Stänga av strömmen manuellt?? Hur?

Permalänk
Avstängd

Stänga av strömmen manuellt?? Hur?

Hur kan man göra det till hårddiskarna? Jag har ett ZFS raid i OpenSolaris. Jag tänkte köpa 5 st Terabyte diskar att ha i ZFS. Men vill kunna stänga av strömmen till diskarna manuellt, när jag ej använder raidet. Jag har en 500 GB systemdisk, och kopierar grejer till systemdisken. Stänger sen av Raidet när jag är klar, och fortsätter spela. Det är ej Windows.

Jag är lite noob när det gäller sånt här, och skulle uppskatta hjälp från proffsen här. Fler tips mottages tacksamt. Faktum är jag funderat på detta ett halvår, utan att komma på nån bra lösning. Är inte så haj på att skruva i datorer.

Vilket alternativ tror ni är smidigast? Vad rekommenderar ni?

1. Löda in strömbrytare i strömsladdarna till hårddiskarna. Ha strömbrytarna hängande utanför P182.

2. Kan man stänga av hårddiskarna i BIOS vid boot på något sätt?

3. Montera in ett rack med uttagbara diskar, typ hot swap.

4. Ha ett externt hårddisk chassi med SATA diskarna mellan P182 och chassit. Stänga av chassit med ström knappen.

Permalänk
Medlem

Har du provat hur det funkar med automatisk nervarvning av diskarna?
http://opensolaris.org/os/community/pm/FAQ/FAQ_storage_pm/
Man kanske kan ha något boot-script i OpenSolaris som stänger ner hårddiskarna.

Ska själv undersöka möjligheterna att via operativsystemet göra detta när jag får igång min opensolaris filserver. Bygget är igång men jag har inte kopplat in hårddiskarna ännu.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset, men jag vill stänga ned diskarna manuellt. Skälet är att jag även kör Windows och spelar spel på samma dator. Det är störande om diskarna är igång i windows. Jag har inte installerat windows drivrutinerna till mitt SATA kort, eftersom jag vill inte windows ska kunna se eller komma åt ZFS diskarna av säkerhetsskäl.

Attans att detta ska vara så svårt. Ingen har haft några bra förslag. Man får inga svar alls på denna fråga. På forum efter forum. Det verkar inte vara några som stänger av strömmen till sina diskar, alls.

Du måste sen skriva lite om bygget, hur du gjorde och vilka prestanda du får. Om det var svårt, lätt, etc. Skapa en ny tråd? *väntar med spannung*

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_Supply
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7990...

Vet inte om du blir så mycket klokare av detta men man bör väl åtminstone bryta 12 Volt och 5 Volt och i så fall kan man använda en dubbelbrytande strömbrytare som bryter strömmen i dessa två ledare mellan nätaggregatet och hårddiskarna. Kan kanske vara vettigt att styra relän som bryter strömmen till hårddiskarna istället för att sätta strömbrytaren direkt på strömkablarna. Då skulle du kunna styra flera relän med samma styrsignal (alltså en gemensam omkopplare) för ofta har man ju inte bara en strömkabel till 5 stycken hårddiskar.

Permalänk
Medlem

För någon vecka sedan var det en annan som ville göra samma sak. I den tråden finns det förslag på program. Så sök efter den.

Edit:
Hoppsan, Såg inte att du inte hade Windows.
Förslagen i den tråden krävde tyvärr Windows.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Tänkte jag lika gärna kund visa dig tråden ändå ifall någon annan vill veta.

Permalänk
Medlem

En strömbrytare (tvåpolig) är nog den rätta lösningen. Se bara till att inte bryta strömmen till diskarna när RAIDen är monterad. 5 diskar går bra att ha på samma kablar (5V och 12 V). Brytaren bör klara minst 10 A (helst 20 A).Men att ha RAID:en i ett extern chassi fungerar också utmärkt

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste och minst riskabla måste väll ändå vara att bygga en OpenSolaris server. Om du ändå skall köpa fem st 1TB diskar borde det finnas pengar till den billigaste maskinen i stan vilket borde vara nog för en FS med en användare.

Så länge som ett OS inte kan komma åt diskarna kan det inte göra något med dom så att inte installera drivare är en variant.

Att bara bryta strömmen tror jag inte på till 100%, en del kontroller känner ändå av att där är en disk så vill du vara helt säker, ta ut dom alá hot swap.

Permalänk
Avstängd

Shit vad bra input jag får här! Om ni inte på swe klarar av att komma med bra tips på detta problem, så klarar ingen av det. Typ. Jag har kommit fram till att en externt chassi är alldeles för dyrt, och tar upp extra plats. Så det bästa vore om jag kunde bryta strömmen till diskarna i mitt P182 chassi. Ett extra chassi vore väldigt smutt dock, man kan bära med sig den till en kompis Mac dator eller gömma undan den. Typ, gömma den i ugnen. En äkta man hade gömt laptopen i ugnen när de var bortresta, frun kom hem tidigare och satte på ugnen utan att veta något.

z84,
Jag vill helst inte köpa en ny maskin. Den tar upp plats. Jag har nu en P182 med gott om utrymme. Sen har jag även en knäpptyst laptop, som jobbdator. Thats it. Att bryta strömmen tror du inte på? Hur menar du? Jag är lite noob på sånt här. Bygger aldrig dator själv. Jag tänkte att jag kopplar loss ZFS raidet från Solaris mha "zpool export", så Solaris inte accessar raidet. Då är det fritt fram att stänga av strömmen, för ingen access sker mot diskarna. Väl? Sen sätter jag på strömmen och kör "zpool import" så ser Solaris diskarna igen. Det borde inte vara några problem alls?

fagerja, Ronnylov
Det låter intressant. Men hur menar ni då? Ska jag koppla alla disk strömsladdar till strömbrytaren? Hur gör man det, skär i strömsladdarna? Kan ni förklara lite för en noob så vore det snällt!

Att löda i kablar känns lite läskigt. Kan man på nåt sätt koppla ihop 2 sata sladdar och sätta en strömbrytare emellan? Kan man köpa en sån lösning?

Ronnylov, din länk: "bryggning av SATA ström" - vad är det? Är det, det jag vill göra?

Permalänk
Medlem

Nja, min länk var väl mer för att visa vilka strömsladdar som kopplas till en SATA-disk så man kan klura ut vad som ska brytas. Ja jag tänkte mig väl att man bryter 5 volt och 12 volt innan det förgrenar sig ut till hårddiskarna. Det kanske kan funka med sådan där strömbrytare som man sätter på en lampsladd som kan bryta 2-poligt och så bryter man röd och gul ledare (5V och 12 V) innan de går vidare till hårdiskarna. Man får alltså skära av strömsladdarna, eller skaffa någon adaptersladd så man slipper skära sönder nätaggskablaget.

Denna brytare skulle kunna gå:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55533793
Då behöver man inte löda utan man skruvar fast sladdarna i en sådan.

Permalänk
Medlem

Den där lösningen med export/import låter som du vill slå av och på diskarna med maskinen igång och det känns bara så fel så fel.

Vill du inte ha en server skulle jag föreslå att du sätter fördelare på strömmen till diskarna och sedan stänger ner maskinen, tar loss dom, bootar.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Det låter hemskt intressant det du säger, men jag begriper inte riktigt. Menar du att jag kan koppla in en extra power supply, bara för hårddiskarna och ha en strömbrytare till den extra power supplyn?

Hur går ditt Solaris bygge?

z84,
Vad är en fördelare? Hur sätter jag den till diskarna? Mellan diskarna och mobo? Eller klipper disk sladdarna?

Varför är det där export/import så fel?

Många dumma frågor, men jag begriper inte riktigt vad ni menar. Hänger inte med. Om jag får en high level beskrivning först, så hänger jag med. Typ
"extra PSU, inne i chassit. Koppla hårddiskarna till den. PSU har strömbrytare" eller nån sån liknande beskrivning vore mycket uppskattat.

Permalänk
Medlem

Ett par sånhär tänkte jag på http://www.dustinhome.se/pd_5010077004.aspx så att du inte drar i diskarna hela tiden. Visserligen bara till strömmen.

Nu har jag inte fått rätt på min OpenSolaris installation men om kommandot inte säger till diskarna att dom skall stängas ner så att läshuvuden är i rätt position för det är jag rädd för är att diskarna kommer att dö i förtid. Kan dock vara helt obefogat men kontrollerad nedstängning känns alltid bättre.

Kan du inte köra windows i en Container

Permalänk
Avstängd

Men seriöst, jag fattar inte vilken setup som är enklast. Ska jag ha ett extra litet PSU för hårddiskarna? Ska jag klippa isär hårddisk strömsladdarna och installera strömbrytare där? (Externt chassi är för dyrt, så det skippar jag). Hur ska jag designa en lösning som funkar?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väl att du kopplar strömbrutaren mellan ditt befintliga nätaggregat i datorn och hårdd.iksarna. Men det kanske inte är bra att bryta strömmen sådär tvärt om man läser inläggen i opensolaris 2008.11 tråden.

Mitt bygge: Skriver detta inägget på nya datorn just nu i opensolaris. Kör bara en IDE-disk så länge, ska koppla in den andra disken sedan och försöka få till en mirror (motsvaranda RAID1) men vet inte riktigt hur man gör ännu för att skapa "RAID 1" för bootdisken. Jag har i alla fall lyckats sänka strömförbrukningen från 70W till 50 W i vila genom underklockning och undervoltning men då har jag sänkt från 2,5 GHz@1,20V till 1,4 GHz@0,85V. Får se om prestandan ändå räcker till.

Permalänk
Avstängd

Ok, så du föreslår att jag kopplar in en strömbrytare till nätagget, och sen kopplar alla hårddiskar till nätagget? Ok, det låter smart. Så jag köper en manick som låter mig stänga av strömmen till diskarna. Jag kan boota om emellan och undvika hot swap.

Men vad för manick tillåter det? Hade du någon länk? Det låter som en smidig lösning och precis det jag behöver. Äntligen får jag lite vettiga förslag, på andra forum har jag inte fått några svar alls.

Jag vet inte ens om du kan göra ZFS raid på boot disken än. Antagligen kommer. Men tycker du verkligen att det behövs? Kan du inte lägga dina /home kataloger på ZFS raidet, och bara ha /root på systemdisken?

Permalänk
Medlem

tror också på idén med strömbrytare är enklast, se bara till att inte ändra när datorn är påslagen

jag skulle köpa en molex 4pin till 4pin förlängning, eller liknande och sedan i den klippa upp Gul och röd.

sedan från dom dra nya ledningar som går till en 2pols strömbrytare

sedan ifrån molex förlängningen dra all ström till hårddiskarna du vill kontrollera, på så sätt kommer dom inte få någon strömmatning om strömbrytaren är av, och du behöver inte klippa i nätaggregatets kablar.

Grå=nätaggregat Rosa=hårddiskar
detta är enklare än att köpa ett till nätaggregat, krävs inte mycket kunskap för att göra det, en löd penna och krympslang/eltejp

Permalänk
Avstängd

Så en Molex
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector
är en vanlig strömsladd som en hårddisk använder? Så innan jag kopplar in hårddiskarna till PSU, så sätter jag en extra strömsladd (dvs molex) emellan PSU och hårddiskarna. Och denna molex klipper jag sönder och installerar en strömbrytare. Men det låter smidigt. Bra. Då vet jag nu ungefär hur det ska se ut. Och nu till detaljerna.

Nuvarande setup:
PSU <-> molex <-> hårddisk

Men ni föreslår 2 st molex, så här?
PSU <-> molex <-> strömbrytare <-> molex <-> hårddisk

Eller räcker en molex som jag klipper isär?

Jag sparade din bild, plope. Tack för den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så en Molex
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector
är en vanlig strömsladd som en hårddisk använder? Så innan jag kopplar in hårddiskarna till PSU, så sätter jag en extra strömsladd (dvs molex) emellan PSU och hårddiskarna. Och denna molex klipper jag sönder och installerar en strömbrytare. Men det låter smidigt. Bra. Då vet jag nu ungefär hur det ska se ut. Och nu till detaljerna.

Nuvarande setup:
PSU <-> molex <-> hårddisk

Men ni föreslår 2 st molex, så här?

Eller räcker en molex som jag klipper isär?

Jag sparade din bild, plope. Tack för den!

precis, molex är den vanliga 4pins kontakten från nätaggregatet.

så Nätaggregat molex -> din adapter kabel -> sata strömkabel

det jobbiga blir väll att få tag i tillräckligt många kablar att förgrena ur adaptern, eftersom du kommer att behöva 5st sata kontakter

allstå kommer du få koppla på 2 st Y förgrenare efter din adapter, ex
http://www.mycom.se/product_info.php?cPath=30001372_30001307_...

och efter dom 2st S-ata Y förgrenare
https://www.inet.se/kablar/pc-kabel/serial-ata-x2-stroemadapt...

har inga siffror på detta, men dom säger att en hårddisk drar ca 10w så låt oss räkna på 20w eftersom dom drar mer när man slår igång dom
P/U =I 20w/12v = 1,7
1,7*5 =8,5A
strömbrytare på minst 10A är alltså att rekommendera

Permalänk
Avstängd

Ok, så det finns flera strömsladdar (dvs molex) i PSUn som går till hårddiskarna. Jag tar en av molexarna, och klipper sönder den. Och installerar en enda strömbrytare (som klarar minst 10A) på den. Sen löder jag ihop den igen. Och till den moddade molexen, så kopplar jag en Y förgreningssladd som du länkade till (dvs länken högst upp). Till varje uttag på förgreningssladden så kopplar jag 2 st Sata Y förgrenare (dvs länken längst ned). Och nu kan jag styra över strömmen till 4 diskar. Rätt så? Har du nån länk till en strömbrytare oxå?

Det låter ju hur vettigt och simpelt som helst. Fan, tack för hjälpen! Skönt att ha lite kunnigt folk att fråga.

Hmmm... istället för att jag moddar en molex, kan jag köpa en molex med strömbrytare på? Jag känner mig lite osäker på att löda och ha mig. Tänk om jag gör fel och hårdvara ryker? Det vore inte så kul. Känns säkrare att köpa färdigt. Eller har du nån liggande som jag kan köpa? Känns bättre om nåt proffs gör det.

Sen undrar jag, om jag vill ha 5 st hårddiskar, kan jag fortsätta förgrena arm efter arm på samma moddade molex? Eller bör jag modda en till molex, så jag har två moddade molexar? Kan det vara så att en molex inte kan driva 5 hårddiskar? Den kanske bara klarar av 2 st? Eller nån sån gräns? Finns det nån gräns, som jag bör känna till innan jag sätter igång?

EDIT: Vad är en iPass?
http://www.mullet.se/product.html?product_id=328449

Ronnylov,
Tydligen kan man bara göra mirror än så länge, man väljer båda hårddiskarna vid installationen:
http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=86407&ts...

Permalänk
Medlem

jo precis, och vill du har 5 st, är det bara göra som på bilden, 2st 1->2 molex

ger dig totalt 3st molex hanar. ifrån dom kan du koppla 2st 1molex->2sata då har du 4st sata, och en ledig molex, i den kopplar du en vanlig molex -> sata.

då har du 5st sata kontakter.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&a=48C9C54C04D64...

Pici.se är nere för tillfället, lägger upp på ImageShack

angående gräns, så beror det på hur många ampere ditt nätaggregat kan trycka ut på ledningen. då spänningen är oförändrad eftersom det är en parallell koppling.

så kolla hur mycket ström ditt nätaggregat kan leverera på 12v

Permalänk
Avstängd

Men shit vilken bra bild! Tack som faen! Du är min guru!!! Ojojoj, jag har faktiskt funderat på att göra det under ett år, men inte vetat hur. Jag återkommer snart och berättar hur det går!

Jag har sparat ned bilden så du kan ta bort den. Men seriöst, den var jävligt bra så du kanske borde ha kvar den om någon i framtiden vill se hur du gjort.

EDIT: vilken strömbrytare ska jag köpa? Alla verkar likadana?

Permalänk
Medlem

köp en som är off - on
skillnaden mellan Vippströmställare K610 och k611 är att 611 har en gul lampa

men du behöver inte begränsa dig till elfa, se bara till att det är en 2-pols brytare med on/off ( till/från )

så har du någon lokal handlare kan du prata med dom, kanske har dom någon snygg/bra modell

ex
16A
http://www.kjell.com/?item=36119&path=239000000,253500000,258...

Permalänk
Avstängd

Eventuellt funderar jag på ett sånt här chassi, det var inte så dyrt. Och kanske hot swap, så slipper jag löda. Nån som vet något om denna? Eller har något liknande tips om ett chassi?

http://www.mullet.se/product.html?product_id=78394

Permalänk
Medlem

Varför inte bara koppla strömbrytaren via jorden så kan man klara sig med en vanlig enkel strömbrytare

saddam, är du ny på elektronik?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Är hårddiskens hölje isolerat från jordanslutningarna i strömkontakten?
Tänkte att om man sätter strömbrutare på jordsladden kanske strömmen går annan väg via chassit om jorden är kopplad till metallhöljet på disken.

Angående raid på bootdisken så har du en poäng, kanske är onödigt egentligen men jag tror det ska kunna fungera med en zfs mirror.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Varför inte bara koppla strömbrytaren via jorden så kan man klara sig med en vanlig enkel strömbrytare

saddam, är du ny på elektronik?

Jag är ganska kass på elektronik, ja. Hur i hela friden kunde du räkna ut det?

Jag förstår inte alls hur du menar. Vadå "strömbrytare via jorden"? Ska jag inte ha några molexar alls? Så hur ser configen ut? Inga molexar, och en strömbrytare kopplad till vad? PSU? Och vart kopplas den strömbrytaren? Jag fattar ingenting.

Du får gettehjärna förklara lite mer ingående. Jag tänkte gå ut och köpa sakerna idag som plope förklarade så ingående. Men jag väntar, om det visar sig att du har en lösning där jag slipper löda.

Ronnylov,
Hur menar du att hårddiskarna inte är isolerade? Vadå, kan strömmen gå genom chassit? Det låter inte bra? Vad kan man göra åt det?

Permalänk
Avstängd

Du pratar om denna bild?
http://pici.se/339110/

Så jag gör något som ser ut som detta:

Men på bilden, så finns det några svarta kablar nånstans (som jag inte ser) som jag ska göra något med, som jag inte förstår.

Och angående jord, så vad ska jag göra med det? Koppla strömbrytaren till chassit?

Jag fattar ingenting. Märks det?

Permalänk
Avstängd

Ehrm. Jag flashar inte gärna med att jag är utbildad data civilingenjör från KTH och läst massa matte på universitetet, i denna tråd. Som du kanske förstår. *fniss*

Men som jag ser det, så skillnaden mellan denna bild och Plopes, att du har satt strömbrytaren på svarta kablarna (dvs jord)? Och Plope hade satt strömbrytaren på de färgade kablarna. Jag förstår inte vad det spelar för roll? Det handlar om att jag kan ha en enklare strömbrytare om jag bryter jord kablarna istället? Vad är fördelen? *fattar nada* Har du nån länk till en strömbrytare så jag vet vilken jag kan köpa?

Sen tror jag att jag köper ett sånt chassi som jag länkar till, via mullet istället. Då blir det så att högraste delen (det dära ormboet av alla sladdar) på din utmärkta bild byts mot chassit va? Det blir så enkelt va?

Shit grabbar vad ni kan mycket då! Tack som fan!

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Molex inte stödjer hotswap och att SATAPWR standarden som stödjer hotswap dikterar ordningen på inkopplingen som jag påpekat i den andra tråden. Du får givetvis experimentera så mycket du vill med dina diskar men var medveten om riskerna.
Generellt tycker jag det låter som en jävligt dålig idé att bryta genom att lyfta jord.

EDIT: För att förtydliga, en SATA-disk stödjer endast hotswap om den får sin matning genom en SATAPWR-kontakt, givetvis kan den i sin tur matas av en Molex. Dock kvarstår att ledarna skall kontaktera i en viss ordning.

Permalänk
Medlem

Kör en dubbelbrytare på 12 och 5 voltslinan och hoppas på att nätagget klarar av strömrusningen när du slår igång diskarna. överlastskyddet kanske slår ifrån.

Testa på någon gammal disk först innan.

EDIT: Rensade bort lite dumheter.

Visa signatur

Medlem #14