Permalänk
Medlem

Ni som har tagit ner PDFen redan: Vore skoj att veta om det fungerade felfritt för er, inte var kass nedladdningshastighet osv. Bara så jag vet att det nu fungerar helt OK. Har provat själv från tre olika fysiska lokationer och det har fungerat, men man kan aldrig vara för säker...

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

en massa text

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

nått jag inte kan få mig att förstå är hur vet man när man måste höja vcore utan att riskera att nått händer med datorn? och sedan hur mycket kan man höja vcore utan att processorn dör?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
nått jag inte kan få mig att förstå är hur vet man när man måste höja vcore utan att riskera att nått händer med datorn?

Du höjer Vcore efter att du stegvis hljt FSBn till den punkt att datorn inte startar mer eller är instabil i testprogram.

[QUOTE]
och sedan hur mycket kan man höja vcore utan att processorn dör?
[/QUOTE]Hur mycket kan man dra i en snöre?

Ungefär samma typ av fråga. CPUer har specat hur mycket man får ge max, men den siffran gäller för alla och inte för en enskild CPU. Med andra ord kan vi två ha likadana CPUer, men min tål mindre än vad din tål i vcore.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ungefär samma typ av fråga. CPUer har specat hur mycket man får ge max, men den siffran gäller för alla och inte för en enskild CPU. Med andra ord kan vi två ha likadana CPUer, men min tål mindre än vad din tål i vcore.

hur kan jag då veta hur mycket vcore som är max utan att total förstöra min cpu? är det bara att höja den tills jag märker att processorn börjar bli för varm?

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
hur kan jag då veta hur mycket vcore som är max utan att total förstöra min cpu? är det bara att höja den tills jag märker att processorn börjar bli för varm?

Tja, närmar du dig värden 1,5+ så bör du vara försiktig i fortsättningen.

Men Annars säger tempen rätt mycket, hamnar du för högt där så har du dålig kylning och/eller för hög vcore och du ska passa dig där med.

CPUn exploderar inte bara sådär, utan innan dess kommer du få blåskärm, datorn kommer inte starta med klocket etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, närmar du dig värden 1,5+ så bör du vara försiktig i fortsättningen.

Men Annars säger tempen rätt mycket, hamnar du för högt där så har du dålig kylning och/eller för hög vcore och du ska passa dig där med.

CPUn exploderar inte bara sådär, utan innan dess kommer du få blåskärm, datorn kommer inte starta med klocket etc.

Okej nu förstår jag då kan jag börja klocka och se hur mycket jag kommer i

Visa signatur

DeviantART

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att ta det stegvis och hela tiden ha koll på temps.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

överklockning hp

hej jag undrar om man kan överklocka en fabriksny dator som hp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
hej jag undrar om man kan överklocka en fabriksny dator som hp?

Kolla efter om du har sådanaegenskaper i BIOS.

Vet att fabrikstillverkade datorsystem i många fall kan vara kluriga att klocka.

Permalänk
Avstängd

Har kollat fast det är låst. kan man inte låsa upp den eller nått program?

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt googla på det.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Skulle behöva lite hjälp här.

Jag har ett P35 Neo med 1333 max fsb.
Jag kommer inte högre än -+3.0GHz med prollen, tror ni det beror på mobo't eller prollen?

Enligt cpu-z kör jag 1456 i fsb och 365 bus. Jag tror ju att det är mobo't som stoppar, vad tror ni?

Vet ni om P35 brukar maxxa vid dom värdena, jag har inte hört nåt om det iaf?

Edit: Någon som har MSI P35 med 1.7 bioset? Är det någon skillnad mot 1.6?

Edit2: Har tweakat i bios nu. Kör bussen på 415 stabilt nu!

Permalänk
Avstängd

Mitt bios har inget som heter Vcore, finns det nåt annat namn för det??

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första dator för några veckor sedan och efter att ha läst hela guiden eller vad man ska kalla det har jag kommit så här långt:

Dator:

Gigabyte EP-35 DS4
intel core 2 quad q6600 @ 2,4
powercolor hd 4870 512mb med pcs kylaren
2x2 gb corsair xms2 800 mhz
WD 640gb 7200rpm 32mb cache (typ ngn black version?)
original kylare till cpun
Antec nine hundred case
corsair 650w nätagg

I ccc har jag klockat grafikkortet till GPU: 840mhz memory 1090mhz men det hör kanske inte hit.

I bios testade jag mig fram med cpun och där har jag sänkt vcore till 1,3 (1,280 enligt cpu-z) och med den vcore kom jag upp i 348 på fsb x9 (3132mhz) sen krashade datorn i prime95.

Nu skulle jag gå över till minnena så jag har i skrivande stund 429 x7 (3ghz) och det flyter på fint efter 30min i prime95... temperaturerna ligger mellan 60 och 70 dock. (ratio 1:1 men standard var typ 2:3)(5-5-5-18)

Något tips på vad jag ska testa nu? borde jag försöka lägga mig lite lägre för att sänka temperaturerna?

kakor till den som har förslag Och jag vet att jag borde skaffa en cpu kylare...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Testa OCCT då jag inte anser att en dator är stabil efter bara 30 min i Prime95.

Permalänk
Medlem

vad e occt? :S nu har den brummat på i typ en timme kom jag fram till. dom två första kärnorna ligger på 70 grader +- 3 dom två andra ligger på 60 +-3...

EDIT: kaka (::)

EDIT 2: jag googlade å ladda ner occt men de verkar vara typ som cpuz? men med ett läge så man kan stressa, typ som prime95? jag kör i alla fall 1h mix utöver timmen med prime95 nu då så får vi se hur det går

EDIT 3: efter tre minuter lät OCCT som en anka och massa bilder kom fram, tydligen så avbryter den när en kärna går upp till 70 grader. Borde jag gå efter denna och mixtra tills jag kan köra igenom hela testet?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
EDIT 3: efter tre minuter lät OCCT som en anka och massa bilder kom fram, tydligen så avbryter den när en kärna går upp till 70 grader. Borde jag gå efter denna och mixtra tills jag kan köra igenom hela testet?

Slutsats: inte stabil

Klarar din dator OCCTs tester så är den stabil i andra program med med största sannolikhet, så jag hade gått efter OCCT (vilket jag faktiskt gjort).

Permalänk
Medlem

okej så vad tycker du jag borde ändra? om jag endast kör 333mhx x9 med 1:1 ratio kommer minnen bli typ underklockade då? 333x2 =667 istället för standard som är 267 tror jag men med 2:3 ratio. = 800mhz.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska skita i dina minnen tills du uppnått en klock på CPUn som du är nöjd med. När du nått det målet ger du dig på dina minen.

Och vidare vet jag inte ens om prestandavinsten om man kör 1:1 ens är märkbart.

Permalänk
Medlem

låter 333 x9 med en 2:3 ratio vettigt? då klockas ju minnena lite med antar jag?

så här såg det för övrigt ut när OCCT FAILade

när jag tog detta snippet hade processorn sänkt multipeln eller vad det heter men under testet låg den på 3ghz

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Gå in i CPU settings i BIOS och stäng av allt som har med CPUn att göra vad beträffar tex EIST, Speedstep etc. Sätt på de där sakerna när du fått ett stabilt system.

Som sagt, skit i vad dina minnen körs i för tillfället och ägna dig åt din CPU. Eller menar du att du har 3GHz som mål?

Permalänk
Medlem

Jag stängde av alla av dom jag hittade när jag började men det var bara firewire serial port och parallell port.

I alla fall körde jag 333x9 med 2:3 ratio men den blev också för varm efter tre minuter.

sedan testade jag 350x8 = 2,8ghz med 3:2 ratio men då gick det inte att boota, och då höjde jag vcore till normal (1,325) men det hjälpte inte, så jag antog att det hade med att minnena låg på 1060mhz och kanske behövde mer ström, och ska man då höja minnenas specifika strömgrej ist för vcore? jag löste det dock genom att ändra ratio tillbaka till 1:1 = 750mhz och sedan sänka vcore till 1,32 igen...

och det är med dom jag kör OCCT nu och jag har redan klarat 8 minuter mer än innan men temperaturerna enligt core temp verkar vara lika höga... mysko de där.

Jag siktar inte på någon speciell hastighet jag håller mest på och lär mig och som en bonus får jag förhoppningsvis ut lite extra kräm ur datorn

EDIT:
Tänkte bara fråga en annan sak, vilket sänker temperaturen mest? FSB hastighet, multipel eller vcore? jag antar att det är vcore, och om det är det, ska jag försöka sänka den så mycket så möjligt utan att datorn blir ostabil?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det du håller på med är att klocka på två saker samtidigt och det funkar inte så bra, vilket du märker, i synnerhet inte om man är nybörjare.

För tredje gången, bestäm dig för en hastighet på CPU du vill uppnå, när du är där, ger du dig på minnena. Och då klockar du minnena lite i taget även där och höjer spänningen till dem enligt samma princip som för CPUn.

Vad menar du med att du höjde vcore till normal? Hade du sänkt vcore? Ökar du FSB så måste du öka vcore, inte sänka...

Sen ska du inte glömma bort att öka spänningen till tex NB, det kan behövas ibland även vid låga klockningar.

Vad beträffar värmen, jag vet ju inte vad du har för temps, vad får du för load temps enligt Coretemp? Och ja, det är vcoren du ska ändra för att få lägre temp.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Då tror jag att jag ska försöka med 3ghz...
jag hade sänkt vcore lite till 1,3 från 1,325 för jag läste någonstans att om man har för hög vcore så håller inte cpun lika länge... och eftersom allt fortfarande var stabilt lät jag det vara där nu har jag klarat OCCT med följande inställningar:

FSB: 350mhz
Multipel: x8
vcore 1,325

(jag vet att jag inte ska tänka på minnena men iaf)
ratio 1:1 alltså 700mhz

tycker du jag borde höja fsb till 375? då kommer jag på 3ghz med 8x...

så här blev det när jag lyckades

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
Okej, tack. Då tror jag att jag ska försöka med 3ghz...
jag hade sänkt vcore lite till 1,3 från 1,325 för jag läste någonstans att om man har för hög vcore så håller inte cpun lika länge... och eftersom allt fortfarande var stabilt lät jag det vara där nu har jag klarat OCCT med följande inställningar:

FSB: 350mhz
Multipel: x8
vcore 1,325

(jag vet att jag inte ska tänka på minnena men iaf)
ratio 1:1 alltså 700mhz

tycker du jag borde höja vcore till 375? då kommer jag på 3ghz med 8x...

Grattis.

Nu höjer du antingen FSB eller sänker vcore, beroende på va du vill. Med tanke på att du nu har 3 som mål så höjer du FSB (till tex 375) och se hur det går när du behåller din vcore på det du hade nu. Tills dess låter du datorn bestämma vad minnena ska köras i (den kommer välja 1:1). Sen när du nått 3GHz och sänkt vcore så mycket som det går och ändå har ett stabilt system så ger du dig på dina minnen och ökar först frekvensen tills datorn blir instabil, sen ger du mer spänning.

Och glöm som sagt inte att NB kan behöva mer spänning när du är uppe vid 3-strecket.

Ps, ska jag dock vara ärlig så hade jag inte nöjt mig med tre

Permalänk
Medlem
Citat:

Grattis.

Nu höjer du antingen FSB eller sänker vcore, beroende på va du vill. Med tanke på att du nu har 3 som mål så höjer du FSB (till tex 375) och se hur det går när du behåller din vcore på det du hade nu. Tills dess låter du datorn bestämma vad minnena ska köras i (den kommer välja 1:1). Sen när du nått 3GHz och sänkt vcore så mycket som det går och ändå har ett stabilt system så ger du dig på dina minnen och ökar först frekvensen tills datorn blir instabil, sen ger du mer spänning.

Och glöm som sagt inte att NB kan behöva mer spänning när du är uppe vid 3-strecket.

Ps, ska jag dock vara ärlig så hade jag inte nöjt mig med tre

Tack så mycket Jag skrev fel i förra min vcore var nere på 1,3 och inte 1,325 som jag trodde så jag klarade ovanstående med 0,025 lägre vcore än standard bara för kul testade jag att endast höja multipeln till x9 igen men då fick jag min första Bluescreen (stolt) så jag sket i det och satte tillbaka till x8 och endast höjde fsb till 375.

Så nu kör jag OCCT (bra program tack för tipset) med 375 x8 = 3ghz, 1,3 vcore och 1:1 ratio =750 mhz.

EDIT: hur vet jag om nord bryggan behöver mer ström? e de bara en sak jag kan testa om jag får ett ostabilt system å så?

Tack än en gång för all hjälp

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Med tanke på din låga vcore så tvivlar jag på att NB behöver mer spänning, men klockar du högre så är det viktigt att inte glömma bort den. Det är mestadels bara att testa och se hur det påverkar systemet.

Permalänk
Medlem

okej nu har jag kört drygt en kvart på dom nya, men mina temps känns lite höga? jag undrar varför OCCT inte felat ännu :/ uppe i 75 förut felade den på 69 :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara originalkylaren du kör med?