Permalänk
Medlem

Laptop som fil och skrivarserver

Hej!
Jag har en gammal laptop över och tänkte att jag skulle använda den som fil och skrivarserver i mitt hemmanätverk.
Min plan är alltså denna.

*Installera något slags linux på den gamla laptopen. Idag kör den kubuntu och den används av min flickvän som kompis när hon är ute och reser, så jag vill ha kvar kubuntu och installera något annat som tar hand om fil och skrivardelningen.

*Koppla in en fet extern hårddisk och skrivare i ovan nämnda laptop och dela ut dem på nätverket.

*Installera någon slags fjärrstyrd bittorrentklient på den så jag kan säga åt den att ladda ner saker direkt till sin externa hårddisk. Jag använder en Dlink DI-524 som router och eftersom den bara stöder 54mbps trådlöst (precis som båda mina laptops) och jag kommer få 100mb bredband tänkte jag ha serverlaptopen trådbunden och ansluta min andra laptop trådlöst.

Min fråga är helt enkelt om detta verkar vara rimligt. Jag är inte så bra på att få nätverksrelaterade saker att fungera än, så jag är beredd på att stöta på problem och förhoppningsvis lära mig något av dem. Tror ni det kan bli problem t.ex. med att strömma högupplöst material?
Behöver jag egentligen installera någon annan slags linux på servern eller kan jag konfigurera Kubuntu? Jag vill gärna spara lite energi och inbillar mig att någon guilös distro gör att datorn går "lättare" och därför drar mindre ström.

Hoppas någon orkar ta sig igenom detta lite långa inlägg och tackar på förhand för alla tips och synpunkter, stora som små!

Permalänk
Medlem

Kubuntu lämpar sig bra.
In med en FTP bara (själv kör jag proftpd på min Ubuntu-server).
Datorn kan du sedan styra via ssh.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Du kan ju enkelt dela ut filerna med samba i Kubuntu, och printern går nog också bra att dela ut. Mindre ström tror jag inte att nån annan linux drar, men du kan ju t.ex. stänga av skärmen och wlan om det går om du inte använder dom. Högupplöst material borde nog gå bra att streama, det beror nästan mest på datorns processors och hårdskivas hastighet.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!