GTA IV = måste klocka?

Permalänk
Medlem

GTA IV = måste klocka?

Tjena swec.

Jag köpte GTA IV med 2 polare i lördags och hade tänkt spela i helgen osv.
Så jag kom hem, installerade de (rätt jobbigt med allt registrerande), och till slut skulle jag spela spelet.

Men när jag kom in i spelet så hade jag kanske 1fps, det laggade som f*n.
Testade att sänka grafik-inställningarna och dylikt men det blev inget bättre...

Bestämde mig för att formatera om datorn (för att kunna spela spelet), och när allt var klart och installerat gick jag i spelet igen, på söndagen för de tog lite tid.
Det var precis samma lagg som förut.

Testade att klocka lite så gick in i "VGA Clock" där jag gjorde dessa ändringar.

Core Clock: 660MHz -> 825MHz
Shader Clock: 1650 -> 1900MHz
Memory Clock: 1900 -> 2000MHz

Efter denna "klockning" kunde jag spela spelet HELT lagg-fritt allt på högsta...
Jag menar hur kan det va så stor skillnad?

Efter ett par timmars Singleplayer ville jag testa Multiplayer med polarna.
Och då kraschade datorn och klockningen nollställdes.
När jag skulle klocka igen så kunde ja inte klocka lika mycket och när ja väl klockat lite gick det inte gå in i spelet för att datorn princip kraschade då =/

Klockar man inte alls laggar det med cirka 1fps. Testade att sätta upp 2 stycken gamla processor-fläktar riktandes mot datorn för bättre kylning men verkade inte göra någon skillnad.

Någon som vet vad jag kan göra? Vill verkligen spela spelet!! Var helgrymt de få timmarna jag fick spela.

Min dator: XP, SP 3, NET. 3.5 Framework.

Geforce 8800GT, AMD Athlon 64 X2 6400+, 3GB RAM, Hyper 580W, 320GB HDD, Gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort (lol).

VÄLDIGT tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak, ökade min E8400 från standard 3.0Ghz till 3.5Ghz. Från att kört på allt på low i 10-15 fps kan jag nu köra allt på high.

Har E8400, HD4870 och 2GB ram.

Spelet är grymt dåligt optimerat, tyvärr.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Re: GTA IV = måste klocka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lax3N
Tjena swec.

Jag köpte GTA IV med 2 polare i lördags och hade tänkt spela i helgen osv.
Så jag kom hem, installerade de (rätt jobbigt med allt registrerande), och till slut skulle jag spela spelet.

Men när jag kom in i spelet så hade jag kanske 1fps, det laggade som f*n.
Testade att sänka grafik-inställningarna och dylikt men det blev inget bättre...

Bestämde mig för att formatera om datorn (för att kunna spela spelet), och när allt var klart och installerat gick jag i spelet igen, på söndagen för de tog lite tid.
Det var precis samma lagg som förut.

Testade att klocka lite så gick in i "VGA Clock" där jag gjorde dessa ändringar.

Core Clock: 660MHz -> 825MHz
Shader Clock: 1650 -> 1900MHz
Memory Clock: 1900 -> 2000MHz

Efter denna "klockning" kunde jag spela spelet HELT lagg-fritt allt på högsta...
Jag menar hur kan det va så stor skillnad?

Efter ett par timmars Singleplayer ville jag testa Multiplayer med polarna.
Och då kraschade datorn och klockningen nollställdes.
När jag skulle klocka igen så kunde ja inte klocka lika mycket och när ja väl klockat lite gick det inte gå in i spelet för att datorn princip kraschade då =/

Klockar man inte alls laggar det med cirka 1fps. Testade att sätta upp 2 stycken gamla processor-fläktar riktandes mot datorn för bättre kylning men verkade inte göra någon skillnad.

Någon som vet vad jag kan göra? Vill verkligen spela spelet!! Var helgrymt de få timmarna jag fick spela.

Min dator: XP, SP 3, NET. 3.5 Framework.

Geforce 8800GT, AMD Athlon 64 X2 6400+, 3GB RAM, Hyper 580W, 320GB HDD, Gigabyte GA-MA790X-DS4 moderkort (lol).

VÄLDIGT tacksam för svar.

Hur fungerar VGA CLOCK?? nått man laddar hem?

Permalänk
Medlem

Tja, någonting skumt är det... Jag spelade på 1440x900, medium inställningar och fungerade bra, helt plötsligt, när jag skulle spela idag fick jag ett sånt oerhört irriterande lagg, jag har absolut ingen aning om vad det kan bero på... Formaterade datorn igår från Vista till XP, fungerade klockrent att spela igår.

AMD Athlon 64 4600+ X2
2GB RAM
ATi Radeon 4850 512MB
(Jaja, jag vet allt om det där med flaskhals och blablabla... xD Det funkade som sagt bra)
Ska testa att klocka grafikkortet något.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk

Det ska dock noteras att GTA IV har en förkärlek till Quad-processorer.

Permalänk
Medlem

Läs grunderna om att överklocka, då kommer du nog komma på vad som antagligen ställer till det rätt snabbt.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Ja detta verkar inte vara era datorer det är fel på det är ju helt klart spelet som ställer till allt, jag antar att det bara är att vänta på en patch eller att testa kanske andra drivrutiner till era grafikkort, www.guru3d.com har massvis med optimerade drivrutiner,

Ett exempel för mig är att dead space och fc2 gick ganska bra men jag tyckte att det skulle gå bättre så jag installerade deras nyaste beta drivisar och det vart faktiskt grym skillnad, det kanske bara är nån felkot i spelet jämtemot drivrutinerna för graffet,

prova och posta gärna resultat!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem

antagligen så finns det ett tröskelvärde , när man väl kommer över det så flyter det maybe?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

har även jag hört ifrån andra att optimeringen är grymt USEL, tyvärr

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

3ghz 35fps, 4ghz 50fps. datorn i sign.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Ja du GTA IV kräver en Intel Core 2 Quad 2.4GHz lr AMD Phenom X3 2.1GHz

Permalänk
Medlem

Min E8400 3.0GHz Core 2 Duo funkar bra på GTA IV, inget lagg för mig så än så länge tänker jag inte byta ut den

Permalänk
Medlem

Jag tjänade 10 fps genom att bara överklocka 1.2ghz på processorn utan att röra gpu inställlningarna. Ännu mer med både OC

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd

Bara att inse, GTA4 är så mycket skit.
Förtjänar inte dom höga reviews dom fått, spelet är det sämst optimerade i serien utan tvekan.

Funkar dåligt på PC, funkar dåligt på konsoler, rent piss tyvär.
Vilket är synd då gta är bra spel annars, aja SA finns alltid som tur är.

Permalänk
Medlem

GTA4 kanske är dåligt optimerat med så länge det går laggfritt för mig så är det kul!

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem när jag provade GTA4, fick 1 fps, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Man blir ju orolig, folk med samma specc som jag kan ju posta om ni vill. Jag vågar inte köpa det pga, bland ANNAT det här.

Jag hatar dem för att de gjort ett grymt spel men tvingar en att gå med på multipla installationer och fel specs. Min dator är så mycket bättre än en XB360, det tyder ju faktiskt på att de skulle kunna gett liiiite mer tid till att koda om spelet till PC på ett värdigt sätt..

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

GTA4 är ett bra spel, om man har datorn för det. Men det är en sak som jag verkligen inte gillar är att styrningen på alla fordon är så mycket sämre än på xbox.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Det ska dock noteras att GTA IV har en förkärlek till Quad-processorer.

Verkar så ja.
www.pcgameshardware.com/aid,669595/Reviews/GTA_4_PC_CPU_bench...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Verkar snarare som att det är ett dåligt optimerat PC-port spel. Såg ni benchmarken? Det e ju sjukt dåliga resultat.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

GTA:s förkärlek till att rendera allt genom processorn löses enkelt genom att införskaffa en i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Man blir ju orolig, folk med samma specc som jag kan ju posta om ni vill. Jag vågar inte köpa det pga, bland ANNAT det här.

Jag hatar dem för att de gjort ett grymt spel men tvingar en att gå med på multipla installationer och fel specs. Min dator är så mycket bättre än en XB360, det tyder ju faktiskt på att de skulle kunna gett liiiite mer tid till att koda om spelet till PC på ett värdigt sätt..

Jag tycker INTE att du ska köpa det, de är inte värda att få ett skit för en så totalt skitdålig port. Själv skulle jag nog aldrig köpa det av ren principsak.

Permalänk
Medlem

Jag lånade hem det från en stackars vän. Inte nog med att man måste installera massa bloatware, det flyter ohyggligt dåligt på inställningar man är van vid.
Fastnade aldrig för det heller,gav det en ärlig chans, men jag tröttnade på att dalta runt med botar hela tiden.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd

Jag klockade mina grafikort från 625 till 680mhz på gpu och fick 5 till fps i benchmarken

Permalänk
Medlem

En quad är det enda alternativet. Ett grafikkort med mycket vram är också ett måste.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ni kan ju trösta er med att mafia 2 kommer om ett halvår :).

Visa signatur

Core i5, gtx660