Sitecom Gaming Router 300N XR

Permalänk
Melding Plague

Sitecom Gaming Router 300N XR

Vi på SweClockers har fått möjlighet att testa en trådlös router som klarar upp till trehundra megabit per sekund. Tillverkaren säger att den klarar över trettiotusen simultana anslutningar och dessutom får spel att inte lagga. Häng med på ett test av årets värstingrouter!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Klart värdig motståndare till D-link 655a
Snyggt användargränssnitt i inställningarna dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens är bra.

Personligen gillar jag inte all svart skräp alla lägger till så snart det skall vara "gaming" etc. Bara jobbigt att läsa.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Det står att det är en "gaming router"
Är detta menat som bra spel prestanda trådlöst?
För vad jag har förstått så blir det alltid mer latency med trådlöst hur man än gör?

Permalänk

Hmm...det är kanske dags att uppgradera den gamla routern man har. Det verkar ju som om de har blivit markant bättre. Priset var inte mycket att klaga på heller (billigare än jag köpte den gamla routern för).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Var det något med testet jag inte förstod?

655an är ju sjukt mycket mer prisvärd enligt testet som gjordes. Dessutom snabbare mot WAN porten i 75% av fallen.

Märkligt test.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Det står att det är en "gaming router"
Är detta menat som bra spel prestanda trådlöst?
För vad jag har förstått så blir det alltid mer latency med trådlöst hur man än gör?

Det handlar väl om att du enkelt kan prioritera olika spel. Så att du slipper lagg när din brorsas syrras låtsaspappa börjar tanka torrents så kan du fortfarande spela spel.

Permalänk
Medlem

Så nära men så långt ifrån.. enda fördelarna med en sån här sak jämfört med bygga egen är storleken och strömförbrukningen, åtminstonde om man ska göra som mig och återanvända en gammal dator..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller hur man kan tycka att denna är bra, DIR-655 är ju likvärdig i prestandan men kostar hälften av vad denna gör. Men visst, med ett lägre pris så är denna ett alternativ.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Korkad produkt, riktar sig mot en skara användare som borde använa trådburen anslutning. Är man nu så kåt på låg latency så är WLAN det sista man funderar på. Sladd äger WLAN alla dagar på året dygnet runt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

tycker det ser ut som att DIR-655 utpresterar i alla tester?
och så kommer den till ett lägre pris.
endast de som hatar D-Link kommer köpa denna router, eller de som blir lurade av en säljare

Jag väntar på någon ny teknik innan min DIR-655 byts ut. Har hört något rykte om 3G, men det är länge sedan. Är så nöjd med min D-Link att jag inte orkat bry mig under den tiden jag haft den.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

En sån där lista med spel finns i flera routrar, men finns det någon router som har PS3 som förinställning?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Korkad produkt, riktar sig mot en skara användare som borde använa trådburen anslutning. Är man nu så kåt på låg latency så är WLAN det sista man funderar på. Sladd äger WLAN alla dagar på året dygnet runt.

Jag har inga problem alls och spela spel via wlan.
Jag brukar ha en ping på 20 på dom flesa servrarna jag spelar på.
Har ett D-Link DWL -G520 Rev. B Wlan kort och en AVM Fritz Box Fon Wlan 7170 Router.
Körde med lan kabel ett tag men det var ingen skillnad alls.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag har inga problem alls och spela spel via wlan.
Jag brukar ha en ping på 20 på dom flesa servrarna jag spelar på.
Har ett D-Link DWL -G520 Rev. B Wlan kort och en AVM Fritz Box Fon Wlan 7170 Router.
Körde med lan kabel ett tag men det var ingen skillnad alls.

Mysteriet är löst! Kabel = WLAN. Tänk att alla idioter har trott nått annat alla dessa år?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Kändes som man läste ett reklamblad för produkten i fråga.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Kartongen är mera genomtänkt än produkten.
Väntar spänt på mera gamerprodukter. När kommer gamertoapappret?

Kanske dags att motivlacka mitt kabelmodem?

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem

en produkt som är 50% dyrare än konkurrenten som har samma eller t o m bättre prestanda skulle jag bara rekommendera till ovänner...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar Sweclockers en produkt som är dubbelt så dyr som en likvärdig DIR-655?

Dags för redaktionen att ta sig en funderare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kanske behöva en router i framtiden, men jag tror nog att jag ska vänta tills n standarden är helt klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Mysteriet är löst! Kabel = WLAN. Tänk att alla idioter har trott nått annat alla dessa år?

Jag kan bara konstatera hur det är hos mig och jag har ingen lagg alls pga att jag använder wlan. Inte heller pingen försämras.
Så var ligger ditt problem om jag får fråga dig?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Hatar jävla gaming-prylar.
Hur fan kan det vara en gaming router. Larvigt.
Antingen är det en router, eller så är det inte en router.
Finns inget jävla gaming router.

Permalänk
Medlem

En ny router som får stryk i de flesta tester av en router som kom för 1.5år sedan.
Den är också BETYDLIGT dyrare än gamlingen.

Enda försäljningsargumentet är den svarta färgen? Dyr färg.

EDIT får Swec betalt av tillverkarna/distributörerna för att lansera deras nya produkter? "REKOMMENDERAS" föll väl på FEL produkt i testet?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
En ny router som får stryk i de flesta tester av en router som kom för 1.5år sedan.
Den är också BETYDLIGT dyrare än gamlingen.

Enda försäljningsargumentet är den svarta färgen? Dyr färg.

EDIT får Swec betalt av tillverkarna/distributörerna för att lansera deras nya produkter? "REKOMMENDERAS" föll väl på FEL produkt i testet?

Routern fick väl utmärkelsen "rekommenderas" för att det är en bra router, inte för att den är prisvärd (vilket den inte är)?

Jag hade gärna sett att Sweclockers testade hur bra "prioritera gamingtrafik-funktionen" verkligen fungerar, för om den inte funkar väldigt bra så finns det ingen som helst anledning för någon att välja den här routern framför Dlinken?

Permalänk

skummade bara igenom men fastnade för en sak och det var att ni skrev om att el priset är högt men om ni kollar på tv nyheterna så sas det att det kommer sjunka från C:a 0.7öre Kw/h till 0.4 pga den sjunkande konjunkturen och att efterfrågan på el inte är lika stor som förut.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Var det något med testet jag inte förstod?

655an är ju sjukt mycket mer prisvärd enligt testet som gjordes. Dessutom snabbare mot WAN porten i 75% av fallen.

Märkligt test.

Håller med om att 655-an känns som ett bättre val då dom nästan presterade lika bra och 655-an är billigare. Testet var bra, inget märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med min Linksys WAP4400N inte ens fått den att bli slö, tvärt om fått datorn att sega ner totalt men routern plinkar på (har även ip-telefoni på den och telefonen funka)

p.s vilken täckning den har... kan iof inte va helt nyttigt

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det blir denna krossad av 655-an. Vem bryr sig om att den är några Mbps snabbare på på en anslutning, man sitter aldrig med bara en anslutning. På alla de andra är 655 bättre med ganska mkt, ~20Mbps på 10 och 100 anslutningar. Vid 1000 är 665 fortfarande bättre dock lite jämnare. Det var det trådbundna (vilket är det enda jag bryr mig om).

På det trådlösa klara sig 300N lite bättre men 655 är fortfarande bättre överlag. 300N lite bättre på 1 och 10 anslutningar men när det blir fler så är 655 bättre.

Lägg till att den drar mindre ström (ok 8 9 vem bryr sig) och är mycket billigare. 300N är närmare 855 i pris men mot den skulle den ha ännu mindre chans.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
skummade bara igenom men fastnade för en sak och det var att ni skrev om att el priset är högt men om ni kollar på tv nyheterna så sas det att det kommer sjunka från C:a 0.7öre Kw/h till 0.4 pga den sjunkande konjunkturen och att efterfrågan på el inte är lika stor som förut.

från 0.7 öre till 0.4öre? skulle det vara för en wattimme då eller? Brukar man inte ange priset i kilowattimmar?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Menade antagligen 70/40 öre. I vilket fall låter det billigt men gissar att det åtminstone var utan moms och nätavgift, för mig är det verkliga priset med moms och nätavgift cirka 1,30-1,40 efter senaste höjningen på januari räkningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

Öhh, nu är du allt ute å cycklar N00bie WLAN = Wireless Local Area Network.