Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

I vista och säkert xp också till laptop fanns där minst tre power plans-alternativ när man klickade på batteriet nere i högra hörnet. Power saver, balanced och performance (möjligen andra namn,men motsvarande) I windows 7 finns endast två av dessa aktiva i drop-down menyn. Jag måste öppna "power options" för att välja det tredje. Finns det någon alternativ för att visa samtliga tre i drop down-menyn som default?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Varför förändra om det gamla fungerar?

Varför nöja sig om man kan få bättre?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Kan man få fram "Gå upp ett steg i filträdet"-knappen(pil uppåt i XP) i utforskaren?

EDIT: Blir kickad av Punkbuster också (Bf2) Unknown Windows API Kick.
Har uppdaterat manuellt (Den kickade för att den inte kunde uppdatera innan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Kan man få fram "Gå upp ett steg i filträdet"-knappen(pil uppåt i XP) i utforskaren?

EDIT: Blir kickad av Punkbuster också (Bf2) Unknown Windows API Kick.
Har uppdaterat manuellt (Den kickade för att den inte kunde uppdatera innan).

Det är väl känt att Punkbuster inte funkar med W7. Du får klaga på PB.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag installerade om till Windows 7 igår, jag har problemet att jag inte kan installera Drivrutinerna till mitt x1950pro, jag har testat installera om både catalyst och drivrutinerna men inget av dem funkar:/ någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Det är väl känt att Punkbuster inte funkar med W7. Du får klaga på PB.

Ok. Ja det är officellt också:
"Even Balance has stated they will not support BETA OS's period."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gerlan
Jag installerade om till Windows 7 igår, jag har problemet att jag inte kan installera Drivrutinerna till mitt x1950pro, jag har testat installera om både catalyst och drivrutinerna men inget av dem funkar:/ någon som har en lösning?

Är nog ominstallation som gäller.
Har installerat Win7 fem olika gångar och två av de var p.g.a. ATi drivrutinstrul, det är sånt man får ta när man kör ett beta OS.

Generellt så har vissa haft problem när de har uppdaterat en drivrutin, dvs om du avinstallerar den allra första drivrutinen du installerade så kommer du inte kunna installera någon annan. Fast nu verkar det som om det inte fungerade första gången för dig iof.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Ok. Ja det är officellt också:
"Even Balance has stated they will not support BETA OS's period."

Är nog ominstallation som gäller.
Har installerat Win7 fem olika gångar och två av de var p.g.a. ATi drivrutinstrul, det är sånt man får ta när man kör ett beta OS.

Generellt så har vissa haft problem när de har uppdaterat en drivrutin, dvs om du avinstallerar den allra första drivrutinen du installerade så kommer du inte kunna installera någon annan. Fast nu verkar det som om det inte fungerade första gången för dig iof.

Okej, men vad har hänt de andra 3 gångerna då?:) har installerat om nu, men har inte testat installera drivisarna än.

Permalänk
Medlem

Lite olika, en gång bytte jag hårddisk, så den räknas nog inte.
En annan gång installerade jag magic iso's SCI-drivrutin och den gjorde att inget annat program kunde installeras. Den som är kvar var det också någon osignerad drivrutin tror jag. Kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Lite olika, en gång bytte jag hårddisk, så den räknas nog inte.
En annan gång installerade jag magic iso's SCI-drivrutin och den gjorde att inget annat program kunde installeras. Den som är kvar var det också någon osignerad drivrutin tror jag. Kommer inte riktigt ihåg.

Okej:) Men det har löst sig med drivrutinerna till grafikkortet nu eller? sedan har jag försökt installera drivrutinerna till ljudet men det har inte heller funkat, tur attt man inte behöver dem för att ljudet ska funka.

Permalänk

Har 2 frågor på denna skärmdumpen jag tog av min 7a:

http://i44.tinypic.com/2ebqq36.jpg

1. Finns det någon snabbknapp-kombination man kan trycka in för att få upp fönstren som på bilden, som ALT-TAB?

2. När man har Taskbaren vid sidan som på bilden, kan man få den lika tunn som man kan få den om den ligger längst med nederkanten?
Med det nya systemet som kör på ikoner istället för text så behöver ju inte trayen vara tjockare än ikonerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Varför nöja sig om man kan få bättre?

Men då måste ju det nya vara bättre också.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CanYouKickIt?
Har 2 frågor på denna skärmdumpen jag tog av min 7a:

http://i44.tinypic.com/2ebqq36.jpg

1. Finns det någon snabbknapp-kombination man kan trycka in för att få upp fönstren som på bilden, som ALT-TAB?

Win + tab.

Permalänk
Medlem

Går det att få Windows 7 på svenska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doglas
Går det att få Windows 7 på svenska?

nej, det kommer dröja till ca två månader efter lanseringen av det färdiga Windows 7 (vid lanseringen kommer engelska, spanska, franska, tyska & japanska)

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=599&pgno=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slapper
Tjenna!
Någon som då vet om man kan få tillbaka watermarken eller undo att man körde programmet så man kan köra uppdateringarna?

Skulle vilja veta detta också om det går

Permalänk
Medlem

Min upplösning är inte den bästa, 1024*768. På xp har jag 1280*800 men kan inte ha det på sjuan, varför och hur kan jag ändra?? Allt är så jävla stort och suddigt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svalle
Min upplösning är inte den bästa, 1024*768. På xp har jag 1280*800 men kan inte ha det på sjuan, varför och hur kan jag ändra?? Allt är så jävla stort och suddigt.

Du har fel drivrutiner till ditt grafikkort. Om du kör på WinXP-drivare just nu, alternativt inga speciella drivare alls, så löser det sig om du byter ut dem.

Kör på Vista-drivare, till den version (x86/x64) av Win7 du har. Det FINNS vissa specialla Win7-drivare klara redan (tex till det kort som sitter i min Eee 1000H), men det är undantag. Vista-drivarna borde lösa problemet.

Lycka till!

/joar.

Har inte folk börjat hamna lite OT förresten?! "Tips och trix!" var det, inte allmän frågestund... Kom igen allihopa!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Har laddat ner ny drivrutin men kan fortfarande inte få bättre upplösning=(

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gerlan
Okej:) Men det har löst sig med drivrutinerna till grafikkortet nu eller? sedan har jag försökt installera drivrutinerna till ljudet men det har inte heller funkat, tur attt man inte behöver dem för att ljudet ska funka.

Har inte vågat kolla om det går att installera en ny grafikrutin. Fast den jag har(W7 drivern) fungerar ju. Creative eller? Testa köra kompabilitetsläge för Vista, det gick iaf för mig då.

Permalänk
Medlem

Hur gör man så att Papperskorgen inte syns på skrivbordet?

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuPrAn
Hur gör man så att Papperskorgen inte syns på skrivbordet?

Högerklicka på skrivbordet:
Personalize -> Välj "Change desktop icons" i menyn till vänster -> Markera bort Recycle Bin

Permalänk

Nån som vet hur man gör för att få de inbyggda gadgets att alltid synas? Dvs som i Vista, att de alltid är på top men inte över de övriga fänstren så att säga. I vista så kan man högerklicka på gadgets och välja always on top, så när man maximerar ett fönster så lägger det sig bredvid gadgets. När man väljer alway on top för varje gadget så lägger den sig helt enkelt över allt.
Har försökt att köra sidebar.exe i Vista kompatibilitets läge men fältet blir gråad så man inte kan klicka i rutan.

Visa signatur

|i7 920 @ 2.67Ghz| Gigabyte GA-EX58-UD5 | XFX GTX 260 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333Mhz 3x2gb CL9 | WD Caviar Black 640gb | Cooler Master Elite 333 | Corsair TX650w |

Permalänk
Medlem

Lista på tjänster som det är till fördel att stänga av?
Och vad gör Application Experience egentligen? När jag läser beskrivningen så får jag intrycket av att Superfetch gör samma grej.

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eua
Lista på tjänster som det är till fördel att stänga av?
Och vad gör Application Experience egentligen? När jag läser beskrivningen så får jag intrycket av att Superfetch gör samma grej.

Här har du en lista från Black Vipers hemsida

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag kör på 2skärmar. Om jag lägger över nånting på skärm 2 och försöker köra det i fullskärm så hoppar det tillbaka till skärm1.
Har inte haft det problemet tidigare fick det när ja la in win7

Har nvidias senaste drivrutiner

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuPrAn
Jag kör på 2skärmar. Om jag lägger över nånting på skärm 2 och försöker köra det i fullskärm så hoppar det tillbaka till skärm1.
Har inte haft det problemet tidigare fick det när ja la in win7

Har nvidias senaste drivrutiner

Oj! samma här, gud vad jag stör mig på det, SVAR NU av någon tack

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man åtgärdar svart bild i början?

Ser musikonen och laddikonen med hel svart bakgrund men det tar ändå ett litet tag innan man är inne i windows.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Hittade det, man skulle lägga till detta på explorer properties -> %SystemRoot%\explorer.exe /n, /e, /select, C:\

Men har litet problem kvar ändå, när man trycker windowsknapp+e för att få upp explorer så ser man fortfarande documents, inte hårddiskarna som jag vill. =/

Någon som vet hur man löser det?

Ååh, tack! Har explorer pinnad och var bara att ändra properties till %SystemRoot%\explorer.exe /n, /e, /select, C:\ så leder den direkt till Computer.
Angående problemet med win+e: Har du den pinnad så kan du trycka win+# där # är platsen som den är pinnad på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ååh, tack! Har explorer pinnad och var bara att ändra properties till %SystemRoot%\explorer.exe /n, /e, /select, C:\ så leder den direkt till Computer.
Angående problemet med win+e: Har du den pinnad så kan du trycka win+# där # är platsen som den är pinnad på.

Ah tackar, det fungerar iallafall tills vidare.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Kan meddela att windows 7 build 7048 x64 RC1 är läckt på torrent för er som inte visste det redan

Najs, ska testa så fort datorn blir klar med en 14-timmars videokomprimering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Ah tackar, det fungerar iallafall tills vidare.

Råkade upptäcka det direkt efter installationen och använder det flitigt. Har pinnat det jag använder mest och öppnar dom snabbt med win+#
Går även att öppna nya instanser av redan öppna program, t.e.x nya explorer-fönster.