Omöjligt att få tyst på P182?

Permalänk
Avstängd

Omöjligt att få tyst på P182?

Jag har en Intel Q9450 och en hyfsad CPU fläkt. ATI4850 med Accelero S1 rev2. 5 hårddiskar i chassit. Bytte precis ut kylaren på ATI4850 mot ett passivt Accelero. Jag märker att CPU fläkten går igång rejält, tidigare var det svårt att höra den pga ATI4850 fläkten. Efter 10 min Windows jobb går CPU fläkten igång på högvarv och när jag bootar om och tittar i BIOS så visas att systemtemperaturen är på 54 grader och CPUn lika högt. Då har jag inte kört några grafiktunga spel, utan bara tittat runt lite i Windows. Ej surfat.

Vissa datorer är knäpptysta. Jag undrar om det går att få en P182 tyst?

Jag märker att fläkten högst upp inte är inkopplad. Är den viktig?

Grafikkortet har ingen fläkt på sig själv, blir lite orolig för den eftersom ATI4850 kan generera höga temperaturer har jag hört.

Har någon lyckats få tyst på sin P182 och hur har ni gjort då?

Permalänk

Men snälla, det är din CPU-fläkt som låter, inte chassit. Sen om du dessutom har 5 hårddiskar förstår jag om det låter lite...

Koppla in topp-fläkten. Skaffa en ny CPU-kylare, modell dyr, och du ska se att det blir bättre.

Permalänk
Medlem

med en systemtemperatur på 54 grader så låter det som att chassikylningen snarare är problemet än CPU-kylningen. Bättre CPU-lylare kan inte trycka ut nämnvärt mer luft ur lådan. Se över chassikylningen, läs gärna recensionerna & artiklarna av P180/P182 på silentpcreview, då förstår du hur chassit är tänkt att funka för att bli tyst. Men bättre CPU-kylare kan ju också behövas men det beror på.

http://www.silentpcreview.com/article741-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article254-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article249-page1.html

Permalänk
Medlem

Köp fläktar som man sätter på grafikkortet och ljudisolera chassit?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att hårddiskarna är ditt stora problem. Försök hänga upp dessa i gummiband så kommer du få stor skillnad. Problemet är väl att få plats att hänga 5 diskar. Om du kan tänka dig att lägga lite pengar så kanske det kan vara värt att köpa nya större och tystare diskar, typ WDs green power diskar. Dessa är bra för lagring.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
med en systemtemperatur på 54 grader så låter det som att chassikylningen snarare är problemet än CPU-kylningen. Bättre CPU-lylare kan inte trycka ut nämnvärt mer luft ur lådan. Se över chassikylningen, läs gärna recensionerna & artiklarna av P180/P182 på silentpcreview, då förstår du hur chassit är tänkt att funka för att bli tyst. Men bättre CPU-kylare kan ju också behövas men det beror på.

http://www.silentpcreview.com/article741-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article254-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article249-page1.html

Tack för länkarna de var mycket bra! Nu har jag läst lite, och först tänkte jag koppla in toppfläkten oxå. För just nu har jag bara bakre fläkten igång. Men det verkar vara så att toppfläkten inte hjälper? Om man läser configuration 4, så det som gav störst effekt var att stänga av toppfläkten?:
http://www.silentpcreview.com/article255-page6.html

Jag trodde det bästa vore att att koppla in toppfläkten och installera en front fläkt? Men det verkar inte så? Hur får ni bra luftdrag i chassit? Mitt chassi blir varmt.

Vad har ni för hårdvara i er P182 och vad får ni för temperaturer?

Permalänk
Medlem

Vad har du för "hyffsad cpu-fläkt"?
Oavsett så kommer du få problem med 5st diskar, speciellt om dom inte är helt nya.
Mitt tips är att skaffa en ordentlig cpu-kylare som är gjord för lågt luftflöde och byt chassifläktarna.
Sedan se över hur mkt. nätagget låter och montera dämpmattor.

Jag har täppt igen mitt topp-hål och har inga problem med temperaturerna. (har inga siffror då jag inte är hemma)

Permalänk
Medlem

Q9550
sapphire 4850

Coolermaster Realpower 520
spinpoint 640GB
spinpoint 1TB
spinpoint 1TB

Scythe ninja 2 + 5st Scythe slipstream 1200 rpm (5v ~500rpm)

Realtemp:
Core0:38
Core1:33
Core2:32
Core3:32

Hdtune
hdd0: 31
hdd1: 31

visst låter datorn, den är inte helt ljudlös när man sitter 40cm ifrån den ett svagt sus bara, men sitter jag i sängen som är 1,2 meter bort hör jag inte datorn alls.

min kabeldragning är inge vidare, ska därför köpa runda kabelskor och kabel imorgon och ändra alla kablar i nätaggregatet så att dom är exakt längd som behövs och så att det går att göra en fin dragning.'

chassit i sig har väldigt bra potential till att bli tyst, dock är det vid topp fläkten det läcker ur ljud att täcka den är en lösning, alternativt bygga om spoilern.

Permalänk
Avstängd

Plope,
Men shit du har ju nästan exakt samma hårdvara som jag har. Och du får ju en tyst och sval dator. Min kompis byggde datorn åt mig, och han måste misslyckats rejält. Hur har du byggt din dator? Jag vill bygga som din. Jag blir helt galen på alla mina desktops, de låter som fan. Min laptop låter ingenting, har inga fläktar igång alls. (Jag kommer nu ihåg att min CPU kylare är den som följer med Intel Q9450, den är kanske inte vidare bra?)

Du har alltså stängt av toppfläkten och täppt till toppintaget? Har du bara igång den bakre fläkten bredvid CPUn? Du har ingen främre fläkt? Och Scythe ninja 2 på CPUn kan du rekommendera? Du har 5 st scythe slipstream fläktar ser jag. Var har du satt dem? Dina hårddiskar sitter i lådan framme längst ned?

Du har inga foton på bra kabeldragning? Vet du om det finns såna foton på nätet alls?

Ett problem är att jag har ett stort 8 portars SATA kort under min ATI 4850 med massa sladdar, ett riktigt ormbo. Går knappt få in handen där, typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Plope,
Men shit du har ju nästan exakt samma hårdvara som jag har. Och du får ju en tyst och sval dator. Min kompis byggde datorn åt mig, och han måste misslyckats rejält. Hur har du byggt din dator? Jag vill bygga som din. Jag blir helt galen på alla mina desktops, de låter som fan. Min laptop låter ingenting, har inga fläktar igång alls.

Du har alltså stängt av toppfläkten och täppt till toppintaget? Har du bara igång den bakre fläkten bredvid CPUn? Du har ingen främre fläkt? Och Scythe ninja 2 på CPUn kan du rekommendera? Du har 5 st scythe slipstream fläktar ser jag. Var har du satt dem? Dina hårddiskar sitter i lådan framme längst ned?

Du har inga foton på bra kabeldragning? Vet du om det finns såna foton på nätet alls?

Ett problem är att jag har ett stort 8 portars SATA kort under min ATI 4850 med massa sladdar, ett riktigt ormbo. Går knappt få in handen där, typ.

min är tyst, ja.
tysthet är dock en objektiv bedömning, men i sängen hör jag inte min dator, men den går garanterat att få tystare

jag har bytt ut originalfläktarna, alltså har jag

top: scythe slipstream 1200rpm(men kör på 5v 500rpm)
bak:scythe slipstream 1200rpm(men kör på 5v 500rpm)
fram: scythe slipstream 1200rpm(men kör på 5v 500rpm)
Botten: scythe slipstream 1200rpm(men kör på 5v 500rpm)
cpu: scythe slipstream 1200rpm(men kör på 5v 500rpm)

botten fläkten är totalt onödig för mig då hårddiskarna ligger på 31 grader så den skulle jag kunna ta bort.
även topfläkten är ganska onödig för mig, men jag köpte fläktarna tidigare och då får dom sitta kvar.

så 2 av mina fläktar är helt onödiga skulle jag vilja säga, stänger jag av dom sjunker säkerligen ljudet en del, och täpper jag igen hålet sjunker det ännu mer.

min kabeldragning just nu är långt ifrån perfekt rättare sagt dålig, ska som sagt fixa den antingen genom att löda eller med kabelskor, har inte bestämt än, gjorde en tråd eftersom jag inte kan bestämma mig.

scythe ninja 2 tycker jag har varit bra, den håller bra temps, ska gå att köra passivt också men jag har inte provat. fästet är pushpin alltså samma som standard, vilket var det enda negativa, då jag tycker dom är ganska omständiga

s-ata kontakterna kommer aldrig att gå fixa bra tror ja, man får helt enkelt försöka gömma dom någonstans, om det inte tillverkas 15cm kablar.

Permalänk
Avstängd

Är det enda du gjort? Bytt ut fläktarna? Och så får du en så sval dator? Så om jag oxå byter ut fläktarna så får jag en lika sval dator, typ? Just nu är luft temperaturen inne i chassit kring 50 grader, tror jag. Känner jag på chassit, så är det varmt.

Så då behöver jag bara köpa en bak fläkt, och en fram fläkt? Toppfläkten täpper jag till helt? Que? Det låter för bra för att vara sant? Blir verkligen P182 sval så här enkelt?

Du vet inte nån annan bra billig cpu kylare? Den verkar dyr, plus att den verkar ha utgått från sortimentet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Är det enda du gjort? Bytt ut fläktarna? Och så får du en så sval dator? Så om jag oxå byter ut fläktarna så får jag en lika sval dator, typ?

Så då behöver jag bara köpa en bak fläkt, och en fram fläkt? Toppfläkten täpper jag till helt? Que? Det låter för bra för att vara sant? Blir verkligen P182 sval så här enkelt?

allt handlar om luftflödet, du måste transportera ut den varma luften,

för att få värmen ifrån processorn behöver du en bra kylare som leder värme bra. Heatpipes och en stor kylfläns är effektivt eftersom det sprider ut värmen över en stor yta som sedan överförs till luften. står luften stilla hjälper det såklart inte så mycket, men om luften rör sig, tar den med sig den varma luften.

finns en jättebra tråd om just p182 här:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=70178...

edit:
scythe ninja 2
http://www.dustinhome.se/pd_5010185266.aspx?

dom flesta kommer nog att rekommendera TRUE
http://www.dustinhome.se/pd_5010112345.aspx
men den är dyrare och fläkt ingår ej.

en som ansträngt sig för att få väldigt tyst:)
http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ett problem är att jag har ett stort 8 portars SATA kort under min ATI 4850 med massa sladdar, ett riktigt ormbo. Går knappt få in handen där, typ.

Och detta med ett passivt 4850? Det känns definitivt som en riskfaktor - måste vara svårt att få luftflöde där?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Plope,
Jag läser och läser men kommer inte fram till något vettigt. Det är hur mycket text som helst ju. Och jag har kollat på youtube oxå:
http://www.youtube.com/watch?v=GEHDUEm2Ks4

Finns det inga enkla tumregler nånstans? Typ, "för bästa ventilation täpp till takhålet, byt fläktar och ha 3 fläktar. Klart"?

I tråden så har vissa runt 50grader idle, som jag. Och det finns andra som har låg temp, kring 30 grader, som du. Vad är skillnaden? Är det så att de som har 50 grader har råkat vänt på fläktarna?

Jag fattar inte. Varför har vissa 50 grader och andra 30 grader? Är det viktigt att byta chassi fläktarna?

Roger W,
Jo, det känns lite riskigt med passivt kylt 4850. Har du något förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Plope,
Jag läser och läser men kommer inte fram till något vettigt. Det är hur mycket text som helst ju. Och jag har kollat på youtube oxå:
http://www.youtube.com/watch?v=GEHDUEm2Ks4

Finns det inga enkla tumregler nånstans? Typ, "för bästa ventilation täpp till takhålet, byt fläktar och ha 3 fläktar. Klart"?

I tråden så har vissa runt 50grader idle, som jag. Och det finns andra som har låg temp, kring 30 grader, som du. Vad är skillnaden? Är det så att de som har 50 grader har råkat vänt på fläktarna?

Jag fattar inte. Varför har vissa 50 grader och andra 30 grader? Är det viktigt att byta chassi fläktarna?

Roger W,
Jo, det känns lite riskigt med passivt kylt 4850. Har du något förslag på vad man kan göra?

Är det exakt samma komponenter i alla system du syftar på nu? att höja vcore på en c2d 65nm från 1.35 till 1.55 gör JÄVLIGT mkt för tempen.

Permalänk
Avstängd

fesen
Jag har inte överklockat något eller ändrat på några hastigheter. Allting är orört.

Men jag fattar inte. En del har 50 grader. Andra har 30 grader. Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
fesen
Jag har inte överklockat något eller ändrat på några hastigheter. Allting är orört.

Men jag fattar inte. En del har 50 grader. Andra har 30 grader. Vad är skillnaden?

Det är allt som spelar roll, olika fläktar, cpukylare, varma minnen/grafikkort etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter oroande med grafikkortet passivt kylt när resten i ditt system verkar få problem med värmen. 4850 blir väldigt varmt om du inte har luftflöde vid det.

En billigt lösning är ju annars att köpa 7V eller 5V motstånd och koppla in fläktarna på, så det blir tyst. Alternativt byta ut alla mot nexus eller andra tysta som blåser på bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Men himlar vad skumt? Nu har jag kring 35 grader, precis som många andra! Nu är jag nöjd.

Jag var inne och pillade, lade om kablarna och satte ihop allting igen. Och nu är min P182 sval. Fattar ingenting. Kan det berott på kabelomläggningen eller att jag kopplade in allting rätt denna gång, och tidigare var t.ex. fläktarna inte igång?

Mysko. Nåja. Nu är toppfläkten och bakfläkten igång på lägsta. Och luften som strömmar ut är sval. Datorn hummar lite tyst nu, fläktarna låter lite svagt. Förrut lät det som en hårtork, fy fan. Det var kring 50 grader och luften var varm. CPU fläkten jobbade som besatt.

Min kabelomläggning: strömsladdar går från psun till de 4 hårdiskarna längst fram underst. Sladdarna går upp genom ett hål, och ned igen till diskarna. Det jag gjorde var att dra alla strömsladdar bakom chassit istället. Så nu har jag inget hål, jag täppte till och tejpade igen alla hål. Alla sladdar går innanför och följer vänstra chassi sidan. Så min P182 har två stora utrymmen nu, utan någon förbindelse. En smal kammare längst ned för de 4 hårddiskarna. En stor kammare ovan med mobo. Så nu är mitt mobo väldigt rent och nästan inga sladdar syns. Alla sladdar går längs insidan av vänstra chassit, där är ett riktigt ormbo numera.

Jag tittade på foton härifrån, hur man kan dra sladdarna:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1186892&page=8

Jag vill få datorn lite tystare. Då kanske en CPU fläkt är bra. Bör man byta ut fläktarna oxå? Blir det stor skillnad om man gör det? Vilken cpu fläkt brukar rekommenderas till en Quad9450? Det är Ninja scythe 2? Eller TRUE? Men jag har gigabyte mobo och då måste man köpa en extra mojäng till TRUE? Det låter struligt...

Permalänk
Medlem

om du tänker på att grafikkortet säkert ligger som en 70+ graders värmekamin så kan man ju räkna ut att resten av komponenterna blir varma. En eller 2 nexus 120mm fläktar på kylaren och saken är biff

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Du kör med många diskar, det låter. Ljudet gick också upp för mig rätt mycket när jag bytte från en disk till 4st.

Kola fläkten till grafikkortet och processorn. Du kan byta ut chassi-fläktarna, du kan köpa motstånd till fläktarna. Du kan fixa tystare nätagg. Ja det finns en massa man kan göra för att få ner ljudet.

Jag kör t.ex. med Noctua-fläktar i mitt chassi och har de inte ens på max. Sen Corsair HX620 Watt nätagg och Samsung-diskar som är tysta. När jag endast körde med en disk (innan jag hade stoppat in de andra) så var min burk riktigt tyst, lät knappt något.

Lycka till!

/Mvh sedde.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu satt på en Accelero S1 rev 2 på min ATI4850, så den är passiv. Jag har nu köpt Thermal right Ultra Extreme 120 till min Q9450. Tänkte köra den oxå passiv. Just nu är det Intel stock kylaren på Q9450. Får nu följande temp (intel stock kylare på Q9450, S1 på ATI4850) vid idle på mina 4 kärnor: 45, 40, 45, 40 grader, ATI4850: 41 grader. En halv timme Crysis ger: 60, 55, 60, 55 grader, ATI4850: 61 grader. Är det ok?

(Jag har 4 diskar i ZFS raid + 1 system disk. ZFS raidet sitter allra längst ned i P182, och _alla raid diskar ska stängas_ av när jag inte accessar raidet. Håller på att modda molexar med strömbrytare).

Så jag har nu köpt 4 st 10.7 dBA Scythe Slipstream på 800RPM. Tänkte sätta 2 fläktar där bak och högst upp. En annan längst ned i hårddisk vindtunneln för min ZFS raid. PSU är passivt kylt. Och den sista chassifläkten tänkte jag sätta i mitten på fronten på P182 så den suger in luft.

Tror ni denna config kan funka att köra passivt? Eller är detta en dum ide? Nån som gör nåt liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag har nu satt på en Accelero S1 rev 2 på min ATI4850, så den är passiv. Jag har nu köpt Thermal right Ultra Extreme 120 till min Q9450. Tänkte köra den oxå passiv.

Kan gå, men jag rekommenderar det inte. (speciellt om du tänkt klocka)
TRUE är inte riktigt byggd för att köra helpassiv, då flänsarna sitter så tätt som de gör. HR-01 hade nog varit bättre om du siktat på passivt...
Så jag rekommenderar en fläkt på kylaren, men den behöver inte snurra speciellt mycket troligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Så jag har nu köpt 4 st 10.7 dBA Scythe Slipstream på 800RPM. Tänkte sätta 2 fläktar där bak och högst upp. En annan längst ned i hårddisk vindtunneln för min ZFS raid. PSU är passivt kylt. Och den sista chassifläkten tänkte jag sätta i mitten på fronten på P182 så den suger in luft.

Tror ni denna config kan funka att köra passivt? Eller är detta en dum ide? Nån som gör nåt liknande?

Vad har du för PSU?? Väldigt få PSU:er är ju passiva...
Du får nog kolla dina CPUtemps (se ovan) och om de börja bli för höga, skulle jag nog testa flytta frontfläkten till CPUn... Men isåfall får man kolla så att inte GPUtempsen skjuter i höjden istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Inte så svårt:
1. Ned med diskarna i nedre kammaren och montera en tyst och trevlig fläkt där. Nexus skulle vara ett bra val och klarar fyra diskar lätt, även på 7V. Med diskarna där uppe så hjälper de bara till att värma upp grafik och CPU.
2. Thermalright HR-01 med Nexus, Scythe Slipstream 1200 eller Noctua P12, eventuellt med Thermalrights fabrikstunnel kopplad till topp- eller bakutsläpp för att få ut varmluften.
3. Nåt som får in kalluft från 5 1/4" platserna till CPU:n så att den stackaren slipper "kylas" av varmluft från GPU:n. Om du är ambitiös bygger du något med en tunnel, annars tar du bara en fläkthållare som pumpar på.

Problemet blir hur du skall få ut varmluften från ditt grafikkort. Att sätta mycket fläkt i topp/bak på lådan värmer bara upp CPU och moderkort med hetluft från grafiken.

4. Du får öppna upp så bra du kan på baksidan runt grafikkortet - kanske med en Dremel om du är ambitiös? Eller ta bara bort bakplåtarna. Flytta det där stackars RAIDkortet så långt du kan från värmen också... Sätt sedan igen så att luft inte läcker mellan grafikkort och utrymmet runt CPU (en kartongbit t.ex. om man vill göra det lätt för sig). Och montera sedan en fläkt framför hårddiskplatserna framför grafikkortet som då blåser luft över grafikkortet och ut där bak. (Eller köpa ett grafikkort som faktiskt blåser ut varmluften.)

Det skall ge dig bra resultat utan alltför mycket bekymmer...

Och som Roger sa: kör inte TRUE passivt, det är att tigga om bekymmer. En superlågvarvig som definitvt inte hörs förbättrar kylningen med säkert 15 grader...

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild och visa oss hur det ser ut nu

Permalänk
Avstängd

Peter,
Tack för all bra info! Precis sånt jag vill veta mer om.

Jag gjorde som ni sade. Jag har bytt ut alla fläktar mot Scythe Slipstream 800 rpm (10,7 dBA). Två såna fläktar där bak och i taket. En sån fläkt i fronten som drar in luft. En sån fläkt på min TRUE cpu kylare. Jag har kvar antecs gamla fläkt på lägsta varvtalet för hårddiskarna allra längst ned. Mitt raid kort, är ett vanligt SATA kort (med 8 portar) och producerar inte mycket värme, hoppas jag. Litet och smäckert.

GPU kylaren är en Accelero S1 rev2 så den är passiv och den har ingen fläkt. Jag tänkte att frontfläkten drar in luft på den, och cpu fläkten drar upp den luften och takfläkten drar ut den luften. Men jag tänkte inte på att GPU hinner värma upp luften innan den går vidare till CPUn. Med min konf, tror ni det kan vara ett problem, att CPUn får varm luft från Acceleron?

Jag får i idle på Q9450: 43 38 47 39 grader. Och ATI4850 idle 39 grader. Jag ska lägga till tempsen under load, då editerar jag detta inlägg och lägger in de tempsen här.

Nu är faktiskt datorn tyst. Det som hörs är ett svagt hummande, från fläktarna tror jag. När hårddisken sätter igång så överröstar den allt. Så jag är nöjd nu, tack vare er!