Köper ny speldator - 8-8.5k - Är denna prisvärd?

Permalänk
Medlem

Köper ny speldator - 8-8.5k - Är denna prisvärd?

Hallå! Jag behöver lite råd och rön om en speldator - därför vänder jag mig självklart till er på sweclockers

Nu är det såhär att jag hade tänkt köpa en speldator efter jul - eventuellt nyår, och har kommit fram till en dator som verkar vara helt okej för min budget.

Chassi : Antec Three Hundred, Utan nätagg
Chassi

CPU : Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
Processor

Moderkort : Asus P5Q PRO P45, Socket 775
Moderkort

RAM : 4GB (2x2GB) A-Data Gaming Experience DDR2 800G
RAM

Hårddisk : 500GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
Hårddisk

Brännare : Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Svart
Brännare

Grafikkort : Gigabyte Radeon HD4850 OC 1GB PCIe 2.0
Grafikkort
eller...
Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5
Grafikkort 2

Nätagg : CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
Nätagg

Ser detta prisvärt ut?

Är det värt att lägga till ca. 600kr för ett Radeon 4870 istället för ett 4850? Varför? Är skillnaden påtaglig? Är det ett kort med en framtidsutsikt?

Funderade även på en Velociraptor hårddisk, är det värt att lägga pengarna på en sådan när man ändå är igång och köper ny dator? Blir prestationen prisvärt bättre?

Skulle uppskatta mycket era åsikter, då jag letar efter en så bra speldator som möjligt runt 8-9k. Om det är något som skulle bytas ut så skriv gärna mot vad osv.

Hade tänkt använda mig av Windows XP SP3 om det spelar någon roll. Spelen jag hade tänkt spela är högprestanda spel såsom Crysis, Farcry 2, GTA IV osv. Gärna på högsta kvalitet utan något "lagg".

Tack på förhand, och Gott Nytt år!

Permalänk

beställde liknande dator i förrgår.

Antec 300 dustinhome.se
Corsair 650w dustinhome.se
Asus P5Q-E dustinhome.se
Intel e8400 inet.se
Corsair dominator 2gb 1066mhz inet.se
wd 500gb inet.se
Ati radeon 4870 512mb alina.se

Gick på totalt ca 8200:- (inklusive frakt)

Känner mig riktigt nöjd över köpet. Kommer antagligen på tisdag så på onsdag kommer jag med omdöme av prylarna

Permalänk
Inaktiv

byt ut hdd mot en WD 640GB disk, dom är snabbare än Seagate 500GB diskarna! Annars ser det bra ut !

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!
Dock kvarstår min fråga om grafikkortet. Har läst en del recensioner nu och 4870 är ju märkbart vassare i vissa spel. Är det värt att lägga till de där 6-700 kr extra för ett 4870 (Sapphire 1GB), eller ska man nöja sig med Gigabyte 4850 1GB och uppgradera senare?

Permalänk
Medlem

ha du råd så tycker jag ju HD4870 är bättre. Bättre kylare och mer prestanda. Inte farligt mö dyrare.
Men det avgör du ju själv så klart.

Permalänk
Medlem

Okej, behöver några åsikter till angående grafikkortet. Är det värt +6-700 för ett Sapphire Radeon HD4870 1GB istället för Gigabyte Radeon 4850 1GB? Nåt utav dem ska det bli, vilket bör jag välja och varför?