpu sockets men har du 2 av allt så kan du testa runt. om inte annat så kanske testa ett annat mobo med alla delar i den icke fungerande datorn och se om det funkar.

Okej
Jag festade byta plats på ramminne och bara köra men en och lite allt möjligt och så testade jag att starta utan grafikkort men samma sak hände vi båda försökena.
Men har jag typ inte haft sönder något för det funkade ju innan jag bytade fläkt och nu har jag bytat tillbaka igen
För det ska la räcka med power switchen, den stora och den lilla elkontakterna i moderkortat samt cpu fläkten ikopplat och sedan ström till grafikkortet för att datorn ska gå igång?

Permalänk

har samma fel

Permalänk
Medlem

testade oxå med att byta elnätagrigat idag men det spelade ingen roll.. känns som om jag har provat det mesta nu. vad är de som är fel? har jag pajat något eller :(?

Permalänk
Medlem

(Har samma problem). Testa att rycka ur den lilla 4pin kontakten som kommer ifrån nätagget till moderkortet och starta utan den, när jag gör det startar den och går men jag får ingen bild och jag kan inte stänga av den. Det verkar som felet är lokaliserat dit i alla fall på min, antar att det bara är att skaffa nytt moderkort. Då jag har testat med ett annat nätagg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pils
låter ganska precis som det problemet jag har :/
fick det efter rengöring av min CPU flens+fläkt..
(postade om det igår morse här på forumet)
så om du finner en lösning på problemet får du gärna meddela mig

Får din CPU flens xD ?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D