Skärm + TV, ibland svart skärm vid uppstart

Permalänk
Medlem

Skärm + TV, ibland svart skärm vid uppstart

Svårt att få till en bra rubrik..

Jag har datorn kopplat till TVn med DVI-HDMI. Allt fungerar bra förutom att om TVn är igång när jag startar om datorn så skickas ingen signal till datorskärmen. Den är svart men TVn får bild.

Om jag då drar ur HDMI kabeln och startar om så startar datorskärmen som den ska sen kan jag plugga i HDMI i TVn och fortsätta.

Verkar som att graffen prioriterar den sekundära skärmen (TVn) på något sätt och då inte startar den primära (datorns).

Något tips?

Permalänk
Medlem

hej!
Jag har ett litet problem som är ganska lika ditt .

Jag har dvi-hdmi i tvn sen har jag vga till datorskärmen och jag har svart bild på både tvn och skärmen vid uppstart..
väldigt konstiigt för när jag kommer in på windows så funkar allt som det ska..

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan er två är att yoba inte får någon bild även när han är i Windows? Medan fuSK inte ens är ett problem utan är normalt när man kopplar mer flera skärmar (Eller TV+skärm).

yoba:
Ändra bild inställningarna. Snabbaste vägen är att högerklicka på skrivbordet och ta egenskaper / inställningar sedan varierar det beroende på era drivrutiner. När man installerar/laddar ner från tillverkaren finns det två varianter. Liten med bara drivrutiner. Stor för avancerade användare (flera skärmar) Beroende på vad ni har så kan man ändra:

Upplösning
Primär/Sekundär skärm (Vilken skärm som är viktigast)
Extend = Skrivbord över båda skärmar
Clone = Samma på båda

Enklast är att ta loss kabeln från den en skärmen och ha bara 1 skärm inkopplad (den viktigaste). När ni är i Windows och allt är frid och fröjd med 1 skärm går ni in i bild inställningarna (se ovan) och testar att ändrar till ni får det som ni vill ha det.

Själva starten är det inte mycket att göra i Windows vad jag vet.

fuSK kan också pröva men jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Skillnaden mellan er två är att yoba inte får någon bild även när han är i Windows? Medan fuSK inte ens är ett problem utan är normalt när man kopplar mer flera skärmar (Eller TV+skärm).

yoba:
Ändra bild inställningarna. Snabbaste vägen är att högerklicka på skrivbordet och ta egenskaper / inställningar sedan varierar det beroende på era drivrutiner. När man installerar/laddar ner från tillverkaren finns det två varianter. Liten med bara drivrutiner. Stor för avancerade användare (flera skärmar) Beroende på vad ni har så kan man ändra:

Upplösning
Primär/Sekundär skärm (Vilken skärm som är viktigast)
Extend = Skrivbord över båda skärmar
Clone = Samma på båda

Enklast är att ta loss kabeln från den en skärmen och ha bara 1 skärm inkopplad (den viktigaste). När ni är i Windows och allt är frid och fröjd med 1 skärm går ni in i bild inställningarna (se ovan) och testar att ändrar till ni får det som ni vill ha det.

Själva starten är det inte mycket att göra i Windows vad jag vet.

fuSK kan också pröva men jag tvivlar.

Jag förstår inte vad lösningen ska vara. Det du säger är ju lite allmänt om bildskärmsinställningar..

Problemet är ju att jag måste plugga ur TVn (eller stänga av den) varje gång jag vill starta om datorn. Allting fungerar perfekt men inte just när jag startar om. Datorskärmen är Primary och de ligger som extended desktop i Nvidia.

Det verkar bara som att det skiter sig med vilken som är Primary när datorn bootar upp. Den kör direkt på datorn. Jag har ju dubbla DVI på grafikkortet och det är dom jag använder, dock är ingen av dem primär eller sekundär vad jag kan se.

Jag vet hur det ska vara inställt men det här problemet sträcker sig bortom de simpla lösningarna verkar det som.