Permalänk
Medlem

Cpu 100%

Min processor har flippat ur totalt, såfort jag gör något på datorn maxar den.. Jag kan knappt se film för då börjar det lagga... Det är inte något särskilt program så drar, utan vad jag än gör så går processorn högt.

Någon som vet vad detta kan bero på och hur jag kan gå tillväga för att lösa det här?

Har provat allt möjligt, har scannat med alla möjliga virus program, prövade återställa med windows "system restore" och har även provat avinstallera nyligen tillagda program och spel. Men forftfarande likadant, blir tokig! Vill gärna undvika omformatering..

Har en gammal dator, Intel pentium 4 2.0ghz

Permalänk
Medlem

Testa installera om drivrutinerna till ditt grafikkort.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Försök lägga upp en print screen på dina processer (om det nu går), kanske kan vara till hjälp.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

MaskareN: Tack för tips, men funkade inte att installera om drivrutinerna till grafikkortet heller :/

Tozzi: Det hjälps inte, det är inte ngn speciell process som drar. Utan det är att processorn börjar jobba till max bara jag öppnar en mapp. Har lirat lite wc3 nu och det går hur bra som helst. Datorn lever om och jobbar lite mer än vanligt men det märks inte. Då jag ser film däremot spikar det som tusan och bilden börjar blinka svart och tillbaka. Helknas, jag förstår inte vad problemet är.

Någon ide? Uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera om windows, har du provat det?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kolla om det är damm i burken, och då framför allt i prollekylaren

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag håller med Jalle, är antagligen mycket damm i proppkyllaren vilket gör datorn seg.

Permalänk
Avstängd

Eftersom den är lite till åren kan jag tro att den går på sista versen. De P4:or i mitt hem har inte varit så långlivade. Så kul att du stått ut med den så länge.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag trodde också det var något fel på min P4a (har en i stort sätt likadan som dig, enda skillnaden ligger i klockfrekvensen). Det är helt enkelt att de är för klena. Jag behöver bara röra ganska mycket med muspekarn så drar den upp i 50-70%.

Socket 478 är ju inte särskilt uppgraderingsbar heller, och de som finns är dyrare än 10x bättre processorer till socket 775.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk

Jag skulle kolla om taxitård skulle kunna fixa datorn, fungerar inte det skulle jag säga att nytt moderkort är på tapeten.

Hör med någon nära vän eller dylikt om förslag, oftast bara en liten pling bort!

Mvh