Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
1,3 vcore och 1,35v QPI, så kan du köra QPI på auto så ställer den in högsta automatiskt. och det funkar bra i 3,2 ghz....

inställningar jag kör på med 4,2 ghz - 1,4625 vcore, 1,4v QPI, 1,88v PLL = stabilt för mig, dock alldeles för varm när man videokonventerar. gillar inte att se, tempsen komma över 80c...

bråkar det när man postar är man vädligt fel med siffrorna.... pröva ändra.... bråkar det när man konventerar video/prime 95 men inte när man spelar så är man nära

Funkade betydligt bättre med högre volt. Nu är jag uppe i 3.6Ghz, men vet inte om det går stabilt ännu(nyss gjorde det inte det, men nu testar jag med Vcore på 1.33 istället för 1.3).

Provar alltså Vcore 1.33v, QPI 1.32v, PLL 1.84v och RAM 1.64v. Senast fick jag problem efter 30-40 min Prime. Full load ligger nu på ~73c.

http://i41.tinypic.com/6z6b8j.jpg

Något som ser tokigt ut?

Kan northbridge-klocken vara en begränsande faktor?

edit: Verkar stabilt i 3.6Ghz nu. Är uppe i 75c full load nu, men det borde väl vara lugnt?

Permalänk

började nyss har stegat upp den rätt rejält redan kör den i 3.8GHz med vcore 1.35V PLL: 1.96 kör utan HT vart tvär varm med det på redan vid 3.6GHz. Men HT ger väll inget i spel utan mer video redigering? Den ligger runt 72 grader load på den varmaste kärnan som det ser ut nu. Får se om jag stegar upp mer eller om jag nöjer mig för nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt system i 200x14 i skrivande stund i väntan på min TRUE-bracket. Minnena puttrar i 8-8-8-24 1T, 1600MHz.
Jag matar på QPI med 1.3V QPI PLL körs i auto.

Permalänk
Medlem

-snip-

Har bättre kylning nu.

Permalänk

Re: 3.8 ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxen89
Jag kör min på 3.8 GHZ Fungerar utmärkt. Här är en screen på 3D mark 06 bench.

http://img223.imageshack.us/img223/1484/3dmark06dk7.th.jpg

Låg cpu-poäng?
Ja får 7768 med min i7 920 på 3,52ghz med stockkylning..

Visa signatur

[ Intel Smackover dx58so ][ Intel Core i7 920 @ 3938MHz ][ Watercool Heatkiller 3.0 ][ 3x1GB OCZ Intel Extreme 1333@1496MHz ][ Asus 8800GTS 640mb ][ CoolerMaster 690 ][ 2xRaptor 34Gb @ Raid0 ]

Permalänk

Nu märker jag verkligen vilken skillnad Noctuan gör.
Snubben som felsökte hade monterat fläkten på FEL HÅLL när han monterade om allt i chassit igen, vilken dum jävel.

Nu ligger den på typ 38-42 i idle och max 60-65 i load efter en dag med tunga belastningar.
Ligger på typ 50-55 i GTA IV, med stockfläkten låg jag upp emot 70-75.

Och nu när allt sitter rätt så sjönk även GPU tempen typ 10-12 grader.
Idlar nu på 69-70 grader med mitt 8800GTX och kommer upp i max 80 i load.
Innan låg jag på drygt 80-83 i IDLE (!) och typ 90-93 i load.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Nu höll jag på att skriva "Vad var det jag sa" till dig Tri_state

Men det var inte dig jag skrev om detta på sidan 2, det var Thomen hehe...

Kul att det löste sig !

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara ganska varierande kvalitet på dom här 920-prollarna. Bli inte förvånade när ni följer nån guide på nått forum/youtube och det inte funkar.

Min 920 kommer lätt upp till 3.6GHz med ganska låg vCore (CPU-Z säger 1.23) men sen tar det tvärstopp oavsett hur mycket spänning jag matar på (upp till 1.45v, vill inte grilla den första veckan jag har den ). Den postar iaf upp till 4.0GHz , men den är inte stabil nånstans.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det verkar vara ganska varierande kvalitet på dom här 920-prollarna. Bli inte förvånade när ni följer nån guide på nått forum/youtube och det inte funkar.

Min 920 kommer lätt upp till 3.6GHz med ganska låg vCore (CPU-Z säger 1.23) men sen tar det tvärstopp oavsett hur mycket spänning jag matar på (upp till 1.45v, vill inte grilla den första veckan jag har den ). Den postar iaf upp till 4.0GHz , men den är inte stabil nånstans.

Vilket moderkort och minnen?
Vilken minnes multipel och vilken uncore multipel?
Hur hög QPI/VTT Volt ?
har du stängt av alla cpu-powersaving funktioner ?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Vilket moderkort och minnen?
Vilken minnes multipel och vilken uncore multipel?
Hur hög QPI/VTT Volt ?
har du stängt av alla cpu-powersaving funktioner ?

P6T Deluxe, Corsair Dominator 1600MHz 6GB kit.
1440MHz på minnena, uncore på 3060MHz (mobot visar slutfrekvensen, inte multipeln). 180MHz grundklocka.
1.30v både på vCore och "QPI/DRAM", 1.86 PLL.
Loadline Calibration av så volten droopar när man belastar den, det enda som händer med den på är att den blir varmare under load, kan inte sänka spänningen något.
Speedstep och Turbo av.
HT på.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Hmm..

Värmeutvecklingen är rätt hög på i7:an och jag antar att du kör med stock-cooler? Isf skulle jag nog nöja mig där runt ca 3600Mhz.

Men för en stabil 21 x 200 för mig behöver jag strax under 1,4 Vcore med HT Off.

Du kör med minnesmultipel x6. Och det finns även en multipel för "Uncore".
Uncore rekomenderas ha multipel 2 x minnesmultipel +1.
I ditt fall alltså x13 på uncore multipel.

För rmig finns QPI/VTT Volt & QPI PLL.
QPI PLL låter jag vara auto medans QPI/VTT kör jag i snäppet under 1,5 V.

LLC kör jag påslagen. Vdrops blir det endå, men LLC motverkar Vdrops något iaf så den bör man nog ha på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med en Noctuakylare så det är inga jätteproblem med värmen.

190x20 blir instabil även med 1.50 på vCore och vUncore.

Minnesmultipeln är på x8 eller x4 beroende på om man menar riktig frekvens eller "effektiv frekvens". Uncore är på x17. Vet inte var du fick x6 ifrån.. har ingen klocka som går på 120MHz eller 240MHz.

QPI/VTT, QPI/DRAM, kärt barn har många namn... Egentligen är det vUncore det handlar om.

LLC låter bra i teorin men den är ibland lite slö på att reagera, det hinner bli ganska stora spänningsfall innan den hinner kicka in och höjer spänningen igen, då kan processorn bli instabil. Sen när man slutar belasta processorn får man för hög spänning en kort stund innan den går ner igen.
LLC av brukar leda till att man kör lägre spänning i full load än med LLC på men högre idle, men det blir inte speciellt varm i idle så det spelar ingen roll.
I mitt fall hjälper LLC inte alls som sagt, blir sama spänning idle, högre vid load och jag kan inte sänka den för då blir den instabil. Funkade dock bra på min gamla C2D.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Kör med en Noctuakylare så det är inga jätteproblem med värmen.

190x20 blir instabil även med 1.50 på vCore och vUncore.

Minnesmultipeln är på x8 eller x4 beroende på om man menar riktig frekvens eller "effektiv frekvens". Uncore är på x17. Vet inte var du fick x6 ifrån.. har ingen klocka som går på 120MHz eller 240MHz.

QPI/VTT, QPI/DRAM, kärt barn har många namn... Egentligen är det vUncore det handlar om.

LLC låter bra i teorin men den är ibland lite slö på att reagera, det hinner bli ganska stora spänningsfall innan den hinner kicka in och höjer spänningen igen, då kan processorn bli instabil. Sen när man slutar belasta processorn får man för hög spänning en kort stund innan den går ner igen.
LLC av brukar leda till att man kör lägre spänning i full load än med LLC på men högre idle, men det blir inte speciellt varm i idle så det spelar ingen roll.
I mitt fall hjälper LLC inte alls som sagt, blir sama spänning idle, högre vid load och jag kan inte sänka den för då blir den instabil. Funkade dock bra på min gamla C2D.

Har du stängt av C1E också om du har det i BIOS? Det är också ett energisparläge

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Minnet går i BCLK x Minnesmultipel. I mitt fall BCLK=200 x 6 = 1600Mhz.

Håller med om att LLC fungerar "sådär". Men för mig med uppdaterad bios droppar volt inte lika mycket med LLC aktiverat längre. Säkert olika mellan Gigabyte och Asus och vilket bios man har..

Underligt att du inte kommer över 3,6GHz... Du har testat andra bios antar jag?

tillägg :
Hur går det om du testar BCLK-gränsen genom att köra på låg CPU-multipel ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Fick upp min i 4,2ghz stabilt eller ej vet jag inte då jag körde stock kylning. Står 4000mhz i bios och iövrig med rampage 2 extremen pressar upp den yttligare en multiplier. Var stabilt genom ett par superpi's "wow tänker ni!" men nej jag gjorde inga andra tester stockkylning resulterade i närmare 100c.

R6ZAu5klGos

Finns hd på youtube, sorry om bilden skakar hade öppnat fönstret här i uppe i piteå och kylt ner rummet var kallt som fan i t-shirt.

skön film Bios 1001 ute nu för asus rampage II extreme så du vet !

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Re: Överklocka i7 920

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patflexx
Någon som vet hur varm processorn får bli innan den kan ta skada?

Hur mycket tror ni jag kan klocka med standard fläkt?

Tänke höja bckl till 150 vilket ger 3,0 ghz , vad mer ska jag justera då?

vid 100 grader sänker den ned multipern automatiskt till 12X multiper.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Hmm..

Värmeutvecklingen är rätt hög på i7:an och jag antar att du kör med stock-cooler? Isf skulle jag nog nöja mig där runt ca 3600Mhz.

Men för en stabil 21 x 200 för mig behöver jag strax under 1,4 Vcore med HT Off.

Du kör med minnesmultipel x6. Och det finns även en multipel för "Uncore".
Uncore rekomenderas ha multipel 2 x minnesmultipel +1.
I ditt fall alltså x13 på uncore multipel.

För rmig finns QPI/VTT Volt & QPI PLL.
QPI PLL låter jag vara auto medans QPI/VTT kör jag i snäppet under 1,5 V.

LLC kör jag påslagen. Vdrops blir det endå, men LLC motverkar Vdrops något iaf så den bör man nog ha på.

Du vet väl att Intel rekomenderar max 1.35V på QPI/VTT? Öka QPI PLL något snäpp istället.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan skriva exakta siffror att ställa in, för att överklocka sin 920 till typ 3,5 Ghz?? Någon som kan hjälpa en medmänniska?

Hade uppskattats verkligen!

Tack så mycket!

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

Klockade till 3.6GHz och körde prime då gick moderkotet upp över 100 grader? Kan knappast vara bra antar jag. Full load var cpun på ca 80 grader.

Permalänk
Medlem

Då måste du ha det Jävligt kallt i det rummet om du har 18 grader airtemp i lådan .. Ring mig om du ser nån Isbjörn springa förbi så tar ett foto..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Ingen som kan skriva exakta siffror att ställa in, för att överklocka sin 920 till typ 3,5 Ghz?? Någon som kan hjälpa en medmänniska?

Tack så mycket!

//antonmoritz

Det enda du behöver höja är bclck till 167, allt annat går stock upp dit.
Sätt minnesmultipliern rätt beroende på om du har 1333/1600 minnen.

Visa signatur

[ Intel Smackover dx58so ][ Intel Core i7 920 @ 3938MHz ][ Watercool Heatkiller 3.0 ][ 3x1GB OCZ Intel Extreme 1333@1496MHz ][ Asus 8800GTS 640mb ][ CoolerMaster 690 ][ 2xRaptor 34Gb @ Raid0 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz

Tack så mycket!

//antonmoritz

Höj BCk till 167 samt ändra minnet så det stämmer med vad du har för minne! Allt annat auto.

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in minnet så det stämmer? För har 9-9-9-24 men verkar inställt på 7-7-7-20?

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen under biosinställningar, det är lättast! Bios når du om du trycker in "del" under boot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Kolla i manualen under biosinställningar, det är lättast! Bios når du om du trycker in "del" under boot.

*EDIT*
Fixade inställningarna så nu stämmer det.

Sedan har mina temps fixat sig, nollställde cmos och det verkade lösa mina konstiga temps då det inte längre står att moderkortet är 98 grader.

Permalänk

Tänkte låna tråden lite om de går bra

Undrar om mina temps är "normala/bra" ? Kan inte så mycket om just temp.

Speedfan 4.37

GPU: 49C (53 När jag spelar t.ex GTA IV)
System: 33C
CPU: 41C
AUX: 37C
HD0: 41C
Temp1: 40C
Core: 10C

Ligger på dom där graderna mer eller mindre oavsett om jag spelar.

Har skapligt bra fläktar men tycker datorn låter som fan. Nå förslag vilka fläktar man ska byta för att få mest skillnad?

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundviik89
Tänkte låna tråden lite om de går bra

Undrar om mina temps är "normala/bra" ? Kan inte så mycket om just temp.

Speedfan 4.37

GPU: 49C (53 När jag spelar t.ex GTA IV)
System: 33C
CPU: 41C
AUX: 37C
HD0: 41C
Temp1: 40C
Core: 10C

Ligger på dom där graderna mer eller mindre oavsett om jag spelar.

Har skapligt bra fläktar men tycker datorn låter som fan. Nå förslag vilka fläktar man ska byta för att få mest skillnad?

Dina temps är normala.

Noctuas fläktar är att rekommendera ifall man vill ha ett tyst chassi imho.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

har kört min i 3.8GHz utan HT ett ganska bra tag nu. Med dessa settings:
Vcore: 1.3 V
Qpi/dram: 1.3V
PLL: 1.80V
Temp: idle: 35-38C Load: ca 70 (Från RealTemp)
Kör med noctua cpu kylaren.
Kommer igång med 4GHz men blir väldigt höga temperaturer och får köra med rätt ordentlig Vcore så känns inte som något jag vill köra 24/7. Är första gången jag klockar en processor funderar lite över att temperaturerna skiljer rätt mkt mellan kärnorna kan det bero på dålig teckning med kylpastan. Satt en liten klick i mitten och lät trycket mosa ut det.
Eller är det bara skillnad på hur bra dom har lyckats med kvalitets skillnaden på kärnorna i produktionen. Har bara iofs runt 3 graders skillnad men vore intressant att veta.
Mvh

Permalänk
Medlem

Största orsaken till skillnad mellan olika kärnor är att själva temperaturdioderna är något instabila som jag förstått det. Inget att bry sig om med andra ord förutsatt att man inte haft Arctic Silver 5 på ena halvan av CPU:n och Bregott på andra. Då kanske skillnaden i temp är något man själv kan påverka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har läst på lite och märkt liksom ni andra att det är rätt stor skillnad mellan olika tillvekningsveckor. Har även märkt att dessa processorer ur varje tillverkningsvecka kosekvent klockar likadant som andra processorer ur sin tillverkningsvecka.

Kan ta min batch t.ex. 3839A, luftkylning eller vattenkylning, billigt eller dyrt moderkort. Det (5+) jag lyckats hitta siffror för når alla samma MHz och behöver samma spänningar.