Inget klockfrekvenskrig från AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
En liten fråga. Varför översätter ni med google translate när det redan finns på engelska?
Det tyckte jag var lite lustigt

En annan lite lustig grej var att de oxå översatte till engelska och inte svenska

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Skönt =D får man se fler normalprissatta amd-prollar i framtiden då!

AMD har väl redan bara normala priser till skillnad från Intel?

Kan även tolka ditt inlägg på ett annat sätt men de har väl redan många processorer, skiljer ju knappt 100kr mellan varje

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror att det här kan vara rätt strategi. AMD har inte tillräckligt med resurser för att konkurrera inom segmentet med de allra snabbaste processorerna, men inom segmentet prestanda per krona ligger de bra till.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos

James_Exxo: Hur kunde du lyckas? Tar man bort cpu-kylaren under drift så får man faktiskt skylla sig själv. Jag klockade sönder min Athlon XP 1800 men då hade jag bara en 60 mm chassifläkt och orginalkylaren samt körde suicideclock @ 24/7 och då höll den ändå förhållandevis länge.

ja vet inte varför du tror att han slitit bort processorfläkten?? kan en fläkt inte sluta fungera på annat sätt??

sen att din processor var bra att klocka med är ju kul, men totalt orelevant. problemet var att den inte hade något överhettningsskydd, det betyder inte att den inte kan klocka bra, blir ju lite problem om man klockar för högt dock

Permalänk

Vore bra om de kan slå tillbaka lite Intel behöver konkurans.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kalas att ta över mainstream marknaden för att sälja kvantiteter och bättra på både marknaden och ekonomin.... Bäst prestanda/pris är ju det var och gemene man är ute efter. Nu är det Phenom II och Radeon 48++ som rockar! Fortsätt så AMD!

Sen att det faktiskt GÅR att klocka bra om man har rätt delar är ju inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
En annan lite lustig grej var att de oxå översatte till engelska och inte svenska

Trycker man på den engelska flaggan blir det den bättre originalöversättningen plus att den tyska kommentaren google-translate-översätts till engelska, så nån nytta gjorde det i alla fall

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jussi V.
Kalas att ta över mainstream marknaden för att sälja kvantiteter och bättra på både marknaden och ekonomin.... Bäst prestanda/pris är ju det var och gemene man är ute efter. Nu är det Phenom II och Radeon 48++ som rockar! Fortsätt så AMD!

Sen att det faktiskt GÅR att klocka bra om man har rätt delar är ju inte fel.

Måste hålla med där!
I vanliga fall hade jag nog tyckt att det varit helt fel väg att gå. Men så som läget verkar arta sig tror jag AMD gör rätt i att satsa på budget/mellansegmentet i och med allt siande om dåliga tider och höjda priser, finanskris, arbetslöshet mm. Jag är egentligen lite av en Intel bög med ATI grafikkort. Men nästa vända till datoraffären lär det bli ett renodlat AMD-system. Mest för de imponerande klockningsresultaten men också dels för det vettiga priset, jag gissar att lite påkostade och överklockade dualcore(s) gott och väl täcker mina behov en tid framöver.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey

Det här var då fan så lustigt asso xD

Permalänk
Avstängd

Klockfrekvenskrig är ju bara så 2001.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
ja vet inte varför du tror att han slitit bort processorfläkten?? kan en fläkt inte sluta fungera på annat sätt??

sen att din processor var bra att klocka med är ju kul, men totalt orelevant. problemet var att den inte hade något överhettningsskydd, det betyder inte att den inte kan klocka bra, blir ju lite problem om man klockar för högt dock

För att det inte gick att bränna T-birds om man inte slet bort flänsen. Är en fläns kvar hinner de stängas av. Med andra ord kunde inte processorer börja brinna under normala omständigheter om det inte skett någon kortslutning någonstans.

Och hans Palomino hade ett överklockningsskydd. Men suicidklock med dålig kylning dödar även moderna processorer oavsett märke ska jag säga dig. Men inte genom en brand när de överstiger en viss temperatur.

Permalänk

Känns som ett klokt beslut att sikta in sig på en koncentrerad del av marknaden, i alla fall nu när de har det lite tufft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Otroligt många köper det värsta. Finns ju entusiaster, fanatiker, kukförlängare och andra som bara vill.....ja, ha det värsta.

Har AMD varit bra någon gång förresten? Har inte riktigt följt kriget mellan AMD och Intel speciellt seriöst. Har hållt mig till Intel och aldrig fått en anledning till att byta bort något som fungerat perfekt.

AMD slaktade Intel fullständigt när de släppte sin första Athlon processor i juni 1999. När Intel senare konstrade med Pentium 4 Willamette i november 2000 så blev den överkörd av Athlon Thunderbird. Intel kom med Pentium 4 Northwood ikapp Athlon XP på slutet men då AMD släppe Athlon64 i september 2003 så var AMD förbi igen och hade sedan ett betryggande försprång tills Core2 Duo släpptes i juli 2006.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att vara bäst i mellansegmentet. Det ska vara bra, snabba, stabila processorer som alla har råd med. Och är det bra kvalitet (ej superkvalitet) så kan det vara möjligt att vissa batch blir bättre på överklockning än andra. Alla blir då nöjda.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

AMD går tillbaka till samma strategi som de hade innan Athlon XP. Nu kanske de kan börja tjäna lite pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
AMD går tillbaka till samma strategi som de hade innan Athlon XP. Nu kanske de kan börja tjäna lite pengar.

Strategin innan XP? Hur tänker du nu? Det var ju innan Athlon XP som frekvenskriget sist rasade? Då var det ju T-bird och P3 som tävlade till 1GHz och över.

Intressant om man kollar hur fort det gick, utvecklingen står still idag i jämförelse:

Athlon 600 23:e Juni
Athlon 650 9:e Augusti
Athlon 700 4:e Oktober
Athlon 750 29:e November
Athlon 800 6:e Januari
Athlon 850 11:e Februari
Athlon 900 6:e Mars
Athlon 950 6:e Mars
Athlon 1000 6:e Mars

Innan Athlon XP hade vi ett släpp i månaden och en fördubbling av frekvens på ett år.

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig strategi av AMD tills vidare. Folk vill ju ha effektiva-, men framförallt billiga, processorer och även om AMD har en liten bit kvar att gå så har de fortfarande en bra platform med Phenom II 810 för tillfället.

Sedan är det nog ingen här på SweC som blir ledsen över bristen på klockfrekvenskrig då modeller med 100-200mhz klockfrekvensskillnader knappast motiverar ett köp då de flesta här har ambitionen att klocka ett mer än bara så med de billigare modellerna.

Tar AMD lite andelar på mainstreamsegmentet så har ju AMD en fantastiskt solid platform för (förhållande) små pengar. HD4850/HD4870/HD4890, vilken AM2+ bräda som helst och en Phenom II 810 är ju inga stora pengar med tanke på så så stark prestandaprofil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dessutom har jag aldrig hört att en processor börjat brinna gör att fläkten stannat, den borde krascha långt innan dess. En annan sak om flänsen trillar av, men då har du slagit sönder grafikkort och moderkort ändå.

Min org-kylare på min core2 ramlade av rakt ner på mitt 8800gts, men jag märkte det ju och stängde av datorn så processorn klarade sig Det som gjorde mig glad var att även grafikkortet överlevde. Det smällde till ganska bra faktist.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Min org-kylare på min core2 ramlade av rakt ner på mitt 8800gts, men jag märkte det ju och stängde av datorn så processorn klarade sig Det som gjorde mig glad var att även grafikkortet överlevde. Det smällde till ganska bra faktist.

Oj jäklar. Du var noggrann med flänsen sen va?
Fast den fästanordningen är ju ett helvete iofs...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Rent omsättningsmässigt antagligen ett smart val, men det säljs nog en del processorer bara för att det märket har just den värsta. Det är jävligt bra reklam att ha prestanda tronen.

Om Intels värsting är snabbast måste ju alla intels prollar vara bättre än AMD Tror det är många med halv koll som resonerar så, eller köper en intel bräda bara för att i alla fall kunna drömma om att uppgradera till värstingen.

Det är ju så många gånger.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Om man nu ska köpa en Quad processor i 2.5-3k klassen och ska klocka / spela å sånt. Vad ska man då välja Intel/AMD? vad jag läst så är ju Amd Phenom II extremt bra på Klocka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trollsås
Om man nu ska köpa en Quad processor i 2.5-3k klassen och ska klocka / spela å sånt. Vad ska man då välja Intel/AMD? vad jag läst så är ju Amd Phenom II extremt bra på Klocka.

Ja för de pengarna är Phenom II 940 ett utmärkt val. Allra helst med tanke på att hela plattformen med moderkort och minne blir jämförelsevis billig.