Permalänk

haha ja tycker de e så sjukt kul att läsa de här lite mer efterlängtade nyheterna... alltid någon som börjar skriva, någon som är glad och positiv, sen kommer alla glädjeförstörare in och är pesimister och negativa... det slår aldrig fel.

sjukt kul läsning.
keep up girs

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson

Vi resonerar alla olika och en del kanske tycker att Core i7-systemet är billigt för vad man får och andra inte. Det går inte att i en slutsats att ha med hur det ser ut i allas synvinkel.

skapa en "stapel man kan rösta som i galleriet" så folk kan rösta vad dom tycker är prisvärt eller inte på era tester så får man en överblick av vad majoriteten tycker

Visa signatur
Permalänk

Hur funkar 920an i spel vid 4ghz? Det är vad jag vill veta!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Hur funkar 920an i spel vid 4ghz? Det är vad jag vill veta!!!

Det framgår väl redan? Bra, mycket bra, men det krävs lite GPU kraft över det vanliga för att dra nytta av resurserna.

Permalänk

Tyv'rr inte lika banbytande som från p4-c2d Men en ökning=). Ska bli intressant och se sen när denna prolle har mognat till sig vad den har att ge.

Permalänk
Medlem

Damn de där va inte dåligt resultat, spöar ju skiten ur dagens Extreme, och är då mycket billigare också. Dock är ju tyvärr moderkorten till i7 svindyra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Deneb kommer KROSSA Nehalem Haha lol

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur mycket bättre i7 är om man jämnför den med Q9450 som ändå har samma frekvens. Ett fint hopp i prestanda. Dock så får jag väl vänta tills man kan köpa ett komplett system för ca 6000 SEK.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det framgår väl redan? Bra, mycket bra, men det krävs lite GPU kraft över det vanliga för att dra nytta av resurserna.

Ok, kanske inte i 4ghz men i samma hastighet som c2d värstingen, 3.2ghz? För den var ju bara i 2.6 i testet.

Sen också med 6gb corsair dominators...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo

Jävla tveksamt men hoppas går ju

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jag kommer i alla fall vänta med att uppgradera till slutet på nästa år när Windows 7 och ny grafikgeneration finns ute. Bara dumt att direkt slänga sig på en ny arkitektur innan den mognat en smula.

Permalänk
Medlem

Hoppade på C2D-tåget tidigt för det var ju ett rejält lyft från P4. Men den här gången avvaktar jag.

Permalänk
Medlem

Inte imponerad, som gamer är det inte värt att uppgradera tycker jag.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Överklockning?

Hmm..har läst en del reviews på nätet och många tycker i7an är den lättaste processorn att överklocka på länge...?

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1379&pageID=5577

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Och det ska ställas mot slutsaten:

Utifrån en gamer-perspektiv beror det nog helt på hur systemet i övrigt ser ut, eller ifall du kör i < 1280x768 upplösning. Att det skulle kunna vara en investering för framtiden kan vara sant, men det skiftar och förändras så fort att det ändå är ett risktagande (ifall man nu inte kan strössla med sina pengar).

Tänkte precis skriva detta. Det är ju GPUn som flaskar på en i7 rigg.

Enligt vilda spekulationer (?) kommer det komma 8 kärninga i7 modeller senare för samma socket (budget varianterna kommer vara annan socket) vilket betyder att detta är en självklar investering för min del.

Huruvida klockvänlig den är tycker jag informationen varierar från dom fåtal tester jag läst vi får väl se när proppen går retail.

Permalänk
Avstängd

Alltså jag tycker inte det är så dyrt. För några år sedan fick man ändå betala 10 000kr för en mellanklassdator och att hitta en bärbar under samma prisnivå som inte innehöll budgetdelar gick inte.

Permalänk
Medlem

Bra test, men inte alls prisvärt för mig iaf. Synd

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Så en dator som maxar processorn kommer kosta runt 25000kr. Får se om man har råd med den där extra DVD spelaren...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Så dyrt:(.

Och RIKTIGT RIKTIGT dåligt att man måste ha en Extreme variant utan i7 för att kunna klocka hur högt man vill utan att begränsas utav en TDP spärr som vid 110W som gör så att prollen throttlar över den gränsen vilket gör klockning över den gränsen totalt meningslöst.

Vill man använda exotisk kylning som flytande kväve eller torris så är 965 ett måste för att verkligen kunna maxa, men det stämmer ju delvis med tidigare generation också.

Med en 920 har vi sett flera som utan svårheter når uppåt 4GHz med Intels boxade kylning.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, kanske om något år eller två. Min nuvarande q6600 @ 3600 mhz (1,45 V load) med billiga 667@900 Mhz 5-5-5-18 ram @ 2.0 V ligger endast ca 17% ifrån core i7's minnesprestanda enligt everest 4.60 som jag kört häromdagen...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Tur att Deneb kommer snart.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Medlem

Hög strömförbrukning för att vinna prestandatronen, det är fel väg att gå år 2008.

Känns lite som Radeon 4870 X2 strategi över det hela, då de struntar totalt i ljudnivå, strömförbrukning och värmeproblematik.
Speciellt nu när strömförbrukning och miljö står i fokus i hela världen.

Företagen löser ovanstående genom gigantiska kylanordningar och genom krav på ordentligt ventilerade chassin samt krav på överdimensionerade nätaggregat.

Men vad gör inte företagen för att bli "herre på täppan".

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Hög strömförbrukning för att vinna prestandatronen, det är fel väg att gå år 2008.

Känns lite som Radeon 4870 X2 strategi över det hela, då de struntar totalt i ljudnivå, strömförbrukning och värmeproblematik.
Speciellt nu när strömförbrukning och miljö står i fokus i hela världen.

Företagen löser ovanstående genom gigantiska kylanordningar och genom krav på ordentligt ventilerade chassin samt krav på överdimensionerade nätaggregat.

Men vad gör inte företagen för att bli "herre på täppan".

Vassast kommer alltid dra mest. Trivs du inte med det får du köpa budget

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Trist att Intel inte klarar av att få fram ett presskit värt namnet, ser enormt mycket fram emot att få se det riktiga testet av i7..
Gj Öjvind, vi vet att du kan och vet bättre än såhär!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo

Jo, visst.. och det sägs att hoppet är det sista som lämnar människan

Instämmer i andras önskemål om att i7 ska ses som den är, en X-modell. Ni som inte funderade på att köpa QX9600/9700 behöver inte yttra er om att den är för dyr, den är ju inte riktad till er? Det är lite granna som att whina om att en Lamborghini/Ferrari kostar mer än ni har råd med..

Permalänk

vill ha!

Sysslar man med spel, animering och rendering så krossar i7 verkligen allt i sin väg. Nästan dubbla prestandan med vissa renderare.

Nu sa jag bara sitta och plågas tills priserna på minne och moderkort lägger sig... om ett år eller så i7 priset var ju bra. Härligt se alla klaga över i7 överklockning nära 50%...

Vad gav phenom när den kom? 5-15%.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på något bättre prestanda men känns ändå rätt ok, vad som är mycket mer förvånande för mig är förbrukningen. Idle ser väldigt dåligt ut men kan säkert gå ner men i load så drar den mer i 2.67GHz än QX i 3.2GHz i detta test.

Vad gäller vad som är dyrt eller inte är som redan nämts relativt, informationen finns där så bara att läsa och förhoppningsvis göra ett bra val.
Det som recensenter vanligen brukar göra och som de antagligen bör göra när något prestandatestas är att jämföra olika varianter av pris mot prestanda och det känns svårt att klaga på principen i sig om slutsatsen är korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Det här visar att det är rätt bra tryck i Core i7.

http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Precis, var också ett test jag läste och tyckte det kändes som lite mer relevant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Som även länken en annan längre ner postade, så undrar man ju varför ni fick så vitt skilda resultat och även slutsatser?

Ser ni inte att Guru3D testar 965:an och Sweclockers 920? Det skiljer ju 7000 spänn mellan de processorerna, klart det blir större skillnad fördel Corei7 i Guru3Ds test.

Visa signatur

Dator (2025): Shark Great White - Gigabyte B650 Eagle AX Wifi, AMD Ryzen 7 9800X3D m. SharkGaming Bloodfreezer 360 vattenkylning, Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x32GB RAM, ASUS GeForce RTX 5080 TUF Gaming OC 16GB, KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD, HYDRO K PRO 850W PSU 80+ Bronze, Windows 11. Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO White Monitor: Samsung 28" 4K LED U28E570D

Dator (2012): MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitor: Philips Brilliance 23" TFT Wide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Core i7 är ett MÅSTE ifall man satsar på ett "übergamingsystem"... ^^ Ska bli spännande att se hur de billiga (prisvärda, svenssonsystemen) Core i7-systemen presterar när de kommer nästa år.

du såg aldrig speltesterna eller?

Permalänk
Medlem

tror han gjorde det.. t.o.m jag är imponerad,, då I7 har så pass mycket lägre klockfrekvens..

Permalänk
Medlem

var inte detta ändå den billigaste av iCore varianterna?! Tänk då vad de svindyra prestanda-monstren kan åstadkomma!??! Wow!

Ska bli kul att se hur AM3 systemen presterar. De kommer ju ut våren 2009 och då lär DDR3 priserna sjunkt en bit.

Jag som nyss köpte ett AM2+ system ^^, dock bara med en 65 nm brisbane athlon 5600, köper inget dyrare förs AM2+ Deneb kommer i vår

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64