Permalänk

Ny dator vägrar fungera :(

Hejsan!

Hämtade ut min nya dator i delar ifrån datorbutiken i lördags.

Jag köpte alla delar för sig och kopplade ihop, dock inte grafikkortet som kommer ifrån MultiTronics..

Till problemet:

Jag har kopplat allt rätt och allt komponenter fungerar, jag har bild på skärmen, fläktar snurrar etc.

1. Datorn startar allt snurrar
2. Asus loggan kommer upp med knappar för att gå till BIOS.
3. Ett BIOS meddelande blinkar till med texten: Adapter 1 No hard disk is detected.
4. Det bootar ifrån Xp-cd, filer läses in allt ser bra ut.
5. Inläsningen är färdig och det skiftar till en svart bild med ett blinkande _ uppe i vänstra hörnet.
6. Skärmen blir svart och en bluescreen visas med en text om att för att förebygga problem och blablabla + ett STOP* meddelande med siffrorna: 0x0000007E (0xC0000005, 0x8080709A, 0xF78DA300, 0xF78D9FFC)

Notera att båda hårddiskarna är rätt ikopplade och finns med i BIOS.

Varför håller spritt nya saker på såhär för?

Det jag har gjort och provat är:

1. Gått till BIOS och ändrar processor clock till 9.5
2. Ändrat clock för RAM-minnena
3. Ändrat timing för minnena.
4. Ändrar bootsettings.
5. Provat switcha på RAM-minnena.
6. Provat tagit ur och suttit i grafikkortet.
7. Resetat BIOS
EDIT
**8. Provade med ena RAM minnet i första RAM-uttaget och provade, samma resultat, provade samma minne igen i andra RAM-uttaget samma resultat.

Just nu håller jag på och provar andra RAM minnet på samma sätt.
kan skriva redan nu att det inte funkade, har den känslan
**

Med andra ord, jag har provat det mesta.

Mina dator består av följande komponenter:

Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz, 6MB, 1333MHz, S775
MK Asus P5Q PRO iP45, DDR2, S775
Corsair 2gb DDR2 XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x1gb
Asus GeForce 9800GTX+ PCIE 512MB DDR3 2XDVI HDTV
750GB Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB
80GB Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS 8MB
DVD+RW Samsung 22X DL S-ATA Svart, Bulk, EJ Programvara!
Xilence 480w 120mm ATX v2976969132

Vill bara få igång min dator!

ALLA svar är uppskattade!
Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Vila i frid

För att SATA-diskar ska funka under installationen måste du minst ha XP med med SP2. Skapa en floppy med SATA-drivare (från ditt moderkorts CD-skiva) att inkludera vid installationen om så är fallet.

Permalänk

ansenfrasen, Jag avänder mig av en SP2 Windows XP Pro skiva.

Jag har tyvärr inte tillgång till någon Floppy.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Permalänk

Min dator fungerar nu!

Jag tog bara hem min hdd till en polare och installerade xp på den via hans dator, min dator rullar fint nu och allting fungerar!

Men till den stora frågan: Varför fungerade det hemma hos han och inte i min nya burk :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. Allt ser bra ut i boot/bios osv. Men allting går sjukt slött. Prövat att installera Vista Sp1 64 och XP SP2. På XP kommer jag inte ens vidare men på vista kommer jag in i installationen efter 5-10 min. Dock går det brutalt segt och man kommer ingen vart.

Har prövat Memtest ifrån Ultimate BootCD. I början av testet står den och räknar MB i ram minne. Det tar cirka 7minuter. Normalt?

Min setup är:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,
Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket
3x Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
Sony NEC Optiarc AD-7203S
Asus P5Q PRO
Corsair Powersupply 620W
Western Digital VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxxelhoff
Min dator fungerar nu!

Jag tog bara hem min hdd till en polare och installerade xp på den via hans dator, min dator rullar fint nu och allting fungerar!

Men till den stora frågan: Varför fungerade det hemma hos han och inte i min nya burk :S

Han har ett annat moderkort.

Jag har ett moderkort från Gigabyte och jag blev överraskad att det funkade direkt där också utan diskett. Jag upptäckte det av en slump när jag glömde trycka på F6.

Kom bara ihåg att din kompis inte har samma dator som dig och därför kan du få olika konstigheter. Egentligen ska man inte göra som du gjorde. Om du har tur så behöver du bara installera moderkorts drivrutinerna etc.