Permalänk
Medlem

Multi boot Ubuntu+Xp?

Har läst igenom trådarna som finns på det här men det passar inte riktigt.

Jag inst Ubuntu (kan inget) på en disc som låg och skräpade, när jag gjorde det så hade jag min primära disc urkopplad.

Nu fixar jag inte att få upp nåt boot val utan ubuntu loadar som default fall jag sätter den disc först och xp fall jag sätter den disc först.

Skulle vilja ha Xp som def och Ubuntu som val.
Finns det nåt sätt att få Grub att "uppdatera"?

Tacksam för svar

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad du säger.
Du får nog försöka att uttrycka dig korrekt.

Permalänk

Jag antar att du vill lägga till xpboot i gruben, De gör du i listan /boot/grub/menu.lst

Permalänk
Medlem

Jag installerade Ubuntu med endast 1 hårddisk i systemet.
När jag sedan satte i min andra hårddisk med xp på så hittar inte Grub(tror jag att det heter) det OS:et.
Jag skulle vilja ha upp ett boot val där jag får välja OS, XP eller Ubuntu.
Nu bootar Ubuntu och byter jag kablarna så bootar XP.
Kan inte ställa boot seq i bios(Dell skit).
Därför undrade jag om det går att få Grub(om det nu heter så) att söka efter, eller manuellt lägga till Xp?(så jag får välja OS vid uppstart)

Som du märker är det första gången jag testar ubuntu.

Permalänk
Medlem

Du borde installera om grub med båda diskarna ikopplade. Annars hittas inte XP partitionen när grub installeras. Du kan testa följande:

Boota datorn från ubuntu cd:n
När du är inne i live sessionen, öppna terminalen och skriv: "sudo grub"

när du är inne i grub kör du följande:
"find /boot/grub/stage1"

Detta borde ge nåt i stil med "(hd x,y)"
Skriv sedan "root (hd x,y)" där x och y är de siffror som returneras då du körde föregående kommando.

Sedan kör du "setup (hd x)"

Efter detta borde grub vara korrekt installerat och xp partitionen finnas i listan.

Edit: Du kan ju också googla alla problem du stöter på i ubuntu... Så gjorde jag i början när jag inte fattade nåt

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinkychester
Jag antar att du vill lägga till xpboot i gruben, De gör du i listan /boot/grub/menu.lst

exakt,, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jm87
Du borde installera om grub med båda diskarna ikopplade. Annars hittas inte XP partitionen när grub installeras. Du kan testa följande:

Boota datorn från ubuntu cd:n
När du är inne i live sessionen, öppna terminalen och skriv: "sudo grub"

när du är inne i grub kör du följande:
"find /boot/grub/stage1"

Detta borde ge nåt i stil med "(hd x,y)"
Skriv sedan "root (hd x,y)" där x och y är de siffror som returneras då du körde föregående kommando.

Sedan kör du "setup (hd x)"

Efter detta borde grub vara korrekt installerat och xp partitionen finnas i listan.

Edit: Du kan ju också googla alla problem du stöter på i ubuntu... Så gjorde jag i början när jag inte fattade nåt

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Prob löst,, tackar