Datorn VÄGRAR starta med SATA-disken i kopplad!

Permalänk

Datorn VÄGRAR starta med SATA-disken i kopplad!

Hej!

Ska fatta mig kort men ändå förklarande. Min dator vägrar starta med en SATA-disk i kopplad, men fungerar perfekt med en IDE.
Datorn startar även om man bara har anslutningskabeln mellan moderkort och hårddisk i kopplad i SATA-disken, men stoppar man i strömsladden och startar upp den så stannar den vid menyn med BOOT, BIOS etc, den laddar aldrig operativsystemet.

Jag har provat med en gammal SATA-disk, som är ca. 3 år gammal, plus en sprillans ny WD 3200 AAKS SATA II - 320 GB, men ingen lycka.

Jag måste verkligen få igång min SATA-disk, eftersom IDE-disken är en polares som jag fått låna tills vidare.

Lite fakta om mina komponenter följer, behövs mer så säg bara till!

Moderkort - MS 7168
Hårddisk - Western Digital 3200 AAKS SATA II med 320 GB lagringsutrymme. (Den som inte går igång)
Hårddisk - Polarens IDE på 160 GB, fungerar utmärkt!
Nätagg på 250W.

Behöver ni veta något mer?

Så, någon där ute som sitter på några hemliga tjuvknep som skulle kunna få klockan att slå igen? Tack på förhand!

// MVH HajdeN

Permalänk
Medlem

Dumma gamla moderkort säger jag.

Har samma problem men har i princip get upp eftersom det bara är min gamla reserv dator som jag har backup på. Det längsta jag kom var bara SATA enheter (Har ej SATA CD/DVD så det) eller bara IDE enheter (hårdiskar, CD, DVD).

Då gick jag in i bios och hittade ett ställe där man kunde välja mellan:
PATA (IDE)
SATA
SATA+PATA
Och lite andra inställningar som behövdes ställas in där.

Inte hjälpte det att uppdatera bios till den senaste som de släppte innan de slutade och nollställa bios otaliga gånger. Dumma moderkort som inte fattar att när man väljer SATA + PATA (IDE) Så ska båda funka samtidigt oavsett om SATA hårddisken är en Seagate, Western digital osv.

Jag vet att det är där man ska ställa in i bios för vi fick det att funka på någon annans datorn efter att vi satt och svor i någon halv timme.

Edit:
Om de syns i bios och det fortfarande är samma fel och du har en märkes dator är felet någon annanstans (tillverkarens Windows skiva).

Permalänk
Medlem

testa byt sata kabel ..

Permalänk

Pampo, tackar! Men saken är den att med min SATA-disk i kopplad kommer jag inte åt BIOS (?)

Stomper, grejen är den att det fungerat med SATA-diskar tidigare, den gamla disken har alltid suttit i min dator. Plötsligt en dag fungerade den inte, och jag har prövat bytt SATA-kablar etc, utan framgång..