Permalänk
Medlem

Iphone - var?

Hej alla! Jag funderar på att inhandla en iphone, men jäklar vilken djungel det verkar vara. Jag vill ju ha den olåst och slippa telia. Har inte lust att lägga 199 kr/mån på fri surf. Jag vill ha något typ av surfpaket, men tror inte att det skulle löna sig med ett så dyrt för mig. Tele2 har tex för 29 kr/mån och 89 kr/mån. Tre har för 90 kr/mån. Nu är det tydligen så att det inte går att köpa en olåst iphone om man inte lägger 8000 spänn. Alternativet verkar vara att köpa en med telia refill för 5500 kr och sedan låsa upp den på egen hand med något som kallas yelllow...nåt. Detta verkar dock ha strulat för många.

Min fråga är: Har jag uppfattat ovanstående på ett riktigt sätt? Jag är beredd att betala kring 5000 men jag vill inte ha felia! Vad som helst men inte det. Vill gärna ha en sprillans ny. Import känns lite osäkert. Verkar vara så mycket grejer man måste kolla upp innan man köper från ett annat land. Kort och gott vill jag att det ska gå smidigt och at jag enkelt kan gå tillbaka till butiken/nätbutiken i Sverige om det skulle bli något fel.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Är inne på samma bana som dig med, har kollat runt efter iphone överallt och de känns mest prisvärt att köpa för 5500 på telia. känns bättre då man har garanti på den med. kör man import så kan du inte gå till någon butik i sverige och få den lagad eller om något annat är fel.

Har tele2 så blir att jailbreaka sen låsa upp med yellowsnow.
angående tele2 surfpaket så är de bara 200mb för 29kr, 89kr får man 1GB, vet inte hur långt man kommer på de.

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus
Är inne på samma bana som dig med, har kollat runt efter iphone överallt och de känns mest prisvärt att köpa för 5500 på telia. känns bättre då man har garanti på den med. kör man import så kan du inte gå till någon butik i sverige och få den lagad eller om något annat är fel.

Har tele2 så blir att jailbreaka sen låsa upp med yellowsnow.
angående tele2 surfpaket så är de bara 200mb för 29kr, 89kr får man 1GB, vet inte hur långt man kommer på de.

Precis samma tankar som jag går med. Tänkte att man kunde börja med 200 och sedan uppgradera till en gig om det inte räcker. Men då är det alltså yellowsnow som gäller? Verkar vara en del personer som har haft problem. Har tydligen att köra vilken version som ligger i telefonen när man köper. Gillar inte att man ska behöva greja själv, helst skulle jag vilja ha allt gjort när jag köper den, men det är klart, då får man slanta upp också. Verkar det som iallafall.

Permalänk
Medlem

ja, just nu äre yellowsnow som gäller, då den inte säljs olåst i sverige, dock för den det i italien, hongkong o franktike. att en del har haft problem me yellowsnow är pga. att det fortfarande är en beta. så det kommer troligen bli bättre, eller me rätt stor säkerhet blire bättre. det är dessutom bara en mjukvara som ligger o körs i bakgrunden, alltså inget som går in o mixtrar me nån baseband, alltså den "inenrsta" mjukvaran. dock så mister man ju garantin osv. om man jailbreakar den, vilket man måste för att få in yellowsnow. men det går väll alltid att återställa nallen till ursprungligt skick. det bygger ju i o för sig på att den fortfarande funkar till den grad att man kan lägga in ren apple mjukvara igen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, just nu äre yellowsnow som gäller, då den inte säljs olåst i sverige, dock för den det i italien, hongkong o franktike. att en del har haft problem me yellowsnow är pga. att det fortfarande är en beta. så det kommer troligen bli bättre, eller me rätt stor säkerhet blire bättre. det är dessutom bara en mjukvara som ligger o körs i bakgrunden, alltså inget som går in o mixtrar me nån baseband, alltså den "inenrsta" mjukvaran. dock så mister man ju garantin osv. om man jailbreakar den, vilket man måste för att få in yellowsnow. men det går väll alltid att återställa nallen till ursprungligt skick. det bygger ju i o för sig på att den fortfarande funkar till den grad att man kan lägga in ren apple mjukvara igen

Aha, man mister garantin också Ja, man är ju inte så påläst på det här så att det är tur att andra är det iallafall. När tror du att det kommer en bättre version av yellowsnow? Skulle vilja ha ny mobil inom 1-2 mån iallafall!

Fy fasen ska man behöva ge sig på begagnat? Känns så osäkert tycker jag, man kan alltid bli blåst, särskilt när man inte är så påläst och inte vet exakt vad man ska kolla efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Aha, man mister garantin också Ja, man är ju inte så påläst på det här så att det är tur att andra är det iallafall. När tror du att det kommer en bättre version av yellowsnow? Skulle vilja ha ny mobil inom 1-2 mån iallafall!

Fy fasen ska man behöva ge sig på begagnat? Känns så osäkert tycker jag, man kan alltid bli blåst, särskilt när man inte är så påläst och inte vet exakt vad man ska kolla efter.

jo men som sagt blir de fel på den o du lär lämna in den är de bara återställa telefonen mjo verkar ju lite halvbökigt med att låsa upp den dock, finns ju rebelsim som också låser upp, men tror inte dom funkar bra med 2.2 dock

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte dröja länge förrän priset sänks? Typ butiker som låst upp telefoner och säljer dem till ett billigare pris än 5500?

Permalänk
Medlem

Jag har en till salu en 8GB Svart.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på andra teleoperatörer.
Kolla bara upp vad det är för hastighet - Tele2s billiga är 0.38Mbps (0.15Mbps i praktiken) vilket inte är kul för fem öre - och kolla vad det kostar om ni går över gränsen - hos Tele2 är det så dyrt så det räcker med några dagar så är 199:-/mån billigare.
Inte för Telia är bäst men det är ju bra om man jämför äpplen och äpplen.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Jag har en till salu en 8GB Svart.

Pris & skick?

En sak som jag inte riktigt hajar...jag har halebop, erbjuder de inte surf i mobilen? Det verkar bara som om man kan wappa via dem? Vilka operatörer erbjuder 3G (betyder 3G att man kan surfa på alla sidor på internet?)?

Permalänk
Medlem

Sjyst skick. Ligger ute på blocket för 4500:-

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Pris & skick?

En sak som jag inte riktigt hajar...jag har halebop, erbjuder de inte surf i mobilen? Det verkar bara som om man kan wappa via dem? Vilka operatörer erbjuder 3G (betyder 3G att man kan surfa på alla sidor på internet?)?

Halebop har 3G men du måste ha ett 3G-simkort. Man kan surfa på alla sidor på GSM också men 3G är snabbare, upp till 7,2Mbit i Sverige med HSDPA.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Okej! Det kostar 15 kr per mb på halebop, 20 kr på telia. Bara att ladda Aftonbladet kostar alltså 15-20 spänn! Det är ju sinnesjukt mycket. Det gör ju att man tvingas ta telias surfa fritt för 199 kr, trots att man inte surfar överdrivet mycket. Nej, det blir nog ingen iphone för mig, för mycket kostnader. Man vill ju inte hålla på och tänka på vad det här och det här youtube-klippet kommer att kosta mig, samtidigt tycker jag att 200 spänn är för dyrt för något som jag kanske använder 1-2 ggr i veckan. Sitter vid en dator dagarna i ända på jobbet och hemma har man ju också alltid tillgång. Surf i iphonen vill man ju använda om man väntar någonstans eller har allmänt tråkigt. Dessa situationer inträffar inte allt för ofta. Det sjuka i sammanhanget är ju att om jag surfar i snitt en timme per vecka, läser aftonbladet och kollar på lite klipp så kommer det förmodligen kosta mer än om jag sitter 24-7 och har telia fri surf. Tråkigt...

Permalänk
Medlem

använt min nu i 14 dagar och har använt 150mb... mycket pga att jag har använt FStream...

men jag tycker att du ska köpa en biligt på blocket och låsa upp den eller köp en olåst har sätt några som legat på 6000:-

men men själv kör jag telia 199 för data samt 49 för ab

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus
jo men som sagt blir de fel på den o du lär lämna in den är de bara återställa telefonen mjo verkar ju lite halvbökigt med att låsa upp den dock, finns ju rebelsim som också låser upp, men tror inte dom funkar bra med 2.2 dock

Så länge den inte är såpass trasig att du kan återställa den.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Så länge den inte är såpass trasig att du kan återställa den.

jo precis, men känns ändå bättre att köpa en från telia för 5500 och låsa upp själv än att köpa olåst på blocket för 6-7000kr. om de skulle bli något litet fel på den.

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Medlem

Livar upp den tråden lite

Jag går i tankarna på att byta mobil med och iPhonen är väldigt snabb om man jämför med andra modeller helt klart och därför undrar jag om jag nu ska köpa en, var ska jag inhandla?

Det borde finnas företag typ kanske i England/Frankrike som har samma layout på sin knappsats som oss som kan leverera till Sverige olåsta och klara för användning till ett bra pris.

Någon som vet?

Så vitt jag vet har ju inte prisjakt blivit EU/internationella

Permalänk
Avstängd

Jag sålde min iPhone nyligen en, svart 3G 16GB använd i 4månader i väldigt bra skick inga repor på display eller dylikt. Jag sålde den för 5000kr. Så ni vet vad dom kan gå för. Tyckte det var rimligt med tanke på skicket och priset gentemot andra som t.ex 8GB ovanför för 500kr mindre känns inte värt.

Hur som ang fri surf så är 1GB att föredra jag låg runt 800MB månaden när jag kolla mina fakturor. Då var det lite MSN, surfande, gpsande, facebookande, ladda ned från Appstore, internetradio på tuben då den inte har radio osv. Varje dag var det något moment av det.

Så riktlinjen skulle jag säga är 1GB iaf. Eftersom det är en surftele i högsta grad och man ska inte vara rädd att använda funktionerna då begränsar man sig enligt mig.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag ställer också en lite annan fråga här i tråden.

Vilket abonnemang hos Telia är mest prisvärt när man ska köpa en iPhone?
Jag är sugen på att köpa en iphone. Har i dagsläget ett Telia Max 25 obundet.

Jag betalar hellre en högre engångssumma än delbetalar mobilen i aslång bindningstid.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ponera att man köper en iPhone hos telia och således får en operatörslåst historia. Hur går man då tillväga för att låsa upp telefonen till andra operatörer?

Jag har 3 som operatör och vill gärna behålla mitt abonemang hos dem. Obegränsad surf för 99kr / mån vill jag inte leva utan. Sitter dessutom på bindningstid i ytterligare 12 månader.

Permalänk
Medlem

först jailbreakar man den, och sen lägger man in yellow snow som program, genom cydia (som är en programinstallerare man får me när man jailbreakar).

bör nämnas att garantin ryker så fort du jailbreakar. ska dock bli intressant o se om telenor kommer sälja nån som inte ä låst, troligen inte, men man ska aldrig säga aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag ställer också en lite annan fråga här i tråden.

Vilket abonnemang hos Telia är mest prisvärt när man ska köpa en iPhone?
Jag är sugen på att köpa en iphone. Har i dagsläget ett Telia Max 25 obundet.

Jag betalar hellre en högre engångssumma än delbetalar mobilen i aslång bindningstid.

Just nu har du ju max25 vilket inte ger ett bra pris på iphonen men är riktigt grymt i övrigt. Antingen förlänger du ditt max25 med 18 månader o köper en ganska dyrt, känner du att du bara vill surfa så är väl ett iSurf att föredra, kostar 149/månad och det som ingår är 1gb surf/månad. Iphonen kommer att kosta ca 3500 tillsammans med det abonnemanget med 18månaders bindning.

Mvh

Permalänk
Medlem

Var det svar på mitt inlägg? Går det att låsa upp den till andra operatörer med hjälp av Yellow snow?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
först jailbreakar man den, och sen lägger man in yellow snow som program, genom cydia (som är en programinstallerare man får me när man jailbreakar).

bör nämnas att garantin ryker så fort du jailbreakar. ska dock bli intressant o se om telenor kommer sälja nån som inte ä låst, troligen inte, men man ska aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumi
Var det svar på mitt inlägg? Går det att låsa upp den till andra operatörer med hjälp av Yellow snow?

Ja det var svaret, yellowsnow är ett program man kör i bakgrunden så det går att använda andra operatörer.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Avstängd

Leta på blocket så kan du komma riktigt billigt undan om du har lite tur.

Fick tag i en ärlig Iphone 3G 16gb svart med alla tillbehör för 3500 kr.

Detta var för mer än 3 månader sen, kanonnöjd

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumi

som MHalle sa så var det svar på din fråga ja, låg ju precis under ditt inlägg. men kan hålla me om att jag borde ha citerat. googla på yellow snow i jailbreak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara förtydliga något jag läst i tidigare post.
Frankrike är inte ett av de länder man kan köpa en "olåst" iphone.
NI som funderar på att köpa utomlands kan ta er en titt på listan var man kan finna de "olåsta"

http://support.apple.com/kb/HT1937

Själv köpt en från Italien, fördelen är ju givetvis att man inte behöver jailbreak, (förutsatt att man inte vill installera vissa program som inte är godkännda och finns på itunes ), eller yellowsnow, . När nya uppdateringar kommer så är det inga problem.

Nackdelarna är ju då självklart att man ska fåhit den från Italien, samt garanti ärenden måste skötas där.

Samtidigt så ryker garantin här hemma om man väljer att jailbreak'a den ändå..