q6600 3.2 ghz vcore 1.5 fortfarande instabil. vad gör jag för fel?

Permalänk

q6600 3.2 ghz vcore 1.5 fortfarande instabil. vad gör jag för fel?

Halloj
Jag har följt överklocknings guiden här på sweklockers. jag tänkt att jag skulle köra pricessorn i 3.2 ghz, det gör jag nu med 1.5 vcore och då får jag error i prime 95 och den blir enligt core temp strax under 70 grader. Jag har läst att alla processorer är olika från fabrik gällande vcore. Någon som har nå tips på vad jag kan göra för att få den att gå stabilt med lägre vcore?

tack på förhand.

q6600

kylare. AC freezer pro 7

Chassi: antec 900

moderkort asus p5q deluxe

minnen. corsair TWIN2X4096-6400C5DHX

Permalänk
Medlem

Är din q66:a en B3 eller enG0? Vad har du för hastighet på minnena och hur mycket volt matar du dom med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Är din q66:a en B3 eller enG0? Vad har du för hastighet på minnena och hur mycket volt matar du dom med?

Det är en G0. minnernas memory frequenzy är just nu 713 mhz och 5-5-5-18
just nu kör jag 9 * 356 om jag sänker multipeln 8 och höjer fsb till 400 blir det strax över 800 mhz på minnerna. Volt står på auto vilket är 1.8v har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att du ska ge upp redan, men det är inget som säger att just din Q6600'a ska gå stabilt i 3.2 GHz oavsett inställningar. Klarar exemplaren 2.4 Ghz med hyfsad marginal så släpper ju Intel ut dom på marknaden (tar jag för givet iaf, varför kassera ex som funkar enligt deras spec). Jag har själv problem att få min stabilt över 3.2 GHz, men eftersom jag aldrig hade förväntat mig mer än ca 3 GHz så har jag aldrig försökt klämma ur mer.

Permalänk

hmm ja du kanske har en poäng där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Det är en G0. minnernas memory frequenzy är just nu 713 mhz och 5-5-5-18
just nu kör jag 9 * 356 om jag sänker multipeln 8 och höjer fsb till 400 blir det strax över 800 mhz på minnerna. Volt står på auto vilket är 1.8v har jag för mig.

Jag kör min G0 i 3.3 (365x9 med 1.35v) Så prova att sänka volten på prollen. Kan ju variera på olika exemplar. Sedan kan du ju prova att höja volten på minnena lite.

Permalänk

Körde min i 3.6. Måste varit en tur prolle, hade 1.376 i vcore och tempsen va 32-35 i idle och load 48-52

G0 + Minnena e samma som jag har nu

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en q66a.. hittade som fyndvara för en tusenlapp, kanske skulle hittas billigare på tradera. Har varit utan dator i två veckor nu så jag börjar få abstinensbesvär... och leveransen segar sig.

Till processorn kommer jag behöva bättre kylning. Duger en AC freezer 7, eller ska man offra 500 för en TR extreme 120??

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Körde min i 3.6. Måste varit en tur prolle, hade 1.376 i vcore och tempsen va 32-35 i idle och load 48-52

G0 + Minnena e samma som jag har nu

oj 1.376 har ju nästan jag i default vcore.

Permalänk

hade 1.350 i default

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Entusiast

Re: q6600 3.2 ghz vcore 1.5 fortfarande instabil. vad gör jag för fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shoemaker
Halloj
Jag har följt överklocknings guiden här på sweklockers. jag tänkt att jag skulle köra pricessorn i 3.2 ghz, det gör jag nu med 1.5 vcore och då får jag error i prime 95 och den blir enligt core temp strax under 70 grader. Jag har läst att alla processorer är olika från fabrik gällande vcore. Någon som har nå tips på vad jag kan göra för att få den att gå stabilt med lägre vcore?

tack på förhand.

q6600

kylare. AC freezer pro 7

Chassi: antec 900

moderkort asus p5q deluxe

minnen. corsair TWIN2X4096-6400C5DHX

Vet inte om du har höjt Nordbrygge spänningen och FSB spänningen. Höj ett par snäpp annars. Prova att höja minnesspänningen tll 2.0.

Har du gjort allt detta så har du iallafall helgraderat dig om några andra flaskhalsar.

Har själv en VID på 1.35 och det känns som om 1.5v för 3.2Ghz verkar lite högt.
Kör 1.65V för 3.6Ghz.

Du bör kanske överväga en bättre kylare, eller fetare fläktar på kylaren.

Permalänk
Medlem

Höjer inte nordbryggan spänning på minnen också? Det gör det för mig iaf, har dock annan mordekort. Innan i upptäckte det var datorn allt ostabil, minnen var varma och kördes på 2.7V. Ja, för er som undrar och vill klocka sina Reaper minne, de klarar 2,7V men är samtidigt mycket varma. Du vinner heller inte många mhz på det. Varje 0,1V efter 2,4V ger max 20mhz extra till dina minnen.

Hur som helt, ser att temp ligger för högt vid körning av Prime. skulle nästan tro att det orsaka instabilitet. Vad du ställer in för spänning i bios är oftast inte det riktiga som ges och ännu lägre blir det vid belastning, där ligger största skildnaden mellan bra och dålig OC moderkort. Ett bra kort kan ge lika mycket som ställs in i bios och bibehålla nästan samma under belastning. Kolla med CPU-Z vad du har för spänning i idle och load. Jag själv matar mig E6600 @ 3648mhz med 1,5875V i bios med det som ges av moderkortet är 1,552V idle och endast 1,525V load!

Ursäkta mig för snacket om minnen men det gav mig många problem vid klockning av datorn.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Höjer inte nordbryggan spänning på minnen också? Det gör det för mig iaf, har dock annan mordekort. Innan i upptäckte det var datorn allt ostabil, minnen var varma och kördes på 2.7V. Ja, för er som undrar och vill klocka sina Reaper minne, de klarar 2,7V men är samtidigt mycket varma. Du vinner heller inte många mhz på det. Varje 0,1V efter 2,4V ger max 20mhz extra till dina minnen.

Hur som helt, ser att temp ligger för högt vid körning av Prime. skulle nästan tro att det orsaka instabilitet. Vad du ställer in för spänning i bios är oftast inte det riktiga som ges och ännu lägre blir det vid belastning, där ligger största skildnaden mellan bra och dålig OC moderkort. Ett bra kort kan ge lika mycket som ställs in i bios och bibehålla nästan samma under belastning. Kolla med CPU-Z vad du har för spänning i idle och load. Jag själv matar mig E6600 @ 3648mhz med 1,5875V i bios med det som ges av moderkortet är 1,552V idle och endast 1,525V load!

Ursäkta mig för snacket om minnen men det gav mig många problem vid klockning av datorn.

Hmmm... Låter skumt det du säger. Om att spänningen på minnena höjs tillsammans med Nordbryggespänningen. Hade själv tidigare en p35 bräda som du.
Märkte inget då iallafall. Brukar kolla vilken spänning mina prylar får i BIOS under PC HEALTH eller vad f_n det nu heter. Har inte heller märkt någonting på min X38 bräda.

Mina råd var att jag ville hjälpa honom att få bort hans övriga flaskhalsar från systemet.

Skälet att jag rekomenderade en höjning av minnesspänningen är att jag har märkt att den rekomenderade spänningen inte duger till vid höga busshastigheter.
Tex SPD:s Jedec standard säger att det räcker med 1.8 volt för att köra med 800Mhz.

SPD räknar inte med att folk klockar

Vilken buss tror ni då att SPD vill att ni kör med?
Jo 266mhz kanske, eller kanske tom 333. Inte 400 iallfall. Det fanns inga brädor som kunde köra med 400mhz när SPD skapade standarden.

Jaha kontentan av detta pladdrande då. Jo! Mer belastning kräver mer kräm(volt).
Om du kör dina minnen i 800mhz DDR 1.8 volt så arbetar dem i 400mhz. Kör du oklockat så har du en buss på 266mhz (eller kanske 333mhz om du har en nyare cpu). Minnena arbetar i en snabbare hastighet än bussen och får vänta på bussen hela tiden. ---------->Dem blir aldrig fullt belastade, vilket kräver mindre spänning. Högre buss(400mhz) ger högre belastning, vilket kräver mer spänning.

Detta är något som jag själv kommit fram till. Det har fungerat för mig. Jag har aldrig kunnat komma upp i några höga hastigheter utan att höja minnesvolten, och detta har jag använt mig av på mina senaste brädor.

Jag tror också att han behöver få ner värmen på sin cpu. Det hjälper. Mindre värme leder till mindre resistans i kretsen, och då kan man köra med lägre volt.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Jag har beställt en q66a.. hittade som fyndvara för en tusenlapp, kanske skulle hittas billigare på tradera. Har varit utan dator i två veckor nu så jag börjar få abstinensbesvär... och leveransen segar sig.

Till processorn kommer jag behöva bättre kylning. Duger en AC freezer 7, eller ska man offra 500 för en TR extreme 120??

Jag hade satsat på en TRUE extreme 120 med en duktig fläkt eller 2.

Permalänk
Medlem

Har verkligen FSB med hur hög spänning på minnen att göra? Det visste jag inte=) Å andra sidan har jag alltid kört högre spänning på minnen än rekommenderad:Apacer PC6400 2x1gb@2,0V(rek. 1,8), OZC Reaper PC8500 2x2gb@2,25v(rek. 2,15v)

Jag hade satt nordbryggan på +0,2v och minnen +0,4v när jag köpte OZC och helt plötligt visade everest 2,7v på vDIMM. Kör nu på +0,1v nordbryggan +0,3v minnen och vDIMM ligger på 2,24-2,25v i everest.

Shoemaker:
Testa och klocka en sak i taget, hög FSB och sänk multi på CPU och minnen till eller under default, då vet du hur högt FSB du kan ha rent teoretiskt. Det blir alltid ett tiotals mhz lägre om du klockar upp CPU också. Kolla sedan vad dina minnen klarar av, håll dig så nära default på övriga som möjligt. när du har en åning om det maximala datorn klarar av är det bara och testa dig fram till det ultimata prestanda. Bara för att jag bytte minne tog det mig 1 vecka att få datorn stabil.:(

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Har verkligen FSB med hur hög spänning på minnen att göra? Det visste jag inte=) Å andra sidan har jag alltid kört högre spänning på minnen än rekommenderad:Apacer PC6400 2x1gb@2,0V(rek. 1,8), OZC Reaper PC8500 2x2gb@2,25v(rek. 2,15v)

Som sagt det är något jag kommit fram till själv.
Har aldrig kunnat få stabilitet med 1.8 volt på 800mhz DDR med 400FSB
Har dock fått datorn stabil med högre minnesspänning.

Prova själv att sänka till rekomenderad spänning.
Jag är väldigt nyfken hur det skulle gå för någon annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Jag hade satsat på en TRUE extreme 120 med en duktig fläkt eller 2.

sant, själv kommer jag inte över 3 ghz pga att den blir för varm..

läste i ett forum att de sista batcherna av q6600 (sedan sommaren typ) är betydligt sämre än de första g0.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Avstängd

Vad är det för skillnad mellan G0 och B3?

Visa signatur

Vista suger ***
Kör XP !

Permalänk
Medlem

G0 är en uppdaterad version av B3, bättre OC förmåga och sånt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kör just nu min Q6600 @ 3.2GHz med 1.42 som Vcore och den går stabilt nu och blir 47-49Grader efter 2H i Prime 95 Idlar på 35c.

Men det är ju väldigt olika från CPU till CPU, även om det är sama modell, en kompis har en q6600 G0 som jag men den klockar itne som min.

men bara att ah tålamod och pilla och testa allt, men som en talare sa. ta reda på den högsta Möjliga Teoretiska FSBn först.

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Som sagt det är något jag kommit fram till själv.
Har aldrig kunnat få stabilitet med 1.8 volt på 800mhz DDR med 400FSB
Har dock fått datorn stabil med högre minnesspänning.

Prova själv att sänka till rekomenderad spänning.
Jag är väldigt nyfken hur det skulle gå för någon annan.

För mig var det tvärtemot,jag kunde inte få min maskin att gå stabilt i 9x400 när mina dominator 8500 minnen låg på 1.8 default volt,men så fort jag drog upp till 2.1 som är epp standard på minnena för 533mhz så gick hela systemet kanon i 3600mhz med speedstep(EIST) aktiverat,jag diffar idag mellan 400x6=2400 till 400x9=3600 och det har funkat kanon sen dess,cpu volten ligger på 1.50volt men då kör jag vattenkylning med:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
För mig var det tvärtemot,jag kunde inte få min maskin att gå stabilt i 9x400 när mina dominator 8500 minnen låg på 1.8 default volt,men så fort jag drog upp till 2.1 som är epp standard på minnena för 533mhz så gick hela systemet kanon i 3600mhz med speedstep(EIST) aktiverat

Nästan alla PC8500 är ett överklockat PC6400, Intel och Nvidia-chip kan inte avläsa standar spänning hos minnen med högre klock än 400Mhz DDR automatiskt, därför blir default spänning hos PC8500 också på 1,8v när de körs på Intel/Nvidia chipset trots att det är fel. Läser du av CPU-Zs beskrivning på dina minnen är jag säker på att det står PC6400 och inte PC8500.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa intelburntest, går mycket snabbare än prime95 ca 30 min intelburntest=24 H prime95, men ni får hålla koll på tempen för intelburntest ökar cpun värmen rätt rejält;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag flashade bios till "Ket's bios" http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=200109
Och nu får jag upp processorn i 3,6GHz.