Permalänk
Medlem

datorn bootar ej efter flytt

hejsan.

Jag har en server ståendes uppe på min vind. och för några veckor sedan så flyttade jag ner den för diverse underhåll.
servern fungerade klockrent efter ingreppen då jag provkörde den nere i huset.
Men när jag flyttade upp den på vinden så vägrar den att starta upp ordentligt.

Prövade igen att plocka ner servern ifrån vinden för att kolla om det hade hänt nåt under flytten till vinden, men väl nere i huset igen så funkar den klockrent.
så jag kastar upp den på vinden igen. och nu vill den inte vara med igen.

är det nån som har ett bra tips på vad jag har för fel på burken.
kan även sägas att innan jag tog ner den så hade den stått uppe på vinden i drygt ett år utan några probelm.

//Fabban

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Liknande hände för mig när jag tog datorn hem från dreamhack.

Prova med att ta ut minnesstickorna. (glöm inte stänga av strömmen). Sen sätt i dom igen. Om inte det fungerar, så ta ut minnesstickorna. Kör datorn utan dom, stäng av datorn, sätt i minnena - Det kan fungera. Om det inte gör det, resetta bios (plocka ur batteriet eller gör biosresetten med pins ifall du har en sådan)

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

men ska det verkligen hjälpa då datorn funkar klockrent när jag har den nere i huset men inte uppe på vinden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag var tvungen att kolla om det var 1 april idag

Det ända som skiljer vinden och huset är väl strömkällan och annan nätverkskabel? kolla så det är inget fel på strömmen/sladden/säkringen?

Kan ligga något löst/glapp som gör att moderkortet inte bootar. Får du några "beep" eller nått?

En gång råkade jag ut för att moderkortet inte bootade för att det låg en skruv på det. Då fick jag ingen respons alls från moderkortet när jag försökte starta det. Vet inte varifrån skruven kom för jag saknade ingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vanadin
jag var tvungen att kolla om det var 1 april idag

Det ända som skiljer vinden och huset är väl strömkällan och annan nätverkskabel? kolla så det är inget fel på strömmen/sladden/säkringen?

Kan ligga något löst/glapp som gör att moderkortet inte bootar. Får du några "beep" eller nått?

En gång råkade jag ut för att moderkortet inte bootade för att det låg en skruv på det. Då fick jag ingen respons alls från moderkortet när jag försökte starta det. Vet inte varifrån skruven kom för jag saknade ingen.

alltså datorn startar fast den inte börjar ladda operativsystemet. Så strömkällan är det inte.
och några felmedelande kommer det inte upp varken på skärmen eller i form av beep ljud.

och nån skruv har jag inte sett till. och jag borde iaf ha skakat runt den tillräckligt då jag har flyttat upp datorn o ner ett par gånger nu. men tanken är god iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pröva att dra en förlängningskabel upp till vinden ändå, jag tror det har nått med det att göra ändå. Var ju vanligt förr när man var yngre och kopplade alltför många datorer på samma elutag, 5 igång och den 6:e vägrade starta. Så fort någon stängdes av så hoppade den som inte var på igång, men det var alltid en som stod still

haha oj vad nostalgisk jag blev där Ber om ursäkt

Men pröva en annan strömkälla, det är ju det ända som ändras mellan vinden & huset?

Det kan inte vara så att servern har blivit mörkrädd ?

Eller rent av tröttnat på att stå ensam i kylan på vinden ?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

routern har iof inga problem, men ja ska dra upp en skarvsladd och pröva.
återkommer med resultat senare under dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
men ska det verkligen hjälpa då datorn funkar klockrent när jag har den nere i huset men inte uppe på vinden?

Min dator fungerade klockrent på dreamhack också....... -.-

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Min dator fungerade klockrent på dreamhack också....... -.-

jo iof. men det som är lustigt är juh att den funkar när jag har den nere i huset men inte när den är på vinden. och detta har inträffat två(2) gånger. så nåt skumt är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min dator, testade i princip allt, som att återställa bios, testa byta minnen/hårddiskar, kolla nätagget etc.
Problemet var tillslut iaf att strömkabeln till startknappen på chassit hade åkt ur

Permalänk
Medlem

skriver detta ännu en gång.
alltså datorn startar fast den inte börjar ladda operativsystemet. den hänger sig efter att den har kollat igenom minnet osv. den hittar hårddiskarna och klagar inte på dom. där emot så blir skärmen svart där den igentilgen ska börja ladda operativsystemet.
Med andra ord så är det inte strömsladden, eller powerknappen. (tack iaf)
Men nåt skumt är det då datorn funkar fint när jag har haft den nere i huset. men så fort som jag flyttar upp den till vinden så uppkommer mitt problem. har burit ner datorn 2 ggr för att testa o då funkar den klockrent, men så fort jag lyfter upp den på vinden så är det kört.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet en del som haft sådana problem. Vet inte exakt vad det kan bero på men känner du någon elektriker kan du ju be den titta på det.

Permalänk
Medlem

ursäkta men vad är det elektrikern ska titta på? att jag har 230volt i elutaget?

iaf nu har jag plockat ner servern ännu en gång. och simsalabim så funkar den här nere igen. har plockat ur alla komponeter ur chassit för att sedan montera tillbaka dom igen, för att hitta evenutella skruvar eller annat som kan ställa till det för burken.
så strax ska den provköras igen innan flyttet upp på vinden för 3 gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte så att det är "lite" fuktig luft där uppe, och att det medför att datorn inte startar? eller att det är kallare där och du får kondens i burken? för det värrkar som att det är glapp/dålig kontakt någonstans. och då du flyttar den rör sig något, det räcker med så lite så man inte ser det med ögat, sedan har du haft oturen att allt hoppar rätt då du burit ner den ?

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

nu har jag iaf fått fart på servern. plockade ur alla grejor ur lådan, o sedan monterade ja tillbaka allt igen. och sen verkar det funka som de ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha bra att du fick ordning på det iaf. Annars hade du ju kunnat testat bära upp servern samtidigt som det var påslagen och se vad som hänt.

Visa signatur

=)