Betygssättning för trådar/inlägg

Permalänk
Medlem

Betygssättning för trådar/inlägg

Jag föreslår ett graderingssystem för inlägg och trådar, så att det ska bli enklare att filtrera innehållet i forumet. Varje enskild medlem ska kunna sätta antingen plus eller minus på dels trådar och dels enskilda inlägg. På så sätt kan man t.ex. välja att automatiskt filtrera bort inlägg under ett visst värde, eller sortera inläggen baserat på "betyg".

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Problemet är väl att det inte finns nått som hindrar personer från att ge inlägg/trådar dåliga betyg bara för att dom inte gillar trådskaparen.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Problemet är väl att det inte finns nått som hindrar personer från att ge inlägg/trådar dåliga betyg bara för att dom inte gillar trådskaparen.

Detta förekommer ju dock överallt.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att folk är tillräckligt mogna för att inte hålla på sådär.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

Tror du verkligen det skulle bli ett problem? "suck nu har den där Ilja skrivit igen, det är säkert nått meningslöst skit om folie hattar igen bäst att ge tråden ett minus redan innan jag läst det så andra slipper se skiten"

(notera ironin Ilja, älskade folie hatt tråden!)

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Tror du verkligen det skulle bli ett problem? "suck nu har den där Ilja skrivit igen, det är säkert nått meningslöst skit om folie hattar igen bäst att ge tråden ett minus redan innan jag läst det så andra slipper se skiten"

(notera ironin Ilja, älskade folie hatt tråden!)

Tyvärr så tror jag det. I min mening är sweclockers fullt av såna personer.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Skulle det systemet finnas skulle jag ge denna tråd dåligt betyg iaf, den är ju placerad i fel delforum!

Hör den inte mer hemma i Feedback?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Skulle det systemet finnas skulle jag ge denna tråd dåligt betyg iaf, den är ju placerad i fel delforum!

Hör den inte mer hemma i Feedback?

Jag har fumlat. Jag tror att jag håller på att bli senil på gamla dar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem

För att vara lite offtopic, vilken tråd kommer bilden i din avatar från? Har för mig att du skrev nån tråd om ett fotbollslag du spelar i?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
För att vara lite offtopic, vilken tråd kommer bilden i din avatar från? Har för mig att du skrev nån tråd om ett fotbollslag du spelar i?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Jag får bollen rätt på pongen. Avataren är moddad med en julgranskula istället för fotboll.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har fumlat. Jag tror att jag håller på att bli senil på gamla dar.

Hehe, eftersom senil betyder just gammal, så har du helt rätt i ditt påstående.

För att återgå till frågan, det blir nog precis som nämnts tidigare, att man röstar negativt på de inlägg som inte faller en själv i smaken. Alltså de inlägg som argumenterar emot en själv. Bättre är då att man trycker "minus" på den medlemmen som man vill utdela negativa poäng åt, och när tillräckligt många gjort det, då dyker medlemmen upp på en "svart lista" hos moderatorerna. Och då kan de gå in och granska medlemmen i fråga, och avgöra om denna bör nedgraderas. För man måste ju kunna lita på att moderatorerna är någorlunda objektiva i sina bedömningar.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Varför inte ett ratingsystem som Facepunch har på inlägg och trådar Agree, Disagree, Funny och Helpful?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Varför inte ett ratingsystem som Facepunch har på inlägg och trådar Agree, Disagree, Funny och Helpful?

Åtminstone jag skulle ju undra vilka som (inte) håller med och varför.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem

TtompaA - bra idé, har sett detta system användas på många forum och har fungerat ypperligt. Dock så tror jag chansen att det kommer anvädas på swec är liten (av någon anledning).

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Detta förekommer ju dock överallt.

Och därmed är det inget problem, eller vadå?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd

Det går inte på ett forum som detta. Fanboys och omogna människor skulle ju kunna styra bort vettiga inlägg. Dessutom skulle folk kunna tryckas bort av gammal vana. Låt säga att gosh hittat något intressant beteende i en Intel kompiler. Folk hade ju spammat ner hans inlägg med minusbetyg bara för att alla vet hur han kan vara när det gäller AMD och Intel. Oavsett om han hade en poäng eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Hehe, eftersom senil betyder just gammal, så har du helt rätt i ditt påstående.

För att återgå till frågan, det blir nog precis som nämnts tidigare, att man röstar negativt på de inlägg som inte faller en själv i smaken. Alltså de inlägg som argumenterar emot en själv. Bättre är då att man trycker "minus" på den medlemmen som man vill utdela negativa poäng åt, och när tillräckligt många gjort det, då dyker medlemmen upp på en "svart lista" hos moderatorerna. Och då kan de gå in och granska medlemmen i fråga, och avgöra om denna bör nedgraderas. För man måste ju kunna lita på att moderatorerna är någorlunda objektiva i sina bedömningar.

Jag är inte ute efter att betygssätta medlemmarna, utan inläggen/trådarna. Jag ser ingen poäng med att användarbetyg. Det hjälper mig föga om jag vill kunna filtrera innehåll, såvida jag inte bara vill svartlista enskilda användare och därmed alla deras inlägg och det kan man ju redan.

Det vore jättebra att kunna automatiskt sortera bort inlägg som t.ex. har citerat en massiv text och sedan bara skrivit TL;DR.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha att man måste varit reggad i en viss tid innan man får börja bedöma trådarna då? Säg, 2 år? Det är ju inte direkt att man lider av att inte kunna rösta på om tråden är bra eller dålig, och om man varit medlem här i 2 år är väl risken betydligt mindre att man tramsar med systemet?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Det vore jättebra att kunna automatiskt sortera bort inlägg som t.ex. har citerat en massiv text och sedan bara skrivit TL;DR.

Det är väl precis sånt som moderatorerna ska rensa bort.

jag håller helt med om att man vill slippa skitinläggen, men jag tror att det är fel väg att gå. Istället för att filtrera output är det nog bättre att se till att processen fungerar som den ska.
Dvs moderatorerna får se till att höja kvaliteten på inläggen genom att slänga ut fler från ÖÄ och börja varna folk som skriver rena skitinlägg bara för att synas...

Permalänk
Medlem

Tycker det är en lysande idé...
Kanske inte för ÖÄ, men i dom andra forumdelarna så är det ju ofta problem eller frågeställningar man vill hitta svar på. Och kan man då sortera ut trådarna efter en sökning så blir det lättare att hitta kvalitativa trådar.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Användarbetyg låter dåligt. Då blir det ju mycket "den som inte anses ha rätt åsikt får inte tala!". Man kan välja att scrolla förbi en persons post om det är så.

Men trådsbetyg är ju både bra och dåligt. Som poängterats så är det ju kanon om man kan lägga till "Trådar med 4 eller höger i betyg" på sin sökning om man letar efter något som man vet besvarats flera gånger om men om man inte vet var.
Samtidigt så blir det lite "bara tillräckligt bra får vara med" om alla börjar filtrera bort trådar med 2 eller lägre i betyg. Men den meningen trivaliserar ju lite det jag skrev innan om att det är fritt att välja att inte läsa någon post (/tråd).

Men jag vet inte... Sköts det snyggt så är det ju ett plus, även om det skulle vara tråkigt att se sin tråd gå i botten! haha!

//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Och därmed är det inget problem, eller vadå?

Det har jag inte sagt. Men jag menade att personen som nämnde detta skulle påminnas om att detta även förekommer i till exempel politkvärlden också.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna fungera, men jag ser inte nyttan av det då jag anser att swec är ganska fritt från helt onödigt dravel.
Om funktionen skulle finnas så tycker jag att den borde vara begränsad så att inte vem som helst kan göra det (som tidigare förslaget att man måste ha varit registrerad i 2år).

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har flyttat den här tråden till forumdelen Feedback.

Precis i enlighet med vad som visas i diskussionen här, finns det både för- och nackdelar med ett betygssystem. Vi kommer att diskutera förslagen internt, för att se om några förändringar är lämpliga i framtiden.

Tack för feedback och synpunkter!

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson