Permalänk

Bil mätare i en dator?

(Om det skulle finnas något/några liknande frågor så kan ni ta bort detta inlägg)

Funderar på att bygga ett chassi, och tänkte sedan koppla in följande bil mätare
(om det nu går)

Varvtals räknare ( den visar hur mycket processorn jobbar )
Temp mätare ( visar hur varmt det är i burken )
hastighets mätare ( visar hur fort cpu, hddn, eller något annat dåligt)
(kan ni komma på andra förslag så varsågod och skriv)

Så, går det och hur ska man koppla då allt?

Visa signatur

The silence is a sound too

Permalänk
Medlem

Re: Bil mätare i en dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Sounds
(Om det skulle finnas något/några liknande frågor så kan ni ta bort detta inlägg)

Funderar på att bygga ett chassi, och tänkte sedan koppla in följande bil mätare
(om det nu går)

Varvtals räknare ( den visar hur mycket processorn jobbar )
Temp mätare ( visar hur varmt det är i burken )
hastighets mätare ( visar hur fort cpu, hddn, eller något annat dåligt)
(kan ni komma på andra förslag så varsågod och skriv)

Så, går det och hur ska man koppla då allt?

Det..är typ.. omöjligt
Med tanke på att flesta mätare fungerar med hjälp av olika sorters vajrar/sensorer.
Om de inte gör det så är de kopplade till ganska så avancerade datorsystem i själva bilen som mäter hastighet mm.

Det vore nog lättare att bygga en helt ny mätare till datorn än att försöka modifiera om en bilmätare så den funkar till datorn...

Permalänk
Medlem

Tja det går väl men är inte så lätt.

Du måste alltså fixa en utsignal till varvtalsräknaren (om den är elektronisk) som ger ett ett visst antal pulser per sekund för en viss cpu användning.
Blir nog ganska krångligt, om du inte är riktigt duktig på saker blir det väldigt jobbigt med konversationer mellan värden och pulser och att överhuvudtaget få en utsignal till mätaren.

Har dock inte tänkt igenom det helt så det är möjligt att någon kommer fram med en enkel lösning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Kan nog bli väldigt svårt som sagt. Varvräknaren sitter nog än idag kopplad direkt på tändspolen och dom pulserna och spänningarna är nog varken lätta eller bra att få upp i en dator. Det enklaste borde nästan vara att ta mätaretavlan från en bil och sen bygga något utifrån det. Men det är nog inte lätt någonstans! Lycka till iallafall! Du kommer säkert på nån bra idé!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

Varvräknaren sitter på primärspänningen alltså 12V.

Allt går men rätt så svårt, absolut inte omöjligt.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Hastigheten mäts oftast via en puls från växellåda eller drivsystemet.

Varvmätaren mäts via Jord på Tändspolen eller tändförstärkaren.

Visa signatur
Permalänk

Det går att sno "textsträngar" från färdiga lcdprogram, nu vet jag inte om lcd-smartie klarar av att skicka ut allt detta på en gång, eller om man kan lägga så att texten skiftar snabbt. I sådant fall så har du pc mjukvaran redan färdig, dessutom en mjukvara som ständigt uppdateras. Enda problemet med att du i lcd-smartie byter bild ofta är att du skapar en extra fördröjning(delay) på dina mätvärden.

Angående hårdvaran så är som vanligt en mikrodator den enklaste lösningen, det finns färdiga "mikrokontrollerbord" att köpa. T.ex. http://www.arduino.cc/ som en annan använder för en liknande, lite enklare projekt. Han snor "textsträngar" från lcd-smartie och skickar ut dem på en vanlig analog panelinstrument: http://www.uchobby.com/index.php/2008/02/12/arduino-analog-ga...

Angående svårighet på projektet så beror det helt på vad man kan, jag vill påstå att det inte är så svårt bara lite tidskrävande. Jag tycker detta projekt är ett perfekt projektarbete i 3an för en person med mycket elektronik kunskaper för sin ålder, samt att personen verkligen är beredd på att lägga ner lite tid. Det är dessutom en hel del arbete gjort på sidan som jag länkade till, källkod och allt finns.

Om man ställer in lcd programmet för seriekommunikation, så blir det väldigt mycket mindre arbete än att läsa av paralellporten och tolka tecken för tecken. -Jag vill minnas at lcd-smartie just har stöd för detta.

*edit*
När jag tänkte efter blir det lite krångligare att köra alla bilinstrument samtidigt, det är långtifrån omöjligt men kodningen blir genast mer avancerad. Dessutom får du skaffa en analog multiplexer.
Du behöver dock inte blanda in en RTOS (Real Time Multitasking Kernel), då du bara kan skicka data till en givare och sedan till nästa givare. Då gäller det att dessa givare inte tappar sitt mättvärde under tiden. De analog är tröga så man kanske kan skicka mätvärde flera gånger till de digitala under en loop. Man får testa sig fram till bästa lösning, men omöjligt är det inte, bara olika svårt och dyrt. En fullösning är en extra mikrodator.

*edit2*
Egentligen varför bry sig om vad det är för gränssnitt mot instrumentet? Alla fungerar de på samma sätt med en spole som flyttar en pekare. Skitsamma om hastighetsmätaren skulle vilja ha en digitalsignal, släng bara ur elektroniken bakom och styr hastighetspekaren själv. Detta innebär att du bara behöver styra analoga instrument, skulle du koda dåligt(klarar ej realtidskravet), så går det alltid göra instrumenten trögare med en kondensator.
Så tvärtemot än de andra här skulle jag påstå att detta faktisk är ett lätt elektronikprojekt, där man bygger allt själv. -Att få en lysdiod att lysa eller Velleman kit eller helt följa en guide (som många gör till lcd utan att förstå något) räknar jag ej som ett eget elektronikprojekt. Det är samma sak som att koda med enbart ctrl C & ctrl V.
Så detta är som jag tidigare sa inte ett dumt projektarbete för 3an, om man utgår från länken som jag gav ovan och att man har ett elektronikintresse och lite kunskap innan såklart.
Om man har kunskap är lätt att kolla, läs länken ovan förstår man inte så saknar man kunskap, annars har man kunskap sedan är det vilja/ork, ekonomi etc.. Det behöver inte bli dyrt om man gör allt själv, d.v.s. väljer en "vanlig" mikrodator. Men det blir istället svårare .

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".