Installera Vista utan rätt cd

Permalänk
Avstängd

Installera Vista utan rätt cd

Hej. Nu är det så att jag har hjälpt en att fixa sin dator som inte fungerade då när hon lämnade in den så fixade dom inte men nu ska vi kräva en ny dator för det är något hårdvaruproblem.
Bara för att vara på säkra sidan att de inte kommer säga nej så ska vi fixa vista tillbaka på den. Jag har serial på baksidan och så men när hon fick datorn fick hon ingen vista cd med så min fråga är om man kan låna (eller om man inte hittar någon man kan låna från, ladda ner men vista ingår ju ändå så visst är det olagligt men ändå inte hur man nu ska säga...).

På baksidan står det "Microsoft Vista HmBsc w/DVDPk OEMAct FujitsuSiemensComputers". Går det att installera med serialen som står på datorn med en annan vista home cd än den som egentligen tillhör datorn?

Tack

Permalänk
Medlem

Det står i reglerna att vi inte ska diskutera pirat hur lagligt ändamålet än är.
Dessutom bör du undvika piratkopierade versioner av windows då de kan innehålla inbyggda trojaner och liknande.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdanell
Hej. Nu är det så att jag har hjälpt en att fixa sin dator som inte fungerade då när hon lämnade in den så fixade dom inte men nu ska vi kräva en ny dator för det är något hårdvaruproblem.
Bara för att vara på säkra sidan att de inte kommer säga nej så ska vi fixa vista tillbaka på den. Jag har serial på baksidan och så men när hon fick datorn fick hon ingen vista cd med så min fråga är om man kan låna (eller om man inte hittar någon man kan låna från, ladda ner men vista ingår ju ändå så visst är det olagligt men ändå inte hur man nu ska säga...).

På baksidan står det "Microsoft Vista HmBsc w/DVDPk OEMAct FujitsuSiemensComputers". Går det att installera med serialen som står på datorn med en annan vista home cd än den som egentligen tillhör datorn?

Tack

Ni får ingen DVD för att ni ska göra en egen återställningsdvd mha program som finns på datorn.. (information om detta finns fast sök verkar inte funka......)

Ni kan låna rätta skiva och sedan såklart använda produktnyckeln som fonns på datorn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Det står i reglerna att vi inte ska diskutera pirat hur lagligt ändamålet än är.
Dessutom bör du undvika piratkopierade versioner av windows då de kan innehålla inbyggda trojaner och liknande.

Jo jag vet att det är mot reglerna och jag ber om ursäkt men tänkte att det kanske var OK då hon i själva verket äger cdn men inte har den hemma. Ska inte göra om det

Permalänk
Medlem

Eftersom personen i fråga äger en licens så.. ja what the heck. Borde väl funka. Bara man har rätt version (Home, Ultimate etc).

Tycker för övrigt att det är lite sniket av datortillverkarna att inte skicka med ett installationsmedia. Möjligt att de får köpa Vista billigare av MS om de inte har någon skiva med men det är löjligt ändå. En sketen recoveryskiva som återställer datorn till "första start" borde de kunna ha med iallafall.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Finns det inte en recoverypartition?

Permalänk
Avstängd

Använd rätt CD, eller så fungerar det inte och då måste du gå över till valfri linux dist!!!!

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Det är en fråga hurvida det går eller att man får, man får egentligen inte men det går alldeles utmärkt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Det står i reglerna att vi inte ska diskutera pirat hur lagligt ändamålet än är.
Dessutom bör du undvika piratkopierade versioner av windows då de kan innehålla inbyggda trojaner och liknande.

Sen så är det ju så att om man har någon koll på hur man piratkopierar så tankar man inte sunkigt skit från TPB som någon hemanvändare har suttit och rippat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Sen så är det ju så att om man har någon koll på hur man piratkopierar så tankar man inte sunkigt skit från TPB som någon hemanvändare har suttit och rippat.

Precis... det gäller o sortera ut på sidan vad som är bra/dåligt...

Men det finns (eller fanns iallafall sist jag skulle installera om) MSDN-kopior av Vista på TPB.

name : en_windows_vista_with_service_pack_1_x86_dvd_x14-29594
MD5 : b09267740ddd1a08d80b04ec6bbc232a
SHA1 : bcd715a02739809e477c726ae4b5caa914156429
ISO/CRC32 : ce4cb528
size : 3,086,147,584 byte
language : English

eller

name : en_windows_vista_with_service_pack_1_x64_dvd_x14-29595
MD5 : e4ce0b193d94279e4dce1098d6b5afeb
SHA1 : bdadc46a263a7bf67eb38609770e4fdbd05247cb
ISO/CRC32 : 5cc5be14
size : 3,930,677,248 byte
language : English

Det är alltså IMAGE-filer ifrån MSDN. Vista x86 och x64 MED SP1 integrerat.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det svensk version som efterfrågas av TS.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Vila i frid

Zonka existerande partitioner på hårddisken och säg att om-installationen gick snett när hårdvaran krånglade. Så slipper ni dalta med icke-OEM skivor. Min Asus Laptop kom med recovery-DVD men för FujitsuSiemsens är det väl tänkt att man ska bränna sin egen recovery-DVD.

Permalänk
Medlem

Att tro att det bara finns trojaner på PB är att vara naiv så det är löjligt.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7