Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

Kan man få Live messenger att hamna vid klockan och inte som ett minimerat program?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Kan man få Live messenger att hamna vid klockan och inte som ett minimerat program?

Ändra så att WLM körs i Vista kompatibilitetsläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ändra så att WLM körs i Vista kompatibilitetsläge.

Underbart, tack för det =D

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Drivvrutiner t.ex ljud

Ett tips till er som har problem med att installera drivrutiner T.ex Ljudet

Tanka hem drivrutinen "filen" till ljudet med stöd för vista.

Innan ni starta installationen ska ni ändra kompabilitetsläget till Vista! (högerklick/properties/compatibility)

Starta installationen!

Funkar tyvär inte alltid. MEN VÄRT ATT KÄNNA TILL

-----------------------------------------------------------------------------

Gadget som fanns med i Windows Vista återfinns i Win 7
Men denna funktion funkar inte om UAC är avstängt

En bra länk för att aktivera Gadget samtidigt som UAC är avstängt

http://w7info.com/articles/2009/01/fix-gadgets-problem-in-win...

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

En riktig nybörjarfråga, men jag vill ha (som i XP och Vista) en knapp på menyraden längst ner på skrivbordet för att "visa skrivbordet". Nu måste jag högerklicka på menyraden och välja det, men jag vill bara kunna snabbt klicka på en ikon för att kunna göra det.

Säkert jätteenkelt, men jag har inte lyckats hitta det hittills...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
En riktig nybörjarfråga, men jag vill ha (som i XP och Vista) en knapp på menyraden längst ner på skrivbordet för att "visa skrivbordet". Nu måste jag högerklicka på menyraden och välja det, men jag vill bara kunna snabbt klicka på en ikon för att kunna göra det.

Klicka längst ner till höger istället, på den lilla rektangeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut

Precis som Teejee skrev. Den är verkligen förbättrad denna gången. håller du makören ovanpå så blir alla fönster genom skinliga tills du tar bort makören igen.
Klicka du så visas skrivbordet helt och stannar kvar i det läget. Klicka du igen så återgå den till alla fönster.

Kortkommando: Flaggan + D

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Snusfri

Hur man tar bort "watermark" (Den lilla texten längst nere till höger:
http://www.mydigitallife.info/2009/01/05/remove-windows-7-wat...

Kortfattat: ladda hem denna fil.
Kör den, reboota, klart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Undrar lite hur jag får den nya win7 funktionerna att funka. Min startmeny är som den var i vista. Mina fönster blir inte transparenta om jag låter muspekaren sväva över "visa skrivbordet knappen" längst ner i höger hörn. Alla öppna program befinner sig som vanligt nere i startmenyraden, vill bara ha ikoner som jag ser att så många har. hur löser jag detta?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Snusfri

För att få tillbaka den gamla "Quick launch" så gör du såhär:
Gå till kör och skriv in: gpedit.msc
Gå till User Configuration > Administrative Templates > Start Meny and Taskbar.
Bläddra ner till Show Quicklaunch on Taskbar, dubbelklicka på den och välj Enable, klicka på OK för att spara.
Stäng programmet och starta om datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns mail programmet outlock med? Trycker på read mail men inget händer..Hittar ingen ikon.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Hur man tar bort "watermark" (Den lilla texten längst nere till höger:
http://www.mydigitallife.info/2009/01/05/remove-windows-7-wat...

Kortfattat: ladda hem denna fil.
Kör den, reboota, klart.

Programmet gnäller om att jag måste köra det med administratörsrättigheter trots att jag gör det

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar
Programmet gnäller om att jag måste köra det med administratörsrättigheter trots att jag gör det

Det funkar för vissa, andra inte. finns ett till program som funkar dom flesta.
Du laddar ner det här.

Länk till infon om det: http://www.mydigitallife.info/2009/01/06/remove-watermark-32-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Går det att få tillbaka den gamla startmenyn egentligen?

Måste säga att jag är ganska imponerad, installerade win7 32bit på min två år gamla macbook. Först gick det inte att dra in apples drivrutinpaket men efter lite läsande på macrumors forum så hittade jag en fix för att kunna köra den installationen. Tyvärr så hittar inte windows några blåtandsenheter efter dess.

Tror du kan göra såhär, inte provat själv men i teorin ska det nog funka

Öppna group policy editor
Start\Run type gpedit.msc

Klicka fram till:
User Configuration\Administrative Templates\Start Menu and Taskbar\

Sedan letar du upp:
Force Classic Start menu, dubbelklickar och väljer enable, starta om datorn så ska det nog funka.

Permalänk
Medlem

kanske en dum fråga, men hittar inget svar på den.
Hur går man tillväga för att ge sitt login access till att
kunna spara filer i rooten på diskarna, får ju inte spara
en bild frånt paint ens på nån disk. Nån som har nått
svar på hur man går tillväga ?

EDIT: får inte packa upp nånting heller utanför mappen
som rar filerna ligger i.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Det funkar för vissa, andra inte. finns ett till program som funkar dom flesta.
Du laddar ner det här.

Länk till infon om det: http://www.mydigitallife.info/2009/01/06/remove-watermark-32-...

Fungerade med den där, tack!

Edit:

Upptäckte just en sak som säkert är en självklarhet för alla utom mig...

Om man middlemouse-klickar på startmeny-ikonerna för program man redan har igång så använder man (oftast) samma funktion som om man skulle högerklicka på ikonen och klicka på alternativet ovanför "pin blahblah". Alltså t e x ta upp MSNs huvudfönster, skapa ett till notepaddokument mm. Flama mig inte om det är old news, jag visste det i alla fall inte förrän precis nu

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Snusfri

Hittade ett enklare och bättre sätt att få tillbaka den "riktiga" quicklaunchen.
Guiden till hur man gör hittar ni här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte fattat funktionen att ett fönster maximeras när du drar upp den i hörnet ?!?!?

Du måste ju ändå ta tag högst upp i ett fönster för att dra det till kanten.. det går ju snabbare att då bara dubbelklicka på titeln ?!?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Någon som fått Daemon tools eller liknande att fungera?

Ska testa installera nu så hoppas på det bästa men vet att andra haft problem.

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Jag har inte fattat funktionen att ett fönster maximeras när du drar upp den i hörnet ?!?!?

Du måste ju ändå ta tag högst upp i ett fönster för att dra det till kanten.. det går ju snabbare att då bara dubbelklicka på titeln ?!?!

Dels så kan man dra fönstret till höger eller vänstersidorna istället, och då lägger man fönstret över ca halva skärmytan.

Sedan är det självklart ingen dunderfunktion utan mer en grej som finns där för de som föredrar det. På samma sätt så behöver inte fönster/full-knappen i övre högra hörnet finnas där eftersom "har man ändå muspekaren där så kan man lika väl dubbelklicka på titeln". Allt handlar om vad man föredrar; personligen tycker jag att det ofta kan vara behagligare att dra och släppa än att dubbelklicka men allt beror självklart på var fönstret befinner sig.

Belseb: Nej, D-Tools fungerar inte till Win7 men jag vet att de jobbar på det nu. Folk rekommenderade CloneDVD, ett program som jag själv emellertid inte alls begriper mig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Belseb: Nej, D-Tools fungerar inte till Win7 men jag vet att de jobbar på det nu. Folk rekommenderade CloneDVD, ett program som jag själv emellertid inte alls begriper mig på. [/B]

Nej fick samma problem som andra att den bara vill fortsätta starta om. Får väl testa CloneDVD, har inte råd att bränna ut allt på dvd.

[edit] Ska testa Virtual CloneDrive nu, verkar som folk fått det att funka.

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Medlem

virtual clonedrive funkar fint under Win7 det

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LINJEinc
virtual clonedrive funkar fint under Win7 det

Ja det funkade prima, var tvungen att starta om för att det skulle kicka igång men sen så, nu ska jag testa Mirror's Edge. Har haft problem att grafikkortet slutat svara i winxp så ska bli kul att se hur det funkar med basic drivers som win7 la in. Fick inte Ati's egna beta drivers att funka, installationen hängde sig varenda gång.

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk
Medlem

Om man installerar Windows 7 och beta-perioden går ut sen, kan man avinstallera det då eller måste man formatera om hårddisken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flugfarfar

Belseb: Nej, D-Tools fungerar inte till Win7 men jag vet att de jobbar på det nu.

Var har du läst att de jobbar på det? Det enda jag har sett är att de orkar inte bry sig eftersom Windows 7 är bara beta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Var har du läst att de jobbar på det? Det enda jag har sett är att de orkar inte bry sig eftersom Windows 7 är bara beta.

http://forum.daemon-tools.cc/f19/daemon-tools-windows-7-a-225...

Står tidigare i tråden att dom inte är intresserade än men verkar som dom ändrat sig.

Visa signatur

Stolt FRMare

Permalänk

När man installerat det och grejer. hur gör man sen för att "deleta" det och få tillbaka gamla OS igen ?????

Visa signatur

Jonas, här sitter ni i ventrilo och spelar d0Ta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belseb
http://forum.daemon-tools.cc/f19/daemon-tools-windows-7-a-225...

Står tidigare i tråden att dom inte är intresserade än men verkar som dom ändrat sig.

Ah riktigt nice. Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steenerik
När man installerat det och grejer. hur gör man sen för att "deleta" det och få tillbaka gamla OS igen ?????

Formatera och installera gamla igen? Eller installera Win7 på en partion till den riktiga hårddisken så har du båda att välja på.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Känns som om den här tråden har glidit av topic en hel del.

Visa signatur