Svart skärm tills Windows startar.

Permalänk

Svart skärm tills Windows startar.

Hej!

Jag höll på och "tweakade" och optimerade mitt Windows Vista idag och följde denna guide:

http://www.tweakhound.com/vista/tweakguide/index.htm

Jag måste gjort någonting fel eller ställt in något som jag inte borde ställt in för att när jag startar datorn är skärmen bara svart ända tills Windows startar. Allt funkar bra förövrigt men det är ju jobbigt att inte kunna gå in i BIOS eller kunna starta i felsäkert läge osv.

Dum som jag var gjorde jag inte någon sorts backup eller någonting.

Vet någon duktig människa vad jag kan ha ändrat som ställt till detta?

Jag hoppas det är någon jättelätt inställning som jag missat bara...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har antagligen redan testat detta, men om du har ett grafikkort med flera DVI-utgångar (kanske är samma med andra utgångar också) så brukar det normalt vara en som är "primär", vilken är den som grafikkortet använder sig av till dess windows laddat alla drivrutiner och inställningar. Har svårt att tro att några mjukvaruinställningar skulle hindra datorn från att visa biosen på skärmen.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX620W | Intel Core i7 920 @ 3,8GHz | ASUS P6T Deluxe | 6GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GeForce 9800 GTX+ DK-TOP | WD VelociRaptor 150GB + WD Caviar Green 1TB

Permalänk

Jag borde kanske berättat lite vad jag har för datordelar också:

Ett Geforce 9500 GT grafikkort
Intel Core 2 Quad Q9550 processor
Gigabyte EP45-DS3 moderkort
8 Gigabyte ramminne

Jag använder inte dvi utan en vanlig kabel till en crt-skärm.

Alltså jag MÅSTE ha ställt in något fel eller något för problemet kom efter att jag körde guiden. Allt fungerar annars som det ska också, ingen som vet om det finns någon skum inställning i Windows som gör att det är svart skärm hela vägen fram tills Windows startar?

Aja, jag hoppas jag kan få hjälp...i värsta fall får jag väl formatera om. Hur det ska gå till utan att kunna se något är en helt annan femma!

Permalänk
Medlem

"Clear CMOS" borde funka annars för då återställs inställningarna i bios som dom var vid leveranstillfället.

Låter iofs väldigt mysko att det blev så här när tu fipplade med Vista så funkar inte mitt tips så får du prova med ett annat grafikkort för att se om det är det som felar?

Du har lagt in senaste drivrutinen för chipsetet antar jag? Om inte ladda ner det ifrån moderkortstillverkaren för att se om det löser ditt problem? Prova gärna det innan du återställer biosen.

Permalänk

Hej igen!

När jag satte på datorn nu på morgonen fungerade det! Jag fattar verkligen ingenting. Men ja, jag har senaste drivrutinerna till mitt moderkort, har senaste BIOS, senaste drivrutinerna till grafikkort och allting. Men om det händer igen så får jag göra som du sa och clear CMOS. Men som sagt nu verkar det fungera...

Tack så jättemycket för hjälpen ändå!