Permalänk
Medlem

CPU fläkt till Q6600?

Funderar på att inskaffa CPU fläkt till en Q6600 med P182 chassi

Funderat på Cooler Master V8, Gemini eller Noc nånting

Tänkte byta org fläkten direkt

Vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Alla tre som du nämnde är bra val, har du stock kylaren och vill överklocka så rekommenderas att köpa en kylare.Dom brukar vara tystare också än stock kylaren, du har även "Thermalright" och "Zalman" som är bra märken.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma...

Permalänk
Medlem

Zalman-kylaren presterar dock ganska kasst jämfört med andra towerkylare, samt att den är åldrad.
Beroende på hur högt luftflöde du har avgör lite vilken kylare som är att rekommendera.

Har du lågt luftflöde så skulle jag rekommendera en Thermalright hr-01 plus eller en Ninja.
Annars är TRUE, V8 osv ett bra val.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Kommer inte att överklocka så vet inte om org fläkt duger eller om det ändå skulle bli svalare? speciellt vid spelande?

Ska beställa chassit idag, har sett många köra med dessa kombinationer i brist på annat

Permalänk
Medlem

Om du inte ska klocka varför ska du byta fläkt då?

Men du borde klocka Q6600 är ju sjukt lätt klockad, du kan ju typ köra 3k på orginal spänning.

Permalänk
Medlem

Haha

Är väl lite för feg för att prova

Nåt jag saknar är ju att någon tar inisiativ med simpla guider hur man klockar om det nu är så lätt

Tror nog inte ja är ensam om detta. Man får läsa massa reviews hur den klockar men inga enkla guider hur man klockar.

Skulle uppskattas

Permalänk

Som highspeed sa så är Q6600 lätt att klocka, jag testade första gången för typ 3 veckor sen och jag kör 3 GHz under stock VCore
Jag kör med stockkylning men ska nog köpa http://prisjakt.nu/produkt.php?o=219438

Dels för att den verkar kyla bra och dels för att jag slipper skruva lös moderkortet (push-pins ftw!)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Huruvida du tycker att stock-kylaren är tillräckligt tyst är ju upp till var och en.
Är du känslig så kommer du byta båda fläktarna i ditt P182 samt CPU-kylaren, men du kan ju alltid vänta med det, tills du har lyssnat på chassit och stockkylaren.

Jag kör för tillfället min Q6600 oklockat (i väntan på bättre kylning ) och passivt med endast en fläkt@5v i övre kammaren.
Så det går att få det tyst även med en relativt varm cpu.

Permalänk
Medlem

Noctua 9 använder jag, kan varmt rek den. Visst kostar en slant.
Men är knäpptyst. Kör min utan fläkt i stock, & klockad till 3,2 med lägsta hastigheten fes ljummen:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304983

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Zalman-kylaren presterar dock ganska kasst jämfört med andra towerkylare, samt att den är åldrad.
Beroende på hur högt luftflöde du har avgör lite vilken kylare som är att rekommendera.

Har du lågt luftflöde så skulle jag rekommendera en Thermalright hr-01 plus eller en Ninja.
Annars är TRUE, V8 osv ett bra val.

Ehh har du lågt luftflöde så hjälper inte äns True eller Ninja att Zalman skulle prestatera så pass mycket sämre vet jag inte vart du har fått din fakta ifrån, ägt ett par stycken genom åren inga problem att hålla samma klass som hr-01 eller Ninja.Sitter med en True kylare som i min mening är det bästa valet när det gäller luft kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Ehh har du lågt luftflöde så hjälper inte äns True eller Ninja att Zalman skulle prestatera så pass mycket sämre vet jag inte vart du har fått din fakta ifrån, ägt ett par stycken genom åren inga problem att hålla samma klass som hr-01 eller Ninja.Sitter med en True kylare som i min mening är det bästa valet när det gäller luft kylning.

Hm, jag har ägt precis den zalman-kylaren (och inte bara den) du länkade för ett par år sedan, för att sedan byta upp mig till en "bra" towerkylare.
Visst den kyler inte uruselt, men jämför man pris samt kylning/ljudnivå så får den stryk, det finns bättre val alltså.
---> Länk till test. <---

Visst en TRUE är bra, men har man ett lågt luftflöde så är en kylare med större avstånd mellan flänsarna att föredra.
Här finns ett test där dom jämför Hr-01 med TRUE och där är skillnaden 4grader med en fläkt@5v, och skillnaden är rimligtvis större om man kör passivt.
Notera även att det även endast skiljer en grad vid 12v.

Ska han dock ha ett högre luftflöde/med fläkt över 5-7v så är (som jag sa tidigare) en TRUE, V8 osv bra val.
Så det beror ju lite på vilken ljudnivå kontra kylning TS förväntar sig.

Vad du menar med "Ehh har du lågt luftflöde så hjälper inte äns True eller Ninja" förstår jag inte riktigt, då det är extra viktigt med en vettigt kylare då.

Som tips till TS, kolla in SPCR's test av CPU-kylare, dom är trovärdiga.
Annars har även sweclockers gjort några.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, jag har ägt precis den zalman-kylaren (och inte bara den) du länkade för ett par år sedan, för att sedan byta upp mig till en "bra" towerkylare.
Visst den kyler inte uruselt, men jämför man pris samt kylning/ljudnivå så får den stryk, det finns bättre val alltså.
---> Länk till test. <---

Visst en TRUE är bra, men har man ett lågt luftflöde så är en kylare med större avstånd mellan flänsarna att föredra.
Här finns ett test där dom jämför Hr-01 med TRUE och där är skillnaden 4grader med en fläkt@5v, och skillnaden är rimligtvis större om man kör passivt.
Notera även att det även endast skiljer en grad vid 12v.

Ska han dock ha ett högre luftflöde/med fläkt över 5-7v så är (som jag sa tidigare) en TRUE, V8 osv bra val.
Så det beror ju lite på vilken ljudnivå kontra kylning TS förväntar sig.

Vad du menar med "Ehh har du lågt luftflöde så hjälper inte äns True eller Ninja" förstår jag inte riktigt, då det är extra viktigt med en vettigt kylare då.

Som tips till TS, kolla in SPCR's test av CPU-kylare, dom är trovärdiga.
Annars har även sweclockers gjort några.

Jag gillar verkligen ditt försök till lägga orden i min mun din quote.

Citat:

.

Du vill pointera att Zalman inte räcker till vid lågt luftflöde, vilket då jag påpekar att vid lågt luftflöde räcker inte äns din rekommendation av val av kylare dvs hr-01 eller Ninja.Tack för tipsen men hålla dina roliga skämt för dig själv och spela pajas nån annanstans kom med vettig fakta istället.Btw har läst majoriteten av testen här på sweclockers

Jag kopplar in en fan mate till Zalman drar ner den till 1000rpm TaaDaa nästan lika tyst och bra som en hr-01 eller Ninja.I bland finns det fler lösningar på problemet men har man skygglappar på så är det svårare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Jag gillar verkligen ditt försök till lägga orden i min mun din quote..

Du vill pointera att Zalman inte räcker till vid lågt luftflöde, vilket då jag påpekar att vid lågt luftflöde räcker inte äns din rekommendation av val av kylare dvs hr-01 eller Ninja.Tack för tipsen men hålla dina roliga skämt för dig själv och spela pajas nån annanstans kom med vettig fakta istället.Btw har läst majoriteten av testen här på sweclockers

Jag kopplar in en fan mate till Zalman drar ner den till 1000rpm TaaDaa nästan lika tyst och bra som en hr-01 eller Ninja.I bland finns det fler lösningar på problemet men har man skygglappar på så är det svårare

Hehe, jag kanske ska börja med att säga att mitt förra inlägg inte va så super

Jag försökte inte påstå att Zalmankylaren inte skulle klara av att kyla en quad, däremot kommer den prestera betydligt sämre än en hr-01 plus, true, ninja, m.m. oavsett luftflöde.
Och jag ansåg bara att det var ett lite underligt tips, då det finns flera bättre val, till bättre pris.
Jag kanske är lite extra kräsen då jag tyckte att fläkten på min CNPS-9500 lät för mycket även vid 5v och monterade dit en bättre fläkt.

Vi kanske har lite olika definition på "låga luftflöden" men en ninja/hr-01 plus duger ju fint vid låga luftflöden...
Hm, anser du verkligen att mina SPCR-länkar inte är vettiga fakta? (och jag skulle gärna vilja se fakta på att en hr-01 plus eller ninja "inte räcker till" vid låga luftflöden)

EDIT: Aja, känner att det börjar spåra ur från topic, vi väl "agree to disagree?"

Permalänk

rätt krasst säger jag, varför kasta pengarna i sjön på något annat än en Noctua NH-U12P http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=NH-U12P ?

Eller om man vill få en hundring kvar i fickan, så varför inte en Zerotherm NV-120 - Nirvana http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=ZTNV120

Sweclockers test är bara ett i mängden som tyder på detta: http://sweclockers.com/artikel/6001-processorkylare_2008

Permalänk
Medlem

När jag startade tråden var jag uppe i 3, ni har inte gjort det lättare för mig

Men visst skulle det vara skönt att slippa fläkt på cpun med sånt där stålmonster

P182 har ju djupet?

Permalänk
Medlem

Anledningen till jag valde Noctua 9 före 12:an var för att få mer plats.
Skiljer bara 1-2grader mellan dom i kylningning så valde mer plats i lådan:)

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Haha

Är väl lite för feg för att prova

Nåt jag saknar är ju att någon tar inisiativ med simpla guider hur man klockar om det nu är så lätt

Tror nog inte ja är ensam om detta. Man får läsa massa reviews hur den klockar men inga enkla guider hur man klockar.

Skulle uppskattas

Så länge du inte ändrar spänningen på saker så är det ju 100% säkert å klocka(rätta mig gärna nån om det är fel). Enda som händer om du då klockar för mycket är att datorn blir ostabil. Och då är det bara 3 saker du behöver leka med: bushastighet, multiplier och hur fort minnena ska gå i jämförelse med cpu. Eftersom du kör på orginal frekvens så kör du på antaligen 400 i bushastighet och med en 6 mutliplier = 2400 mhz. Leta upp dem i bios. Lättaste du kan göra att bara ändra mulityplier till 7 så du kör i 7 * 400 = 2800. Då är minnen kvar på 400(800) = stock hastihet för ddr2. Och det är det som du bör vara nära hela tiden med minnen så dem inte gör din datorn ostabil för dem inte klarar av det. Och det är det alltså som du ändrar med cpu / minnes förhållande inställningen. Den har typ inställningar som ser ut som : 1/1 , 5/6 osv = alltså 1/1 betyder minnen går lika fort som bussen hastigheten du angivit. I mitt bios ser man direkt vad minnen går i när man ändrar den så det är lätt att se vilken minnes förhållande man behöver.

Så:

1. Bushastiget *
2. mutliplier

= cpu freq

3. Ändra minnes/cpu förhållande inställningen så den är nära 400(800) för minnet.

edit: hmm ja ddr2 finns ju i olika hastiget glömde jag.. så lättast är att du kollar vad minnet går i bios nu i stock och håller dig nära det. Typ står DRAM frequency lr något sådant.

Permalänk
Medlem

Klydd klydd. Noctua kylare. Thats it...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har V8 på en dator med en Q9550@3.4. Den är riktigt bra, tyst och PWM styrd. Du har även en controller för att sätta max hastighet på fläkten. Lätt att montera och sitter som berget. Dock får du lossa moderkortet för montering.

Permalänk
Medlem

Hur varm får Q6600 bli egentligen? Vad är max?!
Kör Everest så jag har koll på CPU och individuell temperatur på kärnorna...

Jag håller på att testa olika fläktar, hastigheter och gummi upphängningar i datorn i min musikstudio...

Permalänk
Medlem

Enligt Intel är väl den farliga nivån när heatspreadern på processorn når 71+ grader, följdaktligen försöker jag alltid hålla mig under 70 grader även på kärnorna, för då har man ändå tämligen bred marginal...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Knappt inget slår ju Thermalright Ultra 120 xtreme och kostar inte mycket mer än andra kylare. Kör väldigt klockad CPU med i stort sett bara chassifläktarna som kyler och fungerar utan problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Enligt Intel är väl den farliga nivån när heatspreadern på processorn når 71+ grader, följdaktligen försöker jag alltid hålla mig under 70 grader även på kärnorna, för då har man ändå tämligen bred marginal...

Ah, okej. Så mina 50 grader (63 grader på kärnorna) under full load bör ses som acceptabelt. Bra...

(Använder originalfläkt på CPU + 2 st lågvarviga 120 mm, en in och en ut)

Permalänk
Medlem

jag har haft både en TRUE och en zerotherm nirvana. TRUEn är mycket tystare och kyler ungefär lika bra.

Men nu ska jag byta ut min TRUE då den inte får plats i chassiet :/ (cosmos S)

Noctua C12P kan det vara något?

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe

G0'an har det.
B3'an ligger på endast 62,2c

Permalänk
Medlem
Citat:

G0'an har det.
B3'an ligger på endast 62,2c

I Everests CPUID står det "Stepping: G0".
Är detta någon typ av versions ID?
Betyder det att jag har en maxtemperatur på 71 grader C?