Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

Jag har installerat betan nu och har testat lite gran men nått jag stör mig på är att programmenyn har en rullista och att man inte har en överblick över på alla program som det är i XP.
Finns det något sätt att ändra startmenyn så man kan få tillbaks rullistan?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar

Upptäckte just en sak som säkert är en självklarhet för alla utom mig...

Om man middlemouse-klickar på startmeny-ikonerna för program man redan har igång så använder man (oftast) samma funktion som om man skulle högerklicka på ikonen och klicka på alternativet ovanför "pin blahblah". Alltså t e x ta upp MSNs huvudfönster, skapa ett till notepaddokument mm. Flama mig inte om det är old news, jag visste det i alla fall inte förrän precis nu

Visste inte jag heller, tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det jag reagerat på främst är att det som tidigare dök upp när man högerklickade på skrivbordet och valde egenskaper/properties numera är utspritt på ganska många olika ställen vilket krävde en del letande. Nu gick förstås allt att hitta, men jag antar att det är mycket gammal vana från w9x, w2k och xp som gör att jag fortfarande letar på samma ställen. Där är det tillräckligt enkelt för att det ska gå att tabba sig fram i blindo när datorn och bildskärmen har olika uppfattning om vad som är rätt uppdateringsfrekvens och likande problem.

Sant, det är lite krångligare nu - men man vänjer sig såsmåningom.

Men det är lite synd... När man sitter på telefonsupporten och säger åt folk att "...så bläddrar du neråt FYRA steg, trycker på enter, väljer ANDRA alternativet, klickar ok..." så blir de sååååååå imponerade.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Hur ändrar jag färg på toolbaren och alla andra fönster från den ljus blåa som är nu?

Jag vill ha så det blir text när jag håller på snabbikonerna med, som på bilden.

Verkar bara som man kan köra "Ease of Acces Themes" då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Nej, varför skulle jag göra det?

Ett problem som jag ser med Windows 7 är tyvärr att många inställningar är på tok för utspridda, man hinner gå vilse både två och tre gånger i kontrollpanelen innan man hittar rätt och har ändrat rätt saker. Som det var samlat i XP och Windows 2000 så var det bra mycket lättare att få en överblick över olika inställningsmöjligheter. Men, jag kanske vänjer mig, nu i veckan ska jag se till att peta in betan på laptopen så jag får se hur det fungerar på en riktig dator.

Håller med till 100%! XP och tidigare system var sjukt mycket lättare att hitta i.. Försökte mig på att använda Vista men irriterade ihjäl mig på dess seghet och svårigheterna att hitta alla inställningar som plötsligt var utspridda på alla möjliga platser. Förstår inte varför det ska vara så svårt att samla det på ett ställe? De borde ta efter OSX lite mer, där är alla systeminställningar under just "Systeminställningar" och under t.ex. skärm ligger alla inställningar för skärmen.
(Okej, OSX har väl ganska lite inställningar, men det ligger iallafall samlat)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tarkan_th
Hur ändrar jag färg på toolbaren och alla andra fönster från den ljus blåa som är nu?

Jag vill ha så det blir text när jag håller på snabbikonerna med, som på bilden.

Verkar bara som man kan köra "Ease of Acces Themes" då?

Högerklicka på skrivbordet.
Personalize.
Windows Color.

Installerade W7 i förrgår, slog även till med en 64bits-version och jag som alltid hållt mig till 32-bitars. Skillnaden verkar inte betyda nåt om det inte är hårdvara men men.
Jag gillar den nya taskbaren som fan nu efter två dagar, nästan så man faktiskt kan byta bort Rocketdock. När taskbaren inte blir en stor röra av öppna program är det faktiskt ett alternativ. Men det enda jag stör mig på är att knappen för att visa skrivbordet är skitjobbigt placerad om man har två skärmar för då åker musen ut i andra skärmen, kan tänka mig att det är lättare om man har en skärm bara. Inte så smart placerat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Högerklicka på skrivbordet.
Personalize.
Windows Color.

Installerade W7 i förrgår, slog även till med en 64bits-version och jag som alltid hållt mig till 32-bitars. Skillnaden verkar inte betyda nåt om det inte är hårdvara men men.
Jag gillar den nya taskbaren som fan nu efter två dagar, nästan så man faktiskt kan byta bort Rocketdock. När taskbaren inte blir en stor röra av öppna program är det faktiskt ett alternativ. Men det enda jag stör mig på är att knappen för att visa skrivbordet är skitjobbigt placerad om man har två skärmar för då åker musen ut i andra skärmen, kan tänka mig att det är lättare om man har en skärm bara. Inte så smart placerat.

Det fungerar inte

Den ändrar inte färg på något fast jag ändrar till tex. svart där

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det enda jag stör mig på är att knappen för att visa skrivbordet är skitjobbigt placerad om man har två skärmar för då åker musen ut i andra skärmen, kan tänka mig att det är lättare om man har en skärm bara. Inte så smart placerat.

Har man bara en skärm, eller som jag lägre upplösning på skärmen till höger, eller om du har din högra skärm som "main" skrivbord - då är det bara att dra pekaren nedåt-åt-höger och klicka. Enkelt. Men jag förstår ditt problem, borde gå att flytta på den där knappen på något sätt.

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

MS DOS tweak program var?

det fanns som ett program som var skrivet för MS DOS där man kunde fixa massa hacks och tips och trix för att få W7 att lira smartare och bättre på alla sätt. fanns massa med inställningsmöjligheter...nu har jag surfat omkring på google i jakten på detta MS DOS program utan framgång. hittade det för bara nån vecka sen!med hjälp av att välja siffror i programmer kunde man gå djupare in i menyer och komma till undermenyer där man aktiverade hacks med 1 eller 0

Permalänk
Medlem

Hur får man tillbaka den traditionella loginscreenen som man kan ha i t.ex. XP? Vill inte ha den grafiska loginscreenen där alla namn visas..

Hur ändrar man sökväg till sin egen hemmapp?
Som standard är ju sökvägen C:\Users\Användare
Jag skulle vilja ha D:\Users\Användare ..
Verkar bara som man kan ändra varje mapp för sig i hemmappen till en annan mapp.. Vore smidigt om man kunde flytta hela..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

har ett riktigt mysko problem nu jag med mitt Win7 ... kan inte sätta
nån bakgrundsbild ... får bara enkel färg. Nån som vet vad som kan
ha fått sig en knäpp ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hur ändrar man sökväg till sin egen hemmapp?
Som standard är ju sökvägen C:\Users\Användare
Jag skulle vilja ha D:\Users\Användare ..
Verkar bara som man kan ändra varje mapp för sig i hemmappen till en annan mapp.. Vore smidigt om man kunde flytta hela..

Öppna mappen "Libraries" (finns som standard som andra ikon på aktivitetsfältet) --> Högerklicka på "Documents" och välj Properties --> Ändra din mapp.

Du är tvungen att göra likadant manuellt med Musik-, Bild- och Videomappen, de följer inte med automatiskt.

Lycka till.
/joar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, upptäckte precis att Windows Calendar inte är med i W7.. sjukt besviken då den var snabb. Finns det nåt man kan göra göra för att installera den i W7?
Eller har ni nåt alternativ? Sunbird tycker jag är för seg och tar lång tid på sig att starta upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, upptäckte precis att Windows Calendar inte är med i W7.. sjukt besviken då den var snabb. Finns det nåt man kan göra göra för att installera den i W7?
Eller har ni nåt alternativ? Sunbird tycker jag är för seg och tar lång tid på sig att starta upp.

Följer det inte med en kalender i windows live??

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_Calendar

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Har läst att Windows Update slutar uppdatera om man tar bort watermarken. Har dock inte testat själv. Beror kanske på vilken "remover" man kör också.

Tjenna!
Någon som då vet om man kan få tillbaka watermarken eller undo att man körde programmet så man kan köra uppdateringarna?

Permalänk
Medlem

Har nu kört W7 här lite och fan så smidigt Microsoft har fixat till det. De verkar faktiskt ha tänkt till en del den här gången (inte på alla ställen, men på flera).
Gillar den nya startmenyn (trots att jag fixade tillbaka quicklaunchen också) och att programmen samlar ihop sig och man får upp bilder på varje instans som t.ex. firefox eller MSN och liknande.. Likaså gillar jag libraries och utforskaren.. Att man kan ha flera sökvägar till t.ex. bilder eller musik från ett library..
Mycket smidigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooX
Följer det inte med en kalender i windows live??

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_Calendar

Jo men det är ju bara en onlinevariant som man måste köra genom browsern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att det gick och ändra ikonerna på de pinnade programmen... vilken mapp låg de i?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Hur får man bort "rutorna" runt dom pinnade?

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Citat:

Jo men det är ju bara en onlinevariant som man måste köra genom browsern.

Finns en kalender i Windows Mail...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte Hedström
Finns en kalender i Windows Mail...

Tackar.. ska kolla nu.. kanske får byta till Windows Mail från Thunderbird då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Håller med till 100%! XP och tidigare system var sjukt mycket lättare att hitta i.. Försökte mig på att använda Vista men irriterade ihjäl mig på dess seghet och svårigheterna att hitta alla inställningar som plötsligt var utspridda på alla möjliga platser. Förstår inte varför det ska vara så svårt att samla det på ett ställe?

Ni som klagar på att det är svårt att hitta i inställningarna, det är väl bara att söka? Det är en sökruta för inställningar precis ovanför kontrollpanelen. Om man söker på t.ex "UAC" så kommer man direkt till dom inställningarna, och "keyboard" för tangentbord inställningar. Ser inte riktigt problemet.

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dythzer
Ni som klagar på att det är svårt att hitta i inställningarna, det är väl bara att söka? Det är en sökruta för inställningar precis ovanför kontrollpanelen. Om man söker på t.ex "UAC" så kommer man direkt till dom inställningarna, och "keyboard" för tangentbord inställningar. Ser inte riktigt problemet.

Folk är för ovilliga att lära sig nya saker tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gegga1986
Hur får man bort "rutorna" runt dom pinnade?

Rutorna är ju till för att visa att programmet körs. De försvinner när man stänger av programmet.

Är det bara min dator som vaknar spontant ur sleep-mode? Även fast jag kopplar ur mus och tangentbord för att använda på bärbara så bara rätt var det är så startar den stationära av sig själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan

Är det bara min dator som vaknar spontant ur sleep-mode? Även fast jag kopplar ur mus och tangentbord för att använda på bärbara så bara rätt var det är så startar den stationära av sig själv.

Största sannolikhet ditt/dina nätverkskort:

Gå in på Device Manager --> Network adapters, välj ditt/dina NIC's --> Properties --> Power Management, bocka ur "Allow this device to wake computer"

Bekräfta vad det var som väckte datorn:

Start --> cmd

powercfg -lastwake

Permalänk
Medlem

Hur ändrade man nu igen att man såg hårddiskarna och dvd enheterna direkt när man öppnar explorer?
Jag vill inte se libraries varje gång. >_<

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Folk är för ovilliga att lära sig nya saker tyvärr.

Varför förändra om det gamla fungerar?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Varför förändra om det gamla fungerar?

Hade alla tänkt så, så hade vi vart kvar på stenåldern

Visa signatur

Livet är kort, och det är lika bra det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonTakt
Hade alla tänkt så, så hade vi vart kvar på stenåldern

Skillnad på att förändra för förändrandets skull och att förbättra.
Jag ser verkligen inte hur det "nya" sättet är bättre än det gamla, utan det är snarare mer förvirrande och det tar längre tid än det gamla.

Man får väl önska att någon tar sig tid att göra ett fulhack så man kan få win 7 så det blir som xp för dessvärre är xp64 undermåligt på drivrutinsfronten enligt mig.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Hur ändrade man nu igen att man såg hårddiskarna och dvd enheterna direkt när man öppnar explorer?
Jag vill inte se libraries varje gång. >_<

Hittade det, man skulle lägga till detta på explorer properties -> %SystemRoot%\explorer.exe /n, /e, /select, C:\

Men har litet problem kvar ändå, när man trycker windowsknapp+e för att få upp explorer så ser man fortfarande documents, inte hårddiskarna som jag vill. =/

Någon som vet hur man löser det?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man autostartar gadgets på win7. Jag har lyckats ta bort det med ccleaner, den nyckeln alltså, men vill nu ha det igång igen så fort datorn startar,

tack på förhand

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C