Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Har du norton - avinstallera. Tänkte själv köpa denna dator och det första som behövs göras är ju definitivt att byta ut 32-bitars Vista mot en 64-bitarsversion. Inte bara för att byta system.. men också för att få bort 100% av all skit som HP lagt in såsom Norton.

Norton är ALDRIG bra för övrigt. Tar systemresurser och det är inte sällan man stöter på folk som har Norton vars datorer även är riktigt sega i själva desktopmiljön.

Bättre AV (kanske inte bäst, men när det kommer till att inte vara sämst iaf):
http://www.avast.com/

Antar du inte testat nya Norton 2009. Har själv alltid ogillat Norton, men deras nya program är faktiskt _mycket_ bättre än tidigare, morsans dator känns mycket rappare och det är ingen skillnad mot Nod32/Kaspersky.

Antar Symantec lyssnat på alla och gjort om det från början för att få det resurssnålt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Antar du inte testat nya Norton 2009. Har själv alltid ogillat Norton, men deras nya program är faktiskt _mycket_ bättre än tidigare, morsans dator känns mycket rappare och det är ingen skillnad mot Nod32/Kaspersky.

Antar Symantec lyssnat på alla och gjort om det från början för att få det resurssnålt

Och det är detta nya Norton 2009 som är installerat på DV5-1190? Isf lägger jag planerna på hyllan att byta Norton mot AVG på min systers nya DV5-1190. Då får det räcka med att komplettera med några städprogram som Ad-aware, Spybot S&D och CCleaner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
Har du norton - avinstallera. Tänkte själv köpa denna dator och det första som behövs göras är ju definitivt att byta ut 32-bitars Vista mot en 64-bitarsversion. Inte bara för att byta system.. men också för att få bort 100% av all skit som HP lagt in såsom Norton.

Norton är ALDRIG bra för övrigt. Tar systemresurser och det är inte sällan man stöter på folk som har Norton vars datorer även är riktigt sega i själva desktopmiljön.

Bättre AV (kanske inte bäst, men när det kommer till att inte vara sämst iaf):
http://www.avast.com/

Kan säga att jag har nortobn 360 2.0 och där ökade minnet med 2% och cpu med 0%, det märks inget när man har norton igång...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Är det inte någon som vet något om ramen som nämndes i början av tråden? Alltså att det står att den har 4 GB, och om den använder hela eller bara 3 GB?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

32-bits = ej 4gb. Vista känner av att du har 4gb men allokerar bara 3.5 eller vad det är.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Antar du inte testat nya Norton 2009. Har själv alltid ogillat Norton, men deras nya program är faktiskt _mycket_ bättre än tidigare, morsans dator känns mycket rappare och det är ingen skillnad mot Nod32/Kaspersky.

Antar Symantec lyssnat på alla och gjort om det från början för att få det resurssnålt

Nej, jag såg bara Norton och då blev det format c: Visst, 2009 kanske är bättre.. men Nortons trovärdighet är så låg hos mig så att jag inte kommer att köra eller rekommendera det till någon i en ganska bra framtid.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Köpte också denna dator igår på PC city för 7990....riktigt fin dator design och så...allt vad jag har märkt går smidigt är fortfarande lite ovan med touchpaded men man vänjer sig säkert...En sak måste ja dock klaga på o de är batteritiden..riktigt usel..mitt håller kanske 1-2 timmar på vanligt surfande och skrivande...kanske jag som är kräsen men men...riktigt bra dator iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_sic
Köpte också denna dator igår på PC city för 7990....riktigt fin dator design och så...allt vad jag har märkt går smidigt är fortfarande lite ovan med touchpaded men man vänjer sig säkert...En sak måste ja dock klaga på o de är batteritiden..riktigt usel..mitt håller kanske 1-2 timmar på vanligt surfande och skrivande...kanske jag som är kräsen men men...riktigt bra dator iaf

Du får se till att optimera Vista lite så räcker batteriet mycket längre. Sök efter olika guider för att optmiera batteritiden.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Vista klassifiering Hp dv5-1190eo

Har själv en 1190eo, och idag när jag hade driftat igång en Msi GX720(tror jag) som iallafall även har ett Nvidia GF9600M GT med 512mb vram, så blev jag förvånad över är att den i Vistas klassifierings program får 5.9 resp 5.3 i grafik, då min Hp dv5 1190eo endast får 4.9 och 4.9 i grafik poäng. Korten är precis likadana och har samma mängd minne.
Därför undrar jag vad ni andra får för "vista poäng" på era 1190eo
(jag har dock inte hunnit jämföra datorerna i 3dMark för att se om det blir någon skildnad där)

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.