Förhandstitt på Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Windows 7

Windows Vista blev aldrig den succé Microsoft hoppats på. Istället kritiserades operativsystemet för att sluka resurser och innehålla irriterande säkerhetsåtgärder. SweClockers tar en titt på uppföljaren Windows 7 och testar både funktioner och prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ojojoj, here we come!

Ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

trevligt!

Permalänk

har kört win7 på min bärbara ett tag nu, går fort som fan

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem

Jag installerade faktiskt betan på min laptop i går kväll. Har använt det idag i skolan, och jag gillar det skarpt! Det är precis som sweclockers skriver - allt som Vista borde ha varit - snabbt, snyggt, användarvänligt, men smidigt även för erfarna windowsanvändare.

Jag har upptäckt att Daemon Tools inte går att installera alls på Windows 7, det är tydligen ett känt problem.

Permalänk

Kör 64 versionen sen dagen då betan kom. Går inte tillbaks till Vista mer.
Vista var super tycker jag aldrig några problem. Windows 7 känns nytt snabbare och bättre!

Tar lite tid innan man blir kung på nya aktivitetsfältet.Men sen går allt bra och smidigt.

Kan ni på sweclockers göra några benchmarks på spel i windows 7 till nästa stora GPU som ni ska testa?

Det skulle vara super intressant.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

På skolan har de en dator som man kan testa med windows 7 och det verkade faktiskt snabbt och bra :).
Datorn va en dell med 512mb ram p4 2,53ghz resten kollade jag ej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blev väldigt förvånad när jag såg hur lite minne det använde på detta test.
En ren installation med Vista x64 tog ca 1.1gb minne för mig och Windows 7 900mb.
Ser då ut att vara mycket större skillnad på 32bits versionerna.
Jag köre iaf Windows 7 x64 på min stationära och det rullar på med bara ett problem hittills och det är Realtek ljuddrivisar vilket jag inte får någon fart på.
32bits varianten flyter på fint på min 3år gamla ThinkPad t60 också.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkade inte finnas så mycket negativt att säga om operativsystemet. Men det måste väl finnas nånting? Blir så sugen på att testa det nu. Går det bra att dualboota med Vista?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenshiin

Jag köre iaf Windows 7 x64 på min stationära och det rullar på med bara ett problem hittills och det är Realtek ljuddrivisar vilket jag inte får någon fart på.
32bits varianten flyter på fint på min 3år gamla ThinkPad t60 också.

Dra ner senaste realtek x64 (för Vistax64) drivers. Packa upp dom och högerklicka på Setup filen o ta kör som administratör så ska det nog fungera.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Att ersätta ständby med shut down är ju fullständigt självklart. Varje gång man installerar vista så måste man lista ut var det var någonstans man ändrade det hela.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Hur var det nu igen, fick man uppdatera gratis till Windows 7 om man hade Vista eller är det bara något jag har fått för mig?

Permalänk
Medlem

Vista 64bit verren Ultra är ju faktiskt mycket bra.. tycke rjag

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightfoot
Hur var det nu igen, fick man uppdatera gratis till Windows 7 om man hade Vista eller är det bara något jag har fått för mig?

Inget är bestämt än, det är bara ett rykte just nu.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Inget är bestämt än, det är bara ett rykte just nu.

Okej, får verkligen hoppas att det blir så Inte mer än rätt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Verkade inte finnas så mycket negativt att säga om operativsystemet. Men det måste väl finnas nånting? Blir så sugen på att testa det nu. Går det bra att dualboota med Vista?

Det går alldeles utmärkt att dualboota bara att installera W7 så kommer en boot meny upp när du startar datorn.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Verkade inte finnas så mycket negativt att säga om operativsystemet. Men det måste väl finnas nånting? Blir så sugen på att testa det nu. Går det bra att dualboota med Vista?

Att många av oss som har köpt Vista får lägga ut pengar så snart igen. (visst de som köpte nyligen får kanske rabatt)

Annars är jag bara positiv med windows 7, ingen tvingar en heller att uppgradera så en ska inte gnälla över det. (mer än att MS lurade på en vista)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vad jag märkt så drar Win 7 mycket ram minne också, på min bärbara så drar det konstant en 600-700mb ram (av 1.5gb).

Gillar även nya media player, riktig clean.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

... en installationsguide i GUI.

OS installationer ska vara i text annars är det ju inget kul

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd

Trevligt med ett bra os
Ska fixa det sen när jag får det tillgängligt genom msdnaa.
Riktigt trevligt

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

vadå, vista 32 har väl stöd för 4gb? det står iaf 4gb när man kollar det i OS =P

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

Jag la själv in denna i veckan win 7 64bits i dualboot med mitt gamla fina xp 32bits.Och oj vad snabbt det var både bootmässigt och i det enda spel jag testat än,unreal tournament 3,det känns till och med kvickare i win 7 än win xp 32,kan det vara möjligt redan på ett betastadie?
Det känns som att jag antagligen kommer hoppa över vista helt och preboka windows 7 istället till hösten om dom nu bara kan hålla releasen:))
MvH albanen

Och allehovda? Inget 32bitars os har stöd för 4gb jag antar att du slagit på memory remapping funktionen i ditt moderkorts bios?Då kan 32bitars os se minnet men inte nyttja mer än ja runt 3,25 gb ungefär om jag inte minns fel:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Trevligt med ett bra os
Ska fixa det sen när jag får det tillgängligt genom msdnaa.
Riktigt trevligt

http://technet.microsoft.com/sv-se/evalcenter/dd353205(en-us).aspx

Enligt mig så är det helt klart det bästa OSet från MS någonsin

Permalänk
Medlem

Kört det ett tag nu på en P4 3.2 och 3GB ram, funkar klockrent, vet inte vad exakt men känns rappare än Vista, speciellt vid installationer och avinstallationer av större program och sånt, lite småbuggar här och där som man ramlat över men ingenting kritiskt än så länge.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Riktigt fin fint OS, kör de på laptopen,funkar hur bra som helst för att vara en beta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man gör för att uppgradera från XP PRO?
Får bara nåt meddelande om att det inte funkar, av installprogrammet asså

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Bättre, men inte tillräckligt bra.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Funkar vista drivrutinerna eller var får man tag på bra drivrutiner?

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

<quote>
Enligt webbanalysföretaget Net Applications är nu Windows installerat på mindre än 90 procent av världens internetanslutna datorer – en rekordlåg siffra för ett operativsystem som annars utövar en total dominans på pc-marknaden
</quote>

Är det bara jag som finner det här komiskt.
En rekordlåg siffra för ett OS som annars utövar en total dominans på pcmarknaden. Som om mindre än 90% inte är dominant enough. HAHAHAHAHA

Permalänk
Medlem
Citat:

Startas flera instanser av samma program grupperas de tillsammans. För att visa alla fönster som en viss programgrupp innehåller räcker det med att föra muspekaren över ikonen. Detta fungerar även med Internet Explorers flikar. Avskiljningen mellan exekverande applikationer och program som (ännu inte) startats har helt enkelt suddats ut.

Det i fet text har jag stora problem med.. lär mig förhoppningsvis eller så slipper man det i firefox (har inte w7 själv, bara provat)

Visa signatur