Permalänk
Medlem

Köpråd Mp3-spelare

Hej!

Har en N95 idag som jag använder istället för en mp3-spelare, det är bara det att batteriet tar slut så fort.
Ibland när jag har använt den har batteriet tagit slut så att jag inte kunnat lyssna, vissa tillfällen har jag inte haft tillgång till laddare.
Tänker därför skaffa en Mp3-spelare för slippa en urladdad telefon.

Mina krav är att den skall vara

-bra batteritid
-liten
-enkel att använda
-minst 8gb
-minst lika bra ljud som n95 helst bättre
-kosta helst under 1500 men kan sträcka mig till 2000

Vilken rekommenderar ni?
Kollat på Ipod nano 8gb, hur är den och hur är batteritiden på den?

Tack på förhand!

Permalänk

skulle nog tro att nanon är ett perfekt val för dig. Vet inte hur om det är ungefär samma på ipod touch som på nanon men på min touch så räcker mitt batteri i typ 5-6 dagar om jag lyssnar på musik varje dag. Du kan ju alltid googla på nanon så kan du läsa lite.

Permalänk
Inaktiv

iPod = iTunes = nej tack.

Permalänk

Vill du ha nåt med äckligt lång batteritid och ännu bättre ljud så är nåt från Cowon rätt för dig. Tex min D2:a (är nog inte rätt model för dig då den nog är lite för stor) har 60h speltid enligt specc och jag behöver typ aldrig ladda den. Sen har den ett otroligt skönt ljud och dessa 2 egenskaper har i princip alla Cowon-spelare. Däremot så har dom inte det bästa UI:et så det kanske inte är rätt ändå. Vill du ha lite reviewes på spelare så kan du gå in på anythingbutipod.com . Det är en väldigt bra sida så länge du inte letar efter en iPod

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Cowon iAUDIO 7, ca 60h batteritid, liten och fin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Cowon iAUDIO 7, ca 60h batteritid, liten och fin

Jajuste, det var den jag blanda annat tänkte på men kom inte ihåg vilken siffra det var efter iAUDIO.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråden lite då jag har liknande krav och är även sugen på en iaudio 7...

Är random funktionen bra på denna eller fastnar man bara i en loop på några få låtar som på alla andra spelare? (Som en parentes så söker jag även en mediespelare med samma krav till ubuntu, skicka ett PM om du har tips.)

Hur är SNR (Signal to Noise Ratio)? Jag lyssnar med lättdrivna lurar och på låg volym vilket betyder att jag brukar ha på lägsta volymen. Alla spelare jag testat har ett konstant brus vid så låga ljud nivåer, men hur är det med denna? Jag har bara hört bra saker om ljudkvaliteten men inget specifikt om hur det är vid låga nivåer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
iPod = iTunes = nej tack.

vad är det för fel på det?
har hört att man inte behöver itunes utan funkar med andra program också.
verkar vara ett bra alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Vill du ha nåt med äckligt lång batteritid och ännu bättre ljud så är nåt från Cowon rätt för dig. Tex min D2:a (är nog inte rätt model för dig då den nog är lite för stor) har 60h speltid enligt specc och jag behöver typ aldrig ladda den. Sen har den ett otroligt skönt ljud och dessa 2 egenskaper har i princip alla Cowon-spelare. Däremot så har dom inte det bästa UI:et så det kanske inte är rätt ändå. Vill du ha lite reviewes på spelare så kan du gå in på anythingbutipod.com . Det är en väldigt bra sida så länge du inte letar efter en iPod

Gick in på sidan och kollade på reviewen.
hittade de hår två bilderna över menyerna, ser väldigt krångligt ut
http://www.anythingbutipod.com/archives/images/cowon-iaudio-7...

stod även detta i reviewen:
Pros

* Sound Quality
* Powerful Amp
* Very Customizable sound settings
* Battery Life
* BBE
* Full of features
* Lots of Audio file support

Cons

* Unintuitive interface
* Overly sensitive touch interface
* Awkward Size - Too Thick
* WMA recording only
* On-the-Go playlists and bookmarks don’t work in ID3 Browsing Mode
* Weak FM reception
Utav de på plus är det är batteritiden och ljudet som spelar roll.Det är de två som lockar att köpa iaudio 7,behöver inte ha så många olika ljudformat att stödja, lyssnar mest på mp3 formatet.
vad är BBE?

Och utav minus så är det främst UI är krånglig och att det lätt att komma åt knappar när det inte är meningen. Detta gör mig osäker på om den är något att ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
skulle nog tro att nanon är ett perfekt val för dig. Vet inte hur om det är ungefär samma på ipod touch som på nanon men på min touch så räcker mitt batteri i typ 5-6 dagar om jag lyssnar på musik varje dag. Du kan ju alltid googla på nanon så kan du läsa lite.

kollade upp batteritiden mellan nano och touch, din touch har en batteritid på 36h medan nano ligger på 24h så det är en skillnad där.
24h timmar, hur lång skulle det räcka tro. touchen borde vara sluka mer batteri med skärmen och touchen, rätta mig om jag har fel.
isåfall borde det räcka med nanons batteritid.

någon som har nanon och har kollat om batteritiden stämmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sofia_l_
vad är det för fel på det?
har hört att man inte behöver itunes utan funkar med andra program också.
verkar vara ett bra alternativ.

Gick in på sidan och kollade på reviewen.
hittade de hår två bilderna över menyerna, ser väldigt krångligt ut

stod även detta i reviewen:
Pros

* Sound Quality
* Powerful Amp
* Very Customizable sound settings
* Battery Life
* BBE
* Full of features
* Lots of Audio file support

Cons

* Unintuitive interface
* Overly sensitive touch interface
* Awkward Size - Too Thick
* WMA recording only
* On-the-Go playlists and bookmarks don’t work in ID3 Browsing Mode
* Weak FM reception
Utav de på plus är det är batteritiden och ljudet som spelar roll.Det är de två som lockar att köpa iaudio 7,behöver inte ha så många olika ljudformat att stödja, lyssnar mest på mp3 formatet.
vad är BBE?

Och utav minus så är det främst UI är krånglig och att det lätt att komma åt knappar när det inte är meningen. Detta gör mig osäker på om den är något att ha.

Vad är skillnaden mellan nano och iaudio 7?
vilken är bäst om jag vill ha en enkel UI?

Permalänk
Medlem

Jag har googlat ganska mycket på iaudio 7, tjockleken är lite upp till var och en vad man tycker är bäst. Menyerna säga vara lite besvärliga i början men man vänjer sig vid dom. I stort sett alla verkar klaga på att touch knapparna är för känsliga även vid lägsta känslighet, så det är ett uppenbart problem...
Det finns en knapp för att låsa touch m.m ifall man har den i fickan, så det gäller bara att använda den.

Men just på ljud och batteri sidan så jag har inte sett några klagomål, enligt det jag läst så sägs det vara en av dom bästa spelarna om man räknar ljudkvalitet och batteritid, speciellt m.a.p priset.

Tror att BBE har något med artificiell ljudförbättring att göra, är inte alls säker men det är en gissning. Kan vara trevligt om man har mp3 filer med låg bitrate.

Ang nano vs iaudio, jag har aldrig testat iaudio men jag kan säga att jag inte kommer att återgå till ipod. Det är så otroligt mycket smidigare att bara kunna dra över låtat som till ett usb minne istället för att hålla på och bråka med annan mjukvara. Dessutom om du vill ha ljudkvalitet så sägs ipod inte leverera så mycket mer än snygg design

Permalänk
Medlem

nanon har såklart ett bättre UI, men tror faktiskt du lätt skulle kunna lära din UI.et på iaudio 7 rätt snabbt.

Att folk klagar på tjockleket förstår jag, men batteritiden är så mycket bättre, dessutom har den funnits i några år.

Kolla själv vad du prioriterar först, Batteritid? Ljudkvalité? enkelt UI?

Permalänk
Medlem

batteritid först och främst sedan ljudkvalitet och där efter storleken.
så det är alltså inte så svårt att lära sig iaudio 7?
vore isåfall iaudio 7 vara den bättre av dem?

Permalänk
Medlem

Köp Iaudio 7

Jag köpte en Iaudio 7 och kan säga att det är den bästa mp3 spelaren jag nånsin haft, tidigare var det U3:an (också Cowon), den har jag kvar som reserv.

Det där med att touchknapparna är känsliga, ja det är de i grundläget, men du kan själv ställa in känsligheten i 3 steg, och jag har hittat den inställning som passar mig.

60h batteritid, bäst ljud i klassen, funkar som USB minne etc. Det är bara att slå till!

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för iaudio7 nu. Kollar runt olika ställen där man kan köpa den.
Är de här bra att handla från? Har inte hört så mycket om dem.
http://www.mp3shop.se/iaudio-7-8gb-svart-rod/product_info.php...

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Iaudio 7 8GB i strax över en vecka nu och är faktiskt rejält nöjd. Efter senaste firmware (1.17) och mycket pillande har jag fått ljudet så som jag vill ha det. Det finns såpass många olika inställningsmöjligheter för ljudet så det är lätt att överdriva, BBE, Mach3, EQ, 3D surround, MP3 enhance, avancerad EQ-inställning (kvasiparametrisk, frekvens samt bandbredd bred till smal för 6 band).

Att UI skulle vara svårt håller jag inte med om, det är logiskt uppbyggt med huvudmeny samt submeny. Enkelt att lära sig om man håller på att pilla lite med spelaren. Däremot lämnar medföljande manual ingen information alls knappt, i princip värdelös.

Touchknapparna gör sitt jobb väl, ställ ner känsligheten bara från hög till normal eller låg. Och, använd hold när spelaren ligger i fickan. Det går även att ställa in så volym samt meny-knapparna fungerar i läge hold som fw/rew samt pause, mycket användbart.

Det enda jag inte gillar alls är den röda touchknappen (req). Den skulle gärna kunna omprogrammeras så att man får en användbar funktion av den, nu är den bara störande. Ett snabbt tryck under musiklyssning anger start på en loop, nästa tryck slutet, ett tryck till och då spelas loopen om och om igen. Helt meningslös funktion anser jag.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

bra att det går att ställa in känsligheten på touchknapparna.
är det enkelt att uppdatera firmware?

har hört detta, stämmer det?
Batteriladdningsfunktionen via USB-kontakt på dator var lite krånglig eftersom den endast gick igång efter aktivering av "Säker borttagning av maskinvara". Batteriladdningsfunktionen via USB-kontakt på dator fungerar INTE på dator med Windows Vista.

Permalänk
Medlem

För att uppdatera firmware: Tanka hem .zip-filen, packa upp, anslut spelaren via USB, lägg de två uppackade filerna i roten i spelaren, koppla från, starta upp spelaren. Den läser filerna och uppgraderar sig självt samt stänger av sig när det är klart.

Angående laddning via USB och Vista. Det finns en bugg som gör att även om man väljer att stoppa enheten i "Säker borttagning av maskinvara" så ser man ändå inte laddningsstatus, utan "USB connected" visas fortfarande. Det betyder inte att spelaren inte laddas, det gör den men man ser inte laddningsstatus som i Xp. Detta taget från diverse andra forum ska tilläggas.
Men laddas gör den, jag har precis kopplat från min och batteriet visade fullt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Har du uppdaterat programvaran på din n95:a?
Det går även att få plats med ett n95-2 batteri i det med lite våld.

Angående ljudet så blir det inte speciellt mycket bättre än vad n95 kan leverera. Visst, lite bättre kanske ljudet kan bli, men inte märkbart. Jag tippar på att ipod har sämre ljud än n95.

Visa signatur

Sonyericsson Oldschool..

Permalänk
Medlem

har nyaste programvaran på den. är det bra eller dåligt?
är inte n95-2 batteriet större än till n95-1?
är det stor skillnad i batteritid mellan dem?

hur kommer det sig att ljudet inte är mkt bättre? finns tester som gjorts mellan dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
För att uppdatera firmware: Tanka hem .zip-filen, packa upp, anslut spelaren via USB, lägg de två uppackade filerna i roten i spelaren, koppla från, starta upp spelaren. Den läser filerna och uppgraderar sig självt samt stänger av sig när det är klart.

Angående laddning via USB och Vista. Det finns en bugg som gör att även om man väljer att stoppa enheten i "Säker borttagning av maskinvara" så ser man ändå inte laddningsstatus, utan "USB connected" visas fortfarande. Det betyder inte att spelaren inte laddas, det gör den men man ser inte laddningsstatus som i Xp. Detta taget från diverse andra forum ska tilläggas.
Men laddas gör den, jag har precis kopplat från min och batteriet visade fullt.

vad bra, verkar enkelt. de borde komma ut med en ny firmware som fixar det så man slipper det problemet.
en fråga, säger den till när den är fulladdat eller hur vet man när det är fulladdat?

Permalänk
Medlem

Första gången jag laddade den sedan inköp idag. Jag upptäckte, av ren nyfikenhet att om man sätter datorn i viloläge medans spelaren är inkopplad går den automatiskt till ladd-status istället för USB-anslutning.
Så ja, ställ datorn i viloläge så visas det när batteriet är fulladdat.

Det borde komma en uppdatering i firmware, konstigt att det inte är gjort i senaste 1.17...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

är den är här laddaren något att ha?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

eller denna?
http://cdon.se/hemelektronik/champion_usb_laddare_230_v-%3Eus...

om jag ska ladda mp3n över natten vill jag inte ha datorn igång för jag sover nära datorn

Permalänk
Medlem

Det följer inte med någon laddare utom usb kabeln enligt vad jag läst. Däremot borde en sån här fungera ifall man inte vill ha datorn igång http://www.dustinhome.se/pd_5010094366.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QRikard
Det följer inte med någon laddare utom usb kabeln enligt vad jag läst. Däremot borde en sån här fungera ifall man inte vill ha datorn igång http://www.dustinhome.se/pd_5010094366.aspx

tack för tipset.
den verkar bra så en sådan blir det nog

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sandisk Sansa Fuze 8GB förra veckan. Valde mellan den och iAudio 7'an som också verkar trevlig. Fördelen med Fuze är att du kan köpa till minneskort (micro SDHC). Största som finns ute nu är på 16GB. Den är tunnare men lite bredare än iAudion.

Man lär sig den på typ två sekunder, snorenkel att hantera. Ljudet är riktigt trevligt, om man har lite vettiga lurar, och går att ställa in som man vill.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=306086

Bara ett tips innan du slår till.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Skippa iPod, alla apples mp3spelare använder sig av riktigt dåliga d/a-omvandlare som förstör basen i mp3-låtarna!

Jag rekommenderar iRiver!

Permalänk
Medlem

har beställt en iaudio 7, blev 16gb skillde inte så mycket i pris mellan 8gb och denna.
väntar på att den skall komma nu.

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad du tycker om den sen för jag är mycket sugen på att skaffa en också, måste bara hitta pengar först... Jag har också varit inne på 16gb modellen av exakt samma anledning
Vars köpte du den ifrån?

Permalänk
Medlem

Iphohe is tha shieet!!!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa