Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Benq E2200HDA/Benq E2400HD tråden

Permalänk
Medlem

native har jag..
hittade ett program som man kunde välja olika cleartype blev bättre.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga, vad är skillnaden på BenQ G2400WD och BenQ E2400HD. Vilken är bäst av de två?

Skärmen kommer användas till mestadels spel som WoW och filmtittande.

Permalänk
Medlem

G2400WD kör upplösningen 1920x1200, E2400HD kör 1920x1080. Sen ser de olika ut också. G24 tycker jag är snyggre. Vilken som passar dig bäst kan du nog bara avgöra själv. Men många föredrar ju den högre upplösningen som G24 har framför 1080p som E24 erbjuder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Idag fick jag min e2200hd.

Problemen började direkt!
vga-sladden satt fast från början, men en av skruvarna hade lossnat så den satt bara i ena. Ingen vidare bra start.

Pluggar i och hoppas jag ska kunna njuta av 1920*1080 direkt.

När jag valt det får jag en svart ram. ca 1cm uppe och nere, 2 cm höger och vänster. Jaha det var ju mindre roligt.. Bytte till 1680*1050. Då kommer skärmen hela vägen ut men känns fel då ex texten på flikarna i firefox glider ihop med varandra. Namn på msn ser väldigt konstiga ut.

JA! det finns ju med en skiva tänker jag. Installerar drivrutinerna. Lyckas byta till 1920*1080 och den täcker hela skärmen. Men väldigt suddig och grynig bild.

Jag går och städar. Kommer tillbaka så är skärmen blå och vägrar få liv i sig. Startar om datorn. Nu blir det fel igen på 1920*1080, alltså svarta kanten är där. Kollar drivrutinerna - som är installerade. Kollar vilken frekvens jag kan välja. Bara 60hz, innan är jag säker på att jag kunde välja 60,50+några till.

Inte en enda upplösning är lika skarp som på min gamla skärm. Här är vissa bokstäver för tjocka/smala.

Då tänkte jag att jag ska kolla på någon högupplöst bild.
Provar först med 1920*1080 och då blir halva den svarta ramen blårandig. Allt svart på bilden har eget liv där pixlarna rör på sig i mörkblåaktiga toner. Ibland inslag av rött och vitt.

Sladden tänker jag då. Kör på en 10m hdmi-hdmi sladd. Byter till sladden jag har till ps3an som är kanske, 1,5meter. Då försvinner det blåaktiga.

Jaja, då är det inte sladden tänker jag. Bilden ser ut precis som när jag kör den på min tv (philips 50"). Tänker det är grafikkortet, hd4870. Drar ner senaste drivrutinerna och senaste catalyst men ingen hjälp där heller.

Trodde ju jag hade gjort ett bra köp, men än så länge är jag allt utom nöjd!

Någon som har någon lösning på mina problem?

Edit: Körde i sladden man fick med nu. Då blir bilden hyffsat bra. Den är bättre men fortfarande inte vad jag hade räknat med. Men direkt jag sätter i hdmi-sladden och drar den till tvn i andra uttaget på grafikkortet så börjar bilden flimmra på skärmen. :S

Permalänk

Nu har jag precis packat upp min 2200HD och provkört lite.
Till att börja med så är det frutansvärt ljusstark.

Det andra jag noterade var att den lider av en del backlight bleeding. Det tycker jag är väldigt störande. Jag läste om någons skärm som "gick till sig" Kanske den här också gör då får vi hoppas.
Annars verkar det bra så långt.

Mvh

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Någon fler som kan posta sina inställningar, ljus kontrast osv. Har sökt efter ett bra kalibrerings program men inte hittat något. Tex så finner jag dynamic läget som bästa alternativet när jag spelar wow, men det är lite för starka färger, det går inte att dra ner på färgerna där eller?

Visa signatur

| E8400 | MSI P35 Neo2 | 4Gb Corsair Dominator | HD3870 Ultimate | Benq 2200HD | Antec P160 |

Permalänk
Medlem

Kör med 64bitars vista. När jag kör i CDn med drivisarna står det att installationsprogrammet inte är kompatibelt med den version av Windows jag använder. Så säger den åt mig att kolla om jag behöver x86 (32-bit) eller x64 (64-bit) versionen och säga åt tillverkaren....

WTF? Nån annan som haft detta problem, hittar inga drivisar att tanka heller.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk

Du kan installera drivarna manuellt från skivan utan att använda installationsprogrammet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Scan
Du kan installera drivarna manuellt från skivan utan att använda installationsprogrammet.

Insåg det nyss. Dum man är.

Men kan inte köra 1920x1080 att fungera korrekt, 3cm svart ram runt hela bilden. Förstår inte va felet är.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Lestat-
Någon fler som kan posta sina inställningar, ljus kontrast osv. Har sökt efter ett bra kalibrerings program men inte hittat något. Tex så finner jag dynamic läget som bästa alternativet när jag spelar wow, men det är lite för starka färger, det går inte att dra ner på färgerna där eller?

Jag kör Ljusstyrka 80, Kontrast 50, Skärpa 2.
Färgtemperatur: Anv. läge.
Röd: 90
Grön: 90
Blå: 90

Jag ställde ner RGB till 90 för att kunna kallibrera gamman i Adobe Gamma bättre. Med RGB på max gick det inte att dra ner gamman tillräckligt på alla färger. Efter några omgångar med Adobe Gamma och jämföringar före/efter så tycker jag nu att jag fått en balanserad skärm.

tråkigt med alla som är missnöjda på ett eller annat sätt. Jag själv har inte upplevt några av de problem som nämnts ovan med konstiga upplösningar och svarta kanter, BLB (som jag knappt märkt öht på min skärm) osv. Däremot fungerade inte min medföljande cd-skiva. Men det gick endå genom att uppdatera bildskämsdrivrutinen genom enhetshanteraren, tror den hittade drivrutinen på nätet. Det står iaf BenQ E2200HD D-SUB nu istället för Standardbildskärm.

Jag är iaf nöjd med min skärm!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobban2
Idag fick jag min e2200hd.

Problemen började direkt!
vga-sladden satt fast från början, men en av skruvarna hade lossnat så den satt bara i ena. Ingen vidare bra start.

Pluggar i och hoppas jag ska kunna njuta av 1920*1080 direkt.

När jag valt det får jag en svart ram. ca 1cm uppe och nere, 2 cm höger och vänster. Jaha det var ju mindre roligt.. Bytte till 1680*1050. Då kommer skärmen hela vägen ut men känns fel då ex texten på flikarna i firefox glider ihop med varandra. Namn på msn ser väldigt konstiga ut.

JA! det finns ju med en skiva tänker jag. Installerar drivrutinerna. Lyckas byta till 1920*1080 och den täcker hela skärmen. Men väldigt suddig och grynig bild.

Jag går och städar. Kommer tillbaka så är skärmen blå och vägrar få liv i sig. Startar om datorn. Nu blir det fel igen på 1920*1080, alltså svarta kanten är där. Kollar drivrutinerna - som är installerade. Kollar vilken frekvens jag kan välja. Bara 60hz, innan är jag säker på att jag kunde välja 60,50+några till.

Inte en enda upplösning är lika skarp som på min gamla skärm. Här är vissa bokstäver för tjocka/smala.

Då tänkte jag att jag ska kolla på någon högupplöst bild.
Provar först med 1920*1080 och då blir halva den svarta ramen blårandig. Allt svart på bilden har eget liv där pixlarna rör på sig i mörkblåaktiga toner. Ibland inslag av rött och vitt.

Sladden tänker jag då. Kör på en 10m hdmi-hdmi sladd. Byter till sladden jag har till ps3an som är kanske, 1,5meter. Då försvinner det blåaktiga.

Jaja, då är det inte sladden tänker jag. Bilden ser ut precis som när jag kör den på min tv (philips 50"). Tänker det är grafikkortet, hd4870. Drar ner senaste drivrutinerna och senaste catalyst men ingen hjälp där heller.

Trodde ju jag hade gjort ett bra köp, men än så länge är jag allt utom nöjd!

Någon som har någon lösning på mina problem?

Edit: Körde i sladden man fick med nu. Då blir bilden hyffsat bra. Den är bättre men fortfarande inte vad jag hade räknat med. Men direkt jag sätter i hdmi-sladden och drar den till tvn i andra uttaget på grafikkortet så börjar bilden flimmra på skärmen. :S

verkar vara alvarligt fel på din skärm :/
jag har inga sånna symtom på min.ingen bleeding eller clouding heller.
tyvärr så kan man få defekta grejer när man handlar datorprylar.
fick ett DFI moderkort en gång man inte kunde höja vcore på:) gick ju inget vidare att klocka kan jag berätta.fick ett nytt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk

Nu, en dag senare, är min BLB borta
Den "gick till sig"

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag installerade ingenting, bara kopplade i skärmen och bytte till 1920x1080 och "Film läge" på skärmen. Inga problem alls men den har litelite blb i övrekanten, men märker det bara när jag ligger ner och ser film som inte är 1920x1080.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hur är E2400HD i windows? Är den jobbig pga 16:9 formatet eller funkar det bra? Hur funkar den i spel?
Är sugen på en sån skärm men är osäker på om den kommer bli jobbig pga 16:9 formatet. Jag ska ha den till att kolla på film, spela och surfa på. Ingen bildredigering. Kommer jag bli nöjd med den?
Sitter nu på en 22" CRT så jag kommer säkert vara kräsen med svarstiden :/

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-DS3 | 8gb PC6400 | WD VelociRaptor 150gb | XFX GTX280 | Corsair TX650W | Antec ThreeHundred | Win7 64 Ultimate | Samsung 2233RZ

Permalänk

Jag tycker att det är klockrent med 16:9!
Svarstiden känner jag inte heller är något som märks.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja tycker inte heller att 16:9 är jobbigt i windows, det känns bara bra. Har heller inte märkt av några fördröjningar eller eftersläpningar överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Lestat-

Kör på Movie mode.

Ljusstyrka 90
Kontrast 60

Passar mig bra!

Onkel Scan:
Ja det märkte jag också nu. Jag har i princip ingen back light bleeding alls nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Scan
Jag tycker att det är klockrent med 16:9!
Svarstiden känner jag inte heller är något som märks.

mvh

Okej, det låter bra.
Får bli en sådan skärm då. Hittar ingen 24" som jag tycker verkar bättre för ungefär samma pris.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-DS3 | 8gb PC6400 | WD VelociRaptor 150gb | XFX GTX280 | Corsair TX650W | Antec ThreeHundred | Win7 64 Ultimate | Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta bevisar rätt rejält varför jag inte märkt av någon input lag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Köpte en BenQ E2200HD för ett tag sen och kan inte få det till att fungera... kopplar in allt och när jag sätter igång den verkar det inte gå tillräckligt med ström tilll skärmen eller något, bilden visas i 5 sekunder sen stängs den av, kan sätta på den igen och samma sak händer.. är det fel på skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REET
Köpte en BenQ E2200HD för ett tag sen och kan inte få det till att fungera... kopplar in allt och när jag sätter igång den verkar det inte gå tillräckligt med ström tilll skärmen eller något, bilden visas i 5 sekunder sen stängs den av, kan sätta på den igen och samma sak händer.. är det fel på skärmen?

Testa med annan dator. Annars är det nog bara att reklamera som gäller tyvärr.

Visa signatur

Permalänk

Jag är helt sjukt nöjd med min skärm. Ett av de bättre köpen jag har gjort. Bilden dugen gott och väl för mig, svarstiden är som sagt fenomenal och storleken är mycket trevlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Testa med annan dator. Annars är det nog bara att reklamera som gäller tyvärr.

Måste man installera drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

bara att skicka tillbaka då,.........................

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en sak.

Låt oss säga att man har en sådan här skärm kopplad till datorn via DVI, och samtidigt har playstation3 kopplat till skärmen via HDMI. Går det att ha dessa enheter ikopplade samtidigt, och på något sätt hoppa mellan dator och tvspel på skärmen?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Jag har funderat på en sak.

Låt oss säga att man har en sådan här skärm kopplad till datorn via DVI, och samtidigt har playstation3 kopplat till skärmen via HDMI. Går det att ha dessa enheter ikopplade samtidigt, och på något sätt hoppa mellan dator och tvspel på skärmen?

Såklart, du byter bara input via knappen på sidan av skärmen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Såklart, du byter bara input via knappen på sidan av skärmen!

Exakt, och den har en mycket enkel, stor och tydlig knapp så det funkar hur bra som helst

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Hej! Har en fråga:

Om skärmen klarar 1920x1080 i max upplösning kan den även visa 1600x1200 då?
Är van att spela i den upplösningen, sitter på en 19" crt nu .

Visa signatur

Intel i7 10700K, Asus Z490 Gaming F, 32 GB Corsair 3200 MHz, Asus 2060 S 8 GB, Corsair RM750x, Fractal Design 7. Asus VG278HE