EU-rapport dömer The Pirate Bay

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidrobot
Vart ska det här sluta? Redan efter Napster borde de förstått att problemet bara flyttas till ett annat ställe eller hemsida.

Spotify liknande program är framtiden. Jag tycker inte om reklam pauser i musik eller film men många har säkert inget imot det. Annars betalar man en slant i månaden för reklamfritt.

måste tilllägga att jag har raderat nästan hela min musik avdelning på mina 2 TB pga Spotify.

Håller definitivt inte med dig, Spotify är komplett värdelöst om din uppkoppling råkar vara nere, och hur du hade tänkt fylla din mp3-spelare med Spotify får du gärna förklara. Man kan INTE i dagsläget eller ens under de närmaste åren utgå från att alla har en konstant fungerande uppkoppling.

Permalänk

Länge leve pirater!

Visa signatur

Acer Aspire 5930 G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
pa1983 är det verkligen du som skriver?
Tycker det är ovanligt dåliga meningsuppbyggnadsfel och stavfel ska vi inte prata om.
Låter som om ett 10-15 år yngre syskon kommit över ditt konto.

En som varit med sen 2002 borde veta att han är dyslexiker.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Som utvecklare så tycker jag inte speciellt bra om piratebay/warez men som privatperson finns det inget som i nuläget kan konkurrera med utbudet av piratkopierad underhållning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

aja är ändå så länge sen det kom nån film jag såg fram emot, om allt vad tv och internet försvann så skulle man få så mycket tid till annat roligt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid roligt att läsa när folk försöker bestämma över hur mycket artister eller skådespelare ska tjäna. Man kan nästan tro att hela Swec är fullt av kommunister som gillar det där med staten som bestämmer om löner och priser.
Vi har en marknadsekonomi där priset bestäms av efterfrågan. Senaste framsteg inom IT har gjort tillgången obegränsad vilket gör att hela systemet fallerar. Varför köpa något när man kan få en bättre vara gratis?
Samtidigt har vi lagar som ska skydda upphovsrätten men lagen har blivit frånkörd av tekniken - vilket alla är överens om. Därför måste något anpassas, antingen lagen eller tekniken.
Det är uppenbart att man istället för att införa restriktioner eller tekniska begränsningar vill statuera exempel genom att döma de stora elefanterna.
Och elefanterna är inte bara stora, de är även väldigt dumma. Istället för att spotta industrin i ansikten (jag syftar på korrespondenssidan på tpb) borde de ha gjort ett sken av att försöka lösa problemet.
Nu kommer deras korrespondens med olika upphovsrättshavare att bli ett bevis att de med uppsåt har låtit användare att utnyttja hemsidan för illegal filspridning.
Att ta google eller youtube som exempel är det mest idiotiska man kan göra. Om illegal material uppdagas och man kontaktar google/youtube så avlägsnas materialet/hänvisningen direkt - vilket inte är fallet med tpb. TPB har alltså sig själva att skylla på.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tänka mig att detta retar upp folk som brukar köpa film o musik att sluta att köpa.... Jag själv köper mer nu än vad jag gjorde förr...Men det kan ha med åldern att göra....En del musiker gillar stora trackers att sprida sin musik gratis, för de når mera människor...Får hoppas det inte drabbar de som verkligen ger sina verk gratis på nätet blir mindre hörda...

Permalänk
Medlem

Men skall inte vägverket dras inför rätta för att dem bygger vägar som drunkdrivers brukar?
Eller politiker som tar emot invandrare som begår brott inom sverige, eller politiker som jobbar inom partier som stödjer invandringen i större mängd?
Skall mödrar som föder brottslingar inte dömas för medhjälp också då?
Det finns gott om exempel som påvisar att detta med piratebay är dubbelmoral så att det skriker om det.

Dem laddar ju inte upp eller ner den skyddade hårdvaran, allt annat är långsökt skitsnack. Då är det mer kopparledningarna och fiberledningstillverkningarna som är medbrottslingar än att lägga upp en torrentfil.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

LÖNT ATT GNÄLLA SÅ MYCKET.

Läste på SF.se att film industrins hade rekord år med nämare 10 miljader som dom har fått in under det paserade året.

Men ändå ska dom sitta och lipa så mycket!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Konstigt uttalande i EU men han som skrev rapporten kommer nog få ganska mycket skit. Det är som sagt ett ganska stort hot mot demokratin och rättssamhället när politiker går och uttalar sig om pågående rättsfall. Den här typen av uttalanden dödar folks karriärer.

Ser verkligen fram emot rättegången då det enligt svensk lag blir väldigt svårt att döma TPB. Det är möjligt att man lättar upp på de krav som finns gällande medhjälp. Om detta görs så kommer många brottslingar få det knepigare i framtiden då de inte längre kan skylla ifrån sig. Att det ska till den här typen av brott för att ändra lagstiftningen kan dock tyckas lite komiskt.

Normalt sett så kan ingen dömas för medhjälp till ett brott om någon person inte dömts för det brott som någon ska ha hjälpt till med. För om ingen har dömts för själva brottet... ja då finns det ju ingenting att medhjälpa till. Så fungerar lagen och därför blir det kul att följa rättegången. Det är ungefär så TPBs försvar kommer att se ut.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Men skall inte vägverket dras inför rätta för att dem bygger vägar som drunkdrivers brukar?
Eller politiker som tar emot invandrare som begår brott inom sverige, eller politiker som jobbar inom partier som stödjer invandringen i större mängd?
Skall mödrar som föder brottslingar inte dömas för medhjälp också då?
Det finns gott om exempel som påvisar att detta med piratebay är dubbelmoral så att det skriker om det.

Dem laddar ju inte upp eller ner den skyddade hårdvaran, allt annat är långsökt skitsnack. Då är det mer kopparledningarna och fiberledningstillverkningarna som är medbrottslingar än att lägga upp en torrentfil.

Allt handlar om uppsåt!
Ingen av dina (oerhörd osammanhängande) exempel gäller. TPB vet vad deras hemsida används för, de blir påpekade hela tiden men likförbannat så ignorerar de alla varningssignaler. Istället använder de sig utav väldigt provocerande attityd. Och helt plötsligt blir alla förvånade över att industrin ser rött på TPB...

Permalänk
Medlem

Skulle dom få bukt med den illegala fildelningen så kommer iallafall inte jag att köpa mer film/musik för det om det fortsätter som det gör nu.

Ett sätt att stoppa fildelningen skulle kunna vara att ha världspremiär på bio jämt och sedan någon månad senare ett släpp på dvd/bluray världen över och till bättre priser än vad det är idag.

Som det är nu så måste man vänta väldigt länge på att filmerna ska komma till butikerna och tankar då hellre eftersom de kommer ut väldigt mycket fortare på nätet.

Detta skulle iallafall få mig att köpa mer.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
pa1983 är det verkligen du som skriver?
Tycker det är ovanligt dåliga meningsuppbyggnadsfel och stavfel ska vi inte prata om.
Låter som om ett 10-15 år yngre syskon kommit över ditt konto.

va det allt du hade att säga om inlägget.
fan va ful

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Sluta sluddra i nattmössan. En politker av flera tusen... och du antar att alla är likadana.

....och det är ju väldigt troligt att han ensam har tagit fram denna rapport? Svar, nej!
Dessutom är ju bara detta ett exempel av många där lobbyister lyckas lite väl bra med att få med sig EU-politiker. Det börjar mer och mer likna USA, där lobbyisterna är de som i praktiken styr.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tror att filmindustrin kärnar på att fler människor ser på film. Detta gör att man hänger med och vet vilka filmer som kommer och då kan man planera så att man hinner se filmerna på bio.

Själv så har mitt biokonto ökat flera 100% sen jag började titta på film via datorn.

När det gäller musik så är det bara och se fakta hur stor är sannolikheten att man hinner köpa en biljett till en konsert? Alla större artister säljer slut sina event på mindre än 1h.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag önskar EU ett riktigt gott och välmenat Lycka Till, för om dom ska få bort alla fildelningssidor från nätet som kommer de inte bara att behövas en väldig massa tid och motivation, utan även ett mirakel skapat av Gud (om han nu finns annars är EU helt körda). När dom endå är igång, varför inte rensa bort all porr vilket ger oss ungefär 5% kvar av internets totala storlek.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liemann
vad skulle man annars göra me länkarna? Skriva ut dem på A4 å torka sig i arslet

HAHAHAHAHA.... ahhh roligt.

Permalänk
Medlem

Tragiskt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

låt dom stoppa alla öppna fildelningssidor så kanske dom lugnar ner sig ett tag,

musikindustrin har gått i rätt riktning i och med spotify, bara film branchen som måste bättra sig. Filmerna kommer ju ofta ut på nätet flera månader innan dom ens kommer på bio. Släpp filmerna snabbare än piraterna så km troligtvis fler folk köpa.

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Avstängd

Rapporten hade nog sett väldigt annorlunda ut om det inte vore för lobbyister.

P.S, Sverige borde lämna EU.

Permalänk
Medlem

EU suger, hoppas vi en dag lämnar skiten..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Låt Judge Judy bestämma!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slasse
HA! Det hade varit något. Hon hade betat av rättegången på 50 minuter haft reklam fyra gånger och ändå haft ett vettigt domslut.

hahaha så sant

va underbart de hade varit å se det! ^^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae

musikindustrin har gått i rätt riktning i och med spotify, bara film branchen som måste bättra sig.

Ja man kan tro det, men sen ändrade dom sig och tog bort en massa musik

Vore intressant att se om dom nu lyckas stoppa alla torrentsidor, o sen hux flux så växer inte försäljningen alls , då kanske dom inser att Lisa 12 år inte skulle köpt 1200 låtar eller att pappa Hans skulle köpt 300 filmer på en månad..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Jag önskar EU ett riktigt gott och välmenat Lycka Till, för om dom ska få bort alla fildelningssidor från nätet som kommer de inte bara att behövas en väldig massa tid och motivation, utan även ett mirakel skapat av Gud (om han nu finns annars är EU helt körda). När dom endå är igång, varför inte rensa bort all porr vilket ger oss ungefär 5% kvar av internets totala storlek.

Håller helt med dig. Man kan inte kontrollera internet, du kanske kan få bort de främsta fildelningssidorna men som underground verksamhet kommer de antagligen alltid att ligga kvar.

Och jag tror det blir mer än 5% kvar men du skulle nog kunna vara skrämmande nära sanningen...

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Hmmm,det kan ju faktiskt tänkas att det blir fler snattare istället ?Fast det e ju kanske bättre för då e det ju bara affärer som kursar,och inte stora musik o filmbolag?

Permalänk
Medlem

Dom byter ju böcker med varan på nätet. Köper alla en film var av 10000 pers och alla postar runt dom te varan och gör kopior så blirt ju kanska billigt pär ex med oavset om internet nästan dör eller ej så kommer piratkopiering leva vidare så länge lagligt är svindyrt och omständigt.

Permalänk
Medlem

Hehe, pågår nog mycket fiffel bakom stängda dörrar kring den här rättegången.

Och för att bli av med illegal fildelning på Internet måste de antingen införa extrema restriktioner som skulle förstöra hela anledningen till att Internet är så fantastiskt, eller helt enkelt lägga ned hela Internet.

Permalänk
Medlem

Judge Dredd citat: "I am the law".
Låter det va sagt så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Är det ju inte. Du laddar ner en torrent från Piratebay som gör så att du kopplar upp dig med 1000-tals andra personer.

Helt klart är det medhjälp, men om de ska dömas till det är jag tveksam om. Då dem inte har någon tillgång till det själva olagliga. Men visst de kanske ska få ett straff, men de är inte skyldiga upphovsmännen ett rött öre, då det är "vanliga personer" som laddar ner det "olagliga". Varför dem ska betala saker som andra laddar ner, ja det är en ren gåta för mig...

@Kiruna

vad snackar du om det står ju klart o tydligt "LADDA NER" på TPB. Vad naiv du är ^^

Nja, grejen är ju att man kan lägga upp vad som helst på TPB. Det finns mängder med torrents som inte innehåller upphovsrättsskyddat material. Och google direktlänkar till torrents.

Permalänk
Inaktiv

.