Fler turer kring krånglande hårddiskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vart har du läst det
Eller var det ett skämt?

Vaddå? Att WD kommer med 2TB diskar? Toms Hardware, Fudzilla, Electronista etc etc.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd

Sen så är ju verkligen inte western digital diskarna något att hurra för heller.Jag har många jobbarkompisar som fick wd diskar på 80-120 gig för en 3 år sen i fackdatorer,det fantastiska var att efter nästan exakt 3 år och nån månad så dog 3 diskar hos 3 olika jobbarpolare samtidigt så nej det blir ingen wd,möjligen bara en raptor isåfall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
Lol! De va alltså därför min gav upp efter bara några veckor... Som tur va så satt den ju inte i en raid-0 konfiguration iaf...eller..aj då..de gjorde den visst. Sparat kvittot då?ehhhhhmmm nope. suck.

Synd att du inte har kvar kvittot, då Seagates femåriga garanti bara är en enda stor bluff. Att byta ut en disk hos Seagate kräver en hel del jobb, och kommer i slutändan att kosta ungefär lika mycket som en helt ny hårddisk. Ett riktigt vidrigt företag.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vaddå? Att WD kommer med 2TB diskar? Toms Hardware, Fudzilla, Electronista etc etc.

Får ursäkta om jag inte hänger med, men är det interna eller externa det handlar om? Allt jag hittar via google är externa MyBook med 2TB, antar att det är dom ni syftar på?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Får ursäkta om jag inte hänger med, men är det interna eller externa det handlar om? Allt jag hittar via google är externa MyBook med 2TB, antar att det är dom ni syftar på?

Nej, det är inte MyBook diskarna dom syftar på, det är: http://www.nordichardware.se/nyhet,15024.html

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Interna.
WD20EADS. Se förövrigt min post i Lagrings forumet här

Eller titta på Toms Hardware.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Interna (WD20EADS).
De där mybookarna är väl 2 st 1TB...

Edit: Äsch, där fick jag för att batterierna i tangentbordet tog slut precis

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem

Har 2 st 1TB 7200.11, en i en USB-låda (backupen) och en i filservern. När den första dör byter jag den andra också.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

Väljer alltid samsung-diskar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

har en 7200.11 500gigare här bredvid mig som tillhör min bror. Den höll i ca 6 mån sen dog den. Datorn tar typ 15 minuter på sig att starta med den inkopplad på sidan av min egna disk. Sen går allt segt som fanken när den väl laddat windows.

Visa signatur

- AMD Phenom X4 9850BE - Gigabyte GA-MA790GP-DS4H - Radeon HD4850 512mb - 2x2gb Mushkin XP2-8500 @5-5-5-15 / 2,1V - Samsung Spinpoint F1 750gb -

Permalänk
Medlem

Samsung och WD har jag och inga problem med dem, 3st 250Gb, den första 3-4 år gammal.

Aldrig att jag köper en Seagate efter jag läst detta.

Permalänk

Var lite jobbigt att läsa artikeln då jag just köpt en 1TB-disk. Har i alla år köpt Seagate men så kom jag på att den nya disken var samsung F1 just för att jag fått för mig att Seagate haft lite problem med nya diskar. Ibland har man tur

Permalänk
Medlem

typiskt

Köpte en Seagate 1TB SATA II Barracuda 7200.11 idag på webhallen.
Har dock inte öppnat förpackningen, så det blir att retunera den imorgon.
Det får bli en samsung istället.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad det är som händer med det där företaget >.>
Är det nån som har avgått eller nått?

Permalänk

Har nu snart två 1TB defekta av denna modell som den första fick jag utbytt och den andra lade av nu bara för någon vecka sedan som är på väg för utbyte. Har bett om utbyte till annat märke, får se om Inet går med på det.. två kraschade hårddiskar på ~3 månader är sådär statistik.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att Maxtors undermåliga kvalité skulle leta sig in i Seagates produktionsled när de köptes upp.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Har en 7200.11 som fungerar bra, och tro inte den är drabbad, men tacka vet jag Hitachi och Samsung för bra diskar.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag köpte WD istället då
seagate diskarna var ju slut när jag beställde min nya dator.
Så jag tog en WD för att slippa vänta.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Inte oväntat att Maxtors undermåliga kvalité skulle leta sig in i Seagates produktionsled när de köptes upp.

Spekulationer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Har en 1TB SD15 disk made in thailand en dag slog jag på datorn disken helt död...

Ska rma den i alla fall har garanti tills 2013 i alla fall på den.. plus sitter med 2 andra seagate diskar har valt dom på grund av tystheten...

men förlorade alla mina bilder som aldrig går att få tillbaka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Spekulationer.

Nej då Seagate fick Matrox dåliga aura på köpet.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Ja Maxtor är ingen höjdare enligt mig, hade en sån och den braka ihop efter ett tag så allt försvan och jag kunna inte gör nått åt sakerna på den. Men har en Seagate också men den funkar klanderfritt än. Fast det var ett tag sen jag köpte den så problemet kanske inte fanns då

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Hedersmedlem

Seagate sjunker i havet som en stålgrind!
De får sig allt en törn i sidan, jag gillar dem inte så mycket.
Tur att man inte har en enda seagate-disk, ja förutom där det smugit sig in med någon färdigbyggd dator tror jag.
Flera WD här, en samsung ja o sen har jag kvar en maxtor (tillverkad innan de blev uppköpta av seagate) och t.o.m. en hitachi som hängt med länge.

Hmm tydligen var det två samsung. Ja det är illa när man har så dålig koll på vad för prylar man köpt att man måste kolla i enhetshanteraren...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Synd att du inte har kvar kvittot, då Seagates femåriga garanti bara är en enda stor bluff. Att byta ut en disk hos Seagate kräver en hel del jobb, och kommer i slutändan att kosta ungefär lika mycket som en helt ny hårddisk. Ett riktigt vidrigt företag.

Bara du kommer ihåg var du köpte den ska det inte vara någon fara då butiken håller en logg på allt som säljs hos dem. Onoff t.ex tar 100kr för det men annars är det helt gratis.

Permalänk
Moderator

Nån som har nån erfarenhet av WD stora diskar, från 750GB och uppåt?
Komplettering till systemdisken är ett måste, kommer inte direkt långt med 150GB och 2400 känns saftigt gör 300GB.

Så, nån som har några erfarenheter att dela med sig av?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det är grymt lågt att inte våga erkänna att de har gjort fel och att de raderar inlägg på forum (vissa ska ju raderas om det är med arg ton osv, det görs det ju även här.) Jag börjar undra om problemet inte finns på många andra serier dessutom. Tycker gott de kan släppa mjukvaran fri så att folket som köpt deras diskar kan få tillbaka sin data för att backup.

SItter själv på ett gäng Seagate diskar och det är lågt iaf. visst skit uppdagas alltid mer än vad det är men detta är lågt. känns ju som det är bättre säkerhet att spara ner på cd/dvd/ Diskett/fickminnen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lustigt. i nyheten står det: "Problemet gäller främst modellen som är tillverkad i Thailand med 1 TB kapacitet."

Ingen som drar paraleller till filmen Disclosure (Skamgrepp) där en kvinna (Demi Moore) begär att en fabrik ska ändra tillverkningsförhållanderna i ett labb där de tillverkar cd-läsare? Michael Douglas råkar jävligt illa ut när hon ska försöka dölja det iaf. http://www.imdb.com/title/tt0109635/ eller http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=27340&lan...

Undrar om detta kan ha gått till på liknande sätt, alltså att en chef begärt att fabriken ska ändra rutinerna för olika saker. Intressant paralell till filmen i såna fall

Permalänk
Medlem

Sitter själv på barracudas, något äldre 320GB o 500GB-varianterna, en av varje. Inte märkt av något clickande än, men väl något som närmast kan beskrivas som sporadiskt fågelkvitter. Riktigt orolig att de kommer lägga av snart, så blir att inhandla en WD real soon.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
AJ AJ hade aldrig hört talas om detta problemet tidigare. har en
Seagate Barracuda 7200.11 själv hoppas den inte lägger av

Jag har tappat all infomramtion på segate 200 gb ide. tror det är 8 serien.
Hänt mig 2 gånger desutom ,och det har ej hänt på samma serie med sata konstigt nog. WD gäller för mig idag och samsung.Innan gilla jag segate men nu känns det som aldrig mer.Spceiellt när man läser om 11 serien.Får hoppas dom ej har samma stril med 12 serien.Så fall kommer det går riktigt illa för dom.Dom har inte ens sattsat på ssd diskar en vad jag vet.Så shit var slutar detta för dom?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Näbb
Lol! De va alltså därför min gav upp efter bara några veckor... Som tur va så satt den ju inte i en raid-0 konfiguration iaf...eller..aj då..de gjorde den visst. Sparat kvittot då?ehhhhhmmm nope. suck.

Det behövs inte, går att skicka in på garantin direkt till Seagate via https://store.seagate.com/webapp/wcs/stores/servlet/SgSSORedi...

Eller ja, där reggar du att du skickar in den, sen kan du i Sverige skicka den till ett samlingsställe i... tror det var Skärholmen.

Det har jag gjort en gång, och de skötte det bra. Tror det var en 250G:are som började få trasiga sektorer efter typ... 3-4 år eller nåt.

Poängen är att du inte måste gå via din butik för att utnyttja garantin.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.