Ni över 30 kolla hit (frågeformulär)

Permalänk

Ni över 30 kolla hit (frågeformulär)

Hej, jag håller på med en uppgift i svenskan och vi fick i uppgift att skapa 5 frågor till en intervju där man skulle få ut så mycket information som möjligt. Med förr i tiden menar jag cirka när ni var 15-20år gamla.

1. Vad gjorde man på fritiden? I förr i tiden alltså.

2. Hur umgicks man förr i tiden?

3. Vilket var det mest använda fordonet och varför?

4. Hur kommunicerade man förr i tiden? Och varför det valet?

5. Var det mycket festande förr i tiden?

6. På vilket sätt gjorde man uppror mot föräldrarna i din ungdom?

Om någon fråga är oklar så är det bara att fråga. Det skadar inte med långa svar för övrigt.

Edit: Om ni har några idéer hur jag kan göra frågorna bättre så är det bara att säga till.

Permalänk
Medlem

Re: Ni över 30 kolla hit (frågeformulär)

Jag är 36, och "förr i tiden", d.v.s. 1987--1992 så var allt precis som nu fast utan internet och mobiltelefoner. Förvisso fanns ju internet, men inte i gemene mans hem och man använde det inte som idag. Vi satt inte stugor med stampade jordgolv, kommunicerade inte medelst röksignaler och åkte inte fotdrivna Flintstones-bilar.

Den enda fråga som tar upp ett område där saker och ting har förändrats sedan "förr i tiden" för mig är väl fråga 4, så jag tar och svarar på den:

Förr i tiden kommunicerade vi genom att prata direkt med varandra eller genom att ringa på trådbundna telefoner som var placerade i hemmen. Om man ville träffa någon utanför hemmet så var man tvungen att bestämma detta i förväg. Det var rätt dyrt att ringa utanför sitt län, så sparsamma personer spenderade inte så mycket tid på långa rikssamtal. I början av 90-talet började vissa priviligierade personer få tillgång till email och mobiltelefoner, vilket underlättade kommunikationen med dessa personer.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Haha, det där låter som något riktat till folk i 80 års åldern eller något. Vi över 30 är inte såå gamla..

Ok, jag är 32 och svarar för mig.

1. Tror inte det är någon större skillnad mot nu. Jag höll på att spela mycket datorspel (dock med avsevärt sämre datorer än idag).
I 15 års åldern höll folk på att åka runt på sina moppar som idag och mellan 15-20 års åldern var det mycket festande..

2. Man umgicks väl mycket som man gör idag. En skillnad är väl dock att mobiltelefonerna inte hade utvecklats riktigt och att vi inte hade internet förrän jag var i 18-års åldern. Det blev därför mer IRL umgänge antar jag..

3. Angående fordon så tror jag inte det är någon som helst skillnad mot idag. I 15-års åldern var det moppe och cykel och vid 18-års åldern började många skaffa sig bil.

4. Det blev som sagt mer IRL kommunikation och eventuellt vanlig telefon, eftersom det var det som fanns tillgängligt.

5. Jodå, festa har unga gjort i alla tider. Många som söp sig fulla på hembränt och så.. Fast det är ingenting mot idag har jag hört.

6. Jag gjorde aldrig något direkt uppror mot mina föräldrar. Andra gjorde det väl genom mer vågad klädsel och musiksmak (hårdrock och tillhörande klädsel var vanligt på 80-talet och ansågs väl lite rebelliskt).
För övrigt så var det väl vanligt då som nu att tonåringarna började hänga i gäng och ta efter polarna och strunta i sina föräldrar mer och mer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Hehe, jag menade inte att 30 var det nya 80 :D, jag skulle ha skrivit ungdomen istället för förr i tiden och gjort om meningarna lite. Tack för era bra svar, det var allt jag behövde :).

Permalänk
Medlem

Istället för mobiltelfon fanns det telfoner ute på stan!!! Där man antingen la i pengar (mynt, som på den tiden var värda nått) eller satte in ett hi-tech kort som var laddade med pengar för att ringa.

Fildelning förr gick för övrigt ut på att man tog med sig en bunt disketter till en kompis och kopierade allt av värde han hade och sen kom det hem en annan kompis till mig och kopiera alla mina disketter (och videoband/kassetband så klart).

Är 31 för övrigt o håller med dom andra "gamlingarna" hur det var förr

Permalänk

Det låter lite komiskt när man tänker på fildelning med disketter, VHS-band, kassettband :D.

Permalänk
Medlem

Ähh fildelning med disketter och så gjorde ju jag också och jag är fan inte gammal än! 22 för övrigt. är du 13-14 år eller? Då kanske man undrar lite men sätt dig och kolla igenom gamla filmer så ser du att det inte var så sjukt stor skillnad på 80talet förutom kläderna och äldre prylar.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Behöver ju inte gå så lång tillbaka i tiden räcker med 10år sedan då det var rätt så ovanligt att gemene man hade mobiltelefon... Man sprang då hem till kompisen plingade på och hittade på om man nu inte hade en trådbunden telefon i närheten.

Sen använde jag iaf mycket telefonkort/mynkort då man inte hade telefon i närheten.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Haha:D

Säger bara Telefonkiosker.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag är 20 och JAG känner mig gammal när jag både har copyswappat, använt telefonautomater och kommer ihåg taxan för att ringa till mormor. Damn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag är 30år och kommer från landsbygden, vilket märks på vissa svar.

1: Arbetade, läxor och pillade med mopeden. Datorn upptog inte så mycket tid.

2: Hemma hos varandra, samhället tog man sig till med mopeden enstaka gånger.

3: Moped och cykel.

4: IRL kommunikation, eftersom jag hatar telefon

5: Ja mer än idag, förr så gick man ut och samlades i håla där knappt inga ordningsvakter fanns. Många hade med sig självförsvarsprylar i bilbagaget, men få storbråk inträffade vad jag såg. (Det var hur lugnt som helst emot dag) Man kom ofta dit genom att betala för någon för skjuts och det kunde vara flera bilar/skåpbilar fullproppade av folk som tog följe. Så till en liten håla på väg till festplatsen, kunde det komma upp till 30 allierade personer och vara stökiga. -Stökiga då gapa och skrika lite samt lite ölburkar här och där, inte som idag med en massa våld.

6: Det var ingen dalteri så man gjorde inte uppror. Jag vet ingen som vågade säga emot föräldrarna, där personen hade "riktiga föräldrar". De som var bråkiga tillhörde ofta splittrade familjer, där ingen av föräldrarna brydde sig så mycket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är 34 och kan inte heller hålla med om att min ungdom känns som "förr i tiden". Men för att svara på dina frågor:

1. Spelade datorspel, körde moped och senare Mc, åkte runt och jävlades med allt och alla. Spelade innebandy. Efter 17- var ute och söp. Spelade en del rollspel med, pappersrollspel alltså.

2. Man träffades hemma hos någon och satt och kollade på nån videofilm, drack cola och käkade chips ur 200g påsar. Senare kom 300g men dessa var enormt stora och varade i flera dagar. Man pratade om allt möjligt och lyssnade på musik.

3. För min del Moped, sen lätt Mc, sen tung Mc. Bland polarna cykel eller moped, senare bil. Enklast eller roligast.

4. Antingen pratade man sinsemellan eller över telefon. Brev nån gång ibland. Använde mest brev för att skicka dataspel till polare.

5. Ja, massor. Lika mycket som idag. Att det skulle vara mer fylleri bland ungdomar idag är bara bullshit, det är likadant hela tiden men man ser det olika beroende på hur gammal man är. Däremot så skulle inte många 15-åringar fått åka på rockfestival i 4 dagar helt ensamma på den tiden. Men mina kusiner åkte istället och tågluffade i europa i 3 veckor när de var 17. Kan tänka mig att det var ungefär lika svinigt.

6. Klippte sönder kläderna, färgade håret, lyssnade på hårdrock, var ute sent på nätterna. Ungefär som nu. Men det var inte lika mycket Knark när jag växte upp som det verkar vara nu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Jag är 20 och JAG känner mig gammal när jag både har copyswappat, använt telefonautomater och kommer ihåg taxan för att ringa till mormor. Damn.

Word.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg copyswappandet där man gick till någon med sina kassetband med datorspel och sen kopierade dem i "dubbeldäckaren"(bandspelaren). Att spela upp en datorkasett i en bandspelare gav upphov till en massa tjutande, skärande ljud.
Är lite förvånad över att det gick att kopiera spel på det sättet, så att de faktiskt fungerade efteråt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tackar för alla era svar verkligen, det gav mig lite mer insikt:).

Det är en svenska A uppgift f.ö., vi skulle analysera och jämföra vad skillnaden är mellan nu- och dåtid. Jag glömde ta med det i första inlägget så jag tog med det nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Kommer ihåg copyswappandet där man gick till någon med sina kassetband med datorspel och sen kopierade dem i "dubbeldäckaren"(bandspelaren). Att spela upp en datorkasett i en bandspelare gav upphov till en massa tjutande, skärande ljud.
Är lite förvånad över att det gick att kopiera spel på det sättet, så att de faktiskt fungerade efteråt.

haha, grym metod för att bränna spel dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Fildelning förr gick för övrigt ut på att man tog med sig en bunt disketter till en kompis och kopierade allt av värde han hade och sen kom det hem en annan kompis till mig och kopiera alla mina disketter (och videoband/kassetband så klart).

Det var tider det!, hade hela doom2 på ca 16 disketter!.. packackade med "arj"...fan vad sur man blev när en diskett var pajj

PS jag är 24!