The Pirate Bay-rättegången: Dag 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kan man få tag på ljudinspelningen någonstans?
(om det nu är lagligt)
Ofta man kan lyssna när det sänds live...

Är väl lagligt så länge det inte är lyckta dörrar dvs stängda för allmänheten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men nu delade ju du ut en dokumentär som du enligt dina regler inte får dela ut???
TV4 har väl copyright på dokumentären antar jag för dom har gjort den?

haha vaaa? vilka är mina regler?

För att komma med något vettigt till tråden: Någon som vet vad ett sånt här pådrag kostar? Hela spektaklet alltså, förundersökningar, rättegången osv osv. Gissa vilka som betalar det

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men att något finns på the pirate bay räknas väl knappast som att alla har tillåtelse att ladda ned?

Jo? Om man äger upphovsrätten och har lagt upp det på en torrentsite, så har man mer eller mindre givit tillåtelse att ladda ner det fritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Är väll bara att skriva en liten lapp på den dr det står tillhör "namn" och sen fota den med dig själv som bevis att det är din.
sedan lägga ut den på gatan med den lilla lappen så alla vet att det är nån annans och sedan filma allt.
kaaashing!!!!

Man skulle ju dock kunna hävda att man bara tänkte göra det rätta: lämna in den hos polisen.

Permalänk
Medlem

Brottsprovokation handlar alltså om hur poliser inte får sköta sitt jobb. Privatpersoner eller företag får brottsprovocera hur mycket de vill. Det är inte alls olagligt.

När det gäller att exempelvis IFPI laddat hem (och kanske samtidigt delat ut) vissa filer, så handlar det förmodligen inte så mycket om vad som hände exakt när de gjorde det, eftersom det inte finns något huvudbrott, Piratebay-killarna är ju åtalade för "medhjälp". Jag tror tanken bakom att de laddar hem filerna är för att bekräfta att det rör sig om de riktiga verken och inte några fejkfiler eller liknande. Laddar man hem en populär låt från Piratebay och konstaterar att det verkligen är den, då är det antagligen ställt bortom rimligt tvivel att den har kopierats ett antal gånger med trackerns hjälp, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dein
Jo? Om man äger upphovsrätten och har lagt upp det på en torrentsite, så har man mer eller mindre givit tillåtelse att ladda ner det fritt.

Källor? När jag parkerar min bil utanför huset har jag mer eller mindre givit alla tillåtelse att ta den. Mest mindre dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Källor? När jag parkerar min bil utanför huset har jag mer eller mindre givit alla tillåtelse att ta den. Mest mindre dock.

Ditt eget fel om du inte har låst den då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu tramsar du ju. Det är ju skillnad på att gå in och aktivt fildela/sprida material man själv äger upphovsrätten till. Det ringer konstigt i mina öron. Att det skulle liknas vid att parkera bilen utanför huset och någon stjäl den går inte alls ihop för mig.

EDIT: Fixade bort ett överflödigt mellanslag

På samma ämne,

Om jag äger upphovsrätten till en film, hittar den på TPB, går in och tankar ner filmen från de som olagligt sprider den och samtidigt själv sprider mitt eget verk blir det i mitt tycke en konstig paradox. I och med att jag själv deltar i spridningen rättfärdigar jag ju den på ett sätt. I och med att jag som har tillåtelse att sprida mitt material sprider det aktivt, så innebär det på ett sätt att de som tar del av det inte begår något brott längre.

Problemet är väl att det är tvunget att göra detta för att samla in "bevis".

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dein
Ditt eget fel om du inte har låst den då...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Nu tramsar du ju. Det är ju skillnad på att gå in och aktivt fildela/sprida material man själv äger upphovsrätten till. Det ringer konstigt i mina öron. Att det skulle liknas vid att parkera bilen utan för huset och någon stjäl den går inte alls ihop för mig.

Jo, det är kanske lite extremt, men i princip vill vi väl leva i en värld där gamar inte anfaller så fort man vänder ryggen till? Lite extremt igen kanske, men varför skall man inte kunna ladda upp saker på piratebay utan att folk olagligen laddar ned dem? De kan ju inte veta att de är lovliga, vilket de ju faktiskt inte var.

Permalänk
Medlem
Citat:

varför skall man inte kunna ladda upp saker på piratebay utan att folk olagligen laddar ned dem? De kan ju inte veta att de är lovliga, vilket de ju faktiskt inte var.

Det där tycker jag är ett väldigt udda resonemang, som iaf inte riktigt hör hemma i denna diskussion, det har ju inte varit aktuellt att så skett. Att göra upphovsrättskyddat material öppet tillgängligt för alla som vill ta del av det och sedan hävda att det är ett brott att göra så tycker jag låter som brottsprovocering.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Att göra upphovsrättskyddat material öppet tillgängligt för alla som vill ta del av det och sedan hävda att det är ett brott att göra så tycker jag låter som brottsprovocering.

Men nu är de ju inte poliser, så gör det något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nu är de ju inte poliser, så gör det något?

Ja. Tycker du att brottsprovocering är bra? Är det okej om jag låter dig låna min bil och sedan ringer in den som stulen? Nåja, vi får väl se vad domstolen tycker om det, men det lär nog inte bli positivt i mitt tycke.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja. Tycker du att brottsprovocering är bra? Är det okej om jag låter dig låna min bil och sedan ringer in den som stulen? Nåja, vi får väl se vad domstolen tycker om det, men det lär nog inte bli positivt i mitt tycke.

Nja, visst vore väl världen trevligare utan lurendrejeri, men den vore förmodligen ännu trevligare utan brottslighet och kanske måste man väga för- och nackdelar mot varandra ibland. Vidare hävdar jag fortfarande att det inte är olagligt, så länge man inte är polis, att provocera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, visst vore väl världen trevligare utan lurendrejeri, men den vore förmodligen ännu trevligare utan brottslighet och kanske måste man väga för- och nackdelar mot varandra ibland. Vidare hävdar jag fortfarande att det inte är olagligt, så länge man inte är polis, att provocera.

Olagligt har jag aldrig påstått att det är. Moraliskt och rättsligt tveksamt däremot. Om det är olagligt att ladda ner musik om upphovsrättshavaren själv sprider den (aktivt) på nätet, är det då lagligt att överhuvudtaget ta del av musiken? Var går gränsen?

Men som sagt så är det väl svårt att samla in bevis på annat sätt... och det är ju mest en detalj i rättegången så jag lämnar det där.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är helt lagligt för dem att göra det och domstolen lär nog inte bry sig så mycket om vad du tycker i frågan. Dessutom är det helt irrelevant eftersom det inte är de som laddade ner något just då som är åtalade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Men det är helt lagligt för dem att göra det och domstolen lär nog inte bry sig så mycket om vad du tycker i frågan. Dessutom är det helt irrelevant eftersom det inte är de som laddade ner något just då som är åtalade.

Du upprepar alltså ungefär vad jag skrev? echo echo echo

Nej det är inte olagligt. Ja jag tycker det är fel, men har aldrig påstått att det är olagligt. Nej domstolen bryr sig inte om vad jag tycker. MEN det är här är ett diskussionsforum trots allt.

Jag är nog inte heller ensam om att tycka att de metoder som används av IFPI och dylikt är moraliskt, om än inte rättsligt, tveksamma.

EDIT: Relevant är denna "provocering" inte för att de som ladda ned inte är åtalade, utan för att upphovsrättshavarna själva deltagit i den fildelning som pågått och de arbetar för att stoppa. Vilket jag tycker är lite av en paradox.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Något som jag tyckte var intressant var att IFPI m.m. tankade alla filerna och var peers, samt tillslut seeders och delade ut filen själva. Naturligtvis hade dom tillåtelse av bolagen, men kan man inte säga då att alla som tankade samtidigt som IFPI, tankade lagligt?

Det skulle ju vara märkligt och konstigt om IFPI fick ladda upp till andra, men dem som var kopplade till IFPI begick en olaglig handling

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Det skulle ju vara märkligt och konstigt om IFPI fick ladda upp till andra, men dem som var kopplade till IFPI begick en olaglig handling

Kanske får man ladda upp med tillstånd men inte ned utan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske får man ladda upp med tillstånd men inte ned utan?

Tror att något blev fel där.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Men faller det inte på sin egen orimlighet att åtala nån för medhjälp till ett brott där det man inte åtalar personen dom har hjälpt?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tror att något blev fel där.

Nej, det skulle vara så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Men faller det inte på sin egen orimlighet att åtala nån för medhjälp till ett brott där det man inte åtalar personen dom har hjälpt?

Nej, inte egentligen väl?

Permalänk
Avstängd

Warez har funnits långt innan The Pirate Bay, och kommer att finnas långt efter också.
Warez fanns innan Internet också. Då bytte man disketter.

Bojkotta skivbolagen. Köp inte deras musik. Gå inte på deras konserter. Ladda inte ens ner deras musik. Bojkotta dem helt och deras artister. Stöd oberoende indie artister istället.

Permalänk
Medlem

Och nej, alla som tror att PiratBay kommer försvinna om de blir fällda kommer ej att hända. Piratbay finns inte ens i Sverige längre. Så vad denna rättegång handlar om är lite komiskt. Men det är ju grymt mycket gratis reklam. Speciellt eftersom Håkan har suttit hela dagen med att beskriva hur man gör dessutom. Sen bevisningen som är olika skärmdumpar kan ju vem som helst göra. Finns ju en bevismaskin där man kan lägga in vilket IP/namn/nerladdad sak. Vem säger att inte IFPI/antipiratbyrån suttit där? Hur bevisar dem att de som laddat ner är en körbar film/låt/spel, de kanske spelade upp en köpt version för alla vet hur lång tid det kan ta att ladda ner från Pb

Nej när det blir försvarets tur att plädera så blir nog Åklagarna/bolagen rätt överkörda. Håkan visste ju inte vad DHT var ens.

De drog ju upp ett exempel där IFPI hade tagit en skärmdump där det inte fanns några seeders eller som Håkan säger "Cider". Alltså går den ej att ladda ner. Jag förstår inte försöker de medvetet spela korkade?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

1. Restriktionen för brottsprovokation gäller Polisen samt myndigheter i Sverige, inte företag eller privatpersoner.
2. Att "ladda upp" en torrent-fil som länkar till upphovsrättsskyddat material som ägs av den som "laddar upp" det, betyder INTE att det är OK för andra som inte äger upphovsrätten till materialet att ladda ner det. Äger däremot fler materialet kan det ju vara ett överföringssätt om man vill krångla till det så. Bara för att ett hus finns på gatan och någon "ställt" det där betyder inte det att det är free for all att ta.
3. Paradoxen uppkommer dock här när lagom om "spridning av upphovsrättssksyddat material" då man kan anse att de som lägger upp det bryter mot den lagen, MEN, det som då blir intressant är att den lagen gäller inte om de som sprider materialet har upphovsrättsinnehavarens TILLSTÅND att göra det.

Kontentan av detta blir i alla fall att denna "bevis"- och "förfarande"-metod inte kommer hålla speciellt bra i rätten. Ytterligare lagar kan behövas för att stävja det - iomed den ibland extremt sega lagstiftningsprocessen så hann dom varken med allt eller hann tänka på allt i förra förordningen - men att tro på en häxjakt där alla multinationella bolag delar ut upphovsrättsskyddat material för att på så vis polisanmäla allihopa är bara befängt.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Om man nu lägger upp en sak på en fildelningssida så gör man ju det för att folk ska få tillgång till det. Så hur kan de lägga upp musik och sedan påstå att de som laddar ner gör ngt olagligt? Det är väl att kopiera orginalet som är olagligt och det gör ju den som lägger upp filerna?

Lägger jag upp mina foton på en sida så kan jag ju inte säga att ingen får ladda ner dem?

Helt sjukt verkar åtalet mot TPB vara iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Om man nu lägger upp en sak på en fildelningssida så gör man ju det för att folk ska få tillgång till det. Så hur kan de lägga upp musik och sedan påstå att de som laddar ner gör ngt olagligt? Det är väl att kopiera orginalet som är olagligt och det gör ju den som lägger upp filerna?

Om de har tillåtelse att ladda upp materialet från upphovsrättsägaren så kan de ladda upp det utan att begå något brott mot upphovsmannen. Frågan är ju dock, som nämnts i tråden, om det skall ses som brottsprovokation eller ej. I vilket fall gör bolagen inget brottsligt eftersom de har tillåtelse att ladda upp. (Om det är brottsprovokation är det väl i sig inget brott, men då kan det heller inte användas i en rättegång)

De som laddar ner har inte tillstånd att ladda ner oavsett vem uppladdaren är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.

Lägger jag upp mina foton på en sida så kan jag ju inte säga att ingen får ladda ner dem?

Men hur tänker du egentligen? Om du tar bilder på dig och de dina och lägger upp så är de såklart fritt fram för vem som helst att ladda ner/spara dem. Men när du UPPHOVSRÄTTSSKYDDAT dina foton (när de uppnåt verkshöjd) är de såklart en annan sak, okej?

Bara för att de ligger på The Piratebay betyder inte det att det är fritt fram. Det kan lika gärna vara från en annan sida som innehåller upphovsrätsskyddat material (till exempel kurslitteratur) du inte får kopiera, oavsett vilken metod (torrent) eller från vilken sida du hämtar det.

Inte för att jag är emot nedladdning, men den "yngre" generationen verkar ha svårt att förstå innebörden av "mitt" och "ditt".

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Det är ju brottsprovokation, och är förbjudet enligt svensk lag. Vad i h*lv*t*.

Om man har upphovsrätten till något och lägger ut det på ex. piratebay blir det inte automatiskt lagligt då att ladda ner det då via den länken?
Kan det inte liknas som om WB skulle slänga upp en fet projje och visa film på natthimmlen och kräva skadestånd av varje kotte som råkat titta upp?

EDIT: note to self: läs färdigt innan kommentera >.<

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | RTX 4090 TUF | 64GB 6000CL30 | ASRock X870E Nova
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

"Trackern får ej användas av någon med intentionen att kontrollera användande, logga ip-adresser eller något annat som vi kan uppfatta som intrång i privatliv eller förstörande/försvårande av service för trackern. Om du inte är säker på om detta skulle vara applicerbart för ditt användande, kontakta oss då för godkännande."

"Att koppla upp sig mot någon av våra trackers innebär att du accepterat denna policyn."

Detta lär vara juridiskt godkänt och då kommer informationen som företag lurat sig till att betrakas som icke godkända bevis. Annars är det ju befängt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Men hur tänker du egentligen? Om du tar bilder på dig och de dina och lägger upp så är de såklart fritt fram för vem som helst att ladda ner/spara dem. Men när du UPPHOVSRÄTTSSKYDDAT dina foton är de såklart en annan sak, okej?

Nej. Upphovsrätt är ingenting man skaffar, det är något man har automatiskt på allting man har skapat, förutsatt att det uppnår verkshöjd.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.