Fem processorkylare till Intel Core i7

Permalänk
Melding Plague

Fem processorkylare till Intel Core i7

De flesta nöjer sig inte med standardkylning om de vill syssla med överklockning. När det dessutom gäller strömslukande processorer som Core i7 behövs det rejäla doningar för att hålla temperaturerna i schack. SweClockers har fem stycken processorkylare för Core i7 på testbänken som ställs mot varandra i ljud- och temperaturjämförelser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ser nice ut

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Gött att man fortfarande hänger med i toppen med sin TRUE, måste vara bästa köpet någonsin för den kommer hänga med i många år

Inte många delar i datorn som gör det ^^

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis Noctua NH-U12P igår.
Ett jäkla jobb att installera skiten eftersom jag var tvungen att plocka ur moderkortet osv.
Men det var det värt. Jämfört med standard-kylaren så får jag cirka 20 - 30 grader lägre temp på CPU'n nu

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

[b]Istället för att använda kylarnas egna kylpasta användes en referens i form av Noctuas NT-H1. Fördelen med denna är att den har en extremt kort kureringstid, vilket gör att den inte behöver brännas in före testerna. Den sprids även väldigt bra under tryck vilket gör appliceringen enklare.[b]

Bevisar att era testare inte är professionella. Man endast fylla ojämnheter i processorn och undvika kylpasta. Man fyller ojämnheterna för att kylpastan överför värme bättre än luft. Kylpastan har sämre ledningsförmåga än metallen och därför skulle jag inte lita ett skit på detta testet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant test. Zalmans marknadsavdelning får nog tänka om lite. Synd att inte NF-P12 är en PWM-fläkt, känns lite omodernt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Man endast fylla ojämnheter i processorn och undvika kylpasta. Man fyller ojämnheterna för att kylpastan överför värme bättre än luft.

Vad i det du citerar från testet motsäger ovanstående?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Bevisar att era testare inte är professionella. Man endast fylla ojämnheter i processorn och undvika kylpasta. Man fyller ojämnheterna för att kylpastan överför värme bättre än luft. Kylpastan har sämre ledningsförmåga än metallen och därför skulle jag inte lita ett skit på detta testet.

Är det någon som förstår ovan inlägg?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test, fint att se TRUE ligga i topp ännu. Men Noctuan är väl ändå rätt prisvärd, man får ju med en fläkt också. Men den Noctuan som är ny för s1366 är ju sjukt overpriced även fast den kommer med 2 fläktar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med Noctua 1366.
Synd den inte går att installera horisontalt på asus rampage II extreme bara.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Har också en NH-U12P. Hur bra som helst.

Permalänk

Härligt att se att Noctua hänger med TRUE...
''sjukt overpriced'' är väll att ta i, mindre krångel och en fläkt värd ca 200:- för en extra hundring är inte så farligt...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

Känns alltid som julafton när swec levererar ett test av processorkylare, trots att jag numera använder mig av vattenkylning så är det alltid kul att hålla sig uppdaterad på luftkylningsfronten.

Många + för bra utförd recention.

Permalänk
Medlem

Ganska värdelöst ljudnivå-test med fläktstyrning då andra faktor i eller utanför rummet låter så mycket så att ljud nivån på fläktarna inte går att mäta då bakgrundsljudet ligger för högt.

Permalänk
Medlem

NH-U12P är en otroligt bra kylare, använder båda fläktarna för bra kylning och i mitt varma rum så ligger den på ca 35 grader idle och som i testet ca 68 grader på full load, detta vid 3,5Ghz.
kör med båda fläktarna på ~900RPM konstant.

nu till att fixa 4870x2 's jetmotor.

Permalänk
Inaktiv

Även jag har en NH-U12P 1366 , men jag fick med 2 fläktar samt monterings kittet till i7, allt i samma box ifrån Inet.
Och allt i en box/artikel när jag beställde

Sen vad dom skriver i sin artikel ang 1 fläkt och att dom fick vänta på monteringskittet förstår jag mig inte på.

Gör om , gör rätt

// André

Permalänk

Förutom att bakgrundsljudet låg på vad var det 35 (!!!) dB så var det en riktigt bra recension. Tycker alla recensioner ska vara som denna. Men 35dB? wtf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Förutom att bakgrundsljudet låg på vad var det 35 (!!!) dB så var det en riktigt bra recension. Tycker alla recensioner ska vara som denna. Men 35dB? wtf?

Tycker du 35 dB är mycket är det dags att korrigera dina preferenser.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Perfekt, ska just köpa ny fläkt (och nytt chassi, det gamla är för litet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Även jag har en NH-U12P 1366 , men jag fick med 2 fläktar samt monterings kittet till i7, allt i samma box ifrån Inet.
Och allt i en box/artikel när jag beställde

Sen vad dom skriver i sin artikel ang 1 fläkt och att dom fick vänta på monteringskittet förstår jag mig inte på.

Gör om , gör rätt

Du har köpt en Noctua NH-U12P SE1366, och inte en Noctua NH-U12P som de testade. Recensionen nämnde att det fanns en NH-U12P SE1366 så man slipper beställa extragrejerna men den kostar faktiskt mer än NH-U12P.

Läs om, läs rätt.

Se:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392492

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Även jag har en NH-U12P 1366 , men jag fick med 2 fläktar samt monterings kittet till i7, allt i samma box ifrån Inet.
Och allt i en box/artikel när jag beställde

Sen vad dom skriver i sin artikel ang 1 fläkt och att dom fick vänta på monteringskittet förstår jag mig inte på.

Gör om , gör rätt

// André

NH-U12P 1366 är en helt annat SKU och finns inte med i denna recensionen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tycker du 35 dB är mycket är det dags att korrigera dina preferenser.

35dB är inte mycket men det är för mycket i detta sammanhanget då fläktarna som ska mätas ligger under.

Permalänk

Är riktigt nöjd med Noctuan på min i7. Sänkte tempen med runt 10-25 grader beroende på belastning, och den är satans tyst också.
Den är ju utan tvekan den bästa kylaren om man tittar på helheten.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
35dB är inte mycket men det är för mycket i detta sammanhanget då fläktarna som ska mätas ligger under.

"Sex av de sju kylarna var så pass tysta att de knappt var hörbara från en halvmeters avstånd."

Alltså var fläktarna fortfarande hörbara trots bakgrundsljudet. Nu vet vi inte var eller hur testpersonen bor, men det kan vara svårt att övertyga hyresvärden om att stänga av ventilationen i huset för att man ska utföra några ljudmätningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

bara jag som reagerar på standardkylaren, 88 grader wtf ?! tycker att det känns farligt om det närmar sig 60

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tycker du 35 dB är mycket är det dags att korrigera dina preferenser.

Det är inte lite heller för det här sammanhanget, en Nexus på 12v avger 22dB@1m som jämförelse.

Förstår inte varför ni envisas med att spela in från 30cm avstånd, och en subjektiv uppfattning sidan om hade varit bra.

Bra test annars:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Bevisar att era testare inte är professionella. Man endast fylla ojämnheter i processorn och undvika kylpasta. Man fyller ojämnheterna för att kylpastan överför värme bättre än luft. Kylpastan har sämre ledningsförmåga än metallen och därför skulle jag inte lita ett skit på detta testet.

Är det inte lite lustigt att det vid såna här tester "alltid" är någon som är bror duktig och minnsan vet absolut bäst hur man utför testerna, eller hur man inte utför testerna!

Du kan sova lungt, jag tror faktiskt att dom vet vad dom gör!

Annars riktigt kul å se att Noctuan presterar så bra på 1366, speciellt då jag fick hem min UD5 för ett par dagar sen. Beställde ett mounting kit till min U12P från Noctua (gratis), det tog ca: 4-5 dagar att få hem det f.o.m att jag beställt det, alltså riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med min Noctua 1366. Fläktarna går i 1000 RPM och hörs inte ens och ändå går CPUn (920 @ 3.2) aldrig över 55 grader.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Bilderna var något högre än sweklockers standard, det var kul att se förutom att ISO såg ut att ha glömts på högsta på några bilder.

Språket var illa nog det sämsta jag hittat på era artiklar som alltid ligger på toppklass. Alltså inte botten utan bara mindre bra då jag fastnade hela tiden i texten på grund av konstiga formuleringar och ord som kändes långt ifrån "integrerade". Sedan ett inslag av subjektiva åsikter angående köp i slutsatsen hör absolut inte hit.

Men annars bra test!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Känns inte roligt om man sitter på ett I7 system och måste vänta/köpa till monteringssatsen. de andra kylarna verkade inte var amycekt att ha.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel måste jag säga.
Jag är glad att jag valde NH-U12P till mitt Core 2 system som jag kör nu.
Jag måste bara påpeka en sak med Mugen 2, eftersom det är stålclips precis som på NH-U12P, kan man inte göra samma trick och sätta fläkten lite längre upp, och därmed få plats med den på samma sida som minnena?
Bild på noctuas sida: http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&products_id=14...