Det går att sno "textsträngar" från färdiga lcdprogram, nu vet jag inte om lcd-smartie klarar av att skicka ut allt detta på en gång, eller om man kan lägga så att texten skiftar snabbt. I sådant fall så har du pc mjukvaran redan färdig, dessutom en mjukvara som ständigt uppdateras. Enda problemet med att du i lcd-smartie byter bild ofta är att du skapar en extra fördröjning(delay) på dina mätvärden.
Angående hårdvaran så är som vanligt en mikrodator den enklaste lösningen, det finns färdiga "mikrokontrollerbord" att köpa. T.ex. http://www.arduino.cc/ som en annan använder för en liknande, lite enklare projekt. Han snor "textsträngar" från lcd-smartie och skickar ut dem på en vanlig analog panelinstrument: http://www.uchobby.com/index.php/2008/02/12/arduino-analog-ga...
Angående svårighet på projektet så beror det helt på vad man kan, jag vill påstå att det inte är så svårt bara lite tidskrävande. Jag tycker detta projekt är ett perfekt projektarbete i 3an för en person med mycket elektronik kunskaper för sin ålder, samt att personen verkligen är beredd på att lägga ner lite tid. Det är dessutom en hel del arbete gjort på sidan som jag länkade till, källkod och allt finns.
Om man ställer in lcd programmet för seriekommunikation, så blir det väldigt mycket mindre arbete än att läsa av paralellporten och tolka tecken för tecken. -Jag vill minnas at lcd-smartie just har stöd för detta.
*edit*
När jag tänkte efter blir det lite krångligare att köra alla bilinstrument samtidigt, det är långtifrån omöjligt men kodningen blir genast mer avancerad. Dessutom får du skaffa en analog multiplexer.
Du behöver dock inte blanda in en RTOS (Real Time Multitasking Kernel), då du bara kan skicka data till en givare och sedan till nästa givare. Då gäller det att dessa givare inte tappar sitt mättvärde under tiden. De analog är tröga så man kanske kan skicka mätvärde flera gånger till de digitala under en loop. Man får testa sig fram till bästa lösning, men omöjligt är det inte, bara olika svårt och dyrt. En fullösning är en extra mikrodator.
*edit2*
Egentligen varför bry sig om vad det är för gränssnitt mot instrumentet? Alla fungerar de på samma sätt med en spole som flyttar en pekare. Skitsamma om hastighetsmätaren skulle vilja ha en digitalsignal, släng bara ur elektroniken bakom och styr hastighetspekaren själv. Detta innebär att du bara behöver styra analoga instrument, skulle du koda dåligt(klarar ej realtidskravet), så går det alltid göra instrumenten trögare med en kondensator.
Så tvärtemot än de andra här skulle jag påstå att detta faktisk är ett lätt elektronikprojekt, där man bygger allt själv. -Att få en lysdiod att lysa eller Velleman kit eller helt följa en guide (som många gör till lcd utan att förstå något) räknar jag ej som ett eget elektronikprojekt. Det är samma sak som att koda med enbart ctrl C & ctrl V.
Så detta är som jag tidigare sa inte ett dumt projektarbete för 3an, om man utgår från länken som jag gav ovan och att man har ett elektronikintresse och lite kunskap innan såklart.
Om man har kunskap är lätt att kolla, läs länken ovan förstår man inte så saknar man kunskap, annars har man kunskap sedan är det vilja/ork, ekonomi etc.. Det behöver inte bli dyrt om man gör allt själv, d.v.s. väljer en "vanlig" mikrodator. Men det blir istället svårare .