Permalänk
Medlem

800MHz vs 1066MHz

Hej,

Efter ha läst igenom antalet trådar, bl.a. "FAQ: Överklockning" och "FAQ: Minnen och hur det funkar" så sitter jag fortfarande här och funderar på hur jag skall köra mina minnen. Ja, som ni förstår är jag inngen mästare inom det här med klockning etc, men har inga som helst problem att göra saker med instruktioner, det gäller även i BIOS.

Nu är det så att jag ställs inför två val. Valen ser ni nedan, på bilderna jag bifogat.

800Mhz
1066Mhz

Jag har fått för mig att 800MHz med lägre timings är bättre än 1066MHz med lite högre timing, korrekt?

Sedan har jag en fråga som är lite vid sidan av, men fortfarande samma ämne. Väl inne i BIOS, vid dessa inställningar finner jag en liten ruta jag kan ändra "strappings" i. Där kan jag välja mellan 800-strapping, 1066-strapping och 1333-strapping (plus lite annant men det verkar helt irrelevant).

All hjälp uppskatts väldigt mycket då mina hjärna verkar gått in i någon form av sleep-mode efter 9 dagars arbete, 9-10 timmar, i sträck..

EDIT:

Nu har jag fixat bilder på mitt BIOS:
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Kom gärna med kommentarer hur jag kan förbättra minnena/datorn i helhet genom att ändra något.
Jag vet att jag kan öka Hastigheten på processorn. Men jag är inte riktigt säker på om det är någon skillnad på 2666MHz*2 och 2800MHz*2..

-
Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk
Medlem

ddr2 standarden går upp till pc2-6400 det betyder ALLT över det är överklockning. så köper du 3000mhz minnen kommer din dator köra dom iaf i 800.

men dessa minnen som har t.ex pc2-8500 beyter att de garanterar dig att du ska kunna klocka dom till 1066. och eftersom det kanske är lite bättre chip på dem så kan du nog pressa timingsen lite grann utan att höja med allt för mkt volt så personligen så tycker jag 8500 är lite bättre då de inte är så mkt dyrare

lite rörigt vart det men hoppas du förstår

(rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

svaret var bra, och jag fick en smått grundlig förklaring. men det svarar inte på min(a) frågor egentligen.

frågorna jag ställer är ju om det är bättre med 800MHz än 1066MHz (med dem timingsen som visas på bilderna) och vad strappingen gör för något.

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk

Det är alltid bättre att köpa bättre saker, de chips som sitter på 6400 klarade i vissa fall inte testen för om de skulle bli 8500, vet inte om alla gör så men vissa tillverkare.

Saken är den att du kan ha bra timings på ett 8500 minne också:)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cmichael
svaret var bra, och jag fick en smått grundlig förklaring. men det svarar inte på min(a) frågor egentligen.

frågorna jag ställer är ju om det är bättre med 800MHz än 1066MHz (med dem timingsen som visas på bilderna) och vad strappingen gör för något.

Prova...
Om du gillar matte så finns det formler för frekvens vs latens, men testa för all del båda.

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=160

Permalänk
Medlem

du får lättare bättre timings med bättre chip

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Prova...
Om du gillar matte så finns det formler för frekvens vs latens, men testa för all del båda.

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=160

Hm, jag har svårt att riktigt tyda graferna (ja, jag har läst texten). Jag får alltså fortfarande inte svar på min fråga.

Frågan är som sagt inte vad jag skall köpa eller vad som är snabbast. Utan hur jag skall köra mina minnen för att dem skall bli bättre/snabbare. Det sker ju oftast vi klockning som ni säkert vet. Så main-frågan i det hela är ju om jag skall köra mina Corsair Dominator 1066MHz i just 1066Mhz med timings som 5-7-7-24 (FSB: DRAM 5:8) mot 800MHz 4-4-4-12 (FSB: DRAM 5:6).

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk
Medlem

vaaa.. de dominators ja har ligger på 5-5-5-15

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
vaaa.. de dominators ja har ligger på 5-5-5-15

Mmm, dem skall ju göra det. Så jag vete fasen vad min dator sysslar med.. Får gå in i BIOS och leka lite.. Förhoppningsvis dödar jag inte min digitala kompis.

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk
Medlem

lycka till

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
lycka till

Tack.

Nu har jag fixat så att dem körs i 5-5-5-15 i 1066Mhz (533). Jag fixade även att jag skulle ökat volten med 0,1V, men det är inget som syns i CPU-Z, där står det fortfarande 2,1 istället för 2,2.

Allt var inställt på auto, kan varit därför det ställdes om till så dåliga timings?!

Jag kan ta lite kort inne i BIOS så får ni se hur det ligger till.

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cmichael
Hm, jag har svårt att riktigt tyda graferna (ja, jag har läst texten). Jag får alltså fortfarande inte svar på min fråga.

Frågan är som sagt inte vad jag skall köpa eller vad som är snabbast. Utan hur jag skall köra mina minnen för att dem skall bli bättre/snabbare. Det sker ju oftast vi klockning som ni säkert vet. Så main-frågan i det hela är ju om jag skall köra mina Corsair Dominator 1066MHz i just 1066Mhz med timings som 5-7-7-24 (FSB: DRAM 5:8) mot 800MHz 4-4-4-12 (FSB: DRAM 5:6).

800Mhz cl 4 har samma fördröjning som 1000Mhz cl 5, lika snabbt... Men... Bandbredden ökar med frekvensen, "PC-märkningen" anger bandbredden...

Permalänk
Medlem

Så om bandbredden ökar med frekvensen.. så borde 1000mhz vara bättre? även om 800mhz cl 4* och 1000mhz cl 5* är lika snabba? för bandbredden är ju bättre hos 1000mhz?

Har även lagt upp bilder på mitt BIOS i grundinlägget som ni kan kolla på och se om ni har några förändringar ni skulle vilja göra.

*- 'vad nu än det står för?'

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB