Permalänk

framtidssäkert wlan

Hej!

Jag är på jakt efter en kraftfull och stabil N-router.
tänkte börja med att skissa upp hur det kommer se ut hemma.1 stationär 1 bärbar 1 xbox360 inom ca 6m från där routern kommer att vara.
sen kommer det att vara 1 dator till i ett stenhus intill. jag vill att routern ska täcka hela det andra huset med stabil signal vilket borde bli ca 20m från router med 2 ytterväggar.

jag vill ha en snabb router för framtida mediaöverföring annars hade jag köpt Linksys WRT54GL. alla rekomenderar dir-655 men i testerna så får WLAN delen ljummen kritik. och för mig är det WLAN som gäller.

kan tänka mig runt 2000:- över det så måste det vara väl motiverat.

Det verkar lite som att N-routrar för hemmabruk inte är riktigt 100 än så i värsta fall får det bli en 54gl så länge men kom gärna med tips och förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är osäker på WLAN-delen på routrarna kan du alltid köpa till en extra stark antenn. Vet inte exakt, men antennerna på exempelvis DIR-665 ligger nog kring 2-3 dBi medan det finns billiga tredjepartsantenner som ligger på 5 dBi vilket är flera gånger bättre (dBi-skalan är logaritmisk). Oavsett kan du dock tyvärr aldrig förvänta dig full fart till stenhuset trådlöst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

802.11n draft är inte ännu framtidsäkert då det kommer att se annorlunda ut när skarpa versionen av 802.11n släpps.

Däremot så är 802.11g det mest framtidsäkra just nu, då det är bakåtkompatibelt med både den skarpa 802.11n samt 802.11n draft

Permalänk
Vila i frid

Om du inte hittar ett wrt54gl (körs i 200 MHz) så föreslår jag ett Asus wl500g Premium körandes i 264 MHz men inte v2 som körs i 240 MHz.

Kika lite i http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices för saker som kan köras med ddwrt eller tomato firmware.

Permalänk

OK så N-standarden är alltså inte färdig överhuvudtaget än?
får nog bli ett G-nät så länge då så får jag satsa på att få bra räckvidd.
att jag inte skulle få full fart ute i andra huset räknade jag inte med men jag vill iaf få det stabilt.

tack för svaren!

Edit: kollade runt lite. verkar som att asus'en inte går att få tag i längre. du skriver att man inte ska ta V2 men finns det något annat alternativ? HDD utdelning är ju najs men inte absolut nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mantraslider
OK så N-standarden är alltså inte färdig överhuvudtaget än?
får nog bli ett G-nät så länge då så får jag satsa på att få bra räckvidd.
att jag inte skulle få full fart ute i andra huset räknade jag inte med men jag vill iaf få det stabilt.

tack för svaren!

Edit: kollade runt lite. verkar som att asus'en inte går att få tag i längre. du skriver att man inte ska ta V2 men finns det något annat alternativ? HDD utdelning är ju najs men inte absolut nödvändigt.

Den är inte helt utvecklad än, men rent tekniskt och specifkationsmässigt är den i princip klar. Men det tar inte dag att fixa en IEEE-standard, det är extremt många aspekter som måste vägas in. Samtliga enheter som stödjer 802.11n Draft 2.0 är fullt kompatibla med den kommande 802.11n-standarden. Det är rent idiotiskt att köpa en G-router idag tycker jag när 802.11n stödjer högre hastighet och bättre räckvidd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk

Jag tänkte lite i samma banor som dig pacman. Jag antar att det kommer firmware uppgradering till draft routrarna när N-standarden väll blir skarp om det skulle behövas.

Så är det någon som har konkreta förslag på en bra N-router?

målet är att streama HD-material till vardagsrummet ca 6m bort med en vägg emellan.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en DIR-655 till en laptop i vardagsrummet med ett intel 4965AGN. Jag använder laptopen som htpc och streamar hd-material från min sationära. Funkar bra även med stora hd-filmer på ca 15 GB. För jag över filer så ligger hastigheten på ca 5 MB/s. Ibland så blir det ju lite störningar så att det kan bli lite hack i filmerna, men det händer inte ofta. Beror ju mycket på hur man placerar routern ockå. Jag vred min nyss ett halvt varv så att antennerna riktades mer mot laptopen och det gjorde signalen ca 20% starkare och verkar ha tagit bort de mesta hacken i överföringarna. Jag har ca 5 meter mellan router och laptop med 2 väggar mellan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow