Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk

Sorry. Skall försöka bättra mig.

Idén med att fråga först är lysande. Folk som köper först och sedan postar för att bekräfta att de köpt rätt är väl de som man borde fokusera spydigheterna på.

Jag skulle kört HD:n där nere tillsammans med en fläkt. Eftersom du kör med Noctuor så är du väl intresserad av låg ljudnivå. Fläkten i nedre kammaren sitter så långt in (dvs från fram och bakänden) att ljudet från den försvinner effektivt och då slipper du ju de watt värme som HD:n langar ut på övervåningen som du har den nu.

Lite osäker på hur du menar – skall du behålla fläkthået uppåt i bakändan öppet? Konsensus här är annars att med det öppet så tar utblåsfläkten bakåt bara luft uppifrån och luftflödet i lådan pajas helt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padegbg
Kjell Brel: Ok, min fråga var suddig som bara den, men ditt svar är ungefär lika spydigt som flera andra av dig i tråden. Grattis till en till!

peterhjalmarsson: I efterhand var min fråga nog mer: Hur påverkar jag vad som är in. resp utblås? Jag förstår inte det riktigt, jag menar vad gör så att en specifik fläkt antingen drar in eller ut? Vilket håll man sätter den åt eller?

Som sagt så är jag inte ute efter ett överklockningsrekord precis, utan att "bara" klocka till 3,5-3,7 Ghz. Vad jag läst så verkar det inte som att folk som är ute efter det har behövt bygga tunnlar?

Jag har Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkortet. Vet inte på rak arm om den har kylning för strömförsörjningskretsarna? Tittar nu förresten och det ser ut som det...

Jag har hittills inte haft igång den tredje chassifläkten alls, den som är nere mot nätagget. Jag har ju inga diskar där nere idag.

Har sett på vissa bilder att andra har flyttat sin enda 3,5" disk ner till nedersta utrymmet för att ha en chassifläkt i HDD-utrymmet istället. Den kan ju vara bra att bidra med luft till GFX och CPU är väl tänkt. Det är kanske den som drar in luften? P12?

Sedan ut via Bakre/översta med S12?

Bra flummigt detta, det inser jag. Men vill inte bara gå o köpa grejer för att i efterhand inse att man handlade fel.

Ja, om en fläkt suger in eller blåser ut avgörs av vilket håll man vänder den (fläktarna har en liten pil på sig som visar luftriktningen).

Klart att man inte behöver bygga tunnlar, men om du har köpt ett P18x så är det väl för att få tyst och effektiv kylning, och då är tunnlar bra. Om du inte har så höga krav utan nöjer dig med mer högljudda fläktar så skippa dem. Jag är ingen överklockare heller så jag har ingen aning om hur mycket extra kylning din lkockning skulle kräva.

Hårddisken skall definitivt sitta i nedre kammaren (varför köpte du annars ett P18x?) så att den inte sprider värme över grafik/CPU. Beroende på vilket nätagg du har så klarar du dig med största sannolikhet utan fläkt där nere, och sätter du dit en så skall det vara på minimalt varvtal.

Fläkten du kan sätta där du har hårddisken nu är framför allt för att kyla grafiken. Du har inte sagt något om det, men om du har ett krävande grafikkort så är det en bra idé att ha en fläkt där, tunnlad eller ej.

Kylluft till CPU:n tar du lämpligast genom ett fläktförsett Kama bay eller liknande i 5 1/4" platserna.

P12 är en bra fläkt när luftmotståndet är stort, som t.ex. genom en CPU-kylare eller om du har över/undertryck i din låda (t.ex. bara in eller utsug, ej båda). S12 är bra när trycket är litet, t.ex. balanserade in/utsug.

Här får du mina rekommendationer utifrån dina krav.
1. Flytta ned hårddisken. Eventuellt en 800-varvs S12:a som kyler den om det behövs.
2. Nedåtblåsande CPU-kylare, typ Scythe Andy Samurai. Den kyler din milda överklockning bra samtidigt som den kyler VRM:erna på moderkortet. Fläkten som följer med är mycket bra, men om du vill kan du fläkta på med en Nexus (eller om du har för mycket pengar, en P12 eller en Scythe). Eftersom du inte verkar orka bygga en tunnel så är det en bra lösning.
3. Sätt igen topphålet, det behövs inte (se dock nedan).
4. En Nexus (eller S12) som blåser ut varmluften ur lådans bakkant. Lämpligtvis temperaturstyr du den och den nedan med CPU-temperaturen. Ditt moderkort stödjer det med en grenkontakt för fläktarna.
5. En Scythe Kama Bay med en Nexus (eller en S12 eller Scythe om du är rik) som blåser kall luft mot CPU-kylaren.

Om du har ett grafikkort som dumpar en massa varmluft inuti lådan i stället för att blåsa ut den kan du behöva:
6. En Nexus som blåser in där du har hårddisken idag, och en som blåser ut i toppen. Ersätt med S12:or eller Scythe om du är rik. Temperaturstyr dem med moderkortstemperatur - ditt moderkort stödjer detta med en grenkontakt för fläktarna.

Jag skulle börja med 1-4, och sedan lägga till 5 och 6 om det behövs. Ingen idé med för mycket fläktar i onödan eller hur?

Där har du en bra kylning med minimalt arbete (inga tunnlar etc.), till en hyfsat billig penning. Tänk på att Nexus bara kostar 80 kronor!

Permalänk
Medlem

Har kommit en bit på vägen...

Först, tack fär all hjälp så länge! Har nu läst tråden betydligt mer noggrant än tidigare inlägg/frågor av mig.

För att hinna få tag i lite grejer att pilla med i nyårshelgen la jag en panikorder på en Thermalright HR-01 PLUS, samt 3 fläktar (vet ej om jag behöver fler senare?) Det blev Noctua. 2 st S12-1200 och 1 st P12-1300.

Citat:

Här får du mina rekommendationer utifrån dina krav.
1. Flytta ned hårddisken. Eventuellt en 800-varvs S12:a som kyler den om det behövs.

Hårddisken har jag nu flyttat längst ner. Anledningen till att den inte var där sedan innan är att det helt klart för mig ser ut att platsen ovanför är den "primära" platsen för hårddiskar i lådan. Den har ju skenor o allt. Men det kvittar då jag knappast kommer att behöva flytta disken iaf. Fläkten som var där nere (som jag aldrig ens kopplat in) tog jag bort helt. Mitt nätagg (Corsair TX650) verkar definitivt inte behöva ngn fläkt och inte den enda hårddisken där nere heller.

Citat:

2. Nedåtblåsande CPU-kylare, typ Scythe Andy Samurai.

Nu köpte jag redan ett HR-01 PLUS. Men du och andra har snackat om en medföljande tunnel. Ngn sådan fick jag inte med. Har dock sett en på Webhallen som kanske är den du antyder på?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73654

Men då kommer en fråga igen: Om jag skulle köpa en sådan och montera den mellan kylaren och den bakre fläkten så undrar jag hur kommer annan luft ut ur lådan om jag liksom använder det bakre utsuget exklusivt för cpu-kylaren? Man blockerar ju luftvägarna så att säga?

Citat:

3. Sätt igen topphålet, det behövs inte (se dock nedan).

Jag tror på denna lösning och kommer antagligen att blockera det.

Citat:

4. En Nexus (eller S12) som blåser ut varmluften ur lådans bakkant. Lämpligtvis temperaturstyr du den och den nedan med CPU-temperaturen. Ditt moderkort stödjer det med en grenkontakt för fläktarna.

Det låter smart att koppla in fläkten på CPU_FAN på moderkortet. Det kommer jag att testa!

Citat:

5. En Scythe Kama Bay med en Nexus (eller en S12 eller Scythe om du är rik) som blåser kall luft mot CPU-kylaren.

Exakt. Detta funderar jag på! Nu när jag redan köpt en S12 (och nej, rik är jag inte) Finns det ngn fiffig färdig/halvfärdig lösning till tunnel då? Jag kommer givetvis att flytta min enda 5,25" enhet längst ner innan.

Citat:

Om du har ett grafikkort som dumpar en massa varmluft inuti lådan i stället för att blåsa ut den kan du behöva:
6. En Nexus som blåser in där du har hårddisken idag, och en som blåser ut i toppen. Ersätt med S12:or eller Scythe om du är rik. Temperaturstyr dem med moderkortstemperatur - ditt moderkort stödjer detta med en grenkontakt för fläktarna.

Aha, nu inser jag lite av vad du menade innan... Jag har ju ett 8800GTX, men som jag förstår så dumpar väl den ut luften själv? Så det problemet har jag väl inte? Så jag kan gå för lösningen med blockerad övre utblås samt tunnel för utblåset från CPU-kylaren?

8800GTX kortet har ju en integrerad aktiv kylning. Denna har jag inte ambitionen att börja lägga pengar på eller modifiera då det kommer att bytas ut en vacker dag. Det har redan kostat för mig också =(

Men extra kylning till den kan jag inte leverera genom en fläkt monterad på 3,5" platsen, då mitt kort är så långt. Som det är nu har jag tagit bort hela 3,5" racket. Är det dumt? Ska jag lägga tillbaka den?

Är jag på rätt väg eller har jag missat ytterligare ngt? Kom gärna med input nu när jag väl kört igång så att säga.

Permalänk
Medlem

Re: Har kommit en bit på vägen...

Citat:

Nu köpte jag redan ett HR-01 PLUS. Men du och andra har snackat om en medföljande tunnel. Ngn sådan fick jag inte med. Har dock sett en på Webhallen som kanske är den du antyder på?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73654

Jepp, den är det!

Citat:

Men då kommer en fråga igen: Om jag skulle köpa en sådan och montera den mellan kylaren och den bakre fläkten så undrar jag hur kommer annan luft ut ur lådan om jag liksom använder det bakre utsuget exklusivt för cpu-kylaren? Man blockerar ju luftvägarna så att säga?

Enklaste förklaringen är helt enkelt att ALL varmluft i burken måste passera de ställen där luften dras ur lådan. Luften som dras in i CPUfläkten är ju inte cpuspecifik på något vis.
Däremot kan det vara läge att kolla på ditt moderkort och se var kylflänsar osv sitter nånstans: Området som hamnar liksom "bakom/under" röret lär ju inte få lika bra cirkulation tex. Är du väldigt orolig för spillvärme från moderkortskomponenter så kan du ju köra en noctua på lägsta möjliga varvtal i toppen, men jag tror inte det skall behövas. (och det är tystare att blocka den)

Citat:

Exakt. Detta funderar jag på! Nu när jag redan köpt en S12 (och nej, rik är jag inte) Finns det ngn fiffig färdig/halvfärdig lösning till tunnel då? Jag kommer givetvis att flytta min enda 5,25" enhet längst ner innan.

Man skulle väl kunna köpa en till HR01 fan duct och montera fast den på fläkten framme i en kama bay:en... Men jag undrar hur mycket nytta en sån duct skulle göra... Den når ju inte speciellt långt.

Citat:

Men extra kylning till den kan jag inte leverera genom en fläkt monterad på 3,5" platsen, då mitt kort är så långt. Som det är nu har jag tagit bort hela 3,5" racket. Är det dumt? Ska jag lägga tillbaka den?

Möjligt att racket styr luften lite bättre till grafikkortet, men jag tvivlar på att skillnaden är stor... Och med racket borta blir lådan istället lite luftigare att arbeta i, vilket kan vara värt en del i sig.

Förresten, har du kollat på de modifikationer som nämnts i den här tråden gällande frontluckorna? Vore nog inte så dumt om du skar bort lite plast, så att flödet till grafikkortet och till nedre kammaren inte är så restriktivt.

Dessutom: om du skippat bottenfläkten helt, så brukar det rekommenderas att man blockar för de små extra ventilationshålen i bak runt om nätagget. Annars riskerar nätagget att mest återanvända luft från bakom lådan, vilket gör att agget går onödigt varmt, plus att du inte får speciellt mycket luftflöde över hårddiskarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hmm, det verkar som att varken jag eller Roger har så mycket att göra på nyårsdagen - har inte Ivanhoe börjat eller?

Pade, om du läser igen så ser du nog att lösningen med HR-01 plus tunnel i huvudsak rekommenderades (av mig) för ett oklockat system. Som du anat och Roger bekräftat så dras all luft i så fall ut ur lådan över CPU:n, och det innebär att luften är uppvärmd redan. Inte ett problem med en oklockad C2D eftersom de är så svala (och ett oklockat moderkort likaså) och en HR-01 kyler så brutalt bra.

Med ett klockat system så kan du hamna i ett läge där en del moderkortskomponenter kyls dåligt (pga att luft inte dras över dem som Roger säger), och CPU:n matas med varm luft. Inte bra, så då får man fundera över ytterligare luftflöde i lådan.

Jag skulle säga att eftersom du valt HR-01 som kyler VRM:erna och annat på moderkortet rätt så dåligt, så behöver du ett annat utblås. Jag skulle ha kopplat tunneln till baksidan för att få ut varmluften från CPU:n. Antingen driver du den med en fläkt på kylaren (något bättre kylning, lite svårare att montera), eller med en i bakkant på lådan. Du behöver inte bägge. Självklart styr du den med CPU_FAN. Bra att du köpte en P12 - det är mycket motstånd i en HR-01.

Kan du sedan göra någon slags tunnel in till HR-01:an så är det bra, men det kan vara knepigt förstås, nåt slags halvfabrikat känner jag inte till. Förresten så har jag alltid satt DVD-spelaren i översta uttaget, bara för att det är lättast att nå spelaren då.

Lådutsuget tar du sedan genom toppen med en lågvarvig fläkt styrd av CHASSI_FAN. Den sätter fart på luftströmmen över VRM och annat på moderkortet.

Alternativet är att skippa tunnel och sätta igen toppfläkten, och i stället ha en CPU-fläkt och en bakkantsfläkt. Lika många fläktar, men ingen på toppen = något tystare. Dock något sämre kylning. Eftersom du inte har beställt någon tunnel så kanske det är lika bra att prova med detta först och se om det räcker till för dig.

Men HR-01 + tunnel och inget annat flöde är antagligen inte bra för ditt överklockade moderkort. Sprängda kondningar någon...
-----
Jag tror du missförstått fläktmonteringen längst ned i övre kammaren - visserligen har du tagit bort möjligheten att montera en i bakkant på hårddiskburen, men det går att sätta en i framkant av chassit också. Vet dock inte om jag skulle bry mig, fläkten i ditt grafikkort klarar att suga in härifrån rätt bra ändå.
-----
Din nätdel skall kunna ge tillräckligt med luftflöde över hårddisken där nere (med tejptricket Roger skrev om) utan separat fläkt. Din 1200-varvare är i alla fall väldigt mycket overkill om du inte dämpar den. Kom ihåg att tejptricket skall du INTE göra om du har fläkt där nere!!
-----
Dörrmodifieringar: ta bara bort luckorna, det är lättare (och enligt mig bättre) än att skära bort all den där extraplasten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hmm, det verkar som att varken jag eller Roger har så mycket att göra på nyårsdagen - har inte Ivanhoe börjat eller?

Hehe jag går mest och lider med min huvudvärk/förkylning/halsont som jag dragit på mig nu över julhelgen.. Ingen större skillnad mot baksmälla egentligen kanske...

Citat:

Som du anat och Roger bekräftat så dras all luft i så fall ut ur lådan över CPU:n, och det innebär att luften är uppvärmd redan. Inte ett problem med en oklockad C2D eftersom de är så svala (och ett oklockat moderkort likaså) och en HR-01 kyler så brutalt bra.

Du återkommer om det längre ner, men för att förtydliga: all luft dras ju inte ut genom CPU:n: en del dras ju ut via grafikkortet oxå!
Här är ett tips till padegbg för att förbättra ett 8800GTX med standardkylning så att du får ut mer av varmluften ur lådan förresten:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=344911#3...

Citat:

Jag skulle säga att eftersom du valt HR-01 som kyler VRM:erna och annat på moderkortet rätt så dåligt, så behöver du ett annat utblås. Jag skulle ha kopplat tunneln till baksidan för att få ut varmluften från CPU:n. Antingen driver du den med en fläkt på kylaren (något bättre kylning, lite svårare att montera), eller med en i bakkant på lådan. Du behöver inte bägge. Självklart styr du den med CPU_FAN. Bra att du köpte en P12 - det är mycket motstånd i en HR-01.

Här håller jag inte riktigt med Peter om placering: (vilket jag tror tagits upp tidigare i tråden nånstans) är du lite envis och petig, så tror jag tystaste lösningen är att vinkla HR-01 90 grader "uppåt" och köra ducten till takfläktplatsen, men med fläkten på själva kylaren. Då slipper du ha en fläkt direkt i taket som för oväsen. (definitivt känsligaste platsen för detta - risken för vibrationer är även stor)
Möjligen behöver ducten ha en fläkt i taket iallafall för att kunna fästas enkelt, men isåfall skulle jag utan att tveka offra en Tricool och klippa ur själva fläktsektionen (dvs "gröpa ur den") och behålla bara ramen som fästpunkt.
I bak kan du då köra en S12 på väldigt låga varv för att dra ut varmluft från resten av moderkortskomponenterna.

Nackdelen är att det inte går att enkelt ducta detta till fronten, men ärligt talat tror jag inte det behövs, och jag tror även det kan vara en nackdel för att tex kyla RAM:et ordentligt.

Citat:

Alternativet är att skippa tunnel och sätta igen toppfläkten, och i stället ha en CPU-fläkt och en bakkantsfläkt. Lika många fläktar, men ingen på toppen = något tystare. Dock något sämre kylning. Eftersom du inte har beställt någon tunnel så kanske det är lika bra att prova med detta först och se om det räcker till för dig.

Jo, är ju en enkel säker lösning, och jag tror ju kylningen är helt OK... Känns för enkelt bara )

Citat:

Dörrmodifieringar: ta bara bort luckorna, det är lättare (och enligt mig bättre) än att skära bort all den där extraplasten.

Men inte lika snyggt (och så är det ju kul att modda själv - speciellt på så här behändig nivå)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack Roger o Peter! Ni är grymma! Stort tack för all hjälp!

Tiden blev begränsad idag med vad jag hann med. Jag bytte iaf cpu-kylaren och monterade in en S12 som utblås bak. Lite småjobbigt att plocka loss moderkortet, men nu fick jag förbättrat kabeldragningen bakom moderkortet på köpet. Nu buktar inte sidoplåten ngt, bra nöjd är jag.

Till ämnet: Jag har inte ngn fläkt alls på kylaren eller fronten justnu. Planen har inte varit att ha ngn fastsatt på kylaren överhuvudtaget heller. Det är väl det som är en del av tanken med just HR-01? Men P-12 har jag planerat att sätta in i fronten. Dock inte säker på hur den ska fästas bara.

CPUn (E8400) håller faktiskt nu exakt samma temperatur som innan med originalkylaren. Men utan fläkt då. 49C visar Speedfan, Realtemp visar 44C. Men när jag körde igång Orthos så steg temperaturen inte i närheten så mkt nu som innan med originalkylaren. (Jag kör för övrigt CPUn redan sedan tidigare på 3,2 Ghz)

Så om jag inte klockar så funkar detta redan nu klockrent, med ENBART EN FLÄKT i hela chassiet!

Ljudmässigt är jag på samma nivå. Det är trots allt 8800GTX som låter mest.

Permalänk
Medlem

Så du lämnade topphålet öppet men fläkten är inte aktiv?
Imponerande att den håller tempsen så fint på CPU:n... (utan duct?) Antar att den drar in luften i toppen, och drar ut den i bak... Möjligen det innebär att flödet över RAM:et blir lite begränsat.

Sen undrar jag lite över varifrån ditt grafikkort tar luft nu. Möjligt att det går varmare än det behöver, och därmed låter mer.. Kanske läge att åtminstone testa en fläkt i fronten? Oklart hur stor skillnad det gör, men man kan ju testa. (speciellt i kombo med att testa plocka bort filterluckan fram)

..

Fast visst är det nog att vi är lite överseriösa här ibland - varför göra det lätt för sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kompletterar lite: Jag har täckt toppen redan, om än med en temporär lösning, ska ha ngt snyggare snart.

Grafikkortet är rätt varmt, 69-70C idle.

Jag har sett flera bilder där folk har monterat en fläkt längst fram där 3,5" vaggan ska ligga. Finns det fästen original där för det eller?

Permalänk
Citat:

Kompletterar lite: Jag har täckt toppen redan, om än med en temporär lösning, ska ha ngt snyggare snart.

Grafikkortet är rätt varmt, 69-70C idle.

Jag har sett flera bilder där folk har monterat en fläkt längst fram där 3,5" vaggan ska ligga. Finns det fästen original där för det eller?

Ja, det finns det; "Jag tror du missförstått fläktmonteringen längst ned i övre kammaren - visserligen har du tagit bort möjligheten att montera en i bakkant på hårddiskburen, men det går att sätta en i framkant av chassit också. Vet dock inte om jag skulle bry mig, fläkten i ditt grafikkort klarar att suga in härifrån rätt bra ändå."

Sen det du sade om att det fungerar bra trots att du bara har en fläkt i hel chassit. Det är inte otroligt att du kan få det tystare med en eller ett par fläktar som skjutsar in luft också - då får utblåsarna jobba mer. Men som du var inne på så är nog allt det här ointressant när du har grafikkortet som överröstar allt ändå.

Roger, vet du om tricket från silentpcreview är lämpligt att köra på en HD4070 också?

Permalänk
Medlem

Jag kom på hur man fäster en fläkt i 3,5" utrymmet, en smidig lösning den plasten man fäster sin fläkt på, tycker jag. Men fläkten gjorde som jag anade ingen nytta där.

Så nu har jag kopplat P-12 på cpu-kylaren istället. Var bra sugen att se vad jag får för cpu temps nu!

Till min förvåning dock så ändrades det inte EN ENDA grad! FOrtf. 49C enligt Speedfan och 44C enl. Real Temp. Är inte det sjukt?

Undrar om jag har fått till placeringen eller kylpastan fel eller ngt? 44-49 grader ska man väl knappast ha med en monsterkylare med fläkt påmonterad?

Permalänk
Citat:

Jag kom på hur man fäster en fläkt i 3,5" utrymmet, en smidig lösning den plasten man fäster sin fläkt på, tycker jag. Men fläkten gjorde som jag anade ingen nytta där.

Så nu har jag kopplat P-12 på cpu-kylaren istället. Var bra sugen att se vad jag får för cpu temps nu!

Till min förvåning dock så ändrades det inte EN ENDA grad! FOrtf. 49C enligt Speedfan och 44C enl. Real Temp. Är inte det sjukt?

Undrar om jag har fått till placeringen eller kylpastan fel eller ngt? 44-49 grader ska man väl knappast ha med en monsterkylare med fläkt påmonterad?

Har du provat med fläkten i "3.5"" utrymmet när grafikkortet är under load? Det är då den kan göra nytta.

Dina CPU-temps låter lite höga med fläkten igång tycker jag. Min server med samma moderkort och en tunnlad HR-01 där fläkten nästan aldrig startar visar ändå bara 44 grader med CPUFAN fastän datorn står i ett dåligt ventilerat utrymme med nästan 30 grader ambient.

En E4400 om jag kommer ihåg rätt, med c:a 10% load on average. Är dina temps under load? I så fall låter det inte högt.

Permalänk
Medlem

Tempsensorerna på E8400 verkar ju ofta vara paja på olika vis, och det måste väl nästan vara fallet här? Jag kan inte tänka mig att det i verkligheten inte skulle diffa en enda grad ens i idle med eller utan fläkt.. (jag gissar det är idle?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett p182. Mitt nuvarande chassi är väldigt trångt och har inte många fläktar (1!). Sladdar ligger i vägen och minskar luftströmningen. Mitt grafikkort (HD4850) blir 100 c varmt när jag spelar, trotts att jag kör fläkten på 100%.
Anledningen till att jag köper ett nytt chassi är att jag vill ha ett rymligare samtidigt som jag vill ha bättre kylning. Tror ni det kan göra stor skillnad på temperaturen på grafikkortet med chassi byte? Eller ska jag passa på att köpa en ny grafikkorts kylare?

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

någon som fått reservdelar från antec här? jag behöver sladdhållareplattan som sitter i lådan och 3,5 tums locket... antec sa att dom skulle skicka det vilket jag tycker var jäkligt skysst, men inget kom fram...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Funderar på att köpa ett p182. Mitt nuvarande chassi är väldigt trångt och har inte många fläktar (1!). Sladdar ligger i vägen och minskar luftströmningen. Mitt grafikkort (HD4850) blir 100 c varmt när jag spelar, trotts att jag kör fläkten på 100%.
Anledningen till att jag köper ett nytt chassi är att jag vill ha ett rymligare samtidigt som jag vill ha bättre kylning. Tror ni det kan göra stor skillnad på temperaturen på grafikkortet med chassi byte? Eller ska jag passa på att köpa en ny grafikkorts kylare?

Visst kan det göra stor skillnad. Ditt 4850 leder väl inte ut någon värme själv utan vispar bara runt det inuti lådan (olikt t.ex. 4870)?

Då behöver du kraftig evakuering med andra fläktar i stället. P18x är hyfsat stort, vilket låter vamluft passera över grafikkortet till utsugen runt CPU:n så det är ett bra val.

Än bättre är förstås att få ut varmluften innan den passerar över CPU och moderkort och värmer upp dem, men det kräver tyvärr modifikation av lådan. Men beroende på vilken låda du har idag så kan den bästa lösningen vara att öppna upp så mycket du kan i bakkanten av lådan, samtidigt som du monterar en 120mm fläkt som blåser över grafikkort och ut ur lådan. Men den måste förstås ta luft någonstans ifrån - i P18x så finns det ett insug där i framkant...

Kabeldragningen kan ju göras supersnyggt i P18x (jag har en burk med nio hårdiskar plus DVD helt utan att någon sladd bromsar luftflödet), men det är inte omöjligt att göra i andra lådor heller, det kräver bara mer jobb och en massa buntband.

Permalänk

Hejsan Sweclock!

Jag funderar också på att köpa en sånhär låda då jag har ett Antec nince hundred själv i nuläget och den kyler så extremt bra osv men jag börjar få problem med mina öron så jag måste byta chassi och sedan så klockar jag inget osv så ganska onödigt med den ljudnivån och det till ingen nytta. Min lillebror har länge velat ha ett nine hundred så tänkte skänka det till honom.

Ni ser mitt system under
Nu till frågorna
1. Jag är lite orolig jag har 5 diskar och undrar hur det skulle bli med värme och kylning
2. Även graffekortet ( 8800GTS 512) om det kommer kylas bra då?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Hejsan Sweclock!

Jag funderar också på att köpa en sånhär låda då jag har ett Antec nince hundred själv i nuläget och den kyler så extremt bra osv men jag börjar få problem med mina öron så jag måste byta chassi och sedan så klockar jag inget osv så ganska onödigt med den ljudnivån och det till ingen nytta. Min lillebror har länge velat ha ett nine hundred så tänkte skänka det till honom.

Ni ser mitt system under
Nu till frågorna
1. Jag är lite orolig jag har 5 diskar och undrar hur det skulle bli med värme och kylning
2. Även graffekortet ( 8800GTS 512) om det kommer kylas bra då?

5 diskar går bara fint tack vare P18x nedre hårddiskkammare. Sätt fyra där nere bara så sköter den kammarens fläkt kylningen av dem. Den femte måste du montera i övre kammaren där värmen från den kommer att skölja över grafikkortet (eller CPU om du flyttar upp den högre upp i en 3 1/2" -> 5 1/4" adapter), men det är ingen katastrof. Jag har själv en burk med nio diskar + DVD utan direkta problem.

Grafikkortet kyls mycket bra, det har en separat lufttillförsel (med eller utan fläkt i chassit) som matar det med kylluft.

Eventuellt är ditt grafikkort för långt(?) för att ha den femte disken i övre kammarens standardplats, men då kan du som sagt flytta upp den med en adapter.

Chassit fungerar bra omodifierat också, om än att fläktarna är lite högljudda. Det kommer att vara stor skillnad mot ditt gamla i alla fall, och vill du ha det lilla extra så finns det massvis med kul moddar beskrivna i den här tråden...

Permalänk
Citat:

5 diskar går bara fint tack vare P18x nedre hårddiskkammare. Sätt fyra där nere bara så sköter den kammarens fläkt kylningen av dem. Den femte måste du montera i övre kammaren där värmen från den kommer att skölja över grafikkortet (eller CPU om du flyttar upp den högre upp i en 3 1/2" -> 5 1/4" adapter), men det är ingen katastrof. Jag har själv en burk med nio diskar + DVD utan direkta problem.

Grafikkortet kyls mycket bra, det har en separat lufttillförsel (med eller utan fläkt i chassit) som matar det med kylluft.

Eventuellt är ditt grafikkort för långt(?) för att ha den femte disken i övre kammarens standardplats, men då kan du som sagt flytta upp den med en adapter.

Chassit fungerar bra omodifierat också, om än att fläktarna är lite högljudda. Det kommer att vara stor skillnad mot ditt gamla i alla fall, och vill du ha det lilla extra så finns det massvis med kul moddar beskrivna i den här tråden...

Tack så jätte mycket för så snabbt svar, japp jag tänkte ha det som det var och jag tänkte annars köpa till 2 noctuna fläktar vilka sorter det nu var får kolla igen :P... annars har jag två stycken 120mm fläktar ligger som inte väsnas för mycket för mina öron.

Vet inte direkt om jag behöver dom två fläktarna sätter nog in två ändå för säkerhetsskull.

Får be om ursäkt också jag hade visst bara 4 diskar och en extern är lite van o ha den i bara :P.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Citat:

Tack så jätte mycket för så snabbt svar, japp jag tänkte ha det som det var och jag tänkte annars köpa till 2 noctuna fläktar vilka sorter det nu var får kolla igen :P... annars har jag två stycken 120mm fläktar ligger som inte väsnas för mycket för mina öron.

Vet inte direkt om jag behöver dom två fläktarna sätter nog in två ändå för säkerhetsskull.

Får be om ursäkt också jag hade visst bara 4 diskar och en extern är lite van o ha den i bara :P.

Orginalfläktarna är helt ok om man inte är alltför känslig.

Börja med dem ställda på LOW (utom ev fläkten vid hårddiskarna) och om det blir för högljutt, ta först bort toppfläkten och sätt igen det hålet, om det inte hjälper, byt ut baksidesfläkten mot en Nexus/Scythe/Noctua och tempstyr den. Ta bort luckorna framför insugen, fläkttunnlar...det finns massa kul att göra sen.

Permalänk
Citat:

Orginalfläktarna är helt ok om man inte är alltför känslig.

Börja med dem ställda på LOW (utom ev fläkten vid hårddiskarna) och om det blir för högljutt, ta först bort toppfläkten och sätt igen det hålet, om det inte hjälper, byt ut baksidesfläkten mot en Nexus/Scythe/Noctua och tempstyr den. Ta bort luckorna framför insugen, fläkttunnlar...det finns massa kul att göra sen.

Hehe tack så jätte mycket återigen jag lär ju återkomma till dig om det går bra om det lär låta allt för mycket sen

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Råkade nyss förstöra dörren i fronten på mitt p182 :(. Hade dörren öppen och sedan räkade jag lägga foten på den. Dörren + den ventilerade raden brevid lossnade. Det ser ut som det går att sätta dit igen. Men olyckligtvis så gick själva gångjärnet sönder i fronten på dörren. Så även om jag sätter dit dörren igen så kommer det att glappa.

Kan jag köpa ny dörr/front som reservdel?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Kan jag köpa ny dörr/front som reservdel?

Maila till antec och hör, brukar inte vara några problem.
Ofta brukar man t.o.m få reservdelarna skickad till sig helt gratis i ren goodwill.

Permalänk
Medlem

Whoo. Va trevligt :D. Får göra det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Maila till antec och hör, brukar inte vara några problem.
Ofta brukar man t.o.m få reservdelarna skickad till sig helt gratis i ren goodwill.

Japp, Antec har kanonsupport. Behövde nya gummifötter till mitt P180 och en ny liten lucka som sitter bakom dörren, en vecka senare hade jag fått ett brev där dom hade stått för frakten samt skickat dubbla uppsättningar av gummifötter. Sen är supportkillen/killarna trevliga att ha att göra med över mailen, mycket snabb respons och trevliga i allmänhet.

Så en dörr kan du säkert få, möjligtvis betala för i alla fall. Hoppas på det bästa

Permalänk
Avstängd

Shit vad bra kommentarer det är här! Jag vill bara länka till min tråd där jag frågar hur man tystar P182. Det kan vara bra om nån vill veta mera hur man kan få tyst på P182.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Sitter här med mitt P182 och försöker installera en Nexus-fläkt som inblås. Ska man ha kvar buren, eller ska den bort?

Har en del problem med att få in "gummiskruvarna" genom alla hålen. Jag antar att huvudena ska vara inuti chassit för att förhindra fläkten från att röra sig. Rätt, fel? Har ni några tips om hur man ska göra för att montera på enklaste sätt?

Permalänk

Någon som vet vart man kan beställa p190 billigast!?

För får man jag tag i p190 hyfsat billigt köper jag det istället för p182 troligen eftersom p190 verkar bättre och lättare o dra runt kablar snyggt ?

Det är omöjligt i mitt nine hundred med sli i att dra snygga kablar.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Hejsan, ska ta bort takfläkten i mitt P182 nu, men vad kan man täppa igen hålet med?

Visst kan man köpa ljuddämpningsmattor för 300kr, men finns det något annat billigare alternativ?

Även tips på tysta 120mm fläktar, visst Nexus o Noctua finns, men Noctua är dyyr, finns det några andra likvärdiga fläktar?

EDIT, tog bort toppfläkten, fyfan vilken skillnad det blev!
Mkt tystare + att alla vibrationer osv som tydligt kunde kännas i taket och dörren osv är borta, man känner de iaf inte om man lägger handen/fingret där det vibrerade som utav bara den förut.

Jag är mkt nöjd!

Får se hur det blir med ljuddämpnigsmattor senare.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet vart man kan beställa p190 billigast!?

För får man jag tag i p190 hyfsat billigt köper jag det istället för p182 troligen eftersom p190 verkar bättre och lättare o dra runt kablar snyggt ?

På vilket sätt är P190 lättare att dra kablar i? Och på vilka sätt är det egentligen bättre? Jo, det är ett "längre" chassi, så det är nog lite mer utrymme i det, och man har ju sidfläkten så ventilationen är bättre... Men sidplåtarna är "vanlig" plåt som ev låter/vibrerar mer än P182. Plus att man får med den udda och rätt klumpiga lösningen med två nätagg. För att toppa av det så är priset ungefär det dubbla mot ett P182. Känns inte som ett klockrent köp

Json, jag undrar oxå vad som skulle kunna vara bästa/enklaste/billigaste sättet att täcka igen takfläkten...
Jag skulle nog egentligen helst vilja ha något sånt här:
http://www.mountainmods.com/mountain-mods-120mm-clear-acrylic...

Om fläktar: finns kanske bättre trådar för det, men nexus är bra och rätt prisvärda om man hittar dem nånstans där de inte är överprissatta. Scythe slipstream är inte dumma heller. (Dessa då för chassifläktsanvändning)

Visa signatur