Permalänk
Medlem

Hur ska ljudet kopplas?!

Jag har ett nForce 4 moderkort och ska koppla ljudet som jag kopplade ur av någon konstig anledning.

Piggarna ser ut följande från vänster: :::.:

Hur jag en kopplar funkar enbart ena högtalaren/hörluren och micen funkar hela tiden. Det är ett integrerat ljudkort.

Följande sladdar ska kopplas:
* Ground
* Mic-in
* Mic-PWR
* Ret-R
* R-Out
* Ret-L
* L-Out

Någon som vet var man annars kan hitta någon manual eller liknande då min inte står någonting angående ljudet.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi inte riktigt har all information så antar jag att du vill veta hur du ska koppla ihop chassits frontpanel för ljud med moderkortet.

Vissa chassin har en kontakt som endast kan kopplas på ett sätt, om så inte är fallet så har de små svarta kontakterna en liten pil infasad i plasten, kontakten denna pil pekar på skall gå till signalen och den utan pil ska gå mot jorden (Ground).

Hoppas det hjälper.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

milkacid:
Jag antar att sladdarna är kopplade till chassits frontpanel då sladdarna ser ut att vara det.

Förstår dock inte riktigt hur du menar med pilarna. Hittar tyvärr inga pilar på någon av dom men för att gå mer detaljrikt så är det två sladdar som har 4 svarta kontakter respektive 3.

Den med 4 har: Ground, Mic-PWR, Mic-In och RET-R
Den med 3 har: RET-L, L-Out och R-Out

Hoppas du förstog bättre och uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort och chassi du har?
Det kan vara svårt att se pilarna om ljuset är lite dimmat, eller så är det så att dessa pilar inte finns utmarkerade på just dessa kontakter (det är inte omöjligt att så är fallet).

Men återkomma med moderkort och chassi så kan jag nog hjälpa dig lite mera.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

Det är ett nForce 4x moderkort med Realtek AC97 integrerat ljudkort.

Chassit är ett Arctic Cooling chassi: http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=24_412...

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se,
kontakten på moderkortet ser ut enligt :::.:

Om vi numrerar pinnarna nerifrån och upp från vänster så skall chassit anslutas enligt

1. Mic IN
2. Jord
3. REF
4. Mic PWR
5. R-out
6. Ret-R
7. reserved
8. no pin
9. L-out
10. L-out

Nu vet jag dock inte om dina kontakter är avlånga eller fyrkantiga men med listan ovan så borde du kunna få till det!

Hoppas det hjälper

//milkacid

Permalänk
Medlem

milkacid! jag bugar och bockar för att du lagt ner tid och hjälpt mig med mitt problem! Tack, tack och åter tack!