Problem med CrossFire mellan 2st HD 4850

Permalänk
Medlem

Problem med CrossFire mellan 2st HD 4850

LÖSTES GENOM ATT INSTALLERA Windows7, samt grafikdrivrutinerna version 8.12 anpassad för W7

Har just skaffat detta paket från komplett.se:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714

Allt fungerar klockrent - förutom att CrossFire inte går igång mellan grafikkorten.

Windows hittar två enheter, Catalyst hittar två enheter. MEN - detta syns under "Graphics Hardware" i Catalyst:

Citat:

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4800 Series
Device ID 9442
Vendor 1002

Subsystem ID E810
Subsystem Vendor ID 174B

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x8

BIOS Version 011.004.000.000
BIOS Part Number 11X-2E810ESA-07A
BIOS Date 2008/11/19

Memory Size 512 MB
Memory Type GDDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 993 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 59 GByte/s

Disabled Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Radeon HD 4800 Series
Device ID 9442
Vendor 1002

Subsystem ID E810
Subsystem Vendor ID 174B

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x8

BIOS Version 011.004.000.000
BIOS Part Number 11X-2E810ESA-07A
BIOS Date 2008/11/19

Memory Size 512 MB
Memory Type GDDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 993 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 59 GByte/s

Alltså står det andra kortet som "disabled". Varför fungerar det inte?

Jag har:
- satt CrossFire till "enabled" i Catalyst
- prövat med både 1 och 2 st CrossFire-bryggor mellan korten
- installerat senaste Catalyst (9.1), samt prövat flera äldre versioner
- letat i BIOS efter inställningar - men det enda som finns att ställa in är vilket av korten som ska vara primär bildskärms-kort (och där ställde jag självklart in samma kort som bildskärmen är inkopplad i)

Jag har också kört 3DMark06, och fått ca 12000 poäng.
Min brors dator, som har exakt samma moderkort och exakt likadant grafikkort (men bara ETT kort) får också ca 12000 poäng i sin benchmark.

Var ska man börja?

Visst kan det inte vara hårdvarufel - eftersom både Windows och Catalyst faktiskt hittar kortet?

Uppskattar hjälp ENORMT mycket Jag börjar bli smått frustrerad.

EDIT: Jag kör med XP Pro installerat och fullt uppdaterat!

Permalänk
Medlem

Hur har du satt CF-bryggan? Har man två kort ska bryggan sitta på dom inre kontakterna (närmast DVI-kontakterna).

Jag får runt 13k i 3dmark06 med ett kort, i CF får jag 20k. Så det är uppenbart att du inte får CF att funka... Enda gången jag haft problem var när bryggan satt på fel kontokter.

Visa signatur

CPU: E8400 3.0ghz @ 4.5ghz | V-Core: 1,408 | Kylare: Thermalright U120E | Moderkort: Asus P5Q-Deluxe | GPU: 2 PowerColor PCS HD-4850 CF | HDD: 2,25Tb Samsung Spinpoint F1 | PSU: Corsair VX 550W | RAM: 4GB PC2-8500 OCZ Reaper HPC @ | Samsung SyncMaster T240

Permalänk
Medlem

Jag har prövat alla varianter... Inre, yttre - båda.

Vilken version av Catalyst kör du? 9.1?

Jag avinstallerade just 9.1, och prövade 8.12 - men samma sak. Båda korten syns, men det står helt enkelt disabled istället för linked (som det väl borde stå?).

Permalänk
Medlem

För mig har det funkat hela tiden, från 8.7 - 9.1. Kör W7 nu och det funkar där med.

Det står linked när det fungerar och jag är ganska säker att CF är på direkt efter CCC installationen, crossfire är alltså ikryssad default med 2 kort.

Har du testat båda korten separat, alltså en i taget?

Visa signatur

CPU: E8400 3.0ghz @ 4.5ghz | V-Core: 1,408 | Kylare: Thermalright U120E | Moderkort: Asus P5Q-Deluxe | GPU: 2 PowerColor PCS HD-4850 CF | HDD: 2,25Tb Samsung Spinpoint F1 | PSU: Corsair VX 550W | RAM: 4GB PC2-8500 OCZ Reaper HPC @ | Samsung SyncMaster T240

Permalänk
Medlem

Jag har prövat båda korten separat - och de fungerar felfritt ensamstående.

Nu satte jag i båda två igen, men bytte plats på dem sen senast. Jag har rensat bort alla drivers med DriverCleaner - och installerat Catalyst 9.1 igen.

Samma sak händer - Catalyst listar kortet som disabled. Irriterande.

Om jag väljer "Show CrossFire status icon (where applicable) så får jag upp en logo i hörnet i exempelvis 3DMark06 - men båda korten verkar ju ändå inte användas.

Ska just uppdatera chipset-drivern igen, men börjar få slut på idéer. Någon som har andra idéer?

Permalänk
Medlem

ditt moderkort har ju en xtra PCIE_12V power connector, som du ska använda om du har två grafik kort, plugga ström dar så kanske det fungerar bättre

läs manualen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stomper
ditt moderkort har ju en xtra PCIE_12V power connector, som du ska använda om du har två grafik kort, plugga ström dar så kanske det fungerar bättre

läs manualen

Den är ipluggad. Kan det göra något att 12V-kabeln samtidigt är inpluggad till en fläkt på ett av de andra huvudena?

Manualen är läst ut-och-in... Korten sitter rätt, finns ingen BIOS-inställning som behandlar just CrossFire...

Men problemet är ju inte ström: kortet syns ju överallt. Men Catalyst vägrar sätta det i status "Linked". Visst ska det stå "Linked" även om man bara befinner sig i Windows skrivbordsmiljö - utan något annat igång?

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att installera om både 8.10, 8.11 och 8.12 - men ingen av dem får det andra grafikkortet att ställas till "linked".

Samtidigt kan jag kontrollera båda kortens fläkthastigheter, och i GPU-z står CrossFire som enabled!

Är det inte helt stört?

Permalänk
Medlem

Hur många poäng får du i vantage?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Kör XP, så inte prövat vantage. det funkar bara på vista va?

I 3DMark06 får jag ca 12000 +/- några hundra.

Permalänk

jag hade liknande problem med mina mkt simplare kort.
dock så stog det inte ens linked.

jag var på väg att installera vista eftersom ja trodde att de skulle hjälpa,
men av nån anledning plockade jag bort båda korten precis innan, och när jag satte tillbaka dem hoppade det plötsligt igång!

hela grejen var att jag satt o flummade och glömde trycka på en knapp för att börja windows vista installationen, men när xp startade så skickade CCC upp en ruta typ "want to enable CrossFire?" och man baa "yeeeeeeeez"

jag har oxå märkbar skillnad med båda linkade: maxxar t.ex. hyggligt nya spel som Tomb Raider Underworld och Test Drive Unlimited i 1280x1024 (de högsta som min 1800-tals tft går med på att köra)

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med att jag kör XP? Fungerar CrossFire bättre på typ Vista 64bit?

Permalänk
Medlem

PROBLEMET LÖST

Installerade Windows 7 64bit, samt Catalyst 8.12 anpassat för Win7.

Allt fungerar som en dans, redan från början. Antagligen dags att säga adjö till XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av makini
PROBLEMET LÖST

Installerade Windows 7 64bit, samt Catalyst 8.12 anpassat för Win7.

Allt fungerar som en dans, redan från början. Antagligen dags att säga adjö till XP

Testa 3D Mark vantage och se hur många poäng du får i gpu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

prövade vantage - mitt system fick totalt 9300 poäng.

min brors dator - med bara ett HD4850, men snäppet bättre CPU, fick 6900.

Låter det som mitt system fungerar korrekt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

prövade vantage - mitt system fick totalt 9300 poäng.

min brors dator - med bara ett HD4850, men snäppet bättre CPU, fick 6900.

Låter det som mitt system fungerar korrekt då?

Vad fick du för gpu poäng? Det är det som är intressant i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick nästan 10 000 i GPU. Låter det rimligt för att vara CrossFire?

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick nästan 10 000 i GPU. Låter det rimligt för att vara CrossFire?

Låter lite för lite, jag får 12000 drygt med mina 2 4850 oklockat.
Har du båda bryggorna i? (Inte för att det borde göra någon skillnad)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... Ska pröva med båda bryggorna.

Kan det bero på Windows 7?

Processor (phenom 9650) på bara 2,3Ghz?

Permalänk
Medlem

Jag försöker bumpa den här tråden lite och undrar om någon haft problem med att windows 7 tappar bort ett grafikkort ibland?

Ungefär hälften av gångerna jag bootar min dator så har jag två 4850 andra hälften bara ett.
Dom gångerna det bara är ett kort visas det bara ett kort i enhetshanteraren å bara ett kort i CCC.

Någon som har någon idé på vad det kan vara?

Mvh Simon