Permalänk

Elektronik... Analog till digital typ

Tjena.

Jag är i behov av att göra en vrid-bar kontroll till en dator. Tänk precis som en volym-kontroll. Som man kan vrida och på så sätt till synes steglöst öka och sänka "värdet" på den. Värdet ska då kunna läsas av datorn genom vanlig mjukvara.

Det är ju lite klurigt att få datorn att förstå en sådan eftersom det är analogt. Normalt (typ i en stereo) är vad jag förstår att man bara har en potentiometer typ.
Men om man t.ex. ska koppla ihop detta mot datorn, på COM eller LPT så måste det ju vara digitalt (antar att samma gäller USB). Mig veterligen finns väl ingen kontakt till ett normalt moderkort som är analogt och som man sedan kan läsa av digitalt?

Så min undran är (jag ska också passa på att säga att jag absolut INTE kan speciellt mycket alls om elektronik):

Finns det någon form av omvanlare/chip/kopplingshistoria som kan "översätta" motståndet i en potentiometer till ett bit-värde, 4 bit är det jag ute efter främst...alt. om någon kan komma på något smart med olika starka motstånd eller nåt i den stilen som kan kopplas till COM/LPT.

min idé (som kanske är helt absurd) är att man skulle kunna koppla en potentiometer + lösningen lite på samma sätt som man kan göra enkla knappar med hjälp av en seriell-port;
en tråd på DTR (utg pin) och 4 trådar på ingående pins RI, DCD, DSR och CTS. knapparna bryter kopplingen mellan DTR-RI DTP-DCD osv...

Tanken är då att baserat på vad pot'en står på så kommer bara strömmen från DTR vidare till vissa av de 4 ingående. Om någon form av chip skulle kunna representera detta binärt skulle alltså pot'en optimalt kunna "simulera" 16 olika lägen från 0000-1111.

Är det något som existerar eller är praktiskt möjligt att fixa för en vanlig amatör med lödkolv och fingerfärdighet?

Permalänk

Det finns analog ingång på nästan alla nya moderkort och det är ljudingångarna. Det finns också färdig mjukvara som kan läsa av dessa och en är Labview. Annars så finns det digitala vridströmställare på bl.a. elfa. (länkningen fungerade inte, men sök bara på vridströmställare) Problemet är dock 16lägen, men du kan komplettera med en brytare, så att vid off är det t.ex 0-9 och vid on så är det 10-20 som är aktiverad.
Att ha en steglös inmatningsenhet som en vanlig potentiometrisk är inte så bra, då man kan ligga vid ett gränsfall.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det finns ju sånadär rattar på vissa ljudprylar som du kan snurra runt hur mycket som helst, dessa brukar nog ha en 4bit eller 8bit kodning på sin utsignal, se om du kan få tag på en sån ?

Annars har ju en kulmus av den äldre typen ofta två hjul med hål i och en fotocell som avläsning, går kanske pyssla ihop något med en sådan krets ? Då har du t o m en utsignal som passar en serieport direkt, bara o slakta musen lite

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack för tipsen...
Men lite av grejen är att jag inte vill bygga själva vridkontrollen...det vill jag använda en befintlig, som just är en potentiometer av något slag.
Så jag är inte i behov av en helt ny kontroll, utan av någonkrets som klarar att översätta till digitalt...lite klurigt
Ev. kan man kanske göra en superfuling och typ limma fast en sån där digital vridströmställare bakom den vanliga pot-en.

Inga andra idéer?

Permalänk

Som jag tidigare skrev så har de flesta en analog ingång på sina datorer, du kan testa och dra hem detta programmet så får du b.a. en Oscilloscope, Spectrum Analyzer, Wave-form generator direkt från ljudkortet.
http://www.sillanumsoft.org/ (lek med ljudkortet på egen risk)

Nu är nämnda program inte något att programmera i, så LabView är bättre för det. Sedan om man vill ha bättre upplösning får man skaffa en DAQ, fast för detta ändamål så är det istället bättre att gå andra vägar. Dock tror jag labview är svår att få att missbruka serieporten, då serieporten just är för seriekommunikation. -Ja jag vet att det finns program som missbrukar den.

Det där med fulingen att limma fast en vridströmställare bakom så förstår jag inte riktigt hur det skulle fungera. Jag kommer bara på en massa onstiga lösningar som inte fungerar så bra. Men du kan kanske behålla ratten och pinnen och limma fast dessa på en ny vridströmställare?

Annars går det såklart använda mikrodatorer och bygga en analog till rs232 omvandlare. Det finns även USB experimentkort http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Vad ska du förresten ha makapären till?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

förstår inte riktigt vad du vill göra, eller gör ja ?

vill du kunna välja mellan 16 olika "enheter" som du väljer från datan ?

isf är ju ett shiftregister ganska smidigt, alternativt, finns en som väljer register, baaah vet baffö de inte vad de heter (NGN?)

aja, men sån kan du ju använda ? om jag förstått problemet rätt,

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Som jag tidigare skrev så har de flesta en analog ingång på sina datorer, du kan testa och dra hem detta programmet så får du b.a. en Oscilloscope, Spectrum Analyzer, Wave-form generator direkt från ljudkortet.
http://www.sillanumsoft.org/ (lek med ljudkortet på egen risk)

Nu är nämnda program inte något att programmera i, så LabView är bättre för det. Sedan om man vill ha bättre upplösning får man skaffa en DAQ, fast för detta ändamål så är det istället bättre att gå andra vägar. Dock tror jag labview är svår att få att missbruka serieporten, då serieporten just är för seriekommunikation. -Ja jag vet att det finns program som missbrukar den.

Det där med fulingen att limma fast en vridströmställare bakom så förstår jag inte riktigt hur det skulle fungera. Jag kommer bara på en massa onstiga lösningar som inte fungerar så bra. Men du kan kanske behålla ratten och pinnen och limma fast dessa på en ny vridströmställare?

Annars går det såklart använda mikrodatorer och bygga en analog till rs232 omvandlare. Det finns även USB experimentkort http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Vad ska du förresten ha makapären till?

Orsaken till att jag vill ha kvar "original-ratten" är pga motståndet i den, dvs det fysiska motståndet när man vrider på den. Det är en sån skruv-knopp till en stereo, så det har verkligen varit en volymknapp förut... Om man limmar fast en strömställare som är digial så vredet på den sitter ihop till vrid-pinnen i pot'en, så snurrar ju den ocksån är man vrider på pot'en, och så länge de båda är envarviga så funkar det.

Orsaken till att jag inte använder ljudportarna är dels att dessa kommer vara upptagna, det hela är till en musik-dator, så de kommer va till högtalarna förmodligen...sen så jag vill inte störa den delen av det hela med egna program osv...Plus att mjukvaran blir långt mer avancerad i en sån implementation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD RuleZ
förstår inte riktigt vad du vill göra, eller gör ja ?

vill du kunna välja mellan 16 olika "enheter" som du väljer från datan ?

isf är ju ett shiftregister ganska smidigt, alternativt, finns en som väljer register, baaah vet baffö de inte vad de heter (NGN?)

aja, men sån kan du ju använda ? om jag förstått problemet rätt,

MVH

hehe, apropå förstå, vad pratar du om?!
Jag ska inte välja olika enheter, den ska användas som en volume-knob, men måste fungera digitalt.

Ska försöka förklara superduperutförligt:
Jag har ett en gammal ljud-kontroll från en stereo, sån som man kan vrida ett varv liksom. Det är alltså frågan om en potentiometer. Jag vill att datorn ska kunna "läsa av" den och baserat på det ändra volym eller liknande på datorn. Att göra det via analog ingång (som bud förklarade) är säkert görbart, men alldeles för avancerat mjukvarumässigt tycker jag.

Därför vill jag ha en hårdvara som kan översätta läget från analogt till binärt för att kunna ta emot värdet via COM/LPT. Inte via en A/D omvandlare eftersom de är för avancerade, man måste köra dataöverföring med typ protokoll och grejer =P alldeles för mycket overkill.
Därför är jag ute efter något som förslagsvis översätter läget till paralellt 4-siffrigt binärt tal (alltså 0000-1111) och output'ar det på 4 pins... precis som dessa gör om man köper HEX-varianten:
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&a=0/48C87C5BDDE...

Det enda "felet" är att jag inte vill byta ut den pot'en jag har mot en ny (den ovan är dessutom alldeles för liten för det). Så det optimala vore att ha någon form av krets som gör motsvarande förändring men använder den befintliga pot'en.
Därav idéen att limma fast en sån där strömställare på själva pinnen man vrider på på Pot'en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Om man limmar fast en strömställare som är digial så vredet på den sitter ihop till vrid-pinnen i pot'en, så snurrar ju den ocksån är man vrider på pot'en, och så länge de båda är envarviga så funkar det.

Jag förstår inte hur du ska limma ihop dem?
Om du har 2st potentiometrar/vridströmställare (sak samma) och ska få dem mekanisk att följa varandra, så blir det inte lätt se bild nedan:

En lösning är att sätta dem mot varandra (vridstångarna mot varandra), men det blir inte en praktisk lösning om man vill kunna ändra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Orsaken till att jag inte använder ljudportarna är dels att dessa kommer vara upptagna, det hela är till en musik-dator, så de kommer va till högtalarna förmodligen...sen så jag vill inte störa den delen av det hela med egna program osv...Plus att mjukvaran blir långt mer avancerad i en sån implementation.

Visst om du sätter dit ett extra billigt ljukort kan de störa varandra, dock är mjukvaran LabView inte så svår att läsa av ljudkort med. Det finns färdiga moduler, guider och allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Därför vill jag ha en hårdvara som kan översätta läget från analogt till binärt för att kunna ta emot värdet via COM/LPT. Inte via en A/D omvandlare eftersom de är för avancerade, man måste köra dataöverföring med typ protokoll och grejer =P alldeles för mycket overkill.
Därför är jag ute efter något som förslagsvis översätter läget till paralellt 4-siffrigt binärt tal (alltså 0000-1111) och output'ar det på 4 pins... precis som dessa gör om man köper HEX-varianten:.

Det finns både seriell och parallell kommunikation med a/d omvandlare, alltså kan du få dem att fungera som du vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag förstår inte hur du ska limma ihop dem?
Om du har 2st potentiometrar/vridströmställare (sak samma) och ska få dem mekanisk att följa varandra, så blir det inte lätt se bild nedan:

Ajo, iofs, det finns väl olika typer av pot'ar (eller så är min inte en pot?). Den på din bild verkar helgjuten...denna är inte av samma typ...se bild (denna är bara ta bort en liten platta som är fastspänd på baksidan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst om du sätter dit ett extra billigt ljukort kan de störa varandra, dock är mjukvaran LabView inte så svår att läsa av ljudkort med. Det finns färdiga moduler, guider och allt.

Har bara en PCI-plats (miniITX-kort) där jag kommer ha ett annat kort tyvärr. Så extra ljudkort är tyvärr inte aktuellt. Annars köper jag din idé med den, bortsett från att jag förmodligen inte skulle klara av att programmera skiten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det finns både seriell och parallell kommunikation med a/d omvandlare, alltså kan du få dem att fungera som du vill.

Mjo, jag har hittat någon A/D som är parallell men dom verkar större och ännumer komplexa än de seriella. Men jag har det som backup om andra lösningar inte funkar, men jag tror nästan "limma dit en strömställare" är mitt första alternativ...

Permalänk

har inte läst tråden riktigt men kan den här funka:
www.electrokit.se Art Nr 41000978

???:)

Visa signatur

Tack å bock, Hårdrock!

Permalänk

Den där kan säkert funka. Tyvärr fanns det ju väldigt knapphändig information på sidan om specen på den =P Men det kan man nog ta reda på...men, egentligen vill jag inte byta original-pot'arna... men men, tar mig en titt. tack!

Permalänk

Ta en 8bits A/D-omvandlare med parallella utgångar och använd endast de 4 högsta bitarna. Det borde funka och du får behålla nuvarande pot.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Användarnamnqwer:

jaha, då missförstod ja de helt o hållet, haha, förstod de på andra hållet, att du ville välja olika register (enheter) som ingång in i datan, ja skitsamma,

men vadå krångligt med protokoll o grejer :), du har turen att jag för mitt projekt skrivit en rs232 protokoll där man enkelt kan skifta ut de bitar man vill, den kan du få om du vill, och ad omvandlar grejsemojs,

jag använder de till PIC 683, vilket jag har par styck, om du behöver,

allt du behöver då är en buffer och en drivkrets (MAX232), alternativt använda LMC7660 vilket jag oxå har, den omvandlar enkelmatning till dubbelmatning,

buffern kan man skippa om lastresistansen är lågohmig (~10k)

inget är avancerat bara du vill, koden kan ja smäcka in lätt då jag har allt klart, sen så e de bara o rita pcbn o fixa de,

sen handlar de om vilken uppdateringstid du behöver ?, om de handlar om s, ms, us, gissar på ms, vilket e fullt möjligt med 683an

men de e om du ska göra de så givetvis, tar inte lång tid samt så lär du dig mkt

lycka till iaf

hör av dig om annat

MVH

Permalänk

lol...
Tror du verkligen jag förstod ett ord av det där?

Permalänk

hehe,

nej kanske inte, men ja har för inte så länge sen gått upp

altså,

de krångliga med rs232 eller sånna protokol är att de måste ha dubbelmatad spänning, inverterad dessutom

683an har en ADomvandlare ska ja kanske poängtera med

alt 1: högohmig last, då använder du buffer => AD omvandling till PIC => rs232 eller annat ut via MAX232/LMC7660

alt 2: lågohmig last, AD omvandling till PIC => rs232 eller annat ut via MAX232/LMC7660

och jag har skrivit ett macro som sköter hela rs232 grejen, altså utskicket, och AD macro som sköter de macrot,

jag använder i mitt projekt detta där jag tar ett AD värde och skickar ut via rs232, som du kan få, alternativt om ja e jättesnäll kan ja programmera en PIC o skicka, beroende på hur brådskande de e för dig

förstår du nu ?

fråga annars, skriv inte att du inte förstår, skriv vad du INTE förstår

MVH

Permalänk

PM'ade svaret istället.

Men knäckfrågan om jag ska försöka lära mig hur det du säger fungerar åså är om en något modifierad sådan grej skulle klara av att kontrollera 4st såna pot'ar samtidigt och skicka på samma RS232.

I så fall sparar jag ju massvis med kontakter på moderkortet och får en grymt mcyket snyggare lösning på det hela.
Annars om det behövs en sån uppsättning till varje pot så kör jag nog på min fulmetod med lim och digital pot.

Permalänk

ja fick inge pm iaf, men kanske ja inte skulle få ngt heller hehe

men först, de finns bara en rs232 kanal/ com port

sen, ska du läsa 4a pottar ?, ja de funkar utan några som helst problem, me samma system

men uppdateringsfrekvensen minskar då rs232 e ett rätt söligt protokoll, men vi snackar om ms fortfarande, alternativt klocka PICen högre, vilket kostar ngra kronor mer, men onödigt om de inte behövs,

sen, kan du kanske förklara vad de e du vill göra ?, för detta e en lösning på ditt problem, men om du förklarar vad de e du vill exakt göra, kanske finns de bättre lösning ?

så som jag förstår de så vill du läsa av ett volym(pot)värde o skicka till datorn, punkt slut ? i digital form då givetvis, så egentligen omvandlar du bara den analoga signalen till digital form i datorn,

vad ska du göra sen med den ?

MVH

Permalänk

haha, undras hur jag lyckades tappa bort det då, skrev iaf ett PM. Aja, lite rörigt när man är på jobbet =P sry.

Du har helt rätt, syftet är just bara att datorn ska kunna läsa av pot'arna och då måste man ju göra signalen digital. det är egentligen det enda kretsen ska göra.
Sen är tanken att man via ett program (som jag tänkt skriva i Java) ska kunna justera saker baserat på dem, bl.a. just volym/bas på datorn men även andra saker, som jag helt ärligt inte avgjort helt än.

Permalänk

hehe, okej, ja så kan de bli ibland,

men då så, sen glömde ja fråga, mätvärdet du ska mäta, är högst 5 (5.5) V ?

btw, du kan alltid adda mig på msn, du verkar ha kompetens inom ett fint område som man kan ha nytta av kontakt

bra o ha folk som kan olika områdent som man kan vända sig till som expertis!

MVH

Permalänk

bli inte rädd nu, men jag har ännu inte lärt mig riktigt hur man mäter sånt med multimetern Men jag har iofs inte försökt mäta heller så...

Den ursprungliga tanken var att använda strömmen från COM porten, standarden specar dock bara att det ska vara mellan 3-15 V, men jag har inte brytt mig om att kolla exakt vad moderkortet kör på.
Men tanken med det var också att man då från datorn kan aktivera/avaktivera funktionaliteten genom att öppna och stänga den pin'en.
Om stömmen är starkare kan man väl dock få ner den med ett motstånd eller nåt sånt?!

Jag lägger gärna till dig på msn, som det verkar kommer iaf jag ha jävligt stor nytta av en sån kontakt Men du kanske av någon outgrundlig anledning skulle kunna dra nytta av mig också... Men du får PM'a din adress då, den ser jag ej.