Permalänk
Medlem

Angående raid 0!

Hej!

Läst lite på olika topics angånde raid 0, fattar grunden men tänkte mest vad för typ av hårddiskar som man bör kombinera för att det ska va värt, är det bara 2 raptordiskar som gäller eller bör man satsta på vanliga?

Även om det är ganska logiskt, så är man ju lite osäker på vad man själv vet och vad som gäller!

tack!

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du har för budget samt vad du vill uppnå, vad ska du ha det till?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har beställt en ny dator med core i7 system, vill egentligen bara ha en snabb dator, alla ska svara snabbt, inget häng på windows tex.

Permalänk
Medlem

Right... men då bör du nog satsa på raid 1, den har bättre läsprestanda.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Beror helt på vilken skriv/läsprestanda du vill ha, klart 2 raptorer funkar bättre en 2 låt säga 7,2K varvs diskarr. Jag har kört raid0 i något år nu på 2x500Gb samsung 501lj. Funkar mkt bra. Märker stor skillnad i allt från spel, kopiering av filer, windows-hantering, ja allt jämfört med att bara köra en disk. Om du vill ha lite mer tillförlitlighet kan du ju köra raid5 med 3 diskar. (Jag kör raid0 via ICH10R på ett p5q-e, Funkar toppen!) Raid0 FTW!

Permalänk

Ett litet tips om du tänkt köra Raid 0. Kör det inte på för stora diskar
Körde det på 2x 500gb, ena disken rasade, allt borta, men snabbt som fasiken var det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Tycker du ska testa din dator några månader, innan du lägger ut dom pengarna på en raidkonfiguration.
Din dator kommer vara ruggigt snabb i vilket fall.

Men ska jag ändå komma med en rekommendation så skulle jag säga att du använder en 150-300Gb Raptor till systemet. Det du eftersträvar har inte med läsprestanda att göra, du är ute efter låga accesstider. Så då är det Raptor som gäller, eller om du har gott om pengar; SSD (men det tycker jag och många fler inte är prisvärt alls i dagens läge, så, läs här min första mening igen..).

Läs på högvis med tips om hur du effektivt partitionerar en disk, för att behålla den fräsch..

Som egen referens kan nämnas att jag kört 4x74 Raptor i raid0. Fruktansvärt bortkastade pengar, men det var "tufft" att benchmarka. Det var ju inte ofta jag hade nytta av 280 Mb/s write speed...
Nu har jag mitt system på en Raptor, och jag upplever den inte det allra minsta slö, första generationens Raptor till trots.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Right... men då bör du nog satsa på raid 1, den har bättre läsprestanda.

Uhh.. Care to elaborate on that?

Hur får du det till att RAID 1 (altså spegling) kommer ge bättre läsprestanda än RAID 0?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Ok, bra info tack = )

Permalänk
Medlem

Går betydligt snabbare att köra raid 0. Självklart ännu snabbare om du kör raid 0 med raptor diskar med att köra med vanliga 7200 fungerar utmärkt. Tycker själv inte att raptor diskar är värda priset just nu, bättre att köra på 7200 och vänta på att SSD diskar börjar rasa i pris.

T.ex. spel kommer ju inte att flyta på bättre för att du har snabbare diskar, men laddningstider blir kortare, och all hantering av filer går mycket snabbare. Vista mår bra av raid 0 eftersom filhantering vanligtvis går segt som f*n.

Använd dock aldrig en raid 0 konfiguration för lagring av viktig data eftersom den är känslig för fel, och om en disk går sönder så är allt borta.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!