Permalänk
Medlem

Dator på Vinden

Hej:)

har 2 st datorer som står som servrar och då undrar jag om jag kan ställa dom på vinden så att dom står svalt och inte nere i mitt rum där det är som en bastu.

men jag undrar om datorerna kommer klara sig om det blir för kallt där uppe och lite fuktigt luft eller va man ska säga. så att dom håller och inte går sönder?

sen måste jag på nåt sätt ha en router där uppe som ger dom internet och då till frågan för jag har fler datorer där uppe om jag kan ta min Zyxel router med trådlöst och ställa på vinden och dra kabeln från den till en ny Switch som står på mitt rum?? utan att det kommer tappa i hastighet?

sen behöver jag en switch nån som kan nån bra till en billigt peng. minst 8 portars.
har kollat på denna switchen ZyXEL 8P Gbit är den att rekommendera??

routern jag har nu är en ZyXEL P-320W

Finns en likadan tråd under köpråd kan nån mod ta bort den?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

det borde gå om det inte blir för fuktigt där du kan ju ställa en sådan luft rensar moj där, en sådan med salter osv i eller vad det är :p, ang trådlöst så om det inte är betong upp till din vind så borde det gå, men du kommer förmodligen få något sämre mottagning, men en switch upp till routern är i alla fall ingen flaskhals.
ingen erfarenhet av just den switchen , men specsen verkar vara rimliga och bra.

Permalänk
Medlem

Kondens uppstår bara om en kall yta träffar luft med högre temperatur än ytan. Så nej, jag tror inte du kommer få några problem alls med det. Men jag ska inte lova något.

Jag har dock exprimenterat med en låda i ett förråd på min balkong som jag hade isolerat och satt fläktar i sidorna på, och den dator snurrade från en höst till vår. Gammalt åbäke jag mest ville testa med innan jag köpta något nyare.

Hade inga problem med det.

Permalänk
Medlem

huset är i trä så det trådlösa kmr att klara sig. fast den porten värkar inte ha DHCP stöd så då får jag ställa in DNS server och ip adresser själv väll?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

W-LAN och LAN ...hur ska man säga detta så folk förstår, ingen pedagog..... aktiverar man DHCP-server på routern då funkar det i hela nätverket, både i W-LAN och LAN, ja i hela interna nätverket, så funkar det på min Netgear i alla fall.

Varm luft kan "hålla" mera vatten än kall luft, dvs varm luft som kallnar kan ge upphov till kondens, jag skulle nog sätta datorerna i ett litet sparsamt ventilerat (filter - flugor & möss) utrymme som de själva värmer upp, helt avskiljt från undervåningen, på sommaren så blir det riktigt varmt upp till 50 grader.... då får man lösa kylningen med friskluft utifrån (filter - flugor mygg). Jag tror jag fattat det rätt att det är en oisolerad ouppvärmd vind, så kallad kallvind.

Om du bara ska ha två datorer på vinden så dra ner två kablar och ha routern och GigaBit switchen nere i stället, då får du 1Gbit nätverk mot servrarna, annars måste du använda routerns switch till servrarna och den switchen är på 100Mbit.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"