Permalänk
Medlem

Fundering ang. moderkort

Jahaja, som topic lyder har jag hamnat inför lite utav ett dilemma. Jag äger just nu ett Asus P5W DH Deluxe moderkort med stöd för dubbla ATi-kort, crossfire. Dock har jag alltid varit ett fan utav nVidia och sitter just nu på ett Asus 8800 GTS 640mb. Jag vill gärna sätt in ett kort till men jag är inte så sugen på ATIs kort.

Dessutom vill jag ha Intels processorer, inte AMD:s.

Frågan är vad jag ska göra; köpa nytt moderkort eller nytt grafikkort.

Prollen jag har nu fungerar bra, om ni föreslår moderkort ska den ha Intel Socket 775.

Snart är det jul och pengar dyker upp på kontot.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

köp nytt grafikkort.. om du måste ha Nvidia så rekomenderar jag gtx 260

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
köp nytt grafikkort.. om du måste ha Nvidia så rekomenderar jag gtx 260

Men byter jag inte moderkort kan jag inte köra SLI, vilket planerar att göra i framtiden. Jag har dåliga erfarenheter med ATi, men det kan ha ändrats då mitt senaste kort från dem var ett X800XT.

Tycker du/ni fortfarande att jag skall byta grafikkort, eller kanske köra på crossfire istället för SLI?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Jadu, det är mkt smak och tycke inblandat... Men om man ska generalisera det hela så får du mer kraft för pengarna om du satsar på en crossfire lösning. Ati korten levererar mer kraft per krona med rätt stor marginal även i single cards och dessutom skalar Crossfire bättre än SLi.

Men å andra sidan, ska du köra crossfire så behöver du köpa 2 st grafikkort till, istället för 1 eftersom du redan har ett nVidia, i detta fallet hade jag lagt alla pengarna på ett kraftfullare kort, alt. ett x2 kort. Billigare, svalare, och lite snabbare!

Permalänk

rekomenderar dig inte att köra CF på ett P965 moderkort då kommer ett kort i x4 och det vill man ju inte så sälj ditt 8800GTS 640mb och köp ett gtx260 skulle tro att det är lika bra som 2st 8800gts 640mb =]

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Då dyker ju ytterliggare frågor upp. Kommer detta nya, GTX 260 att få plats i min burk? Kommer min nätdel att klara det?

Vad är det för skillnad mellan http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFGGTX260... och på http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFGGTX260

Min nätdel: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CAPSUHX-6...

Mitt chassi: http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGtkapiUmA/viewprodu...

Och nu börjar ju DDR3-minnena släppas som bäst. Jag vet inte om mitt moderkort stöder detta. Sedan vet jag inte heller om mitt moderkort stöder DDR5 som jag ser att några utav dagens grafikkort har.

Jag har ett Asus P5W DH Deluxe

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Ingen skillnad på de korten då du länkar till samma kort i båda länkarna ?
Ja din nätdel borde klara av det och ja , får ett vanligt ATX moderkort plats så får också grafikkortet plats då de brukar vara lika långa som moderkortet är brett.

Vad grafikkorten har för minne har inget med vad ditt moderkort klarar av i minnesväg, två helt skilda saker.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Jahapp, då vet jag! Jag kan väl inte kalla mig själv för en datorguru men lite kan man väl alltid, dock inte tillräckligt i alla lägen. Nu ska det f.ö. inte vara samma kort i länkarna heller.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Ser ut som att det dyrare kortet är överklockat från fabrik, 500:- för 40MHz extra, de vet hur de ska tjäna pengar i alla fall.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Hur blir det med minnena då? Eftersom DDR3 är på frammarsch kanske det vore läge att byta upp till ett moderkort som klarar det? Eller kanske det funkar lika bra med DDR2 än så länge? Jag är helt nollställd, det var trots allt ett tag sedan jag köpte nytt.

MVH

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Känner du att du har överdrivet mycket pengar att bränna så köp DDR3 men jag ser ingen nytta med det i dagsläget. När DDR3 slagit igenom och är standard så kostar säkerligen sakerna mycket mindre samt har kommit längre i utvecklingen än vad de har idag.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Pengar är väl ingenting som man har gott om precis, så det lär antagligen bli ett nytt grafikkort. Dock måste jag försöka sälja mitt gamla först.

Men det var alltså ett GTX 260 som jag ska satsa på? Det finns inga bättre i ung. samma prisklass? (Känner mig inne på fel forumdel nu :/)

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |