The Pirate Bay-rättegången: Dag 7

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bay-rättegången: Dag 7

I dagens rättegång har representanter för IFPI och Antipiratbyrån förhörts. Båda har laddat ned upphovsrättsskyddade verk via The Pirate Bay vilket är en del av bevisningen mot männen bakom sajten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

spännande

Permalänk
Medlem

När kommer åklagarens "ess" i ärmen tro. Dom måste ju ha något för att det ska gå att döma dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZylioN
spännande

Helt klart. Kan rekommendera alla att lyssna på livestreamingen under rättegångstiderna.. mms://wm-live.sr.se/sr-extra01

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
När kommer åklagarens "ess" i ärmen tro. Dom måste ju ha något för att det ska gå att döma dom.

ja, o idag strök han ett par påståenden till i gärningsbeskrivningen..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
ja, o idag strök han ett par påståenden till i gärningsbeskrivningen.. [/B]

Det han strök är påståendet att samtliga delar av TPB krävs för att fildela, med andra ord öppnar han upp för en fällande dom enbart baserad på trackern som är den del av tekniken som faktiskt interagerar med fildelningen av upphovsrättsskyddat material.
Frågan som ställs nu är om en tracker som delvis används för olagligt material är laglig, inte om TPB som helhet är laglig.

Permalänk

Hur kan man stryka vissa anklagelser mitt under rättegången? Det kan ju vara planerat att han skulle stryka dem men de meddelade inte det tidigare för att inte de åtalade skulle ha chans att förbereda ett försvar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Min favorit-dokusåpa

Lite roligt när de försökte komma överens om namnet på torrentklienten..

Jurist: - ..Qtorrent!
Domare: - Va?
Jurist: - Utorrent!?
Domare: - Tyckte du sa nåt annat..
Vittne: - Det heter faktiskt Utorrent!
Domare: - Ok, men då är vi överens!
Gottfrid: - *host* Microtorrent!!!!11eleven!
Jurist: - ....
Domare: - ....
Vittne: - ....

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Min favorit-dokusåpa

Lite roligt när de försökte komma överens om namnet på torrentklienten..

Jurist: - ..Qtorrent!
Domare: - Va?
Jurist: - Utorrent!?
Domare: - Tyckte du sa nåt annat..
Vittne: - Det heter faktiskt Utorrent!
Domare: - Ok, men då är vi överens!
Gottfrid: - *host* Microtorrent!!!!11eleven!
Jurist: - ....
Domare: - ....
Vittne: - ....

Jag skrattade till och med högt för mig själv vid Gottfrids inflikande där

EDIT:
Någon mer som lagt märke till att de kan uttala "torrent" rätt så fort det står i ett applikationsnamn, exempelvis µTorrent, men inte när det står ensamt? (torennt någon? ;P)

Permalänk
Medlem

Mja, verkar inte som dom har egentligen någonting på dessa killar. Förutom personligen.

Synd att detta blir överskuggat av nå PR jippo ala det kungliga bröllopet 2010. Det är nästan som så att både AF, Expressen m.m går under pga all editing som pågår kring det. /facepalm

Detta åtal borde vara utav allas intresse tycker då jag iaf. Mycket står på spel.

Permalänk
Inaktiv

En annat lol-framkallande uttalande under rättegången var ju Ponténs (om jag minns rätt) "Gåggel". För förtydligandets skull kan jag nämna att han syftade på Google

Permalänk
Medlem

Så de på Anti pirat byran erkänner att de tankat filmer och musik olagligt i rätten? Borde inte de här åtalet vara riktat mot dem istället?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Så de på Anti pirat byran erkänner att de tankat filmer och musik olagligt i rätten? Borde inte de här åtalet vara riktat mot dem istället?

De tankar inte olagligt, de har tillstånd av upphovsrättsägarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Så de på Anti pirat byran erkänner att de tankat filmer och musik olagligt i rätten? Borde inte de här åtalet vara riktat mot dem istället?

Jo jag undrar också varför Nillsson ska gå fri när han har erkänt i domstol o grejjer..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Vart lyssnar ni på domen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Mja, verkar inte som dom har egentligen någonting på dessa killar. Förutom personligen.

Synd att detta blir överskuggat av nå PR jippo ala det kungliga bröllopet 2010. Det är nästan som så att både AF, Expressen m.m går under pga all editing som pågår kring det. /facepalm

Detta åtal borde vara utav allas intresse tycker då jag iaf. Mycket står på spel.

rättning:

Detta åtal borde vara utav allas intresse tycker då jag iafMånga spel står på spel.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vart lyssnar ni på domen?

Livesändningar från rättegången

EDIT:
Finns även länkar till inspelningar från tidigare dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Min favorit-dokusåpa

Lite roligt när de försökte komma överens om namnet på torrentklienten..

Jurist: - ..Qtorrent!
Domare: - Va?
Jurist: - Utorrent!?
Domare: - Tyckte du sa nåt annat..
Vittne: - Det heter faktiskt Utorrent!
Domare: - Ok, men då är vi överens!
Gottfrid: - *host* Microtorrent!!!!11eleven!
Jurist: - ....
Domare: - ....
Vittne: - ....

är det bara jag eller säger man inte "my torrent" spel på ord i engelska liksom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
är det bara jag eller säger man inte "my torrent" spel på ord i engelska liksom?

"mewtorrent".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
är det bara jag eller säger man inte "my torrent" spel på ord i engelska liksom?

Förstår inte riktigt vad du menar, men diskussionen är om programmet µTorrent. µ syftar på det matematiska prefixet micro som betyder "en miljontedel". Detta på grund av att µTorrent framställs som ett extremt litet program.

EDIT:
Kom på att du antagligen menar namnet på den grekiska bokstaven my ^^

Permalänk
Avstängd

Nån som vet om det går att lyssna på rättegången i mp3-spelaren? den har stöd för podcasts (datacasts) och självklart FM, men hur ska jag gå tillväga?

Ont: *Host*mikrotorrent*host* - haha!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
De tankar inte olagligt, de har tillstånd av upphovsrättsägarna.

På detta vis har jag också förstått det att de har tillstånd att ladda ner filerna, men de har ju erkänt att de kopplat upp sig mot andra, har de inte med stor sannolikhet också då spridit filerna vidare till andra?
Då är frågan, har de rätt att sprida filerna på detta sätt till andra som ladda ner? Kanske bara är jag men det känns lite udda att "antipiraterna" sprider vidare filerna som de vill stoppa. Personligen har jag ingen direkt åsikt i fallet mer än att det är väldigt intressant att lyssna på rättegången, men detta känns lite som dubbelmoral (alternativt bättre uttryck, men ni förstår nog vad som menas).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nån som vet om det går att lyssna på rättegången i mp3-spelaren? den har stöd för podcasts (datacasts) och självklart FM, men hur ska jag gå tillväga?

Vad jag vet så sänds det bara live via nätet, du skulle däremot kunna ladda ner tidigare dagars förhandlingar som mp3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
På detta vis har jag också förstått det att de har tillstånd att ladda ner filerna, men de har ju erkänt att de kopplat upp sig mot andra, har de inte med stor sannolikhet också då spridit filerna vidare till andra?
Då är frågan, har de rätt att sprida filerna på detta sätt till andra som ladda ner? Kanske bara är jag men det känns lite udda att "antipiraterna" sprider vidare filerna som de vill stoppa. Personligen har jag ingen direkt åsikt i fallet mer än att det är väldigt intressant att lyssna på rättegången, men detta känns lite som dubbelmoral (alternativt bättre uttryck, men ni förstår nog vad som menas).

Jag antar att de har fullt tillstånd att både sprida och ladda ner alla deras klienters produkter, men sen kan man fundera på vad som gäller för de verk som de tydligen inte hade rättigheter till men ändå var med i åtalet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Jag skrattade till och med högt för mig själv vid Gottfrids inflikande där

EDIT:
Någon mer som lagt märke till att de kan uttala "torrent" rätt så fort det står i ett applikationsnamn, exempelvis µTorrent, men inte när det står ensamt? (torennt någon? ;P)

Intressant faktiskt.

Klockren kommentar av Gottfrid. Ingen säger mikrotorrent dock, tror det är för att uTorrent låter coolare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Intressant faktiskt.

Klockren kommentar av Gottfrid. Ingen säger mikrotorrent dock, tror det är för att uTorrent låter coolare.

Tror snarare det är för att µ inte kan ingå i en URL så deras adress är utorrent.com

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men jag såg en banderoll idag när tåget rullade in på C-centralen på en bro där det stod "free TPB" ? Har det något med TPB och göra tro ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Lite off-topic men jag såg en banderoll idag när tåget rullade in på C-centralen på en bro där det stod "free TPB" ? Har det något med TPB och göra tro ?

Captain Obvious strikes again!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiur
"mewtorrent".

Mjautorrent? : )

Jag har alltid sagt 'mytorrent', som i 'Lilla My'. Vad var det det där lilla missbildade u:et stod för på teknologin i gymnasiet..nåt med skjuvning(eh..om det var så man stavade det) och stansning har jag för mig. Kusin med 'råh'..hmm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Tror snarare det är för att µ inte kan ingå i en URL så deras adress är utorrent.com

Men man kan ha microtorrent.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jag har alltid sagt 'mytorrent', som i 'Lilla My'. Vad var det det där lilla missbildade u:et stod för på teknologin i gymnasiet..nåt med skjuvning(eh..om det var så man stavade det) och stansning har jag för mig. Kusin med 'råh'..hmm.

I våran formelsamling minns jag att µ stog för friktionstal.
Eller så kunde man ha öronen öppna på matten också och lärt sig den vanligare användningen som prefixet micro

EDIT:
Vi använde för övrigt tau för skjuvspänning, den ser ut som ett liiitet krulligt T

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Men man kan ha microtorrent.com

men utorrent är mer likt µtorrent till utseendet och därför lättare att komma ihåg