Gbit switch och nics men ändå hastigheter på bara 9MB/s

Permalänk
Medlem

Gbit switch och nics men ändå hastigheter på bara 9MB/s

Köpte igår en D-Link green ethernet 5 ports switch och tänkte att jag skulle kunna nyttja mina gbit nätverkskort som sitter i min WS och server. Kopplade samman allt och blev tråkigt nog besviken. Jag låg fortfarande och nötte på knappa 10MB/s. Min WS kör Vista och min server kör Ubuntu server. Jag har prövat över både samba och ftp.

Kan det vara att trafiken tar en omväg via min bredbandsrouter och att detta gör att hastigheten inte blir högre eller kan det vara att kablarna måste bytas mot exempelvis cat6 kablar?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Vad får du för resultat med iperf?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha Cat6. kablar för att uppnå gigabit-hastighet, med Cat5. kommer du bara upp i 100mbit.

Permalänk
Medlem

Cat5e klarar Gbit. I alla fall hastigheter långt över 9MB/s.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Du måste ju ha Cat6. kablar för att uppnå gigabit-hastighet, med Cat5. kommer du bara upp i 100mbit.

Det räcker med Cat5e för gigabit.

Har du kopplat switchen till routern och datorerna till switchen alltså? Vad händer om du kopplar ut routern, går det snabbare då? Det finns ju inställningar i OSet där man kan begränsa nätverkshastigheten, men som default är det väl någon sorts autosensing.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Skönt att det är fler som har problem Jag har exakt likadan tråd.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Jag ska testa iperf när jag installerat om min server. Ubuntu med FreeNX är för brutalt för det jag ska använda den till. Nu ska jag köra server utan wm och endast använda ftp, samba och rtorrent. Ska även se efter vad min WS använder, om denkör på routerns 100mbit eller om den kör switchens 1000mbit. Som någon nämde, jag har en sladd från router till switch och till switchen är servern och min dator kopplade.

Permalänk
Medlem

Du lyssnar inte på musik när du testar överföra då ?

Vista låser ju nicet till 100mbit när ljudkortet används...

Permalänk

Testa ställa upp ramstorleken till 9000 bytes

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Du lyssnar inte på musik när du testar överföra då ?

Vista låser ju nicet till 100mbit när ljudkortet används...

Haha, vad är det för påhitt? Vad ska det vara bra för? Ska börja installera Ubuntu server snart igen, ska bara hitta guiden för textbaserad installation av truecrypt. ^_^

Permalänk
Medlem

Ben_Dover att ställa om ramstorleken till 9000bytes kommer inte att fungera då vanliga nätverkskort inte klarar av sk. jumboframes.

Benkaboy, kollar arpen på din datorn och se om ip-adressen är kopplad till serverns macadress! Om inte så kan det vara en idé att lägga in en statisk arp entry, det kan eventuellt fungera.

Annars kan det ju vara operativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Haha, vad är det för påhitt? Vad ska det vara bra för? Ska börja installera Ubuntu server snart igen, ska bara hitta guiden för textbaserad installation av truecrypt. ^_^

För att musiken inte ska hacka när man lyssnar på de över nätverket. Går att stänga av dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Ben_Dover att ställa om ramstorleken till 9000bytes kommer inte att fungera då vanliga nätverkskort inte klarar av sk. jumboframes.

Benkaboy, kollar arpen på din datorn och se om ip-adressen är kopplad till serverns macadress! Om inte så kan det vara en idé att lägga in en statisk arp entry, det kan eventuellt fungera.

Annars kan det ju vara operativet.

De flesta gbit kort stödjer jumbo frames, även alla integrerade jag haft.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om routern endast klarar 100mbit och signalen måste gå därigenom är det inte så konstigt att du får låga hastigheter.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ordning på Ubuntu server och prövade via ftp och nu landade jag på mellan 20-25MB/s. Vad för tweaks kan jag göra för att få det att eventuellt gå snabbare? Ska annars införskaffa cat6 kablar tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Nu har jag fått ordning på Ubuntu server och prövade via ftp och nu landade jag på mellan 20-25MB/s. Vad för tweaks kan jag göra för att få det att eventuellt gå snabbare? Ska annars införskaffa cat6 kablar tror jag.

Min tweakade (kopierade rakt av från nån guide ) tcp stack:

## increase TCP max buffer size setable using setsockopt() net.core.rmem_max = 16777216 net.core.wmem_max = 16777216 ## increase Linux autotuning TCP buffer limits ## min, default, and max number of bytes to use ## set max to at least 4MB, or higher if you use very high BDP paths net.ipv4.tcp_rmem = 4096 87380 16777216 net.ipv4.tcp_wmem = 4096 65536 16777216 ## don't cache ssthresh from previous connection net.ipv4.tcp_no_metrics_save = 1 net.ipv4.tcp_moderate_rcvbuf = 1 ## recommended to increase this for 1000 BT or higher net.core.netdev_max_backlog = 2500 ## for 10 GigE, use this, uncomment below ## net.core.netdev_max_backlog = 30000 ## Turn off timestamps if you're on a gigabit or very busy network ## Having it off is one less thing the IP stack needs to work on net.ipv4.tcp_timestamps = 0 ## disable tcp selective acknowledgements. net.ipv4.tcp_sack = 0 ##enable window scaling net.ipv4.tcp_window_scaling = 1

Bara att kopiera in i /etc/sysctl.conf och köra sysctl -p.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
För att musiken inte ska hacka när man lyssnar på de över nätverket. Går att stänga av dock.

De flesta gbit kort stödjer jumbo frames, även alla integrerade jag haft.

Hur stänger man av det? Har det problemet själv.
Jag som trodde det var dåliga drivrutiner som gjorde att nätverket vart toksegt såfort man hade musik på..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Hur stänger man av det? Har det problemet själv.
Jag som trodde det var dåliga drivrutiner som gjorde att nätverket vart toksegt såfort man hade musik på..

Off -- "netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
On -- "netsh interface tcp set global autotuninglevel=enabled

Om jag minns rätt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har sprungit på lite problem. När jag kör igång Transmission med aktiva torrents verkar det som att linuxmaskinen rättar sig efter routerns hastighet istället för switchen. När jag tar något via ftp'n dör hastigheten uppströms i transmission och ftp'n kämpar i runda 9MB/s. Sedan när filen är överförd från servern till min dator återfår transmission sin uppströmshastighet. Vad gör jag åt detta tro?

jag vet inte om denna kan vara till någon hjälp?

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1xxxx6:d7 inet addr:xx.xxx.xx.xx Bcast:xx.xxx.xx.xx Mask:xxx.xxx.xxx.0 inet6 addr: fe80::21e:8cff:fecf:76d7/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:5795358 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:4406873 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:1 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:2457263945 (2.4 GB) TX bytes:2210191332 (2.2 GB) lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:250 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:250 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:17964 (17.9 KB) TX bytes:17964 (17.9 KB)