Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Re: 3.8 ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxen89
Jag kör min på 3.8 GHZ Fungerar utmärkt. Här är en screen på 3D mark 06 bench.

http://img223.imageshack.us/img223/1484/3dmark06dk7.th.jpg

3d mark?
Du bör köra Prime95, orthos eller intel burn test om det är stabiliteten du vill säkra på din överklock på processorn.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Nu kör jag på 4.0 GHZ och det funkar bra. Fick 22099 score i 3D Mark 06.

Permalänk
Medlem

Tj.Max är 100 grader för alla i7:or

Längs ner hittar ni nätets bästa OC GUIDE för Core i7 920 som tar er igenom steg för steg hur ni får upp den i 4GHz, Guiden är i pdf format.

Håll koll på era temperaturer under klockningen. Real Temp 2.9 som utan tvekan är den bästa för i7 propparna.
Real Temp 2.9

BYT yt kylpastan som är fast geggad på stock kylaren om ni nu andvänder den.

Core i7 @ 4GHz for DUMMIES

Visa signatur

Comp Spec's --> Enough...

Permalänk
Medlem

coretemp 0.99.3 visar exakt samma siffror

Devil vad för temps har du när du kär prime 95?

min blev för varm anser jag med noctua kylaren

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
coretemp 0.99.3 visar exakt samma siffror

Devil vad för temps har du när du kär prime 95?

min blev för varm anser jag med noctua kylaren

68 grader visar real temp 2.90
HT dissable såklart.

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem

Re: 3.8 ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxen89
Jag kör min på 3.8 GHZ Fungerar utmärkt. Här är en screen på 3D mark 06 bench.

http://img223.imageshack.us/img223/1484/3dmark06dk7.th.jpg

Kör inte du lite läskigt hög Vcore ? själv kör jag min i 4 GHz @ 1.296V, med HT enabled behöver den 1.325V, tror du kan sänka en hel del.

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem

dawa84 - du verkar ha fått ett guld exemplar som inte behöver särskillt mkt vcore.

Devil79 - rgr! kör med HT på pga videokonventeringar osv.

verkar som den får gå i 3,2 ghz ett tag får la se om man drar på den lite senare över 4 ghz. var uppe i 4,2 ghz stabilt men, gillar inte när tempsen är runt 80 c(prime 95 8 trådar). kanske är lite fjolligt men nah gillar när det inte passerar över 70

vad här ni för IDLE temps med prollarna på 4-4,2 ghz?

när jag hade den på det var IDLE 45-50 c och ca 80 c prime 95 (alltid 8á trådar offcourse)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja han verkar ha fått tag i ett guld ex.. ska jag komma över 4ghz med HT på får jag vräka på vcore.. och då vet vi ju hur varma dessa prollar blir !!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Ja han verkar ha fått tag i ett guld ex.. ska jag komma över 4ghz med HT på får jag vräka på vcore.. och då vet vi ju hur varma dessa prollar blir !!

Hur mkt behöver du mata den med @ 4GHz utan HT då ? Jo, verkar helt klart som att jag har fått ett mysigt exemplar, har dock bara testat 210x20 som max, då behövde den 1,33V, utan HT såklart :), har kört lite benchmarks och mätt fps i spel och märkte att HT inte ens gav 1% prestandaboost, så jag kör HT disabled tills vidare då cpu'n går mkt svalare utan

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem

jag måste ge min 1,45(BIOS) för att få den stabil i 4,2 ghz med HT på, (video konventering gillar många trådar.....) och då alstras det värme.....över 80 c i prime 95 blir det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dawa84
Hur mkt behöver du mata den med @ 4GHz utan HT då ? Jo, verkar helt klart som att jag har fått ett mysigt exemplar, har dock bara testat 210x20 som max, då behövde den 1,33V, utan HT såklart :), har kört lite benchmarks och mätt fps i spel och märkte att HT inte ens gav 1% prestandaboost, så jag kör HT disabled tills vidare då cpu'n går mkt svalare utan

Gjorde också lite tester, främst spel och märkte ingen skillnad med HT av eller på. Shaun white snowboarding kräver till och med att HT är av för att ens starta.

Kör just nu min i7 i 4Ghz med vcore på 1,35v. I orthos drar tempen iväg mot 95c med intel orginal kylaren. När min ekonomi har återhämtat sig ska jag uppgradera vattenblock och radiator och se om jag kan komma lite högre

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trodde du körde din i 4.4ghz utan problem?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Jag får helt störda temps oklockat. ~47C idle och ~80C load med en Noctua NH-U12P. Jag blir tokig. Höll på hela kvällen igår och monterade av, bytte kylpasta , osv men det blev aldrig bättre. Har en 920 och ett p182 chassi. Vad fan ska man göra? Tacksam för svar. Fred!

Permalänk
Medlem

låter väldigt skumt Thomen, säker på att du dragit åt alla 6 skruvar?, alla skruvar ska gå i botten utan överdriven handkraft. min ligger i ca 43 c IDLE och ca 70 load i 3,2 ghz(920)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har överklockat nu. Prövade en annan version av applicering av kylpasta, la en klick i mitten och tryckte på processorn direkt. Har haft en del problem med att processorn inte får kontakt med kylpastan nämligen. Ja, jag har skruvat åt alla skruvar ORDENTLIGT. Just nu kör jag i 4Ghz, när jag drar på Prime95 så går värmen upp till 85 innan jag hinner blinka. I idle ligger den på 52 ungefär. Måste vara samma problem igen med kylpastan, den har väl skjutits undan eller något liknande... Börjar bli jävligt trött på det här. Har snart slut på kylpasta också. Hur har ni andra tryckt på era kylare? Jag misslyckas hur fan jag än gör...

Permalänk
Medlem

gjorde på 2 olika sätt applicerade kylpasta första gången i fyra st ränder på cpun jämnt fördelade, tyckte tempsen var för höga så gjorde om det å gjorde som det stod i manualen, la en klick på mitten , dock så är jag tveksam, verkar faktiskt som nr 1 var bättre, pga då täckte kylpastan hela cpun, men tempsen är likadana.

dina temps verkar inte helt tokiga

har ungefär likadana, några celcius mindre bara, kan ju vara att jag har något bättre luftflöde i chassit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har gjort ungefär samma test, fast 10 till. Ahh jag blir tokig på det här, ger fan i att överklocka så länge. Behöver seriös hjälp. Man har ju sett folk som har 27 idle med samma kylare, oklockat då men ändå. 10 grader gör ju jävligt mycket i denna värld. Håll denna tråd levande, verkar vara fler som har samma problem...

Permalänk
Medlem

jag tror inte det är så farligt, jag tror cpuerna är rusikgt varma bara och svårare att kyla än en duo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det helskumt. Varje gång jag tar bort prollen och fäster den så får jag ingefär 37 grader idle med defaults i bios. Sen håller jag på och överklockar lite osv osv och inser att "Nu är det fanimig för varmt, vad i helvete, så borde det inte vara!?" och drar ner till defaults igen. Utan OC osv har jag då samma temps som med OC.

wooot

Permalänk
Medlem

Thomen :
Jag vet att det är en dum fråga men... Du har kopplat båda cpu-fläktarna så de blåser åt rätt riktning?

Läste på ett annat forum om en som blåste luft mot varandra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det har jag, testade en annan metod för kylpastan. Man drar ett streck över hela proppen med utgångspunkt från triangeln på proppen. Nu ligger jag på ~40 grader idle oklockat. Ett hett tips till alla med problem.

Permalänk

Intressant. Själv har jag också lite höga temp tycker jag. Ligger på 45-55 idle och upp till 75 i load.
Standard fläkt i ett NZXT Hush, inte jättebra luftflöde men inte dåligt heller.

Bytte kylpasta idag till Arctic Silver 5, än så länge har de inte ändrats något men de lär väl ta en viss tid innan de börjar märkas ?

Det ända som gör att jag inte byter fläkt till Noctuan är att jag inte pallar dra ut moderkort o.s.v. Det är ganska trångt i min låda också.
Finns de ingen bra CPU kylare till 1366 som har en metod som gör att man INTE behöver dra ut moderkort ? (Typ push-pins eller något).

Anledningen till att jag vill byta är dels ljudnivån som blir ganska hög när fläkten går upp i varv, sedan att ifall prollen ligger så högt nu, då kan man ju undra hur varm den kommer bli i sommar ? :S

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Själv vred jag CPU kylare lite fram och tillbaka när jag hade satt på den på CPUn.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nu har jag överklockat mitt system igen. Nu ligger jag på 50 grader idle. När jag drar på Prime95 går den upp till 85+ på en gång. Kort därefter får jag blåskärm.

http://i431.photobucket.com/albums/qq36/Gorestav/OC.jpg

Här är en bild på lite inställningar. Ge gärna lite tips på värden osv.

Permalänk

Provade och rendera ut ett klipp från AE. Efter bara 1 min kommer prollen upp i 80-85. Oavsett om de är normalt eller ej så blir de nog att byta fläkt.
Jag kan bara föreställa mig tempen på sommaren... :S
Man köper ju inte en sådan här rigg för att hålla den i idle...

Noctuas fläkt till i7 verkar vara bra, och eftersom de antagligen dröjer innan andra tillverkare släpper (och att jag inte pallar vänta) så får man nog plocka en sådan nu i veckan.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

räcker verkligen 1,32 volt? känns aningen lågt med HT på, iaf för min CPU.....sedan skulle jag åka qpidram core voltage +ICH/IOH dock är ju detta upp till var och än, men på det sättet fick ja min stabil i 4,2 ghz...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet för mig är väl att den blir så jävla varm då? Ökar jag spänningarna mer så känns det som att det kommer att flyga i luften. Får kolla på det mer när jag kommer hem ikväll. Jag tycker i alla fall att den blir för varm med tanken på vilken kylare jag använder. Antingen så har jag missat något helt och hållet, eller så har jag bara fått ett äckligt dåligt ex av en 920.

Permalänk
Avstängd

Hade du inte en egen tråd om just detta.. trodde detta var en OC tråd för 920 och inte hur gör jag för att få lägre temp tråd?....

920 är varma man ska vara glad om man får tag i ett bra ex...

Så är det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomen
Nu har jag överklockat mitt system igen. Nu ligger jag på 50 grader idle. När jag drar på Prime95 går den upp till 85+ på en gång. Kort därefter får jag blåskärm.

http://i431.photobucket.com/albums/qq36/Gorestav/OC.jpg

Här är en bild på lite inställningar. Ge gärna lite tips på värden osv.

Har du provat HT Off ?

Med HT enable skjuter temperaturen i höjden eftersom det är dubbla antalet trådar som stressas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade du inte en egen tråd om just detta.. trodde detta var en OC tråd för 920 och inte hur gör jag för att få lägre temp tråd?....

920 är varma man ska vara glad om man får tag i ett bra ex...

Så är det...

Hej segate. Tack för att du bidrar så mycket i forumet. Vi behöver fler som dig här! Överklockning och temperatur hör väl rätt mycket ihop eller? Jag menar man kan ju inte bara överklocka och strunta i temperaturen? För att få en stabil överklockning måste man ju kombinera temperatur med bra inställningar. Det är väl dessutom bättre att fortsätta snacka om problem i en tråd istället för att starta nya varje jävla gång?

Ang ämnet. Jag har testat att stänga av HT. Det bli ju verkligen skillnad. Det verkar ju dessutom som att HT inte påverkar t ex spelprestanda så värst mycket, vilket är en fördel. Jag får testa vidare senare.