Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Har du skickat tillbaka skärmen? Vad kostade det i så fall att skicka tillbaka den, frakt dvs? Man får alltså testa skärmen för dustin home och fortfarande lämna tillbaka den på öppet köp?

/Fredrik

Citat:

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Permalänk

Hur grynigt är skärmens antireflexskikt? Jag testar för närvarande en BenQ G2400WD som ska ha ett relativt "milt" antireflexskikt enligt det här inlägget, FP241VW, och då antagligen också FP241W, verkar dock vara ännu bättre:
http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1033143418&postcount=...

Jag ser själv en del grynighet på G2400WD:an så kan någon, idealet skulle vara någon som sett båda skärmarna, säga ungefär hur grynigt skiktet är?

Permalänk
Hedersmedlem

Fattar inte hur vissa lyckas få texten oskarp, jag har inte märkt nått sånt på FP241W eller på en HP LP2475W jag kollade lite på (den åkte tillbaks ganska snabbt för den hade ojämn färgtemperatur). Har dock sett en del TN-skärmar med för mycket skärpa (ljusa kanter runt svarta linjer och annat sånt fult).

Jag har två FP241W nu. Köpte en för ett år sen och tyckte den var kanon. För nån vecka sen såg jag att den var tokbillig hos Dustin så jag köpte en till.

En mysko grej är att nya skärmen är mycket ljusare än gamla och under 30 i ljusstyrka vill man inte ha för då börjar den äta upp mörka nyanser.
Tack och lov funkar det att sänka kontrasten utan att bilden blir konstig, fick sänka den till 30 för att den skulle bli lika mörk som gamla skärmen på 50, båda 30 i ljusstyrka. Vet inte om det är skillnad i firmware eller om den gamla är helt enkelt sliten.

Upset_Nerd: Har inte kollat på G2400WD men det här är det minst gryniga skärmen jag sett som inte är helt spegelblank.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Fattar inte hur vissa lyckas få texten oskarp, jag har inte märkt nått sånt på FP241W eller på en HP LP2475W jag kollade lite på (den åkte tillbaks ganska snabbt för den hade ojämn färgtemperatur). Har dock sett en del TN-skärmar med för mycket skärpa (ljusa kanter runt svarta linjer och annat sånt fult).

Jag har två FP241W nu. Köpte en för ett år sen och tyckte den var kanon. För nån vecka sen såg jag att den var tokbillig hos Dustin så jag köpte en till.

En mysko grej är att nya skärmen är mycket ljusare än gamla och under 30 i ljusstyrka vill man inte ha för då börjar den äta upp mörka nyanser.
Tack och lov funkar det att sänka kontrasten utan att bilden blir konstig, fick sänka den till 30 för att den skulle bli lika mörk som gamla skärmen på 50, båda 30 i ljusstyrka. Vet inte om det är skillnad i firmware eller om den gamla är helt enkelt sliten.

Upset_Nerd: Har inte kollat på G2400WD men det här är det minst gryniga skärmen jag sett som inte är helt spegelblank.

Låter dina FP241W också när du sänker ljusstyrkan under cirka 85-90% ? Blir nog att beställa en skärm idag. Men blir galen om den låter mycket...

/Fredrik

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Jag förstår inte riktigt hur bra era TN är om de är skarpare, min FP241W verkar mappa varje pixel korrekt :p. Det är om man kör standardläget och sharpness på 3 eller vad det är. Jag har visserligen inte använt förstorningsglas, men jag tycker den är fullt skarp (stäng av ClearType).

Tack! Testade nu på jobbet att aktivera ClearType på min WinXP-burk (kör vista hemma) och då upplever jag samma sak. Så mao så blir det att stänga av det när jag kmr hem, då jag gissar att Vista har det aktiverat "by default":)

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Är det någon av er med FP241w som även testat en E2400HD och kan säga något till den ena eller den andres fördel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Är det någon av er med FP241w som även testat en E2400HD och kan säga något till den ena eller den andres fördel?

Utan att ha sett E2400HD kan jag ju säga det här:
*Skärmfoten går att höja, sänka och sätta i pivot-läge på FP241W medan E2400HD inte har nån av de funktionerna.
*FP241W har en *VA-panel med de för och nackdelar det har medan E2400HD har en TN-panel med de för och nackdelar det har.
*E2400HD har bildförhållandet 16:9 och därmed upplösningen 1920x1080 medan FP241W har 16:10 och 1920x1200

Skulle nog våga påstå att trots de nackdelar FP241W har så är det en bättre skärm än E2400HD. Dock kostar den ju 1000 kr mer också.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Tack Raaaz, du anser inte att FP241w har någon märkvärdig delay? Vissa har påstått det vid kommentarer och recensioner, men det är svårt att veta hur petiga de är. Om inte så tror jag nog att jag bestämt mig! Tråkigt att det ska vara så svårt att få se skärmar live i butik :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack Raaaz, du anser inte att FP241w har någon märkvärdig delay? Vissa har påstått det vid kommentarer och recensioner, men det är svårt att veta hur petiga de är. Om inte så tror jag nog att jag bestämt mig! Tråkigt att det ska vara så svårt att få se skärmar live i butik :/

Om du med delay menar input lag så är det inget iaf jag märkt av i varken vanligt användande, film eller spel. Men jag kanske är okänslig för det

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Sitter du med en CRT i dagsläget eller?
annars skulle jag verkligen inte oroa mig, och även ifall du har en CRT och är van vid noll fördröjning så är det tveksamt om det är nåt du kommer lägga märke till.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Faktiskt, eftersom min 19¨ Samsung Syncmaster 940B dog för nån vecka sedan. På den angavs 6ms och det var ok för min del. Har lagt min order nu och mailat Dustin... jag tror faktiskt jag hade sådan otur att den tog slut medan jag satt och ordnade med beställningen :X Kanske måste avbeställa den ändå om det visar sig ta för lång tid, klarar inte av att läsa en längre tid på en CRT-skärm längre.

Permalänk
Medlem

Fick precis min utbyteskärm från BenQ. Den jag böt ut hade 3 döda pixlar och en mörk fläck mitt på skärmen.

Den nya skärmen hittar jag inga döda pixlar alls på Ibland har man tur!
Jag var lite rädd för att få en skärm med fler döda pixlar på än den jag böt in och inte kunna byta den pga BenQ:s rätt dåliga pixelpolicy (de följer iofs en ISO-standard). Ingen mörk fläck som på den gamla skärmen heller.

Denna skärm verkar dessutom inte lika ljusstark som den jag böt in, vilket jag ser som ännu ett stort plus! Nu kan jag köra 30 i brightness utan att få huvudvärk (på den gamla körde jag på brightness 0 vilket gjorde att man tappade mycket detaljer i t.ex. mörka filmer och bilder). Kan iofs bero på att jag vant mig eller nåt också

I övrigt märker jag inga direkta skillnader mot den gamla skärmen.

Dock verkar det inte vara en helt ny skärm jag fått. Kartongen hade varit öppnad förut och det stod "Overscan" skrivet med tuschpenna på den så jag antar att det är en skärm som någon skickat in för att få den nya firmwaren där man kan stänga av overscan (vilken är installerad på den skärm jag fick ofc).

Jag är nöjd med bytet iaf En budfirma kom med den nya skärmen direkt till dörren och hämtade upp den gamla. Lite surt var det dock att behöva vänta 14 dagar på en ny skärm, men kunde ju iaf använda den gamla medans.

EDIT: det handlar om en FP241W om inte det underförstås

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Min Benq åkte tillslut tillbaka. Som du skriver raaz, så var den aldeles för ljusstark (sitter ofta i ganska mörk miljö) och sänkte man brightnessen så försvann tillslut detaljer

Fick bli en Samsung T240 istället som jag är grymt nöjd med kanske inte riktigt lika bra färger, men det upplever jag som marginellt. Kan bara säga att TN-tekniken har utvecklats enormt de senaste åren... T240 behöver man inte heller skämmas för att man har framme i rummet;). Ytterligare ett plus för T240 är att den är något lägre än Benqen som inte gick att sänka så lågt som jag behövde ha den :S. Förstår inte riktigt meningen med det höj- o sänkbara stativet när man ändå inte kan sänka den lägre än andra skärmar med låst höjd...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photek2k
Förstår inte riktigt meningen med det höj- o sänkbara stativet när man ändå inte kan sänka den lägre än andra skärmar med låst höjd...

För att man skall kunna höja den kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photek2k
Min Benq åkte tillslut tillbaka. Som du skriver raaz, så var den aldeles för ljusstark (sitter ofta i ganska mörk miljö) och sänkte man brightnessen så försvann tillslut detaljer

Fick bli en Samsung T240 istället som jag är grymt nöjd med kanske inte riktigt lika bra färger, men det upplever jag som marginellt. Kan bara säga att TN-tekniken har utvecklats enormt de senaste åren... T240 behöver man inte heller skämmas för att man har framme i rummet;). Ytterligare ett plus för T240 är att den är något lägre än Benqen som inte gick att sänka så lågt som jag behövde ha den :S. Förstår inte riktigt meningen med det höj- o sänkbara stativet när man ändå inte kan sänka den lägre än andra skärmar med låst höjd...

Min åker tillbaka idag, har fått returlapp så nu ska den bara iväg till postens serviceställe här i eftermiddag.
Har redan sagt varför min åker tillbaka, går att läsa längre upp i tråden..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som många andra och funderar mellan 2443BW och FP241W.

Lutar mest åt en FP241W känns det som, men en del verkar ju vara rätt missnöjda med den så man kanske ska satsa på 2443BW iaf.

Permalänk
Medlem

Så här efter två veckor är jag ändå mycket nöjd. Jag rekommenderar definitivt skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Så här efter två veckor är jag ändå mycket nöjd. Jag rekommenderar definitivt skärmen.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Lutar mest åt en FP241W känns det som, men en del verkar ju vara rätt missnöjda med den så man kanske ska satsa på 2443BW iaf.

Det beror nog främst på vad du är ute efter. Jag ville ha en stor skärm med massor av ingångar helst utan TN panel och med ställbar fot och då är utbudet väldigt smalt, men nu har jag en och det för en rimlig peng.

Sen är det klart att den inte är perfekt, ja den har ett par gröna pixlar och den surrar lite på låg brightness men det verkar som alla tillverkare, oavsett prisklass på skärmen, har minst en modell som gör det (dom köpte förmodligen lampor och/eller dimmers från samma OEM batch).

Och andra sidan har den klar ljus bild med i mitt tycke bra färger och varjesig märkbar ghosting eller input lagg så jag är nöjd och gla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Det beror nog främst på vad du är ute efter. Jag ville ha en stor skärm med massor av ingångar helst utan TN panel och med ställbar fot och då är utbudet väldigt smalt, men nu har jag en och det för en rimlig peng.

Sen är det klart att den inte är perfekt, ja den har ett par gröna pixlar och den surrar lite på låg brightness men det verkar som alla tillverkare, oavsett prisklass på skärmen, har minst en modell som gör det (dom köpte förmodligen lampor och/eller dimmers från samma OEM batch).

Och andra sidan har den klar ljus bild med i mitt tycke bra färger och varjesig märkbar ghosting eller input lagg så jag är nöjd och gla.

Jag håller med. Är också nöjd med min skärm, men självklart som med alla andra skärmar så är den inte perfekt. Även om man betalar uppemot 10 000 kr för en ny skärm lär man hitta nåt som inte är perfekt med den. Skillnaden med denna skärm är att den helt klart är prisvärd för det man får, även om den har några nackdelar.

Vad gäller denna skärm vs 2443BW så surrar inte min FP241W, och vad jag har läst har 2443BW problem med att surra vid låg brigthness också, så där är det nog lika. FP241W har en bättre panel vad gäller betraktningsvinklar och färgåtergivning medan 2443BW har en bättre panel vad gäller responstid och förmodligen även inputlag. Är man verkligen känslig för det vid spelande kanske man ska välja Samsungen, men de allra flesta märker nog ingen skillnad. Skärmfot ska de väl ha rätt ergonomisk bägge två. En nackdel med BenQ:en dock som Samsungen förmodligen inte har är att den är väldigt ljusstark vilket kan vara jobbigt för vissa.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Jag är också grymt nöjd med min FP241W. Största nackdelen för mig är att bilden blir kass när jag kör 1080 p på komponent från min xbox 360. Med vga kabel i 1080 p är dock bilden fantastisk. Gissar att den inte klarar 1080 p över komponent. Jag kör 1:1 pixel ratio. Någon som har fått komponent 1080 p att fungera bra?

Permalänk
Medlem

FP241w i användning nu, stor, inga pixelfel!
Betracktningsvinklarna är helt underbara också, ingen märkbar skillnad även när man går o ställer sig i väldigt snäv vinkel.

Permalänk
Medlem

Blir nog en FP241w. Känner att jag helst inte vill ha TN. Vill hellre ha bättre färgåtergivning och betraktningsvinkel än lägre input lag och ghosting då jag knappast spelar mycket. Är nog värt att lägga en tusenlapp extra på det. Dock är man ju lite rädd för att få döda pixlar eller så, men då får man väl försöka lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Snart 2 veckor sedan jag köpte min Benq nu och jag måste säga att jag är fantastiskt nöjd med vad jag har fått för 3700 kr. Skärmen är helt underbar, kanonfärger, felfria pixlar, jättebra ergonomi och inga spår av ghosting eller inputlag. Visst finns det lite negativt också men jag tycker iaf inte att den låter någonting speciellt. Det som jag hade mest problem med var att kalibrera den med tanke på att den är så ljusstark, men nu har äntligen hittat något som jag är nöjd med.

Så med tanke på att jag var LCD oskuld innan köpet så måste jag säga att jag är bara glad att jag tog steget in i den platta världen. Jag kommer aldrig mer att vilja gå tillbaka till min gamla 19" Iiyama

/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Har haft fp241w i 3 dagar, inga döda pixlar vad jag kan se.. låter inte nämnvärt.

Tyckte den var väl ljus i början, men efter att ha mixtrat med det så blev det ok , och nu när den kom upp på väggen så blev det bra.

Jag har en Samsung 193p+.. som har bättre svärta som nämnts innan .. men det är ingen större skilnad.

I spel blev jag förvånad över att skllnaden i upplösning gjorde så mycket ...

För pengarna så är detta en mycket bra skärm:)

Skål o god forsättning på helgen

Visa signatur

E8400, Gigabyte GA-X38-DS5,
Leadteck 260 , 6gb minne.... blablabla

Permalänk
Medlem

Lånar tråden litegrann, jag har köpt en 2443BW som surrar när man ändrar brightness, även när skärmen bara står så hör man ett svagt surrande ljud. Är detta något man ska reklamera eller är det något man får stå ut med ?

// MVH Robin

Permalänk
Medlem

Hej
Kan nån beskriva lite mer hur fp241w skärmen funkar i spel. Det är CoD WaW jag mest är orolig för, jag syftar på responstid och input lag. Kan tillägga att jag går från en CRT. vet inte om jag ska köpa en TN eller Benqen.
Hur är det att lira i ett väldigt mörkt rum.. med tanke på den höga ljusstyrkan?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
Hej
Kan nån beskriva lite mer hur fp241w skärmen funkar i spel. Det är CoD WaW jag mest är orolig för, jag syftar på responstid och input lag. Kan tillägga att jag går från en CRT. vet inte om jag ska köpa en TN eller Benqen.
Hur är det att lira i ett väldigt mörkt rum.. med tanke på den höga ljusstyrkan?

Jag har visserligen bara lirat CoD 4, men det fungerar bra. Likaså CS. Man lär behöva ha övermänsklig syn för att kunna upptäcka någon input lag.

Ljusstyrkan är, som sagts tidigare, extremt hög i standardläget. Jag har jämt persiennerna nerdragna så jag sitter alltid i ett mörkt rum med några "myslampor" tända här och var. Därför har jag dragit ner ljusstyrkan till 30 och kontrasten till 30. Det tycker jag är lagom till ett mörkare rum. Man får kompromissa lite när man ställer ner kontrast och ljusstyrka, men jag missar hellre lite detaljer än att jag får ont i ögonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Upset_Nerd
Hur grynigt är skärmens antireflexskikt? Jag testar för närvarande en BenQ G2400WD som ska ha ett relativt "milt" antireflexskikt enligt det här inlägget, FP241VW, och då antagligen också FP241W, verkar dock vara ännu bättre:
http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1033143418&postcount=...

Jag ser själv en del grynighet på G2400WD:an så kan någon, idealet skulle vara någon som sett båda skärmarna, säga ungefär hur grynigt skiktet är?

Jag har själv en G2400WD som jag verkligen älskar. Behöver dock en till 24-tummare och funderar nu mellan en till G2400WD eller FP241W. Skulle verkligen uppskatta om någon har sett båda dessa och kan jämföra dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbinn
Lånar tråden litegrann, jag har köpt en 2443BW som surrar när man ändrar brightness, även när skärmen bara står så hör man ett svagt surrande ljud. Är detta något man ska reklamera eller är det något man får stå ut med ?

// MVH Robin

Har haft min 2443bw i 3 månader nu och inget surr ifrån min vare sig man ändrar brightness eller kontrast. Är helt nöjd med denna skärm.

M.V.H Peter