Permalänk
Medlem

Datorn startar inte - Hmm.

Hejsan.

Jag vill veta om det finns någon här som kan knäcka den här nöten. Problemet är att mina nyinköpta datordelar inte vill samarbeta. Startar jag datorn via knappen, eller kortsluter, power-pinsen så går CPU-fläkten igång en liten stund för att sedan stanna. Jag får ingen bild på skärmen eller liknande. Faktum är att datorn beter sig på precis samma sätt om jag kopplar ur 12V-ATX-strömsladden från moderkortet eller tar ur batteriet.

Notera också att följande LEDs lyser på grafikkortet:

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed

Här har vi delarna:

Processor: AMD Phenom Quad-Core 9850 2.5GHz / 4x512KB Socket AM2+ (Black Edition)
Chassi: Antec Three Hundred
Grafik: Asus ATI Radeon HD 4850 512MB (EAH4850/HTDI/512M) - PCI-E / 2xDVI
Moderkort: Asus - Socket 775 - ATX AMD 790GX (M3A78-T) - DDR2 / PCI-E / VGA
Minne: Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5 G)
Nätagg: Corsair PowerSupply (PSU) 650W TX ATX

Detta har jag provat:

- Clearat BIOS
- Provat med nytt BIOS-batteri
- Provat utan grafikkort
- Provat olika platser på minnet

Jag har bifogat en bild för att illustrera det hela.

Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du sätter graffet i den andra platsen? Alltså PCI-E 1. Och att du satt i den extra strömkabeln till detsamma (graffet alltså)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad händer om du sätter graffet i den andra platsen? Alltså PCI-E 1. Och att du satt i den extra strömkabeln till detsamma (graffet alltså)

Händer precis samma sak faktiskt när jag startar.
Jag funderar på vad Y-kabeln jag fick med grafikkortet fyller för funktion. Då pratar jag om PCI-E till dubbla molex. Har inte vågat koppla in på det sättet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testa bägge PCI-strömkablarna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testa bägge PCI-strömkablarna?

Jupp. Ingen skillnad.

Permalänk

Tror jag har hittat ditt fel. Du har ett moderkort med socket 775 och en amdprocessor med socket AM2+.

Processor: AMD Phenom Quad-Core 9850 2.5GHz / 4x512KB Socket AM2+ (Black Edition)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse12345
Tror jag har hittat ditt fel. Du har ett moderkort med socket 775 och en amdprocessor med socket AM2+.

Jag tror också att du har rätt. Det verkar som om Webhallen har blandat ihop de olika typerna av moderkort lite. Kolla listan:

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2606

Här finns ett socket 775-kort med bland AM2+-korten, och precis det har jag köpt.

Permalänk

Skojade bara lite med dig där. Men det verkar va ett skumt problem du har. Borde ju funka om du har kopplat allt rätt. Socket AM2 passar ju inte i socket 775. Är du säker på att ditt moderkort stödjer processorn utan biosuppdatering. Kan va så att du behöver uppdatera bios för att det ska funka. Annars vet jag faktiskt inte vad det kan va för fel.

Men då måste du ha en gammal processor om du ska uppdatera. Så har du en gammal processor så prova med den. Sen har ju visst vissa Moderkort problem med vissa AMDprocessorer som har för högt TDPvärde.
Kan inte så mycket om AMD! Men kan ju prova med att uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

Själv är jag förvirrad över bilden som visar ett ASUS M2N-SLI moderkort och du säger du har en ATX AMD 790GX M3A78-T?

I vilket fall, Nisse12345 har rätt angående ditt moderkort inte stödjer AMD Phenom Quad-Core 9850 och det kan du se på ASUS hemsida angående ditt moderkort:
ASUS M3A78-T

Folk från Newegg har också fått svar från ASUS att moderkortet ej stödjer Phenom 9850:
M3A78-T && AMD 9850 Not Compatible!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
[B] Själv är jag förvirrad över bilden som visar ett ASUS M2N-SLI moderkort och du säger du har en ATX AMD 790GX M3A78-T?

I vilket fall, Nisse12345 har rätt angående ditt moderkort inte stödjer AMD Phenom Quad-Core 9850 och det kan du se på ASUS hemsida angående ditt moderkort:
ASUS M3A78-T

Jag kan väl lugnt säga att jag blev konfuderat när jag gick igenom delarna efter köpet och kom till moderkortet. Det verkade inte alls vara det jag beställt. Fast nu verkar det ju iofs som om det inte hade fungerat med det rätta kortet heller.

Jag tänker gå tillbaks och byta mot ett annat, som garanterat är komptabelt med 9850BE. Något bra tips på 790GX/FX-kort till min cpu?

Permalänk
Medlem

ASUS M2N-SLI år kompatibelt med din cpu med rätt bios !
kolla att dina minnen får rätt volt 1.9 ock körs i timings 5 5 5 18
ock börja med endast ett minne i slot 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stomper
ASUS M2N-SLI år kompatibelt med din cpu med rätt bios !
kolla att dina minnen får rätt volt 1.9 ock körs i timings 5 5 5 18
ock börja med endast ett minne i slot 1

Kanske med rätt bios, men inte ur lådan, och inte den här versionen.

Se: http://www.webhallen.com/prod.php?id=80804 (Detta kort har jag fått)

Permalänk
Medlem

kolla här http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

ock här
[http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
för mer info

för övrigt är det ju en viss prisskillnad mellan det du beställt ock det du fått, kolla upp det !

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång datorn. Tack för att hjälp!

Problemet var att moderkortet inte hade stöd för min processor. Jag bytte upp mig till ett moderkort med 790FX-chippet och sydbryggan SB750, nämligen följande:

Asus - Socket AM2+ - ATX AMD 790FX/SB750 (M3A79-T Deluxe) - PCI-E / DDR2 / HD Audio